De E-Bike thread

Ik ben geintereseerd in een Stromer te kopen (ST2) maar toen ik bij mijn lokale fietswinkel kwam, wisten ze me te vertellen dat ze dat Stromer niet verkopen omdat het over een totaal andere techniek gaat dan de andere speedpedelec fabrikanten. Hun personeel was niet opgeleid om er aan te werken.

Is dit iets om rekening mee te houden? Is een onderhoud op een Stromer opmerkelijk duurder dan op andere?
 
Zijn er hier mensen die leasen via het werk door hun eindejaarspremie te gebruiken [dus geen maandelijkse aflossing via je loon] ?
Welk budget heb je dan ongeveer over 3 jaar ?
 
Zijn er hier mensen die leasen via het werk door hun eindejaarspremie te gebruiken [dus geen maandelijkse aflossing via je loon] ?
Welk budget heb je dan ongeveer over 3 jaar ?
Kan niemand zeggen, want dat ligt eraan hoeveel uw eindejaarspremie is.

Bij ons houden ze het af van bepaalde premies (eindejaarspremie zit daar ook bij).
Premies houden ze in in het loop van het jaar. In december trekken ze het leasebedrag op jaarbasis af en overschot krijg je dan met het loon uitbetaald.
Omdat eindejaarspremie al voldoende zal zijn bij mij zullen ze enkel het eindejaarspremie bij houden. In praktijk wilt dit dan zeggen dat ik in december eindejaarspremie - leasebedrag krijg.

Omdat het budgetneutraal is voor de werkgever is elke 1 euro, 1,44 euro budget.
Dus als ik 1000 euro bruto inlever, heb ik een budget van 1440 euro aan leasing.
 
Laatst bewerkt:
Let op, denk 2x na vooraleer je dit doet want het is niet "gratis" eh je bent nog altijd 5000 euro bruto kwijt + vergoedingen aan de leasemaatschappij + duur verplicht onderhoud + interesten + hoge overnamekost na 3 jaar enz enz. En als je hem niet overneemt dan heb je 5000€ bruto betaald en heb je na 3 jaar niks meer. Ik zou het achteraf gezien nooit meer doen. Het voordeel is quasi nihil vergeleken met zelf een fiets te kopen. Je zal ook zien als je zelf een fiets koopt buiten lease, dan kunt ge veel meer korting krijgen dan de standard 10% lease korting, bijvoorbeeld op toonzaalmodellen enz.
Je zou verwachten dat het overal wat gelijk is maar blijkbaar niet.

Het voordeel bij ons is nu niet bepaald nihil te noemen.
Vorige leasing heb de fiets overgenomen en als ik dan alle kosten samen telde. Kwam ik op helft van de prijs van de nieuwprijs.

Met andere woorden heb ik de fiets met 50% korting gekocht en 3 jaar lang gratis op onderhoud, pechverhelping en bijkomende verzekeringen.

Andere hebben hun fiets verkocht voor meer dan het dubbel van hun overnameprijs.
 
Laatst bewerkt:
Heb je die detail berekening? Dat kan gewoon niet.
Ik zal mijn detail berekening hier eens zetten waaruit blijkt dat het verschil nauwelijks de moeite is.
Die stond ooit op 9lives maarja vind daar maar eens iets terug : )
Ik zal straks de detail eens uittypen.

Mijn nieuwe lease is iets duurder omdat het nu een speedpedelec is en een groot onderhoudbudget heb gekozen en bijkomende verzekeringen. (We kunnen kiezen tussen de €0-€400 budget).

Vorige leasing was onderhoud onbeperkt en had ik een koersfiets. Maar onbeperkt onderhoudsbudget was niet meer te vinden. Wat wel te begrijpen is. :D
Als ik me nog goed herinner had ik toen in totaal een €1400 netto betaald inclusief overname voor een fiets + opties twv €2800.
Ik had toen ook 10% korting gekregen wat de handelaar ook wel verbazingwekkend vond. Want was een nieuw model en was de maximale korting die hij zelf kon geven.
 
