De E-Bike thread

Waar staat die aan 1190?
Op hun website :unsure:

1669195434436.png
 
De v3 heeft toch al enkele maanden geen updates meer gehad. Geen idee wat er gebeurt indien ze failliet gaan, in principe heb je de app niet nodig om te rijden, unlocken kan ook zonder. Maar om verlichting aan te zetten bv (hoewel dat misschien ook met een Bluetooth commando zou kunnen) heb je de app wel nodig.
Maar in dat geval heb je sowieso wel beter een v3 dan een v4 denk ik, kwestie van te allen tijde onderdelen te kunnen veranderen.
 
Inzake speedpedelecs: Heeft iemand ervaring met hoe lang het kan duren vooraleer je je nummerplaat krijgt als je je aanvraag per post verstuurt?
Mijn splinternieuwe Multicharger staat al twee weken stof te vergaren bij de fietsenwinkel :/
 
Update: Hij is er eindelijk :)
Deze middag tijdens mijn lunchpauze gaan halen bij Bike Republic Evere. Ook even reclame maken voor hun goeie service. Direct slot en kinderzitje gemonteerd.

Direct aan 40 per uur op derdezwaarste stand naar mijn werk gezoefd. Ik had zelfs nog niet erg het gevoel dat ik zwaar moest doortrappen. Sneller durfde ik nog niet, door beperkte ervaring en de regen. Alle berichten over trage Riese Mullers die maar 38 per uur halen lijken me dus behoorlijk BS van mensen met stekkebeentjes, zeker gezien ik nog eens de extra windweerstand van mijn kinderzitje heb, en het niet eens de krachtigste Boschmotor op een R&M is (Performance Speed ipv Performance CX).

In elk geval kijk ik uit naar mijn eerste werk-woonritje vanavond, ondanks de regen.
 
Update: Hij is er eindelijk :)
Deze middag tijdens mijn lunchpauze gaan halen bij Bike Republic Evere. Ook even reclame maken voor hun goeie service. Direct slot en kinderzitje gemonteerd.

Direct aan 40 per uur op derdezwaarste stand naar mijn werk gezoefd. Ik had zelfs nog niet erg het gevoel dat ik zwaar moest doortrappen. Sneller durfde ik nog niet, door beperkte ervaring en de regen. Alle berichten over trage Riese Mullers die maar 38 per uur halen lijken me dus behoorlijk BS van mensen met stekkebeentjes, zeker gezien ik nog eens de extra windweerstand van mijn kinderzitje heb, en het niet eens de krachtigste Boschmotor op een R&M is (Performance Speed ipv Performance CX).

In elk geval kijk ik uit naar mijn eerste werk-woonritje vanavond, ondanks de regen.
check voor de gein even een gps ipv de teller.
De e-step op mijn werk ging ook vlot 25 op de teller, tot mijn Garmin mij vertelde dat ik nauwelijks 18 aan het rijden was.
 
Dat is toch zo met alles 🤷‍♂️ dat mensen daar nog An opkijken.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen 150 op de teller en 149 op de GPS (mijn auto) en 25 op de teller en 18 op de GPS.

Quasi alle e-bikes die ik aan de vaart tegenkom rijden 22-33 terwijl ze vol geven.

‘t Was een reactie op de “hij haalt 45 zonder moeite” terwijl de meesten beweren dat hij met alle moeite van de wereld niet aan 45 geraakt op de turbostand
 
Er zal wel wat afwijking op zitten, maar >30% is lijkt mij wel extreem en niet representatief. Bij mijn R&M (Bosch CargoLine) valt de ondersteuning wel pas volledig weg wanneer ik over de 27 op de teller ga.
 
Er zal wel wat afwijking op zitten, maar >30% is lijkt mij wel extreem en niet representatief. Bij mijn R&M (Bosch CargoLine) valt de ondersteuning wel pas volledig weg wanneer ik over de 27 op de teller ga.
Dat is hier ook zo bij mijn Bosch. Zal dus enigszins wel ingecalculeerd zijn.
 
Ik overweeg een speed pedelec (via bedrijfsleasing) aan te schaffen. Uiteraard wil ik met zo weinig mogelijk effort +30 km/h halen, wil ik een solide en betrouwbare fiets met een mooi design, en liefst een range van 70-80km. Mijn fietsenwinkel raadde mij de Stromer aan (ST1 of 2). Volgens hen is de motor op het achterwiel hét argument om voor Stromer te kiezen. Zijn de kenners hier akkoord?
 
