De E-Bike thread

4K voor een 'gewone' ebike vind ik dan wel weer heel duur.. voor die prijs zou ik voor een speedelec gaan. Zeker wanneer je 42km enkel gaat doen, met een gewone ebike die max 25 kan, zal je u ergeren wanneer je eens wilt doorrijden op rechte stukken.

Collega had eerst een e-bike, maar vond die 25km/h wat te traag omdat hij op z'n traject redelijk wat rechtdoor heeft. Nu met de speedelec doet hij 40km/h en wint hij nog meer tijd tov de e-bike.
 
Zonet de presentatie gevolgd ivm het leasen van een fiets via m'n werkgever.

Zoals ik eerder hier al eens gezegd heb, we kunnen dit doen door ons bruto vakantiegeld in te zetten met een bepaald maximum. (3000€/j of 250€/m). Dus ik kan in principe een fiets kiezen tot 9000€ maar dan heb ik quasi geen vakantiegeld meer.

Zoals hier al gezegd is het de moeite niet om een fiets te leasen onder de 3000€ en hoe duurder, hoe groter het voordeel. Ik heb al wat rondgekeken en ik denk dat een fiets twv 4000€-5000€ voor mij ideaal lijkt.


Voor een fiets met een cataloguswaarde van 5000€ (incl verplicht servicepakket: omniumverzekering + slot) zou ik 869.30€ netto per jaar aan vakantiegeld "kwijt" zijn. Dus in totaal zou ik 2607.90€ en 3407.90€ betalen incl de 16% overname. (en dus 1592.10€ uitsparen tegenover ik hem nu zelf zou kopen oftewel een besparing van 68%, wat wel vrij hoog is tegenover het gemiddelde)

Een snelle Google search leert mij dat een omnium fietsverzekering ongeveer 185€ per jaar kost, en een slot twv 80€. Komt er grofweg op neer dat ik dan een fiets van ongeveer 4365€ zou kunnen nemen.

Na wat rondkijken kom ik op volgende modellen:

- Norta B3030 (SyncDrive II, 814Wh) ==> 3730€
- Trek Allant+ 5, 7 of 8 (Bosch Performance, 500Wh) ==> 3199€, 3699€, 4299€
- Trek District+ 7, 8 of 9 (Bosch Performance, 500Wh) ==> 3499€, 3599€, 4199€
- Cube Kathmandu Hybrid Pro 625 (Bosch Performance, 625Wh) ==> 3599€
- Giant Explore E+1 (SyncDrive Sport, batterij 625Wh) ==> 3599€

Mijn voorkeur gaat nog stees naar een van die Treks. Maar ik zou nog eens goed naar de verschillen tussen die modellen moeten kijken.

Wat zijn volgens jullie hier aanraders qua merken/modellen?

Momenteel woon-werk verkeer is 26km enkel, vanaf volgend jaar 42km enkel. (Een speed-pedelec ga ik nu nog niet doen, eerst zien hoe vaak ik effectief die fiets ga gebruiken en na die 3j gaat hij naar m'n oudste zoon die dan 16j gaat zijn, dan is een speed pedelec overkill).

Is er ergens (liefst Oost-Vlaanderen of niet te ver) waar er een deftige winkel is met personeel dat weet waarover ze spreken, en waar ik evt korte testritjes met enkele verschillende modellen zou kunnen maken?


En voor m'n vrouw, eigenlijk dezelfde vragen, welke vrouwenmodellen zijn aangeraden? Bij haar vooral voor 5km enkel woon-werk, en samen met mij recreatief in het weekend en op vrije dagen langere tochtjes te doen.
Ge vergeet in uw berekening wel dat als je met de fiets naar het werk gaat je een hoge km vergoeding kan krijgen en dat je ondertussen brandstof uitspaart. Als je die beide meerekent, wat je eigenlijk wel moet doen, is het voordeel wel nog groter natuurlijk.
Ik heb met eenzelfde traject 1xweek op 3 jaar tijd ongeveer 1380euro extra km vergoeding op 3 jaar tijd die ik anders niet zou hebben.
 