Laatst bewerkt:
Heb je die detail berekening? Dat kan gewoon niet.
Ik zal mijn detail berekening hier eens zetten waaruit blijkt dat het verschil nauwelijks de moeite is.
Die stond ooit op 9lives maarja vind daar maar eens iets van terug : )
Maar als je brutogeld kan aanwenden voor een netto-aankoop win je toch sowieso al de helft ongeveer? Als ik maandelijks ipv 100 bruto (40netto?) opslag, 100 euro in een fiets mag steken, dan heb ik een fiets van 4800 euro (incl. korting/accessoires/onderhoud), die mij €1920 (48*40) kost. Die kan je dan normaal overnemen aan 16%, dus €768.

€1920 + €768 = €2.688 totale kost indien je ‘m overneemt. In de huidige situatie van onderaanbod kan je zo’n fiets wellicht wel voor ongeveer €2000 verkopen

Dan heb je 4j lang gereden op een fiets van €4800 voor €688

Op een fiets van €4800 die je normaal koopt, verlies je op die 4j evenveel. En ben je dus €2.800 kwijt bij verkoop.

€688 euro vs €2.800

Simpele voorstelling, maar het is bijzonder interessant om te leasen
 
Ik vind het niet meer terug maar het komt ongeveer op dit neer:

- Offerteprijs fietsenwinkel: 5000 euro incl. BTW
- Leasevoorstel KBC inclusief onderhoud/verzekering: 5000 euro bruto op 3 jaar (dat was het maximum in onze company policy)
- Eigen opleg moeten doen: 1280 euro netto (omdat dus er allerlei kosten van KBC/verplicht onderhoud/beheerskosten bovenop die 5000 nog kwamen)
- Overnameprijs na 3 jaar: 915 euro netto (ben niet eens zeker of dat incl. of excl. btw was)

Dus, wat die fiets mij gekost heeft is 5000 euro bruto + 1280 euro netto + 915 euro netto.
Die bruto omgezet naar netto aan 50% is dan 2500 netto + 2195 netto = 4695 euro dat dat mij netto gekost heeft.
Met andere woorden, als die fietsenwinkel mij wat korting gegeven had "niet-lease toonzaalmodel/promomodel", dan was dat een 0 operatie geweest.

Buiten dan de "verzekering/bijstand/onderhoud" dat ik niet gerekend heb, maar geen zever ik heb met die fiets door de corona nog geen 1000km gereden op 3 jaar. Ik ben dus 1x op onderhoud geweest en bij fietsenwinkels krijg je als particulier het eerste onderhoud meestal zelfs gratis. Wat betreft verzekering en bijstand: daar betaal ik bij KBC nu 155€ per jaar voor. Dus OK dat is dan een "winst" van 155€ netto per jaar door alle rompslomp van leasing bij KBC te doen in vergelijking met zelf aankopen en zelf te doen met uw fiets wat je wilt (aanpassingen aan laten doen, verkopen als je hem niet meer gebruikt etc).

Dan reken ik nog niet het bedrag dat je later aan pensioen verliest doordat je nu 5000 euro minder bruto inkomsten aangegeven hebt.
Dat is ook niet 0. Dat is het voor mij niet waard geweest. Daarom zeg ik denk 2x na, do your math.

Je kan trouwens uw pensioensparen ook aan halve prijs krijgen in de meeste cafetariaplannen, en daar zitten geen addertjes onder het gras en gaat er geen geld naar KBC bank. Die korf zou ik altijd eerst vullen en daarna zien wat er nog vrij is aan budget voor eventueel fiets lease.

Dit is 't cafetariaplan systeem dat mijn werkgever biedt.

