De E-Bike thread

Iemand tips voor een fietspomp?
Mijn simpele fietspomp van Decathlon kan de dikte van het ventiel precies niet aan (klever X-speed)
SP's hebben het ventiel van een wagen. Ik ga altijd naar een benzinestation om mijn banden te blazen.
Of als je een pomp hebt voor autobanden kun je deze gebruiken.
 
Ik overweeg een speed pedelec (via bedrijfsleasing) aan te schaffen. Uiteraard wil ik met zo weinig mogelijk effort +30 km/h halen, wil ik een solide en betrouwbare fiets met een mooi design, en liefst een range van 70-80km. Mijn fietsenwinkel raadde mij de Stromer aan (ST1 of 2). Volgens hen is de motor op het achterwiel hét argument om voor Stromer te kiezen. Zijn de kenners hier akkoord?
Als ik mensen hoor die een speed pedelec hebben dan lijkt Stromer mij precies de referentie.
Afgaande op de prijzen van die fietsen ga ik er ook vanuit dat het deftig materiaal is.
 
Als ik mensen hoor die een speed pedelec hebben dan lijkt Stromer mij precies de referentie.
Afgaande op de prijzen van die fietsen ga ik er ook vanuit dat het deftig materiaal is.
Je moet maar eens in dit topic grasduinen naar de ervaring van @ugar. Er zullen altijd wel slechte en goede ervaringen zijn natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: nTFs
Als ik mensen hoor die een speed pedelec hebben dan lijkt Stromer mij precies de referentie.
Afgaande op de prijzen van die fietsen ga ik er ook vanuit dat het deftig materiaal is.
Stromer zal je het vaakst tegen komen. Maar er zijn genoeg andere merken die je niet mag uitsluiten, afhankelijk van je budget en voorkeur.
Persoonlijk zou ik zoiezo beginnen met te kiezen voor een achterwielmotor. Tenzij je een Ellio ziet zitten, want da's een geval apart.

Mijn ST1 heeft me nog nooit in de steek gelaten. Een collega heeft een ST3 waar al 3 keer iets aan geweest is.
Een vriend van me heeft een ST2 die al meer bij de fietsmaker gestaan heeft dan bij hem thuis en een andere vriend van me heeft een probleemloze ST3. Mijn schoonzus haar Qwic RD11 was na 5km om zeep, na vervanging van de controller nooit nog problemen mee gehad.
Ze had eerst een Trek allant 9 (bosch middenmotor met riem), goede fiets maar gaat totaal niet vooruit door die middenmotor.
Mijn broer heeft een Sparta M5b die spotgoedkoop was (1800€ ofzo) en dat ding heeft nog nooit enig probleem gekend.

Dusja, de prijs is niet bepalend voor hoe deftig je materiaal is. Het is een beetje een loterij.
Koop vooral een fiets die goed bij je past en waar je ergens mee terecht kan als er problemen opduiken.
 
Heb me in mijn zoektocht naar een SP vorig jaar ook laten afschrikken door de vele negatieve reacties over en problemen bij de Stromers (zowel bij collega’s als op Facebook). Maar zoals hierboven gezegd wordt, problemen kan je overal hebben. En Stromers zie je dan ook het vaakst, dus logisch dat je daar meer over leest.

Een testrit zegt ook al iets, maar niet alles. Op basis daarvan heb ik een Klever X-speed gekozen. Die was zo veel vlotter dan de ST1 en ST2 die ik getest had.
 
Mijn Enviolonaaf is eind november opeens volledig vastgelopen en heeft daarbij vanalles beschadigd: versnellingskabels afgerukt, achterwiel losgedraaid, riem los. Takelwagen mogen bellen om bij de fietsenmaker te geraken en daar staat-ie nog steeds in afwachting van wisselstukken en rebuild van het achterwiel door R&M.

Dik spijt dat ik niet voor Rohloff heb gekozen.
 
