De E-Bike thread

Als je een SP voornamelijk voor woon-werk wilt gebruiken is het volgens mij toch logisch dat je deze afstand zo snel mogelijk wilt overbruggen? Dan zou ik sowieso voor een model met achterwiel motor gaan. Voor casual met u vrouw een toertje te doen is een SP of ‘halve SP’ zoals jij het noemt dan weer serieuze overkill. Maar hey to each his own… ik steek dagelijks van die R&M mannen voorbij op de F4. Die trappen hun helemaal choco om met moeite de 40 aan te tikken.
 
Ik zou eens een ST1 of N rogue proberen. Die kun je ook comfortabel afgesteld krijgen en zullen een stuk goedkoper zijn dan die R&M.
Je hebt dan wel een fiets die die topsnelheid kan halen. Nu vind je het misschien niet erg, maar mettertijd kan het eventueel toch een frustratie worden.
Zin in een toertje met het gezin? Schakel je ondersteuning wat terug. Zo do ik het ook. Als ik een fietstochtje maak met de madam, dan rijd ik in standje 1. Komt mooi overeen met een 25km/h e-bike.
 
Momenteel neig ik naar een Cowboy of een VanMoof en ik wou eens horen of er hier leden zijn die gebruikservaringen hebben voor een van deze merken?
Cowboy moet de komende maanden een enorme hoeveelheid kapitaal ophalen en ook VanMoof is vorige maand van het faillissementgered met een broodnodige kapitaalsinjectie. Aangezien die fietsen afhankelijk zijn van de cloud van de fabrikant om te functioneren, zou ik daar van weg blijven.
 
Cowboy moet de komende maanden een enorme hoeveelheid kapitaal ophalen en ook VanMoof is vorige maand van het faillissementgered met een broodnodige kapitaalsinjectie. Aangezien die fietsen afhankelijk zijn van de cloud van de fabrikant om te functioneren, zou ik daar van weg blijven.
Ik merkte gisteren helaas ook dat ze plots in geldnood zitten. Ik had mijn batterij de voorbije 2 maanden niet opgeladen/gebruikt, en nu hebben ze dat softwarematig in een soort van "beveiligingsmodus" laten gaan, waardoor die niet meer wil opladen. Enige mogelijke oplossing volgens hen is een nieuwe batterij kopen. Kostprijs 499 EUR, maar eenmalig willen ze het aan 300 EUR aanbieden. Dat zijn nu toch echt gewoon criminele praktijken... Ik vrees wel dat ik geen enkele keuze heb als ik hun bike wil blijven gebruiken, helaas.
Over wat je schrijft ivm continuiteit had ik ook schrik, maar ik lees nu overal dat je de cowboy app kan bypassen via de cowboy unleashed app. Dan heb je geen serverconnecties oid nog nodig om je bike te unlocken en de ondersteuning aan te zetten.
 
Ik merkte gisteren helaas ook dat ze plots in geldnood zitten. Ik had mijn batterij de voorbije 2 maanden niet opgeladen/gebruikt, en nu hebben ze dat softwarematig in een soort van "beveiligingsmodus" laten gaan, waardoor die niet meer wil opladen. Enige mogelijke oplossing volgens hen is een nieuwe batterij kopen.
Ik las het al op Twitter. Ze kunnen remote en softwarematig een batterij definitief onbruikbaar maken? Als het effectief fout afloopt en er drukt daar iemand in de nadagen - al dan niet bewust - op de verkeerde knop, dan wordt het nog mooier.
Over wat je schrijft ivm continuiteit had ik ook schrik, maar ik lees nu overal dat je de cowboy app kan bypassen via de cowboy unleashed app. Dan heb je geen serverconnecties oid nog nodig om je bike te unlocken en de ondersteuning aan te zetten.
Heeft Cowboy ergens beloofd dat ze die mogelijkheid zullen open laten? Kan bij de volgende firmware update al niet meer werken.
 
Ik las het al op Twitter. Ze kunnen remote en softwarematig een batterij definitief onbruikbaar maken? Als het effectief fout afloopt en er drukt daar iemand in de nadagen - al dan niet bewust - op de verkeerde knop, dan wordt het nog mooier.

Heeft Cowboy ergens beloofd dat ze die mogelijkheid zullen open laten? Kan bij de volgende firmware update al niet meer werken.