Urban Arrow, helm en slot (€5150) + verzekering en onderhoud. Brutoloon is verminderd met €140 (€5800 over drie jaar). Op maandbasis (x13.92 weliswaar) kost die fiets netto mij grosso modo €70, ofwel €2900 over drie jaar. Géén overnamebedrag, want dat zit er sowieso al in. Dus die fiets kost mij 60% van de winkelprijs. (Zonder verzekering en onderhoud mee te tellen.)

En het onderhoud bestaat uit een tegoedkaart bij fietswinkel waar €300 (denk ik) op staat, dat we nog kunnen gebruiken na afloop van de lease.

Dit is niet heel speciaal systeem ofzo. Twe maten met leasefiets hebben heel gelijkaardig systeem. (Ene heeft wel nog overnamebedrag, maar betaalt minder bruto dacht ik.)

Ik denk dat uw werkgever gewoon vrij onscrupuleus systeem heeft toegepast.
 
Dat van mij is gewoon de standard KBC leasecontract hoor. Werkgever zit daar verder voor niks tussen.
Ik heb een maat die bij een pharmareus werkt en die kreeg net hetzelfde soort contract.
Dat je geen overnameprijs hebt is zeker al speciaal.
Dat jij uw budget voor onderhoud kan laten uitbetalen in tegoedbonnen die je zelfs nog mag gebruiken na de lease, dat klinkt eerder onscrupuleus. Welke lease maatschappij is dat dan? Ook KBC?
Ah zo. Bij ons is 't werkgever die leasepartner en fietswinkel/keten kiest. Een vaste formule om het zo te zeggen. En in mijn geval is dat ALD Automotive en B2Bike.

Dat budget voor onderhoud is trouwens gewoon een betaalkaart van B2Bike met daarop een bedrag hé. Elk onderhoud halen zij daar de kosten van het onderhoud + eventuele herstellingen af. Als dat niet op is na drie jaar blijft het resterende bedrag gewoon bruikbaar voor opvolgend onderhoud. Lijkt me niet zo heel raar, vooral voordelig.
 
Ik vind het niet meer terug maar het komt ongeveer op dit neer:

- Offerteprijs fietsenwinkel: 5000 euro incl. BTW
- Leasevoorstel KBC inclusief onderhoud/verzekering: 5000 euro bruto op 3 jaar (dat was het maximum in onze company policy)
- Eigen opleg moeten doen: 1280 euro netto (omdat dus er allerlei kosten van KBC/verplicht onderhoud/beheerskosten bovenop die 5000 nog kwamen)
- Overnameprijs na 3 jaar: 915 euro netto (ben niet eens zeker of dat incl. of excl. btw was)

Dus, wat die fiets mij gekost heeft is 5000 euro bruto + 1280 euro netto + 915 euro netto.
Die bruto omgezet naar netto aan 50% is dan 2500 netto + 2195 netto = 4695 euro dat dat mij netto gekost heeft.
Met andere woorden, als die fietsenwinkel mij wat korting gegeven had "niet-lease toonzaalmodel/promomodel", dan was dat een 0 operatie geweest.

Buiten dan de "verzekering/bijstand/onderhoud" dat ik niet gerekend heb, maar geen zever ik heb met die fiets door de corona nog geen 1000km gereden op 3 jaar. Ik ben dus 1x op onderhoud geweest en bij fietsenwinkels krijg je als particulier het eerste onderhoud meestal zelfs gratis. Wat betreft verzekering en bijstand: daar betaal ik bij KBC nu 155€ per jaar voor. Dus OK dat is dan een "winst" van 155€ netto per jaar door alle rompslomp van leasing bij KBC te doen in vergelijking met zelf aankopen en zelf te doen met uw fiets wat je wilt (aanpassingen aan laten doen, verkopen als je hem niet meer gebruikt etc).