Mijn Enviolonaaf is eind november opeens volledig vastgelopen en heeft daarbij vanalles beschadigd: versnellingskabels afgerukt, achterwiel losgedraaid, riem los. Takelwagen mogen bellen om bij de fietsenmaker te geraken en daar staat-ie nog steeds in afwachting van wisselstukken en rebuild van het achterwiel door R&M.

Dik spijt dat ik niet voor Rohloff heb gekozen.
Ai. Wat een tegenvaller seg. Kun je ondertussen gebruikmaken van een vervangfiets of zit je helemaal zonder?
 
In mijn studieperiode was ik euhm, “fan van tandwielen”, voor de fun ooit die naaf tot in detail bekeken en berekend, Echt een fantastisch stukje ouderwetse betrouwbare techniek.
Mijn vorige e-bike (longtail) had een (te) lange ketting die aan een ongelofelijk tempo versleet, ondanks regelmatig reinigen en invetten. De volgende moest en zou met riemaandrijving zijn.
 
Ik kom deze ochtend toe op mijn werk, enkele huizen er naast zijn ze een cowboy aan het leveren bij een appartement. Net als ik passeer is die gast aan het babbelen in de speaker dat hij een fiets bij heeft. Vermoedelijk heeft hij gewoon alle bellen ingedrukt want ik ga om 13u ff naar het winkeltje verderop. Diene cowboy staat daar nog altijd in een doos tegen de gevel, in de regen 🤣🤣
 
Ik kom deze ochtend toe op mijn werk, enkele huizen er naast zijn ze een cowboy aan het leveren bij een appartement. Net als ik passeer is die gast aan het babbelen in de speaker dat hij een fiets bij heeft. Vermoedelijk heeft hij gewoon alle bellen ingedrukt want ik ga om 13u ff naar het winkeltje verderop. Diene cowboy staat daar nog altijd in een doos tegen de gevel, in de regen 🤣🤣
Proficiat met je nieuwe fiets :unsure:
 
Als de leasing er hopelijk dit jaar in april er komt bij ons op het werk, ben ik sterk aan het twijfelen tussen een stromer S2 of klever x speed 45.
Zijn de verschillen heel groot of gaat het enkel vooral om uiterlijk ?

Heb al een stromer getest en wist dan sowieso dat ik achterwiel aandrijving wou ipv middenmotor [R&M ook getest].
 
Hier in volle afwachting van een Stromer ST3, via leasing want pokkeduur anders. Kijk er wel enorm naar uit. Enkele testritten gedaan en was vrijwel meteen verkocht. Woon-werkverkeer is bij mij +-30km.
 
Zonet tweedehands een ST3 gekocht voor einde februari (startende zelfstandige dus 7.000 EUR voor een fiets is een no-no) en ben benieuwd! 3.800 EUR, fiets heeft 6.000km op de teller, ik zal zelf 20km woon-werk doen enkele rit, dan mag de Antwerpse ring al eens wat vastzitten :)
 
Dus, wat die fiets mij gekost heeft is 5000 euro bruto + 1280 euro netto + 915 euro netto.
Die bruto omgezet naar netto aan 50% is dan 2500 netto + 2195 netto = 4695 euro dat dat mij netto gekost heeft.
Met andere woorden, als die fietsenwinkel mij wat korting gegeven had "niet-lease toonzaalmodel/promomodel", dan was dat een 0 operatie geweest.

Probleem zit hem in de "eigen opleg" die je hebt betaald. Als je opteert voor een leasing moet je ervoor zorgen dat je binnen het maximale budget blijft. Eigen opleg (ook voor leasewagen) is zeer nadelig.
In alle andere omstandigheden zou je bij fiets leasen via werkgever (en dus betaald met brutoloon) ongeveer aan 60% van de aankoopprijs moeten uitkomen (maandelijkse afschrijvingen + afkoop inbegrepen). Kan licht variëren (hoe duurder de fiets hoe voordeliger het eindresultaat meestal).
 
Eerlijk gezegd, voor alles onder de €3k zou ik nooit van zen leven leasen. Niet alleen is het voordeel dan al bij al vrij beperkt, je gijzeld jezelf op die manier ook voor 3 jaar bij je huidige werkgever want als je voor het aflopen van je lease contract van werk veranderd en je nieuwe werkgever heeft niet per toeval dezelfde leasepartner dan moet je het contract afkopen zonder het belastingvoordeel OF je geeft de fiets terug af maar dan ben je het reeds betaalde lease bedrag natuurlijk "kwijt" + je betaald een verbrekingsvergoeding. Als je na 2,5 jaar van werk veranderd is dat een minor issue, maar als je na 1 van de 3 jaar contract wil wisselen kan dat toch ne zure zijn imo...
Klopt, is ook één van de redenen waarom ik momenteel niet geopteerd heb om een leasefiets te nemen.
 
Zonet de presentatie gevolgd ivm het leasen van een fiets via m'n werkgever.

Zoals ik eerder hier al eens gezegd heb, we kunnen dit doen door ons bruto vakantiegeld in te zetten met een bepaald maximum. (3000€/j of 250€/m). Dus ik kan in principe een fiets kiezen tot 9000€ maar dan heb ik quasi geen vakantiegeld meer.

Zoals hier al gezegd is het de moeite niet om een fiets te leasen onder de 3000€ en hoe duurder, hoe groter het voordeel. Ik heb al wat rondgekeken en ik denk dat een fiets twv 4000€-5000€ voor mij ideaal lijkt.


Voor een fiets met een cataloguswaarde van 5000€ (incl verplicht servicepakket: omniumverzekering + slot) zou ik 869.30€ netto per jaar aan vakantiegeld "kwijt" zijn. Dus in totaal zou ik 2607.90€ en 3407.90€ betalen incl de 16% overname. (en dus 1592.10€ uitsparen tegenover ik hem nu zelf zou kopen oftewel een besparing van 68%, wat wel vrij hoog is tegenover het gemiddelde)

Een snelle Google search leert mij dat een omnium fietsverzekering ongeveer 185€ per jaar kost, en een slot twv 80€. Komt er grofweg op neer dat ik dan een fiets van ongeveer 4365€ zou kunnen nemen.

Na wat rondkijken kom ik op volgende modellen:

- Norta B3030 (SyncDrive II, 814Wh) ==> 3730€
- Trek Allant+ 5, 7 of 8 (Bosch Performance, 500Wh) ==> 3199€, 3699€, 4299€
- Trek District+ 7, 8 of 9 (Bosch Performance, 500Wh) ==> 3499€, 3599€, 4199€
- Cube Kathmandu Hybrid Pro 625 (Bosch Performance, 625Wh) ==> 3599€
- Giant Explore E+1 (SyncDrive Sport, batterij 625Wh) ==> 3599€

Mijn voorkeur gaat nog stees naar een van die Treks. Maar ik zou nog eens goed naar de verschillen tussen die modellen moeten kijken.

Wat zijn volgens jullie hier aanraders qua merken/modellen?

Momenteel woon-werk verkeer is 26km enkel, vanaf volgend jaar 42km enkel. (Een speed-pedelec ga ik nu nog niet doen, eerst zien hoe vaak ik effectief die fiets ga gebruiken en na die 3j gaat hij naar m'n oudste zoon die dan 16j gaat zijn, dan is een speed pedelec overkill).

Is er ergens (liefst Oost-Vlaanderen of niet te ver) waar er een deftige winkel is met personeel dat weet waarover ze spreken, en waar ik evt korte testritjes met enkele verschillende modellen zou kunnen maken?


En voor m'n vrouw, eigenlijk dezelfde vragen, welke vrouwenmodellen zijn aangeraden? Bij haar vooral voor 5km enkel woon-werk, en samen met mij recreatief in het weekend en op vrije dagen langere tochtjes te doen.
 
Terug
Bovenaan