Dat is toch wat ik begreep uit hun berichten. Het viel me ook op dat de bike vorig jaar langer heeft stilgestaan dan dit jaar (obv hun eigen statistieken), en dat er toen niets aan de hand was - wat mijn vermoeden sterkt dat het een softwarematige OTA update is geweest.
Toen ik daarover doorvroeg aan de customer service kwam ze niet veel verder dan "ik weet het niet":
Screenshot-20230209-141606-Cowboy-2.jpg


Geen idee van je laatste vraag. Ik mag dat toch hopen dat ze iets van continuïteit willen achterlaten ook.
 
Nog eens een serieuze wall of text van mij, mijn excuses op voorhand.

Kheb even jullie hulp nodig om de knoop door te hakken, want hoe meer ik erover nadenk, hoe harder ik twijfel.
Ga ik voor een e-bike tot 25km/h, of een speed pedelec?

Momenteel is het 25km enkel naar m'n werk, en ik zou de fiets daar wel voor willen gebruiken. Maar enkel bij goed weer en afhankelijk van mijn shiften.
Grootste deel is via de fietssnelweg R4 (Lokeren-Gent). Met een 25km/h is dit dus sowieso een uur fietsen, met een 45km/h zal dit een 30-40 minuten zijn schat ik. Nu met de auto doe ik er 25 min over. Ik zou wel nog moeten uitdokteren wat de meest interessante route is vanaf ongeveer Destelbergen naar Gent-Sint-Pieters. Mijn vrouw heeft wel een beetje schrik dat ik s'avonds door Gent zou fietsen met een dure fiets. Dus zoek ik een route waarbij ik het centrum, of de wat drukkere/beruchte(?) buurten kan vermijden.

Vanaf november ga ik in Antwerpen werken, dan is het een 42km enkel. Dit is met een 25km/h onbegonnen werk, dan ben ik 2u enkel onderweg, dat heb ik er niet voor over. Met een speed pedelec zal dit ongeveer een uur zijn. Maar, ik zal 3 dagen per week mogen thuiswerken dus zou het sowieso max voor 2 dagen per week zijn, en ik rij gratis met de trein. Dan is het 10 minuten fietsen naar het dichste station, en in Antwerpen nog geen 5 minuten wandelen naar m'n bureau. Ook werkt m'n vrouw in hetzelfde gebouw en we gaan hoogstwaarschijnlijk wel samen met de trein gaan dan. Dus als ik een speed pedelec zou kiezen ga ik die wss 1x per maand gebruiken om naar het werk te rijden dan. Tenzij ik m'n vrouw kan overhalen dat we steeds afwisselend naar Antwerpen gaan, zodat er telkens iemand thuis aan het werken is om taxi te spelen voor de kinderen. Maar samen optrekken, en daar samen lunchen is toch plezanter.

Dan enkele dingen die me doen twijfelen in de een of andere richting:


Momenteel zegt mijn hart/wil dat ik voor een speed pedelec moet gaan, maar m'n verstand zegt eerder gaan voor een gewone e-bike.

Want we moeten die financieren met ons vakantiegeld (3x), dus hoe goedkoper de fiets, hoe meer vakantiegeld ik overhou.
even voor de volledigheid, de berekening hoeveel alles mij zou kosten qua lease: (i know, die voorwaarden zijn een pak minder interessant dan in de privé)
VOLspeed V4
 
Dat is toch wat ik begreep uit hun berichten. Het viel me ook op dat de bike vorig jaar langer heeft stilgestaan dan dit jaar (obv hun eigen statistieken), en dat er toen niets aan de hand was - wat mijn vermoeden sterkt dat het een softwarematige OTA update is geweest.
Toen ik daarover doorvroeg aan de customer service kwam ze niet veel verder dan "ik weet het niet":
Screenshot-20230209-141606-Cowboy-2.jpg


Geen idee van je laatste vraag. Ik mag dat toch hopen dat ze iets van continuïteit willen achterlaten ook.
Is dat Vanmoof of Cowboy?
 
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren bij faillissement van Cowboy met mijn leasefiets. Ik heb die nog maar vorig jaar besteld en moet nog 2 jaar afbetalen... Betaal ook voor onderhoud maar als ze die niet meer kunnen voorzien is dat dan contractbreuk?
 
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren bij faillissement van Cowboy met mijn leasefiets. Ik heb die nog maar vorig jaar besteld en moet nog 2 jaar afbetalen... Betaal ook voor onderhoud maar als ze die niet meer kunnen voorzien is dat dan contractbreuk?
Curator zal een overnemer zoeken om dat verder te zetten. Als dat niet zou lukken: fiets teruggeven of lease afkopen, gok ik.
 
Indien de app niet meer zou werken kan je wel nog altijd een andere app gebruiken. Die developers gaan die ook zeker werkend houden. Als je onderdelen nodig hebt dat is iets anders..
 
