De E-Bike thread

Op het werk hebben ze lange tijd zitten rondkijken voor nieuwe postfietsen, maar uiteindelijk gaan ze toch bij hetzelfde merk blijven dat we nu hebben.
Onze huidige fietsen zijn echt wel aan vervanging toe, dus hopelijk gaan de nieuwe niet te lang op zich laten wachten.

Laatst bewerkt:
Ik overweeg een speed pedelec (via bedrijfsleasing) aan te schaffen. Uiteraard wil ik met zo weinig mogelijk effort +30 km/h halen, wil ik een solide en betrouwbare fiets met een mooi design, en liefst een range van 70-80km. Mijn fietsenwinkel raadde mij de Stromer aan (ST1 of 2). Volgens hen is de motor op het achterwiel hét argument om voor Stromer te kiezen. Zijn de kenners hier akkoord?
een ST1 met de blauwe batterij kan wel best ver raken. +60km moet mogelijk zijn aan +30 km/h.
Stamp je constant 45km/h dan mag je rekenen op een max range van +/- 60km

Die range zou zich zo ongeveer verhouden tov een Klever met 1200Wh batterij. Weliswaar dan wel een met een 600W motor.
De zwaardere modellen slurpen wat harder.

Iemand tips voor een fietspomp?
Mijn simpele fietspomp van Decathlon kan de dikte van het ventiel precies niet aan (klever X-speed)

Mijn simpele fietspomp van Decathlon kan de dikte van het ventiel precies niet aan (klever X-speed)
Topeak JoeBlow Sport III, reviews spreken voor zich. Heb ik zelf ook voor m’n racefiets, top fietspomp!

Ik heb een hoog-volume lage-druk pomp van SKS.

Ideaal voor een MTB omdat je dan veel beter de schaal kan lezen. Gaat maar tot 5 BAR, maar wie heeft in godsnaam ooit nog meer nodig sinds de opkomst van tubeless.

1.5-1.8 op de MTB
1.8-2.8 op de gravelbike
4.5 op de racer

Hanteer ik zowat met mijn 78 kilo.

https://www.mantel.com/be/sks-twentyniner-vloerpomp

EDIT: maar ben je zeker dat je het binnenste van de pomp niet kan omdraaien? Meestal zit daar aan het uiteinde plastic schroefdraad, dat draai je los. Dan haal je het binnenste eruit (meestal een kokertje en een insert) en die draai je om, zodat de dikkere opening naar buiten (waar je het ventiel later insteekt) wijst. Zo kan je ook schraderventielen gebruiken. Zelfs de meeste mini-pompjes kunnen dat.

Laatst bewerkt:
SP's hebben het ventiel van een wagen. Ik ga altijd naar een benzinestation om mijn banden te blazen.
Of als je een pomp hebt voor autobanden kun je deze gebruiken.

Ik overweeg een speed pedelec (via bedrijfsleasing) aan te schaffen. Uiteraard wil ik met zo weinig mogelijk effort +30 km/h halen, wil ik een solide en betrouwbare fiets met een mooi design, en liefst een range van 70-80km. Mijn fietsenwinkel raadde mij de Stromer aan (ST1 of 2). Volgens hen is de motor op het achterwiel hét argument om voor Stromer te kiezen. Zijn de kenners hier akkoord?
Als ik mensen hoor die een speed pedelec hebben dan lijkt Stromer mij precies de referentie.
Afgaande op de prijzen van die fietsen ga ik er ook vanuit dat het deftig materiaal is.

Als ik mensen hoor die een speed pedelec hebben dan lijkt Stromer mij precies de referentie.
Afgaande op de prijzen van die fietsen ga ik er ook vanuit dat het deftig materiaal is.
Je moet maar eens in dit topic grasduinen naar de ervaring van @ugar. Er zullen altijd wel slechte en goede ervaringen zijn natuurlijk.

Stromer zal je het vaakst tegen komen. Maar er zijn genoeg andere merken die je niet mag uitsluiten, afhankelijk van je budget en voorkeur.
Persoonlijk zou ik zoiezo beginnen met te kiezen voor een achterwielmotor. Tenzij je een Ellio ziet zitten, want da's een geval apart.

