De E-Bike thread

Gazelle toch ook wel een topmerk, en was zeer relaxed fietsen kwa houding die u een vrij recht postuur geeft op de fiets.

1280_6ngw3CNib382Ux2Z.png

Interessante leeesvoer
https://www.fietsersbond.nl/de-fiet.../welke-versnelling-voor-je-elektrische-fiets/

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend testrit gedaan met een ST3 en ben toch wel al verkocht. Alleen ben ik nu toch aan het twijfelen om eens een Klever uit te testen.

Zit er een groot verschil op de merken? Zijn ze die een voorkeur hebben voor één van de twee?
Heb een paar maanden terug met beide testrit gedaan, heb die een dag meegekregen en steeds mee gaan werken. De bedoeling van die fiets is dan ook voornamelijk woon-werk verkeer.
St3 pinion en alpha pinion.

Echt groot verschil vond ik dat nu niet.
Zaken dat met vrij snel opmerkte.
Stromer "luisterde" iets beter naar de benen. ging net ietsje smoother, maar dan ben ik echt aan het muggenziften. Bij de klever had je ook als je 48km/h reed en je stopte even met trappen en je zakte terug tot 40km/h en je wou terug trappen dat die een paar seconde inhoudt. Heb dat gevraagd aan de winkel en was een gekend opmerking. Hij had de vraag ook al eens gesteld aan klever en het antwoord daarop was voor de veiligheid.

Qua afwerking is de stromer wel mooier. Digitaal scherm is ook vlotter.

Maar ik vond de rit op de klever net iets leuker/vlotter, de fiets lag iets beter voor mij.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een klever (maar niet voor de alpha.) De grootste reden was het prijsverschil.
Wou graag een riem hebben en ben dan voor de xspeed pinion gegaan. In dezelfde prijsklasse bij stromer moet je dan naar St2 gaan en daar vond ik wel een groot verschil met de x speed pinion (mijn broer heeft de st2 met riem).

Opzich doe ik het via leasing van de werkgever (zoals een paar pagina's hier terug vind je mijn berekeningen) en komt het grosso modo overeen dat je de fiets koopt aan de helft van de prijs. Dus de meerprijs van de alpha komt dan eigenlijk maar neer op €500 netto.
Maar ik vond dat extra vermogen verwaarloosbaar op het traject dat ik die gebruikte en de xspeed pinion was al meer dan dat ik eigenlijk wou uitgeven. Maar was wel verkocht door de riem omdat de bedoeling wel is om daar door weer en wind mee te fietsen en weinig onderhoud aan wou hebben.

Kortom het is persoonlijk, want in mijn ogen zit er niet zoveel verschil op.

Kortom het is persoonlijk, want in mijn ogen zit er niet zoveel verschil op.
Ga komend weekend de Klever eens uitproberen, en daarna beslissen. Vind de Stromer wel veel mooier afgewerkt qua bekabeling, stuur bij een Klever oogt rommelig.

Ondanks dat ga ik wel het rijgevoel de doorslag laten geven, aangezien ze redelijk identiek zijn.

Volgend jaar gaat bij Klever de x speed alpha er uit.
Eigenlijk wordt het een crossover tussen een x speed pinion en een x speed alpha, voor 8000€
De x speed met ketting krijgt dan ook de 800W motor en heeft zo weer recht van bestaan tov de N rogue die de oude 600W x speed motor heeft

Dat wordt nog twijfelen tussen een N rogue of X speed met ketting

Ik ben geen fan van rijden met een riem, dat voelt voor mij alsof je in gelei rijdt.

Veel ervaring met Cowboy hier?
Aan het zoeken naar een stijlvolle E-bike om op de vennootschap aan te kopen, zou er ook af en toe mee van Willebroek naar Antwerpen willen rijden + uiteraard dagdagelijkse verplaatsingen. Moet niet te veel kunnen, maar misschien is de Cowboy dan al overkill (+ vrij duur).
Desondanks ziet het er wel een mooie fiets uit.
De cowboy v3 staat nu tijdelijk aan 1190 euro. Veel fiets voor weinig geld vind ik.. zeer tevreden van mijn v1. Als ze ondertussen niet failliet gaan natuurlijk.

De v3 heeft toch al enkele maanden geen updates meer gehad. Geen idee wat er gebeurt indien ze failliet gaan, in principe heb je de app niet nodig om te rijden, unlocken kan ook zonder. Maar om verlichting aan te zetten bv (hoewel dat misschien ook met een Bluetooth commando zou kunnen) heb je de app wel nodig.
Maar in dat geval heb je sowieso wel beter een v3 dan een v4 denk ik, kwestie van te allen tijde onderdelen te kunnen veranderen.

Inzake speedpedelecs: Heeft iemand ervaring met hoe lang het kan duren vooraleer je je nummerplaat krijgt als je je aanvraag per post verstuurt?
Mijn splinternieuwe Multicharger staat al twee weken stof te vergaren bij de fietsenwinkel :/

Update: Hij is er eindelijk :)
Deze middag tijdens mijn lunchpauze gaan halen bij Bike Republic Evere. Ook even reclame maken voor hun goeie service. Direct slot en kinderzitje gemonteerd.