Ge vergeet in uw berekening wel dat als je met de fiets naar het werk gaat je een hoge km vergoeding kan krijgen en dat je ondertussen brandstof uitspaart. Als je die beide meerekent, wat je eigenlijk wel moet doen, is het voordeel wel nog groter natuurlijk.
Ik heb met eenzelfde traject 1xweek op 3 jaar tijd ongeveer 1380euro extra km vergoeding op 3 jaar tijd die ik anders niet zou hebben.
Mjah, kheb da er vrij bewust van tussen gelaten.

Fietsvergoeding is 0,25€/km. Max 20km per dag. (Max 10km heen en max 10km terug).
Dus dat is maximum 5€ per dag.

En ik rij volledig gratis met de trein in de Benelux. Dus op dat vlak is er ook niet echt veel besparing.

Momenteel werk ik in ploegen. 4km enkel naar het station hier en ik werk op max 5 minuten wandelen van een station met een rechtstreekse verbinding (rit van 21min).
Ik rij nu wel meestal met de auto eigenlijk. 21 minuten rijden) tegenover 15 fietsen, 5 wachten op trein, 21 in trein, 5 wandelen. Dat is de helft van de tijd, en om naar huis te gaan moet ik niet wachten op de eerste trein, kan ik direct vertrekken als ik afgelost ben. En momenteel is het mij ook te koud, zeker om 4-5u s'ochtends.

Vanaf 1/11 werk ik in een dagdienst. Ook op 5 minuutjes wandelen van een station met een rechtstreekse verbinding (rit van 34min).



Maar de bedoeling is om met die E-bike ook geregeld naar mijn huidige werkplek te fietsen, dus zo bespaar ik wel op benzine/diesel.
Dat is 24km enkel. Ik moet wel nog een toffere route vinden dan door Gent Centrum, dus het zal wss iets verder zijn.
Ik ga dat voorlopig wss enkel doen als het mooi weer is en ik de laten heb. Want ik heb 0,0 conditie en wil rustig opbouwen. Ook mentaal. Als het direct te veel is haak ik af en blijft die fiets hier staan. We zijn wel "verplicht" om 20% van ons woon-werkverkeer met de fiets te doen volgens het leasecontract.

Eens de nieuwe job zal het maar 2 dagen per week zijn (yay, thuiswerk) en een 45km enkel. Maar daar moet ik ook nog een leuke route zoeken om Antwerpen Centrum te vermijden.
 
Mjah, kheb da er vrij bewust van tussen gelaten.

Fietsvergoeding is 0,25€/km. Max 20km per dag. (Max 10km heen en max 10km terug).
Dus dat is maximum 5€ per dag.

We zijn wel "verplicht" om 20% van ons woon-werkverkeer met de fiets te doen volgens het leasecontract.
10euro per week x 46 weken x 3 jaar = 1380 euro extra netto loon tijdens de looptijd van uw leasing. (Excl uitgespaarde andere kosten)

Voor een fiets met een cataloguswaarde van 5000€ (incl verplicht servicepakket: omniumverzekering + slot) zou ik 869.30€ netto per jaar aan vakantiegeld "kwijt" zijn. Dus in totaal zou ik 2607.90€ en 3407.90€ betalen incl de 16% overname. (en dus 1592.10€ uitsparen tegenover ik hem nu zelf zou kopen oftewel een besparing van 68%, wat wel vrij hoog is tegenover het gemiddelde)
1592euro uitsparen + 1380euro “winst” .
Wat mij betreft moet je dit juist wel meerekenen.
En dan is er nog de gezondswinst👍
 
Inmiddels eens gaan proefrijden voor een eerste E-bike (25km/h) en een type van Specialized vond ik wel aangenaam rijden - echter stel ik me wel wat vragen:
  • Hun eigen (Brose) motor heeft een andere constructie, in het verleden wat probleempjes (naar verluidt nu beter) maar bijkomend ook heel moeilijk te herstellen, een fiets met Bosch motor lijkt in feite logischer want makkelijker te herstellen, makkelijker voor wisselstukken
  • Idem met de batterij - hoe lang zal men ondersteuning geven
Bedoeling is de fiets te kopen na 3 jaar, hij moet dus liefst lang meegaan - iemand daar ervaring mee?

Bijkomend is dat lease -systeem best pervers, je betaald de volledige fiets af, daarna nog eens 15% restwaarde, dat wordt dan mooi verwoord want je hebt een verzekering en een onderhoud (dat weinig voorstelt) - als ik handelaars mag geloven moeten zij ook nog eens tussen 5-10% afdragen aan de leasemaatschappij (geen idee of dit klopt).

Rationeel gezien is zo een fiets één van de duurste zaken in termen van value/money - 4-5K voor een fiets is een bom geld, zonder zo een lease -systeem zou ik genoegen nemen met een basis -modelleke moet ik zeggen. Anderzijds zet het lease -systeem ook wel aan om eerder een duurder exemplaar (aka - wat je eigenlijk wenst maar liever niet betaald) aan te schaffen.

Ik heb een aantal modellen getest en het Enviolo schakelsysteem ervaar ik als zeer aangenaam (derailleur ook maar geen zin om te kuisen) - helaas zit je daarmee ook meteen in een vrij dure categorie van fiets. Nexus leek op papier ideaal maar de praktische test beviel me totaal niet.
 
Momenteel woon-werk verkeer is 26km enkel, vanaf volgend jaar 42km enkel. (Een speed-pedelec ga ik nu nog niet doen, eerst zien hoe vaak ik effectief die fiets ga gebruiken en na die 3j gaat hij naar m'n oudste zoon die dan 16j gaat zijn, dan is een speed pedelec overkill).
Wel bewust zijn dat er wel degelijk een groot verschil is tussen een E-bike en speedpedelec. Moest ik mijn woon-werk traject doen met een E-bike, zal ik veel minder met de fiets gaan, dan dat ik het zou doen met een speedpelec.

Op eerste zicht lijkt mij het wel dat het een dure leasing is bij jullie of de berekening kloppen niet helemaal. Of ik lees het verkeerd kan ook. :p

Mijn eerste fiets dat ik geleased heb was net onder de €3.000. Ik moet zeggen dat ik dat nog steeds interessant vond. Uiteindelijk heb ik die fiets met 50% korting gekocht en gratis onderhoud/verzekeringen/.... In vergelijk moest ik deze fiets als particulier kopen.
 
Ben van plan om een 2de hande Stromer aan te kopen, maar nu is mijn vraag of ik op onderhoud kan gaan bij elke Stromer dealer of dient dit bij de dealer te gebeuren waar de originele werd aangekocht?
 
Ben van plan om een 2de hande Stromer aan te kopen, maar nu is mijn vraag of ik op onderhoud kan gaan bij elke Stromer dealer of dient dit bij de dealer te gebeuren waar de originele werd aangekocht?
Wat denk je zelf?

Met de dealer gesproken en hij verwacht geen update voor de 1400w batterij op andere modellen buiten de ST7 ook niet op een ST4 in de toekomst...

Serieus balen, 45km enkel en na 2 jaar is de batterij toch al -18% eerste batterij reeds vervangen onder garantie na 2j
 
1400Wh batterij is er momenteel enkel voor de ST7. Past niet in het frame van de andere modellen.
Klever zou daarentegen bijna klaar zijn met een 1600Wh batterij die wel past op de oude modellen.
Ik houd enorm van mijn ST1 maar Klever heeft nu toch enkele voetjes voor als ik een nieuwe SP wil.
 
Ik ben op zoek naar een elektrische fiets voor dagdagelijks pendelen en middellange tochtjes (+- 50 km).
Momenteel neig ik naar een Cowboy of een VanMoof en ik wou eens horen of er hier leden zijn die gebruikservaringen hebben voor een van deze merken?
 
Net mijn Gazelle gaan oppikken. Laat het goeie weer maar komen :D Gekozen voor comfort en relaxed fietsen. Ik ga nog wel het stuur laten veranderen naar een meer gebogen sturen voor een nog betere en comfortabele zitpositie. Woon-werk is 7km en de lekdreef in Averbode 10km voor een ijsje in de zomer :coolbrows:

Gazelle.jpg
 
Net mijn Gazelle gaan oppikken. Laat het goeie weer maar komen :D Gekozen voor comfort en relaxed fietsen. Ik ga nog wel het stuur laten veranderen naar een meer gebogen sturen voor een nog betere en comfortabele zitpositie. Woon-werk is 7km en de lekdreef in Averbode 10km voor een ijsje in de zomer :coolbrows:

Gazelle.jpg
Mooie fiets, ga zelf ook eentje aanschaffen in hetzelfde segment (comfort op 1) - heb je nog fietsen getest?
 
Mooie fiets, ga zelf ook eentje aanschaffen in hetzelfde segment (comfort op 1) - heb je nog fietsen getest?
Ik was al 3 jaar op zoek. Ik heb er toch veel getest gehad (Kalkhoff, Koga, Cube, QWIC, Trek, Stella bikes, Stromer, Velo de ville)

Het zal wel iets persoonlijks zijn maar had direct een goed gevoel bij de Gazelle. Ik zat zo relaxed op die fiets. Blijkbaar heeft het ook te maken dat afstand zadel tot stuur dichter is dan bij andere merken. Ergonomische zitpositie vind ik zeer belangrijk (lang met nekklachten gezeten bij mijn koersfiets fase -.-)

Volges mij is Gazelle ook de Mercedes onder de fietsen. Kwalitatief, gericht op comfort maar duur in aankoop :D

In rumst is een testcenter waar je elke fiets kunt testen. Werd me aangeraden maar ben er niet geweest.
https://www.gazellebikes.com/nl-be/testcenter

Dit model heb ik trouwens:
https://www.gazellebikes.com/nl-be/...frame=Laag&color=color-mallard-blue&frame=low
 
Laatst bewerkt:
Nog eens een serieuze wall of text van mij, mijn excuses op voorhand.

Kheb even jullie hulp nodig om de knoop door te hakken, want hoe meer ik erover nadenk, hoe harder ik twijfel.
Ga ik voor een e-bike tot 25km/h, of een speed pedelec?

Momenteel is het 25km enkel naar m'n werk, en ik zou de fiets daar wel voor willen gebruiken. Maar enkel bij goed weer en afhankelijk van mijn shiften.
Grootste deel is via de fietssnelweg R4 (Lokeren-Gent). Met een 25km/h is dit dus sowieso een uur fietsen, met een 45km/h zal dit een 30-40 minuten zijn schat ik. Nu met de auto doe ik er 25 min over. Ik zou wel nog moeten uitdokteren wat de meest interessante route is vanaf ongeveer Destelbergen naar Gent-Sint-Pieters. Mijn vrouw heeft wel een beetje schrik dat ik s'avonds door Gent zou fietsen met een dure fiets. Dus zoek ik een route waarbij ik het centrum, of de wat drukkere/beruchte(?) buurten kan vermijden.

Vanaf november ga ik in Antwerpen werken, dan is het een 42km enkel. Dit is met een 25km/h onbegonnen werk, dan ben ik 2u enkel onderweg, dat heb ik er niet voor over. Met een speed pedelec zal dit ongeveer een uur zijn. Maar, ik zal 3 dagen per week mogen thuiswerken dus zou het sowieso max voor 2 dagen per week zijn, en ik rij gratis met de trein. Dan is het 10 minuten fietsen naar het dichste station, en in Antwerpen nog geen 5 minuten wandelen naar m'n bureau. Ook werkt m'n vrouw in hetzelfde gebouw en we gaan hoogstwaarschijnlijk wel samen met de trein gaan dan. Dus als ik een speed pedelec zou kiezen ga ik die wss 1x per maand gebruiken om naar het werk te rijden dan. Tenzij ik m'n vrouw kan overhalen dat we steeds afwisselend naar Antwerpen gaan, zodat er telkens iemand thuis aan het werken is om taxi te spelen voor de kinderen. Maar samen optrekken, en daar samen lunchen is toch plezanter.

Dan enkele dingen die me doen twijfelen in de een of andere richting:

Pro speed pedelec:
- De speed pedelec die ik momenteel het meest overweeg (Klever N rogue 45 - 1200Wh, 5449€) is "maar" 1150€ duurder dan de gewone e-bike (Trek Allant+ 8 - 625Wh, 4299€) die ik overweeg. Dus naar leasing toe is dat verschil verwaarloosbaar. (Maar de kans bestaat wel dat ik een goedkopere "gewone" e-bike ga kiezen)
- Ik heb onlangs met mijn pa zijn gewone e-bike (Cube Kathmandu Hybrid Pro 625) gereden en had snel het gevoel dat het mij te traag was. (Is het trouwens nog steeds mogelijk om zo een fiets op te voeren naar 30km/h?)
- Na een nachtshift zou ik nipt op tijd thuis zijn s'ochtends om de kindjes klaar te maken om naar school te voeren, met een speed pedelec heb ik meer marge. Idem na een vroege om ze af te halen van school.
- Ik hou wel van snelheid, en zo een speed pedelec gaat sowieso leuker zijn om mee te rijden, ik denk dat ik deze ook sneller zal nemen om af en toe om (kleinere) boodschappen te gaan, of naar dokter, tandarts, ... Kleinere afstanden (pakt tot 20km) die ik nu met de auto doe ga ik dan sneller met die speed pedelec doen.
- Met een speed pedelec ga ik de paar maand dat ik nog naar Gent moet wss wel meer geneigd zijn de fiets te nemen ipv de auto. Wat qua benzine/diesel wel wat uit zal sparen, en wat zal opleveren qua fietsvergoeding (5€/dag)

Pro 25km/h
- De speed pedelec die het meest interessant is heeft een heel lelijke integratie voor de batterij, dat is precies een bidon benzine die tussen het kader hangt, zoals achteraan een Willy's Jeep)
- Bij een speed pedelec komt er qua lease ongeveer 360€ bij door de extra aansprakelijkheidsverzekering. Dit wordt meestal gedekt door de familiale verzekering, en is bij o2o optioneel, maar onze werkgever heeft beslist dit verplicht te maken.
- Gezien ik naar Antwerpen dus waarschijnlijk vrij weinig met die speed pedelec zou rijden is dit wss overkill.
- Buiten woon-werk verkeer zou ik geregeld samen met m'n vrouw een tochtje doen. Zij gaat ook een e-bike leasen, maar sowieso een 25km/h. Dan is het overkill dat ik een 45km/h zou hebben.
- We zouden na die 3j beiden ons fietsen overlaten aan een van ons kinderen en dan zelf een nieuwe leasen. onze oudeste zoon is tegen dan 17j, en zal dus nog geen rijbewijs hebben. die gaat nog niet met die speed pedelec mogen rijden dan. (tenzij die een brommer rijbewijs zou proberen halen)
- Als ik alleen een fietstochtje zou doen dan neem ik beter mijn koersfiets, om conditie te trainen, dus daarvoor moet ik dan al geen speed pedelec nemen. Dan is een 25km/h beter om samen met m'n vrouw tochtjes te doen.
- (zie laatste in pro speed pedelec) Ik weet niet of het voor die paar maand dat ik nu nog naar Gent moet de moeite is om voor een speed pedelec te gaan.


Momenteel zegt mijn hart/wil dat ik voor een speed pedelec moet gaan, maar m'n verstand zegt eerder gaan voor een gewone e-bike.

Want we moeten die financieren met ons vakantiegeld (3x), dus hoe goedkoper de fiets, hoe meer vakantiegeld ik overhou.
even voor de volledigheid, de berekening hoeveel alles mij zou kosten qua lease: (i know, die voorwaarden zijn een pak minder interessant dan in de privé)

- Klever N rogue: (catalogus: 5449€)
----- Lease: 4537€ (fiets + 3j onderhoudscontract + 3j omniumverzekering + 3j aansprakelijkheid) (incl overname na 3j)
----- Zelf kopen: 6457€ (fiets + 3j onderhoudscontract +3j omniumverzekering zelf betalen, aansprakelijkheid zit in familiale)
-- Besparing: 1920€

- Trek Allant+ 8 (catalogus: 4299€)
----- Lease: 3395€ (fiets + 3j onderhoudscontract + 3j omniumverzekering) (incl overname na 3j)
----- Zelf kopen: 5094€ (fiets + 3j onderhoudscontract +3j omniumverzekering zelf betalen)
-- Besparing: 1699€

- Trek Allant+ 7 (catalogus: 3699€)
----- Lease: 2957€ (fiets + 3j onderhoudscontract + 3j omniumverzekering) (incl overname na 3j)
----- Zelf kopen: 4494€ (fiets + 3j onderhoudscontract +3j omniumverzekering zelf betalen)
-- Besparing: 1537€
 
Nog eens een serieuze wall of text van mij, mijn excuses op voorhand.

Kheb even jullie hulp nodig om de knoop door te hakken, want hoe meer ik erover nadenk, hoe harder ik twijfel.
Ga ik voor een e-bike tot 25km/h, of een speed pedelec?

Momenteel is het 25km enkel naar m'n werk, en ik zou de fiets daar wel voor willen gebruiken. Maar enkel bij goed weer en afhankelijk van mijn shiften.
Grootste deel is via de fietssnelweg R4 (Lokeren-Gent). Met een 25km/h is dit dus sowieso een uur fietsen, met een 45km/h zal dit een 30-40 minuten zijn schat ik. Nu met de auto doe ik er 25 min over. Ik zou wel nog moeten uitdokteren wat de meest interessante route is vanaf ongeveer Destelbergen naar Gent-Sint-Pieters. Mijn vrouw heeft wel een beetje schrik dat ik s'avonds door Gent zou fietsen met een dure fiets. Dus zoek ik een route waarbij ik het centrum, of de wat drukkere/beruchte(?) buurten kan vermijden.

Vanaf november ga ik in Antwerpen werken, dan is het een 42km enkel. Dit is met een 25km/h onbegonnen werk, dan ben ik 2u enkel onderweg, dat heb ik er niet voor over. Met een speed pedelec zal dit ongeveer een uur zijn. Maar, ik zal 3 dagen per week mogen thuiswerken dus zou het sowieso max voor 2 dagen per week zijn, en ik rij gratis met de trein. Dan is het 10 minuten fietsen naar het dichste station, en in Antwerpen nog geen 5 minuten wandelen naar m'n bureau. Ook werkt m'n vrouw in hetzelfde gebouw en we gaan hoogstwaarschijnlijk wel samen met de trein gaan dan. Dus als ik een speed pedelec zou kiezen ga ik die wss 1x per maand gebruiken om naar het werk te rijden dan. Tenzij ik m'n vrouw kan overhalen dat we steeds afwisselend naar Antwerpen gaan, zodat er telkens iemand thuis aan het werken is om taxi te spelen voor de kinderen. Maar samen optrekken, en daar samen lunchen is toch plezanter.

Dan enkele dingen die me doen twijfelen in de een of andere richting:

Pro speed pedelec:
- De speed pedelec die ik momenteel het meest overweeg (Klever N rogue 45 - 1200Wh, 5449€) is "maar" 1150€ duurder dan de gewone e-bike (Trek Allant+ 8 - 625Wh, 4299€) die ik overweeg. Dus naar leasing toe is dat verschil verwaarloosbaar. (Maar de kans bestaat wel dat ik een goedkopere "gewone" e-bike ga kiezen)
- Ik heb onlangs met mijn pa zijn gewone e-bike (Cube Kathmandu Hybrid Pro 625) gereden en had snel het gevoel dat het mij te traag was. (Is het trouwens nog steeds mogelijk om zo een fiets op te voeren naar 30km/h?)
- Na een nachtshift zou ik nipt op tijd thuis zijn s'ochtends om de kindjes klaar te maken om naar school te voeren, met een speed pedelec heb ik meer marge. Idem na een vroege om ze af te halen van school.
- Ik hou wel van snelheid, en zo een speed pedelec gaat sowieso leuker zijn om mee te rijden, ik denk dat ik deze ook sneller zal nemen om af en toe om (kleinere) boodschappen te gaan, of naar dokter, tandarts, ... Kleinere afstanden (pakt tot 20km) die ik nu met de auto doe ga ik dan sneller met die speed pedelec doen.
- Met een speed pedelec ga ik de paar maand dat ik nog naar Gent moet wss wel meer geneigd zijn de fiets te nemen ipv de auto. Wat qua benzine/diesel wel wat uit zal sparen, en wat zal opleveren qua fietsvergoeding (5€/dag)

Pro 25km/h
- De speed pedelec die het meest interessant is heeft een heel lelijke integratie voor de batterij, dat is precies een bidon benzine die tussen het kader hangt, zoals achteraan een Willy's Jeep)
- Bij een speed pedelec komt er qua lease ongeveer 360€ bij door de extra aansprakelijkheidsverzekering. Dit wordt meestal gedekt door de familiale verzekering, en is bij o2o optioneel, maar onze werkgever heeft beslist dit verplicht te maken.
- Gezien ik naar Antwerpen dus waarschijnlijk vrij weinig met die speed pedelec zou rijden is dit wss overkill.
- Buiten woon-werk verkeer zou ik geregeld samen met m'n vrouw een tochtje doen. Zij gaat ook een e-bike leasen, maar sowieso een 25km/h. Dan is het overkill dat ik een 45km/h zou hebben.
- We zouden na die 3j beiden ons fietsen overlaten aan een van ons kinderen en dan zelf een nieuwe leasen. onze oudeste zoon is tegen dan 17j, en zal dus nog geen rijbewijs hebben. die gaat nog niet met die speed pedelec mogen rijden dan. (tenzij die een brommer rijbewijs zou proberen halen)
- Als ik alleen een fietstochtje zou doen dan neem ik beter mijn koersfiets, om conditie te trainen, dus daarvoor moet ik dan al geen speed pedelec nemen. Dan is een 25km/h beter om samen met m'n vrouw tochtjes te doen.
- (zie laatste in pro speed pedelec) Ik weet niet of het voor die paar maand dat ik nu nog naar Gent moet de moeite is om voor een speed pedelec te gaan.


Momenteel zegt mijn hart/wil dat ik voor een speed pedelec moet gaan, maar m'n verstand zegt eerder gaan voor een gewone e-bike.

Want we moeten die financieren met ons vakantiegeld (3x), dus hoe goedkoper de fiets, hoe meer vakantiegeld ik overhou.
even voor de volledigheid, de berekening hoeveel alles mij zou kosten qua lease: (i know, die voorwaarden zijn een pak minder interessant dan in de privé)

- Klever N rogue: (catalogus: 5449€)
----- Lease: 4537€ (fiets + 3j onderhoudscontract + 3j omniumverzekering + 3j aansprakelijkheid) (incl overname na 3j)
----- Zelf kopen: 6457€ (fiets + 3j onderhoudscontract +3j omniumverzekering zelf betalen, aansprakelijkheid zit in familiale)
-- Besparing: 1920€

- Trek Allant+ 8 (catalogus: 4299€)
----- Lease: 3395€ (fiets + 3j onderhoudscontract + 3j omniumverzekering) (incl overname na 3j)
----- Zelf kopen: 5094€ (fiets + 3j onderhoudscontract +3j omniumverzekering zelf betalen)
-- Besparing: 1699€

- Trek Allant+ 7 (catalogus: 3699€)
----- Lease: 2957€ (fiets + 3j onderhoudscontract + 3j omniumverzekering) (incl overname na 3j)
----- Zelf kopen: 4494€ (fiets + 3j onderhoudscontract +3j omniumverzekering zelf betalen)
-- Besparing: 1537€
Lang verhaal, kort antwoord:

100% de speed pedelec. Zelfs slechts 25km op een gewone e-bike is verschrikkelijk. Reken ook dat je geen 25 km/u gaat hebben, maar eerder 22-23. En dat je extreem snel gefrustreerd gaat zijn door die traagheid, toch zeker op een ringweg.

Ps1: ik vind die batterij van een Klever net megacool :) die geveerde vorken vind ik echter wel superlelijk

Ps2: gevaarlijke plaatsen in Gent? B*tch please
 
Ik zou ook sowieso voor de SP gaan. Je gaat echt vloeken als je dagelijks 25km moet afleggen op een gewone e-bike. Zoals hierboven wordt aangegeven, je rijdt niet constant 25. Ik doe trouwens hetzelfde traject als jij voor ogen hebt. Vanuit Lokeren de F4 op (Wel maar tot in Oostakker)
 
SP ook. Een gewone e bike heeft niet voldoende snelheidsverschil met een gewone fiets om zoveel geld er aan te geven imo.
 
SP. Je moet inderdaad de gemiddeldes wat bijstellen naar onder, van wat ik zelf heb gelezen 21-22 voor een gewone, iets in de buurt van 38-40 voor Speed. Hou rekening met lichten en de theoretische maximum snelheid van 30km/u op jaagpaden. Lees je wel in over reëel bereik, 42 km is denk ik een volledige batterij.

Opvoeren lijkt aantrekkelijk, maar is héél illegaal, het kan lang goed gaan, maar als het uitkomt op het moment dat er iets voorvalt...
 
Ik zou ook voor een speedpedelec gaan. Al was het maar voor het gebruik naast woon-werk verkeer.
Ik laat de auto zoveel meer staan sedert ik de SP heb. Daar heb ik ook al veel mee uitgespaard en het is nog gezonder ook.

Zo te zien zit je ook op het speedpedelec forum. Ze tillen daar nogal zwaar aan vragen over het opvoeren van fietsen :)
 
Ondertussen heb ik al enkele fietsen getest en bij enkele handelaars info gevraagd.

Eén handelaar vertelde me dat er eigenlijk praktisch gezien 3 types zijn. De gewone e-bike (25km/h), de speed pedelec (45km/h) en dan wat zij de "halve sp" noemde. Hiermee verwees ze naar de sp's met middenmotor. Aangezien die wel ondersteunen tot 45km/h maar je daarbij zelf best wel wat moeite voor moet doen. Zij zegt dat deze met een "minimale inspanning" eerder een cruise snelheid halen van 35km/h.
Voor puur woon-werk verkeer en kilometers maken zou ze een speed pedelec aanraden, maar als ik die fiets ook voor recreatief te fietsen zou gebruiken raadde ze eerder zo een "halve sp" aan. Zeker aangezien het momenteel maar 25km enkele rit is, en de rit van 42km maar heel sporadisch zal zijn. En sowieso enkel bij mooi weer. Ik ga er dan wel rekening mee moeten houden dat ik zal voorbijgestoken worden door "echte sp's".

Ik heb gereden met:
- Trek Allant+ 9.9s
- Riese& Müller Supercharger GT Rohloff HS
- Klever X Pinion 45 speed

Alledrie een zwaardere versie van wat ik overweeg, maar dat waren de testmodellen.
Op basis daarvan ben ik nu 99% zeker dat ik een speed pedelec ga nemen met middenmotor.

Die Klever was zalig om mee te rijden in een rechte lijn, maar voelde eigenlijk te bruut aan. Zeker als ik wat bochten moest nemen. Dit lijkt me inderdaad ook niet interessant om ook recreatief en samen met m'n vrouw te fietsen. Die R&M voelde perfect aan voor mij. De Trek was me te sportief qua zithouding, maar de 8s of 9s zitten minder sportief.

Grootste kanshebbers zijn nu:
- Riese& Müller Supercharger GT Touring HS. (Is nipt met 6919,9€, inclusief verplicht slot*. Komt met Intuvia display, Kiox is 150€ extra. Een helm zal ik dan niet via de lease kunnen nemen maar apart moeten aankopen)
- Riese& Müller Charged 4 Touring HS (of Vario HS). (Alleen jammer dat een dual battery geen optie is, 750Wp lijkt me nipt voor die 42km, zeker na wat slijtage)
- Trek Allant+9

* alhoewel ik niet weet of het extra slot dat je op de configurator op R-M.de kan kiezen voldoet aan het juiste ART-keurmerk. Deze heeft een dikte van 6mm, en op Bol zie ik van hetzelfde merk met een ART2 keurmerk dat die een dikte van 9mm heeft.



En ondertussen is m'n vrouw precies ook bijgedraaid en overweegt ze ook zo een "halve" sp te kiezen. (zij zou dan waarschijnlijk voor de Trek Allant+ 8s gaan aangezien dit de goedkoopste optie is, haar budget ligt wat lager).
 
Terug
Bovenaan