Dan reken ik nog niet het bedrag dat je later aan pensioen verliest doordat je nu 5000 euro minder bruto inkomsten aangegeven hebt.
Dat is ook niet 0. Dat is het voor mij niet waard geweest. Daarom zeg ik denk 2x na, do your math.

Je kan trouwens uw pensioensparen ook aan halve prijs krijgen in de meeste cafetariaplannen, en daar zitten geen addertjes onder het gras en gaat er geen geld naar KBC bank. Die korf zou ik altijd eerst vullen en daarna zien wat er nog vrij is aan budget voor eventueel fiets lease.

Tja dat is een leaseplan dat ik nog niet ben tegen gekomen, nu niet bepaald een goede. Bijkomstig maakt uw werkgever ook profijt dat jullie een leasing pakken. Al de leaseplannen die ik heb gezien zijn steeds neutraal voor de werkgever.

1ste leaseplan Alphabet (leasing koerfiets)
-Leasingkost + overname prijs = €1.494 netto kost
-Factuur fiets/extra's inclusief korting €2.750

Daar zat volgende zaken in:
-Fiets inclusief extra's
-onbeperkt onderhoud
-omnium en diefstal verzekering
-pechverhelping

Factuur was iets boven €3.000 incl btw zonder korting. Effectief factuur was €2750 incl btw met korting.

Leasebedrag was €97 per maand (naar boven afgerond) of €97 x 36 maanden = €3.492 in totaal.
Daar zat volgende zaken in:
-Fiets inclusief extra's
-onbeperkt onderhoud
-omnium en diefstal verzekering
-pechverhelping

Als je dan kijkt naar de berekening van de personeelsdienst.
Omdat het voor de werkgever neutraal is verhoogd de werkgever uw bijdrage met 1,44. Dus krijg je het volgende.
€3.492 / 1,44 = €2.425
Mijn bijdrage op 3 jaar is €2.425. Dit houden ze dan van mijn bruto premie
Als ze mij 2.425 bruto zouden uitbetalen krijg je:
Bruto €2.425
-RSZ 13,07% (€316,95)
Belastbaar inkomen = €2.108,05
-Belastingen 50%
= €1.054 netto

Maw de leasing kost mij op 3 jaar €1.054 netto.
na 3 jaar heb ik de fiets overgekocht en was de restwaarde €440

€1.054 + €440 = €1.494 dat ik in totaal heb betaald en mag ik de fiets bijhouden.
Moest ik de fiets prive hebben gekocht, zou ik €2.750 hebben betaald en had ik de bijkomende zaken niet (onbeperkt onderhoud + omnium verzekering, pechverhelping)

2de leaseplan O2O bike (leasing speedpedelec)
-Leasingkost + overnameprijs = €4.618,01 netto kost
-Factuur fiets + extra's: €8.124,3

Daar zat volgende zaken in:
-Fiets inclusief extra's
- onderhoud of materiaal voor €900
-omnium en diefstal verzekering
-pechverhelping
Leasebedrag is €305,36 per maand of €305,36 x 36 maanden = €10.992,96 in totaal.
Daar zat volgende zaken in:
-Fiets inclusief extra's (€8.124,3 incl btw)
-onderhoudsbudget van €900 op 3 jaar (Budget kun je vrij kiezen tussen de 0-€1.200. Je kunt ook zelf het onderhoud doen en met dit budget materialen aankopen)
Bijkomende service zie onderaan: (€494,25)
-omnium en diefstal verzekering
-pechverhelping
-Verlengd garantie (garantie gedurende heel de leasing

Als je dan kijkt naar de berekening van de personeelsdienst.
Omdat het voor de werkgever neutraal is verhoogd de werkgever uw bijdrage met 1,44. Dus krijg je het volgende.
€10.992,96/1,44 = €7.634
Mijn bijdrage op 3 jaar is €7.634 . Dit houden ze dan van mijn bruto premie
Als ze mij 7.634 bruto zouden uitbetalen krijg je:
Bruto €7.634
-RSZ 13,07% (€997,76)
Belastbaar inkomen = €6.636,24
-Belastingen 50%
= €3.318,12 netto

Maw de leasing kost mij op 3 jaar €3.318,12 netto.
Als ik einde leasing de fiets wil overkopen is restwaarde €1.299,89

€3.318,12 + €1.299,89 = €4.618,01 dat ik in totaal heb betaald en mag ik de fiets bijhouden.
Moest ik de fiets prive hebben gekocht, zou ik €8.124,3 incl btw hebben betaald en had ik de bijkomende zaken niet ( onderhoud + omnium verzekering, pechverhelping, verlengde garantie)

Nu dat ik dit aan het uittypen ben, vind ik dat onze personeelsdienst een fout maakt.
Want van waar komt die 1,44. Dat zijn de patronale bijdrage voor de werkgever + enkel/dubbel vakantiegeld op de premie. Want de werkgever wilt niet meer betalen voor de leasing, maar ook niet minder tov cash.
Patronale bijdrage is zo'n 24,92% en enkel/dubbel vakantiegeld is 15,34%.
Dus ik vind niet dat ze de volle 1,44 mogen bij rekenen als "winst".

Als ik als bv €1.000 bruto pak als premie, dan krijg ik daar later ook nog enkel/dubbel vakantiegeld op.
15,34% op €1.000 = €153,4 aan vakantiegeld. Dus 1.000 bruto aan premie is in totaal €1.153,4 bruto
Maar dat geld steken ze nu ook in de fiets lease.

Dus voor uw netto kost moeten ze niet werken met 1,44, maar met 1,25. 1,44 is enkel om berekenen hoeveel de werkgever boven ons bruto loon bijpast van een premie.

Naar wettelijk pensioen toe heeft dat bij mij geen effect, omdat ik toch een heel stuk boven het plafond zit. Voor aanvullend pensioen ook niet, dat wordt berekend op een "fictief " jaarloon. Vakantiegeld maakt ook niet uit, want zoals reeds gezegd zit dat mee in de leasing

Momenteel kunnen wij enkel fietsen leasen. Volgend jaar komen daar zaken bij, maar heb nog voldoende budget over om andere zaken in te vullen.

Speedpedelec heb ik momenteel gekocht puur als alternatief voor woon/werk verkeer. Ik heb een zittend beroep, dus extra beweging vind ik steeds welkom. Omdat elke dag met de koersfiets wat overdreven is (ik verlies daar veel tijd mee, is vermoeiend dagen achter mekaar en niet steeds de goesting) is een speedpedelec bij mij wel een meerwaarde.
Als ik dan zie dat ik per dag zo'n €30 netto aan verdient ((fietsvergoeding + besparing benzine) - woon-werk vergoeding), ga ik er ook nog op verdienen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier op het werk eens opgegooid, waarom er geen fietsplan is. Nu gingen ze het bekijken, maar ze gaan er geen aanbieden. Onbegrijpelijk in deze tijden en voor zo'n groot bedrijf. Soit, ik ben dus van plan een nieuwe e-bike te kopen. Is de beste optie als particulier te kopen of zijn er nog andere interessante opties (leasing bijvoorbeeld)?.
 
boete van 125 euro omdat elektrische step van Aldi niet aan de regels voldoet
Voor diegenen die in den Aldi recent deze e-step gekocht hebben --> Deze best terug inleveren want deze voldoet niet langer, aan de wetgeving

Ik vind echter nergens via google terug dat je 2 remmen moet hebben voor een e-step sinds juli dit jaar. Iemand die de volledige regelgeving ergens kan vinden?
Het is wel zo dat een e-step voortaan gelijkgesteld wordt met een fiets en dat fietsen 2 remmen hebben. Dus ergens is dit dan wel logisch.

Dus voor mensen die een e-step hebben en die is al wat ouder --> Best even een check-up doen om te zien of ie nog voldoet aan de wetgeving vooraleer je een boete in de bus krijgt (ik heb er zelf geen)
 
Laatst bewerkt:
boete van 125 euro omdat elektrische step van Aldi niet aan de regels voldoet
Voor diegenen die in den Aldi recent deze e-step gekocht hebben --> Deze best terug inleveren want deze voldoet niet langer, aan de wetgeving

Ik vind echter nergens via google terug dat je 2 remmen moet hebben voor een e-step sinds juli dit jaar. Iemand die de volledige regelgeving ergens kan vinden?
Het is wel zo dat een e-step voortaan gelijkgesteld wordt met een fiets en dat fietsen 2 remmen hebben. Dus ergens is dit dan wel logisch.

Dus voor mensen die een e-step hebben en die is al wat ouder --> Best even een check-up doen om te zien of ie nog voldoet aan de wetgeving vooraleer je een boete in de bus krijgt (ik heb er zelf geen)

m.b.t. remmen wordt er enkel gesteld dat deze "voldoende doelmatig" moeten zijn. Er wordt niet gepreciseerd hoeveel remmen er moeten zijn. Bij het wetsartikel over remmen bij fietsen wordt overigens wel uitdrukkelijk gesproken over twee remmen. Bij drie- en vierwielers gebruikt men dan weer wel enkelvoud en spreekt men van "een voldoend doelmatige reminrichting"..

Lekker duidelijk weer :D
 
Laatst bewerkt:

m.b.t. remmen wordt er enkel gesteld dat deze "voldoende doelmatig" moeten zijn.

"82bis.3. Remmen.
Gemotoriseerde voortbewegingstoestellen moeten uitgerust zijn met voldoende doelmatige remmen."
Dus de politie geeft dan een eigen interpretatie aan de wet, en geeft haar dan meteen een boete van maar liefst 125€ ipv een waarschuwing?
Dat ze verbaasd was dat ze meteen dan een boete kreeg, is dan gewoon terecht naar mijn mening.

De politie = your friend? :unsure:
 
Dat stuk over de remmen lijkt mij hier ten overvloede aangehaald in het artikel, de technische voorschriften in het KB van 1 december 1975 leggen dit namelijk idd niet op. Het feit dat een gebruiker van een gemotoriseerd voortbewegingstoestel wordt gelijkgesteld aan een fietser slaat op de plaats op de rijweg, niet op de technische vereisten (deze zijn immers uitdrukkelijk voorzien voor dergelijke voortbewegingstoestellen). Dat neemt echter niet weg dat een politieagent wel degelijk kan vaststellen dat de remmen onvoldoende doelmatig zijn, en dit ook kan beboeten.

Het zal vooral het ontbreken van de reflectoren zijn die hier een probleem vormt:

Art. 82bis.1:
Reflectoren.
1°Gemotoriseerde voortbewegingstoestellen met een stuur voeren altijd vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector.
2°Gemotoriseerde voortbewegingstoestellen voeren altijd een zijdelingse signalisatie bestaande uit:–ofwel een witte reflecterende strook langs elke kant van de voetsteunen;–ofwel een witte reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel aan elke kant van de band van het voor- en achterwiel;–ofwel de combinatie van de twee voornoemde types.
 
Nog nooit tegengehouden met mijn ninebot.
Dat ze eerst eens beginnen met diegene die sneller gaan dan de toegelaten 25kmph
 
Sinds begin oktober rijd ik rond met een Cowboy C3.
Was aan het rondkijken voor een elektrische fiets om vanaf volgend jaar mijn dochter achterop te kunnen meenemen.
Was niet meteen van plan al 1 te kopen maar in september was er een actie op de C3 (700 euro korting) die ik niet kon laten liggen.
Rij er nu een maand mee rond en blijf het een prachtige fiets vinden.
De ondersteuning is gewoon perfect.
 
Terug
Bovenaan