Mijn ST1 heeft me nog nooit in de steek gelaten. Een collega heeft een ST3 waar al 3 keer iets aan geweest is.
Een vriend van me heeft een ST2 die al meer bij de fietsmaker gestaan heeft dan bij hem thuis en een andere vriend van me heeft een probleemloze ST3. Mijn schoonzus haar Qwic RD11 was na 5km om zeep, na vervanging van de controller nooit nog problemen mee gehad.
Ze had eerst een Trek allant 9 (bosch middenmotor met riem), goede fiets maar gaat totaal niet vooruit door die middenmotor.
Mijn broer heeft een Sparta M5b die spotgoedkoop was (1800€ ofzo) en dat ding heeft nog nooit enig probleem gekend.

Dusja, de prijs is niet bepalend voor hoe deftig je materiaal is. Het is een beetje een loterij.
Koop vooral een fiets die goed bij je past en waar je ergens mee terecht kan als er problemen opduiken.

Heb me in mijn zoektocht naar een SP vorig jaar ook laten afschrikken door de vele negatieve reacties over en problemen bij de Stromers (zowel bij collega’s als op Facebook). Maar zoals hierboven gezegd wordt, problemen kan je overal hebben. En Stromers zie je dan ook het vaakst, dus logisch dat je daar meer over leest.

Een testrit zegt ook al iets, maar niet alles. Op basis daarvan heb ik een Klever X-speed gekozen. Die was zo veel vlotter dan de ST1 en ST2 die ik getest had.

Mijn Enviolonaaf is eind november opeens volledig vastgelopen en heeft daarbij vanalles beschadigd: versnellingskabels afgerukt, achterwiel losgedraaid, riem los. Takelwagen mogen bellen om bij de fietsenmaker te geraken en daar staat-ie nog steeds in afwachting van wisselstukken en rebuild van het achterwiel door R&M.

Dik spijt dat ik niet voor Rohloff heb gekozen.

Mijn Enviolonaaf is eind november opeens volledig vastgelopen en heeft daarbij vanalles beschadigd: versnellingskabels afgerukt, achterwiel losgedraaid, riem los. Takelwagen mogen bellen om bij de fietsenmaker te geraken en daar staat-ie nog steeds in afwachting van wisselstukken en rebuild van het achterwiel door R&M.

Dik spijt dat ik niet voor Rohloff heb gekozen.
Ai. Wat een tegenvaller seg. Kun je ondertussen gebruikmaken van een vervangfiets of zit je helemaal zonder?

In mijn studieperiode was ik euhm, “fan van tandwielen”, voor de fun ooit die naaf tot in detail bekeken en berekend, Echt een fantastisch stukje ouderwetse betrouwbare techniek.
Mijn vorige e-bike (longtail) had een (te) lange ketting die aan een ongelofelijk tempo versleet, ondanks regelmatig reinigen en invetten. De volgende moest en zou met riemaandrijving zijn.

Ik kom deze ochtend toe op mijn werk, enkele huizen er naast zijn ze een cowboy aan het leveren bij een appartement. Net als ik passeer is die gast aan het babbelen in de speaker dat hij een fiets bij heeft. Vermoedelijk heeft hij gewoon alle bellen ingedrukt want ik ga om 13u ff naar het winkeltje verderop. Diene cowboy staat daar nog altijd in een doos tegen de gevel, in de regen 🤣🤣

Ik kom deze ochtend toe op mijn werk, enkele huizen er naast zijn ze een cowboy aan het leveren bij een appartement. Net als ik passeer is die gast aan het babbelen in de speaker dat hij een fiets bij heeft. Vermoedelijk heeft hij gewoon alle bellen ingedrukt want ik ga om 13u ff naar het winkeltje verderop. Diene cowboy staat daar nog altijd in een doos tegen de gevel, in de regen 🤣🤣
Proficiat met je nieuwe fiets :unsure:

Als de leasing er hopelijk dit jaar in april er komt bij ons op het werk, ben ik sterk aan het twijfelen tussen een stromer S2 of klever x speed 45.
Zijn de verschillen heel groot of gaat het enkel vooral om uiterlijk ?

Heb al een stromer getest en wist dan sowieso dat ik achterwiel aandrijving wou ipv middenmotor [R&M ook getest].

Terug
Bovenaan