Ik overweeg een speed pedelec (via bedrijfsleasing) aan te schaffen. Uiteraard wil ik met zo weinig mogelijk effort +30 km/h halen, wil ik een solide en betrouwbare fiets met een mooi design, en liefst een range van 70-80km. Mijn fietsenwinkel raadde mij de Stromer aan (ST1 of 2). Volgens hen is de motor op het achterwiel hét argument om voor Stromer te kiezen. Zijn de kenners hier akkoord?

Een achterwiel motor is idd aangeraden als het vooruit moet gaan. Maar 30+ haal je normaal zelf vlot met een middenmotor volgens mij. Stromer is geen slechte optie Maar kan evengoed een klever of iets anders zijn. 80km op volle ondersteuning zal wel niet lukken vrees ik. Dan ga je al serieus veel sjans moeten hebben met de weersomstandigheden. Ik zou vooral veel testrijden.
 
check voor de gein even een gps ipv de teller.
De e-step op mijn werk ging ook vlot 25 op de teller, tot mijn Garmin mij vertelde dat ik nauwelijks 18 aan het rijden was.
Er ging gisteravond idd een alarmbel ringen toen ik aan een snelheidsmeter-display passeerde en er 4km/u minder verscheen dan op mijn dashboard. Vandaag eens op de GPS gecheckt en er was 2km/u verschil als ik over de 40 ga. Met 2 kan ik leven.
Ik ga ook toegeven dat, terwijl 40-42 een makkie is, 45 toch nog iets anders is. Dat haal ik enkel op mooie rechte stukken als ik wat tijd heb om te accelereren. Met dit weer rem ik altijd bijna tot zeer lage snelheid aan alles wat er een beetje als een bocht uitziet.
 
Op het werk hebben ze lange tijd zitten rondkijken voor nieuwe postfietsen, maar uiteindelijk gaan ze toch bij hetzelfde merk blijven dat we nu hebben.
Onze huidige fietsen zijn echt wel aan vervanging toe, dus hopelijk gaan de nieuwe niet te lang op zich laten wachten.
 
Laatst bewerkt:
Ik overweeg een speed pedelec (via bedrijfsleasing) aan te schaffen. Uiteraard wil ik met zo weinig mogelijk effort +30 km/h halen, wil ik een solide en betrouwbare fiets met een mooi design, en liefst een range van 70-80km. Mijn fietsenwinkel raadde mij de Stromer aan (ST1 of 2). Volgens hen is de motor op het achterwiel hét argument om voor Stromer te kiezen. Zijn de kenners hier akkoord?
een ST1 met de blauwe batterij kan wel best ver raken. +60km moet mogelijk zijn aan +30 km/h.
Stamp je constant 45km/h dan mag je rekenen op een max range van +/- 60km

Die range zou zich zo ongeveer verhouden tov een Klever met 1200Wh batterij. Weliswaar dan wel een met een 600W motor.
De zwaardere modellen slurpen wat harder.
 
Iemand tips voor een fietspomp?
Mijn simpele fietspomp van Decathlon kan de dikte van het ventiel precies niet aan (klever X-speed)
 
Iemand tips voor een fietspomp?
Mijn simpele fietspomp van Decathlon kan de dikte van het ventiel precies niet aan (klever X-speed)
Topeak JoeBlow Sport III, reviews spreken voor zich. Heb ik zelf ook voor m’n racefiets, top fietspomp!
 
Ik heb een hoog-volume lage-druk pomp van SKS.

Ideaal voor een MTB omdat je dan veel beter de schaal kan lezen. Gaat maar tot 5 BAR, maar wie heeft in godsnaam ooit nog meer nodig sinds de opkomst van tubeless.

1.5-1.8 op de MTB
1.8-2.8 op de gravelbike
4.5 op de racer

Hanteer ik zowat met mijn 78 kilo.

https://www.mantel.com/be/sks-twentyniner-vloerpomp

EDIT: maar ben je zeker dat je het binnenste van de pomp niet kan omdraaien? Meestal zit daar aan het uiteinde plastic schroefdraad, dat draai je los. Dan haal je het binnenste eruit (meestal een kokertje en een insert) en die draai je om, zodat de dikkere opening naar buiten (waar je het ventiel later insteekt) wijst. Zo kan je ook schraderventielen gebruiken. Zelfs de meeste mini-pompjes kunnen dat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan