Nog eens een serieuze wall of text van mij, mijn excuses op voorhand.
Kheb even jullie hulp nodig om de knoop door te hakken, want hoe meer ik erover nadenk, hoe harder ik twijfel.
Ga ik voor een e-bike tot 25km/h, of een speed pedelec?
Momenteel is het 25km enkel naar m'n werk, en ik zou de fiets daar wel voor willen gebruiken. Maar enkel bij goed weer en afhankelijk van mijn shiften.
Grootste deel is via de fietssnelweg R4 (Lokeren-Gent). Met een 25km/h is dit dus sowieso een uur fietsen, met een 45km/h zal dit een 30-40 minuten zijn schat ik. Nu met de auto doe ik er 25 min over. Ik zou wel nog moeten uitdokteren wat de meest interessante route is vanaf ongeveer Destelbergen naar Gent-Sint-Pieters. Mijn vrouw heeft wel een beetje schrik dat ik s'avonds door Gent zou fietsen met een dure fiets. Dus zoek ik een route waarbij ik het centrum, of de wat drukkere/beruchte(?) buurten kan vermijden.
Vanaf november ga ik in Antwerpen werken, dan is het een 42km enkel. Dit is met een 25km/h onbegonnen werk, dan ben ik 2u enkel onderweg, dat heb ik er niet voor over. Met een speed pedelec zal dit ongeveer een uur zijn. Maar, ik zal 3 dagen per week mogen thuiswerken dus zou het sowieso max voor 2 dagen per week zijn, en ik rij gratis met de trein. Dan is het 10 minuten fietsen naar het dichste station, en in Antwerpen nog geen 5 minuten wandelen naar m'n bureau. Ook werkt m'n vrouw in hetzelfde gebouw en we gaan hoogstwaarschijnlijk wel samen met de trein gaan dan. Dus als ik een speed pedelec zou kiezen ga ik die wss 1x per maand gebruiken om naar het werk te rijden dan. Tenzij ik m'n vrouw kan overhalen dat we steeds afwisselend naar Antwerpen gaan, zodat er telkens iemand thuis aan het werken is om taxi te spelen voor de kinderen. Maar samen optrekken, en daar samen lunchen is toch plezanter.
Dan enkele dingen die me doen twijfelen in de een of andere richting:
Pro speed pedelec:
- De speed pedelec die ik momenteel het meest overweeg (Klever N rogue 45 - 1200Wh, 5449€) is "maar" 1150€ duurder dan de gewone e-bike (Trek Allant+ 8 - 625Wh, 4299€) die ik overweeg. Dus naar leasing toe is dat verschil verwaarloosbaar. (Maar de kans bestaat wel dat ik een goedkopere "gewone" e-bike ga kiezen)
- Ik heb onlangs met mijn pa zijn gewone e-bike (Cube Kathmandu Hybrid Pro 625) gereden en had snel het gevoel dat het mij te traag was. (Is het trouwens nog steeds mogelijk om zo een fiets op te voeren naar 30km/h?)
- Na een nachtshift zou ik nipt op tijd thuis zijn s'ochtends om de kindjes klaar te maken om naar school te voeren, met een speed pedelec heb ik meer marge. Idem na een vroege om ze af te halen van school.
- Ik hou wel van snelheid, en zo een speed pedelec gaat sowieso leuker zijn om mee te rijden, ik denk dat ik deze ook sneller zal nemen om af en toe om (kleinere) boodschappen te gaan, of naar dokter, tandarts, ... Kleinere afstanden (pakt tot 20km) die ik nu met de auto doe ga ik dan sneller met die speed pedelec doen.
- Met een speed pedelec ga ik de paar maand dat ik nog naar Gent moet wss wel meer geneigd zijn de fiets te nemen ipv de auto. Wat qua benzine/diesel wel wat uit zal sparen, en wat zal opleveren qua fietsvergoeding (5€/dag)
Pro 25km/h
- De speed pedelec die het meest interessant is heeft een heel lelijke integratie voor de batterij, dat is precies een bidon benzine die tussen het kader hangt, zoals achteraan een Willy's Jeep)
- Bij een speed pedelec komt er qua lease ongeveer 360€ bij door de extra aansprakelijkheidsverzekering. Dit wordt meestal gedekt door de familiale verzekering, en is bij o2o optioneel, maar onze werkgever heeft beslist dit verplicht te maken.
- Gezien ik naar Antwerpen dus waarschijnlijk vrij weinig met die speed pedelec zou rijden is dit wss overkill.
- Buiten woon-werk verkeer zou ik geregeld samen met m'n vrouw een tochtje doen. Zij gaat ook een e-bike leasen, maar sowieso een 25km/h. Dan is het overkill dat ik een 45km/h zou hebben.
- We zouden na die 3j beiden ons fietsen overlaten aan een van ons kinderen en dan zelf een nieuwe leasen. onze oudeste zoon is tegen dan 17j, en zal dus nog geen rijbewijs hebben. die gaat nog niet met die speed pedelec mogen rijden dan. (tenzij die een brommer rijbewijs zou proberen halen)
- Als ik alleen een fietstochtje zou doen dan neem ik beter mijn koersfiets, om conditie te trainen, dus daarvoor moet ik dan al geen speed pedelec nemen. Dan is een 25km/h beter om samen met m'n vrouw tochtjes te doen.
- (zie laatste in pro speed pedelec) Ik weet niet of het voor die paar maand dat ik nu nog naar Gent moet de moeite is om voor een speed pedelec te gaan.
Momenteel zegt mijn hart/wil dat ik voor een speed pedelec moet gaan, maar m'n verstand zegt eerder gaan voor een gewone e-bike.
Want we moeten die financieren met ons vakantiegeld (3x), dus hoe goedkoper de fiets, hoe meer vakantiegeld ik overhou.
even voor de volledigheid, de berekening hoeveel alles mij zou kosten qua lease: (i know, die voorwaarden zijn een pak minder interessant dan in de privé)
- Klever N rogue: (catalogus: 5449€)
----- Lease: 4537€ (fiets + 3j onderhoudscontract + 3j omniumverzekering + 3j aansprakelijkheid) (incl overname na 3j)
----- Zelf kopen: 6457€ (fiets + 3j onderhoudscontract +3j omniumverzekering zelf betalen, aansprakelijkheid zit in familiale)
-- Besparing: 1920€
- Trek Allant+ 8 (catalogus: 4299€)
----- Lease: 3395€ (fiets + 3j onderhoudscontract + 3j omniumverzekering) (incl overname na 3j)
----- Zelf kopen: 5094€ (fiets + 3j onderhoudscontract +3j omniumverzekering zelf betalen)
-- Besparing: 1699€
- Trek Allant+ 7 (catalogus: 3699€)
----- Lease: 2957€ (fiets + 3j onderhoudscontract + 3j omniumverzekering) (incl overname na 3j)
----- Zelf kopen: 4494€ (fiets + 3j onderhoudscontract +3j omniumverzekering zelf betalen)
-- Besparing: 1537€