Cowboy bricked niet u batterij. Het lang laten staan van een fiets zonder de batterij op te laden heeft altijd al gezorgd voor die "deepsleep cycle" bij Cowboy, dit om tegen te gaan dat de batterij zou zwellen met de eventuele gevolgen.
Te lang stilstaan + lage temperatuur heeft hier ook invloed op.
De onofficiële apps omzeilen de server en zouden dus na een failliet van cowboy perfect gebruikt kunnen worden.
Je kan ook de fiets aan zetten door 2 keer de batterij te ontkoppelen en koppelen op korte tijd (vanaf de V2)

Onderhoud bij een cowboy is iets wat elke fietsenmaker kan doen. De mechanische onderdelen zijn allemaal off the shelf.
Bij Van Moof is dit anders dacht ik.

Normaal zou ik Cowboy aanraden.
Ik heb een C3 gekocht in september tijdens een ongelofelijke goeie deal.
Nog geen moment spijt van gehad.
Maar nu tijdens een periode van slecht nieuws berichten zou ik het niet op mijn geweten willen hebben dat je iets besteld op mijn aanraden en het niet zou krijgen als ze failliet zouden gaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GvR
Cowboy bricked niet u batterij. Het lang laten staan van een fiets zonder de batterij op te laden heeft altijd al gezorgd voor die "deepsleep cycle" bij Cowboy, dit om tegen te gaan dat de batterij zou zwellen met de eventuele gevolgen.
Te lang stilstaan + lage temperatuur heeft hier ook invloed op.
De onofficiële apps omzeilen de server en zouden dus na een failliet van cowboy perfect gebruikt kunnen worden.
Je kan ook de fiets aan zetten door 2 keer de batterij te ontkoppelen en koppelen op korte tijd (vanaf de V2)

Onderhoud bij een cowboy is iets wat elke fietsenmaker kan doen. De mechanische onderdelen zijn allemaal off the shelf.
Bij Van Moof is dit anders dacht ik.

Normaal zou ik Cowboy aanraden.
Ik heb een C3 gekocht in september tijdens een ongelofelijke goeie deal.
Nog geen moment spijt van gehad.
Maar nu tijdens een periode van slecht nieuws berichten zou ik het niet op mijn geweten willen hebben dat je iets besteld op mijn aanraden en het niet zou krijgen als ze failliet zouden gaan.

Die fietsenmaker zal je batterij niet kunnen vervangen, daarvoor moet je nog altijd bij Cowboy zelf zijn. Ik ben er toch niet echt gerust op eigenlijk...
 
Die fietsenmaker zal je batterij niet kunnen vervangen, daarvoor moet je nog altijd bij Cowboy zelf zijn. Ik ben er toch niet echt gerust op eigenlijk...
daarmee dat ik zei de mechanische onderdelen.
De motor, trapsensor en batterij zijn inderdaad van cowboy.
Van die 3 lijkt me de batterij nog het makkelijkste om zelf te vervangen.
Behuizing openen, cellen eruit en nieuwe cellen erin (ok is wel complexer) maar er zijn al mensen die het doen.
De trapsensor en de elektronica daaraan gelinkt zal moeilijker zijn.
 
Hier is de keuze eindelijk gemaakt:clap::clap:

Ik ga voor een Klever N Rogue 45 1200wh (met verende zadelpen)
En m'n vrouw een Klever Y Muse 45 1200wh
 
Hier is de keuze eindelijk gemaakt:clap::clap:

Ik ga voor een Klever N Rogue 45 1200wh (met verende zadelpen)
En m'n vrouw een Klever Y Muse 45 1200wh
Proficiat.

Wanneer heb je hem? Ik ben best benieuwd naar je ervaring ermee.
Zou het een waardige vervanger zijn voor mijn ST1 :thinking:
 
Bij ons starten ze eindelijk ook met fietsleasing en ik test binnenkort de Stromer ST2 en ST3. Benieuwd of er veel verschil op gaat zitten, zeker aangezien de ST2 binnenkort ook Pionion zal hebben, zij het wel de 6-speed versie.
 
Proficiat.

Wanneer heb je hem? Ik ben best benieuwd naar je ervaring ermee.
Zou het een waardige vervanger zijn voor mijn ST1 :thinking:
Vanaf maandag kunnen we hem officieel bestellen. De N Rogue hebben ze momenteel op voorraad (de Y Muse niet, we zijn vergeten vragen naar de levertijd daarvan), dus ga ik hem wel snel hebben denk ik. Hangt er vanaf hoe snel m'n werkgever en o2o hun werk doen.
 
Terug
Bovenaan