Direct aan 40 per uur op derdezwaarste stand naar mijn werk gezoefd. Ik had zelfs nog niet erg het gevoel dat ik zwaar moest doortrappen. Sneller durfde ik nog niet, door beperkte ervaring en de regen. Alle berichten over trage Riese Mullers die maar 38 per uur halen lijken me dus behoorlijk BS van mensen met stekkebeentjes, zeker gezien ik nog eens de extra windweerstand van mijn kinderzitje heb, en het niet eens de krachtigste Boschmotor op een R&M is (Performance Speed ipv Performance CX).

In elk geval kijk ik uit naar mijn eerste werk-woonritje vanavond, ondanks de regen.

Update: Hij is er eindelijk :)
Deze middag tijdens mijn lunchpauze gaan halen bij Bike Republic Evere. Ook even reclame maken voor hun goeie service. Direct slot en kinderzitje gemonteerd.

Direct aan 40 per uur op derdezwaarste stand naar mijn werk gezoefd. Ik had zelfs nog niet erg het gevoel dat ik zwaar moest doortrappen. Sneller durfde ik nog niet, door beperkte ervaring en de regen. Alle berichten over trage Riese Mullers die maar 38 per uur halen lijken me dus behoorlijk BS van mensen met stekkebeentjes, zeker gezien ik nog eens de extra windweerstand van mijn kinderzitje heb, en het niet eens de krachtigste Boschmotor op een R&M is (Performance Speed ipv Performance CX).

In elk geval kijk ik uit naar mijn eerste werk-woonritje vanavond, ondanks de regen.
check voor de gein even een gps ipv de teller.
De e-step op mijn werk ging ook vlot 25 op de teller, tot mijn Garmin mij vertelde dat ik nauwelijks 18 aan het rijden was.

Dat is toch zo met alles 🤷‍♂️ dat mensen daar nog An opkijken.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen 150 op de teller en 149 op de GPS (mijn auto) en 25 op de teller en 18 op de GPS.

Quasi alle e-bikes die ik aan de vaart tegenkom rijden 22-33 terwijl ze vol geven.

‘t Was een reactie op de “hij haalt 45 zonder moeite” terwijl de meesten beweren dat hij met alle moeite van de wereld niet aan 45 geraakt op de turbostand

Er zal wel wat afwijking op zitten, maar >30% is lijkt mij wel extreem en niet representatief. Bij mijn R&M (Bosch CargoLine) valt de ondersteuning wel pas volledig weg wanneer ik over de 27 op de teller ga.

Er zal wel wat afwijking op zitten, maar >30% is lijkt mij wel extreem en niet representatief. Bij mijn R&M (Bosch CargoLine) valt de ondersteuning wel pas volledig weg wanneer ik over de 27 op de teller ga.
Dat is hier ook zo bij mijn Bosch. Zal dus enigszins wel ingecalculeerd zijn.

Ik overweeg een speed pedelec (via bedrijfsleasing) aan te schaffen. Uiteraard wil ik met zo weinig mogelijk effort +30 km/h halen, wil ik een solide en betrouwbare fiets met een mooi design, en liefst een range van 70-80km. Mijn fietsenwinkel raadde mij de Stromer aan (ST1 of 2). Volgens hen is de motor op het achterwiel hét argument om voor Stromer te kiezen. Zijn de kenners hier akkoord?

Ik overweeg een speed pedelec (via bedrijfsleasing) aan te schaffen. Uiteraard wil ik met zo weinig mogelijk effort +30 km/h halen, wil ik een solide en betrouwbare fiets met een mooi design, en liefst een range van 70-80km. Mijn fietsenwinkel raadde mij de Stromer aan (ST1 of 2). Volgens hen is de motor op het achterwiel hét argument om voor Stromer te kiezen. Zijn de kenners hier akkoord?

Een achterwiel motor is idd aangeraden als het vooruit moet gaan. Maar 30+ haal je normaal zelf vlot met een middenmotor volgens mij. Stromer is geen slechte optie Maar kan evengoed een klever of iets anders zijn. 80km op volle ondersteuning zal wel niet lukken vrees ik. Dan ga je al serieus veel sjans moeten hebben met de weersomstandigheden. Ik zou vooral veel testrijden.

check voor de gein even een gps ipv de teller.
De e-step op mijn werk ging ook vlot 25 op de teller, tot mijn Garmin mij vertelde dat ik nauwelijks 18 aan het rijden was.
Er ging gisteravond idd een alarmbel ringen toen ik aan een snelheidsmeter-display passeerde en er 4km/u minder verscheen dan op mijn dashboard. Vandaag eens op de GPS gecheckt en er was 2km/u verschil als ik over de 40 ga. Met 2 kan ik leven.
Ik ga ook toegeven dat, terwijl 40-42 een makkie is, 45 toch nog iets anders is. Dat haal ik enkel op mooie rechte stukken als ik wat tijd heb om te accelereren. Met dit weer rem ik altijd bijna tot zeer lage snelheid aan alles wat er een beetje als een bocht uitziet.

Terug
Bovenaan