De E-Bike thread

Je kunt altijd eens langs gaan bij een fietswinkel en horen voor een test fiets.

De winkels waar ik ben geweest was dit geen probleem. Zo heb ik een stromer st3 pinion en klever alpha meegekregen voor 24 uur. Zo heb ik eerst met een stromer naar het werk gefietst en de dag nadien met de klever. Kun je het ineens in de praktijk testen.

Vandaag mijn nieuwe fiets gaan halen. Klever x speed pinion. Gekocht voor puur woon-werk verkeer.
Vorig lease was een koersfiets, maar dat hou je niet elke dag vol. Ik toch. :D
hoe vind je het verschil tussen de x speed pinion en de x alpha verhouden?
Is de alpha maar marginaal beter of is dat echt nog een bom tov de de gewone x speed
 
Even duur als de KLever alpha 45 pinion, en technisch volgens mij een pak beter : de Aska.
Maar ik ben niet zeker dat je die mag leasen. Qua rijcomfort gaat die ongenaakbaar zijn.

Bij Ellio is de Marty (ook met achterwielvering beschikbaar) misschien ook een alternatief?
De Aska met bagagerek zit toch nog wat boven de x Alpha.
En eigenlijk is ons leasebedrag momenteel gecapped op 8000€ dus zou ik al uit eigen zak moeten opleggen . De Aska maakt het dan wel heel kostelijk.
Mocht de Ellio niet met 700€ opgeslagen zijn was die praktisch een no brainer. Maar die prijsstijging heeft zich vrij hard in mijn hoofd genesteld, terwijl ik weet dat dat niet uit de lucht gegrepen is.

Voor mij is het na mijn ochtenrit toch weer belangrijk dat ik vlot een hoge snelheid kan aanhouden, daar ik op bepaalde stukken de weg op moet. Het vergroot het veiligheidsgevoel enorm dat je meekan met het autoverkeer. Zeker in schemer/donker.
 
De Aska met bagagerek zit toch nog wat boven de x Alpha.
En eigenlijk is ons leasebedrag momenteel gecapped op 8000€ dus zou ik al uit eigen zak moeten opleggen . De Aska maakt het dan wel heel kostelijk.
Mocht de Ellio niet met 700€ opgeslagen zijn was die praktisch een no brainer. Maar die prijsstijging heeft zich vrij hard in mijn hoofd genesteld, terwijl ik weet dat dat niet uit de lucht gegrepen is.

Voor mij is het na mijn ochtenrit toch weer belangrijk dat ik vlot een hoge snelheid kan aanhouden, daar ik op bepaalde stukken de weg op moet. Het vergroot het veiligheidsgevoel enorm dat je meekan met het autoverkeer. Zeker in schemer/donker.
Kijk eens naar de kettler velossi 2.0. Heeft riemaandrijving, geveerde voorvork en trekt echt goed op en haalt easy 45 kph. Ik heb hem getest en rijdt wel goed. En bovendien betaalbaar.
 
Ik ben aan het zien voor een lease e-bike voor zowel mezelf als mijn vrouw. De lease gaat via mijn vennootschap dus het belangrijk dat we er beiden op kunnen.

Maar wat zijn goede merken van ebikes en wat zeker niet te nemen?

Ook op vlak van afwerking is het me een en ander nog niet duidelijk:

- Riem of ketting
- Welke groep
- Batterijgrootte
- Plaats voor Thule fietsstoel aan kader

Mijn budget maakt niet zoveel uit maar liefst onder de €300/maand excl.
 
hoe vind je het verschil tussen de x speed pinion en de x alpha verhouden?
Is de alpha maar marginaal beter of is dat echt nog een bom tov de de gewone x speed

Met de x speed pinion moet ik mijn woon-werk verkeer nog rijden, dan kan ik het best vergelijken.
Normaal wou ik een testrit doen met een x speed pinion, maar die was er niet daarmee dat ik de alpha kreeg. Qua zithouding en dergelijke is dat dezelfde fiets. (oorspronkelijk was mijn idee om voor de N-Rogue te gaan)

Met de stromer St3 pinion en klever alpha reed ik mijn woon-werk verkeer (38km enkel) in dezelfde tijd (56min). Beide hebben +800Watt vermogen.
Ik heb 2 collega's die samen fietsen en de ene rijdt met een stromer ST3 en de andere met een klever x speed pure (niet meer leverbaar). Die pure van hem heeft evenveel vermogen als mijn pinion. Beide zeggen dat ze mekaar goed kunnen volgen en amper verschil merken.

In de fiets winkel had ik de vraag dan ook eens gesteld of je dat echt gaat merken. Daar was het antwoord ook eerder:
Goh pfff, je zult dat vooral merken als er veel wind op kop is en je hellingen moet doen. Fiets je gewoon plat en kun je blijven doorrijden ga je daar niet veel van merken. (zoals mijn traject)
Mijn collega's beamen dat dan ook.

Conclusie: Ik verwacht niet dat de alpha een bom gaat zijn op het traject dat ik moet fietsen en ik even snel op het werk ben. Voor de rest naar comfort en dergelijken is dat dezelfde fiets. Enkel heb ik geen pinkers. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Je kan met elke fiets in dezelfde tijd uw traject afleggen. De kwestie is meer hoeveel eigen vermogen steek je er mee in.
Ik heb zelf al eens gereden op zo een X alpha, ja je moet daar amper druk op de pedalen zetten om 45 te rijden. Met een vermogen waarmee ik losrij rijdt die fiets 48km/h.
Ik kan met mijn koersfiets ook gewoon even snel rijden, maar ik zal bij aankomst wel echt een zeer goeie workout gehad hebben en altijd in het wiel gezeten hebben.

Ook de kracht waarmee die alpha accelereert is indrukwekkend. Het is zelfs zo straf dat een collega van mij op een traject van 18km sneller met zijn fiets is dan ik met mijn wagen.
 
Mag je eigenlijk een kinder stoel monteren op een pedelec? Ik zie me geen 45 knallen met kind achterop... Maar je rijdt niet altijd met een kind op je fiets rond natuurlijk.
 
Los van de regelgeving, in de handleiding van mijn fietskinderstoel (Thule RideAlong) staat duidelijk dat je niet sneller mag dan 25/u of zoiets, zeker geen 35 en al zeker geen 40 of meer.
 
Wat is de regelgeving in België eigenlijk rondom elektrische fietsen die je ook kan gebruiken als bromfiets?
Onlangs de Fiido T1 tegen gekomen op het net en dat lijkt me wel wat. Zo'n stromer en consoorten zijn me toch wat te duur, sommige modellen zijn gewoon duurder dan mijn moto. De meeste zelfs meer dan mijn vorige nieuw heeft gekocht.
 
Je kan met elke fiets in dezelfde tijd uw traject afleggen. De kwestie is meer hoeveel eigen vermogen steek je er mee in.
Ik heb zelf al eens gereden op zo een X alpha, ja je moet daar amper druk op de pedalen zetten om 45 te rijden. Met een vermogen waarmee ik losrij rijdt die fiets 48km/h.
Ik kan met mijn koersfiets ook gewoon even snel rijden, maar ik zal bij aankomst wel echt een zeer goeie workout gehad hebben en altijd in het wiel gezeten hebben.

Ook de kracht waarmee die alpha accelereert is indrukwekkend. Het is zelfs zo straf dat een collega van mij op een traject van 18km sneller met zijn fiets is dan ik met mijn wagen.
Uiteraard spreek ik dan over dezelfde inspanning, want ik spreek over dezelfde persoon (mezelf dus) Ondertussen een paar keer woon-werk traject gedaan en moet zeggen dat ik nu niet echt het gevoel heb dat ik meer inspanning heb geleverd tov alpha en ben er even snel.

Dat je met elke speedpedelec (fiets) zelfde tijd uw traject kunt afleggen is niet waar.
Als je op uw Max zit kun je nog zo hard doortrappen als je wil, maar je gaat amper sneller, omdat uw ondersteuning wegvalt.
De collega’s met een riese und Müller mogen nog zo hard trappen als ze willen, volgen lukt niet. Ik zou met een riese und Müller hetzelfde traject niet binnen het uur kunnen afleggen.
Met mijn koersfiets gaat me dat helemaal niet lukken. Ik ga dan zoals je zegt al achter iemand moeten hangen bij een speedpedelec en een baan met flauwe bochten. Op de Scheldelaan lukt dat. In dorpjes vergeet het maar.
Dus heb je al hulp nodig van iemand anders, dat is helemaal niet te vergelijken.
Kun je evengoed zeggen dat het ook lukt met een stadfiets, als je er een motortje op zet of Remco er met fiets.



Dat je sneller bent met een speedpedelec tov auto, is puur afhankelijk van uw traject. In mijn geval ben ik steeds met de auto een stuk sneller. Andere collega’s doen er even lang over en bij andere is het sneller.
 
Laatst bewerkt:
De collega’s met een riese und Müller mogen nog zo hard trappen als ze willen, volgen lukt niet. Ik zou met een riese und Müller hetzelfde traject niet binnen het uur kunnen afleggen.
Toen ik bij de fietsenwinkel was om mijn Riese Muller Multicharger te bestellen heb ik eens een korte testrit gedaan op hun top of the line R&M, een supercharger met Rohloff hub en carbonriem. Was vrij makkelijk om 45km/u te bereiken, met een inspanning die niet in de buurt kwam van een normale 25km/u rit op mijn gewone stadsfiets. Misschien zal de acceleratie vanuit stilstand wel een pak minder zijn, maar qua hard trappen denk ik dat een mid drive R&M toch nog meevalt tov merken met achterwielmotor. Tenzij die natuurlijk allemaal stiekem tot 50km/u gaan. Of het moet zijn dat de accelerometer behoorlijk optimistisch was over mijn snelheid.
 
Toen ik bij de fietsenwinkel was om mijn Riese Muller Multicharger te bestellen heb ik eens een korte testrit gedaan op hun top of the line R&M, een supercharger met Rohloff hub en carbonriem. Was vrij makkelijk om 45km/u te bereiken, met een inspanning die niet in de buurt kwam van een normale 25km/u rit op mijn gewone stadsfiets. Misschien zal de acceleratie vanuit stilstand wel een pak minder zijn, maar qua hard trappen denk ik dat een mid drive R&M toch nog meevalt tov merken met achterwielmotor. Tenzij die natuurlijk allemaal stiekem tot 50km/u gaan. Of het moet zijn dat de accelerometer behoorlijk optimistisch was over mijn snelheid.
Ik kan enkel maar vergelijken met stromers, klevers en RM. Dat zijn de drie merken die het meest bij ons worden geleast en waar ik mee heb gereden.
Ik zeg nergens dat de RM trager is dan elke andere fiets.
De ervaring dat wij (de collega’s) hebben is dat de RM niet kan volgen qua acceleratie en top snelheid. Bij ons op de Scheldelaan heb je een lang fietspad waar je dat verschil zeer goed merkt. Vervolgens in dorpen merken ze bij stoplichten dat de andere sneller weg zijn.

Toen ik de klever aan het testen was, werd ik nog aangesproken met iemand met een RM (werkte elders). Die vroeg met wat ik reed en heb daar dan ook nog even naast gereden. Toen die op max aan het trappen was kon ik daar makkelijk nog over gaan. Wij reden van stoplicht tot stoplicht en dat verschil was echt wel groot.
Met mijn koersfiets viel dat ook op. Bij een RM is het makkelijker om achteraan te pikken.

De winkel waar ik de mijne heb geleast verkoopt ook RM.
Hun verkopen de RM als een rolls royce. De klever verkopen ze als een Ferrari.
RM is meer focus op comfort en de klever meer op snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Daarnet RM getest [1e maal met speedpedelec]
Je moet toch nog serieus bij stampen vind ik om 45 te halen. Tegenwind, haalde ik nog geen 35 km/h [misschien ook omdat ik niet getraind ben].

20 km heen 35 min / terug 45 min [tegenwind]

Zal denk ik nog eens een stromer testen ook.
 
Daarnet RM getest [1e maal met speedpedelec]
Je moet toch nog serieus bij stampen vind ik om 45 te halen. Tegenwind, haalde ik nog geen 35 km/h [misschien ook omdat ik niet getraind ben].

20 km heen 35 min / terug 45 min [tegenwind]

Zal denk ik nog eens een stromer testen ook.

Zeker doen, ik ben allesbehalve sportief/getraind en ik haal met m’n ST1 vlot de 43-45.
 
Zeker doen, ik ben allesbehalve sportief/getraind en ik haal met m’n ST1 vlot de 43-45.
Rijd je in stand 3 met krachtsensor op 100%?

Zelf rijd ik altijd in stand 3 met de sensor op 90%. Ik dacht altijd dat dat wel iets ten goede zou doen voor de levensduur van de batterij en motor.
Maar ergens is het zonde om niet alles te benutten.


Ik wacht nu nog op nieuws over eventueel kans op een leasewagen. Zonee zou ik volgens info en vergelijkingen die ik her en der sprokkelde voor een Ellio durven gaan. Dient uiteraard nog eens test gereden te worden.
Als het wat meezit zou ik dat binnenkort eens regelen, al was het maar voor de fun.
 
Rijd je in stand 3 met krachtsensor op 100%?

Zelf rijd ik altijd in stand 3 met de sensor op 90%. Ik dacht altijd dat dat wel iets ten goede zou doen voor de levensduur van de batterij en motor.
Maar ergens is het zonde om niet alles te benutten.


Ik wacht nu nog op nieuws over eventueel kans op een leasewagen. Zonee zou ik volgens info en vergelijkingen die ik her en der sprokkelde voor een Ellio durven gaan. Dient uiteraard nog eens test gereden te worden.
Als het wat meezit zou ik dat binnenkort eens regelen, al was het maar voor de fun.
Die Ellio's zijn keilelijke fietsen, daarmee wil je toch niet doodgevonden worden?
 
Die Ellio's zijn keilelijke fietsen, daarmee wil je toch niet doodgevonden worden?
Ik weet het :smile:
Maar geeft toe, los daarvan moet dat toch een droom zijn om mee te rijden. En bij mij primeert dat nog altijd het meest.

De Aska werd hier ook aanbevolen als alternatief voor de X Alpha. Ik ga er wat over opzoeken, maar dat prijskaartje is me toch te veel vrees ik.
X Aplha is al over de limiet
 
Ik weet het :smile:
Maar geeft toe, los daarvan moet dat toch een droom zijn om mee te rijden. En bij mij primeert dat nog altijd het meest.

De Aska werd hier ook aanbevolen als alternatief voor de X Alpha. Ik ga er wat over opzoeken, maar dat prijskaartje is me toch te veel vrees ik.
X Aplha is al over de limiet
Ik zie niet waarom dat een zou zijn om met zoiets lelijks te rijden... :unsure:

Kijk eens naar de Kettler Velossi 2.0. Ik heb met zowel de klever x pinion als de Kettler een testrit gedaan en ik vond de Kettler rapper optrekken en qua rijgedrag nog beter.

En qua prijs is het ook nog relatief doenbaar, zeker via leasing via uw werk.

Die Aska is gewoon overpriced voor wat het is.
 
Ik kan enkel maar vergelijken met stromers, klevers en RM. Dat zijn de drie merken die het meest bij ons worden geleast en waar ik mee heb gereden.
Ik zeg nergens dat de RM trager is dan elke andere fiets.
De ervaring dat wij (de collega’s) hebben is dat de RM niet kan volgen qua acceleratie en top snelheid. Bij ons op de Scheldelaan heb je een lang fietspad waar je dat verschil zeer goed merkt. Vervolgens in dorpen merken ze bij stoplichten dat de andere sneller weg zijn.

Toen ik de klever aan het testen was, werd ik nog aangesproken met iemand met een RM (werkte elders). Die vroeg met wat ik reed en heb daar dan ook nog even naast gereden. Toen die op max aan het trappen was kon ik daar makkelijk nog over gaan. Wij reden van stoplicht tot stoplicht en dat verschil was echt wel groot.
Met mijn koersfiets viel dat ook op. Bij een RM is het makkelijker om achteraan te pikken.

De winkel waar ik de mijne heb geleast verkoopt ook RM.
Hun verkopen de RM als een rolls royce. De klever verkopen ze als een Ferrari.
RM is meer focus op comfort en de klever meer op snelheid.
Ik kan alleen maar zeggen hoe het zelf aanvoelt natuurlijk. Imo is 45km/u = 45 km/u of dat nu op een Stromer of R&M is. En als ik zie dat die R&M vlot 45km/u haalt, heb ik er mijn bedenkingen bij. Nu, er zal wel wat verschil op zitten qua motor-performantie tussen R&M modellen onderling. Kan ook zijn dat ik nogal gewoon ben om door te stampen omdat ik al 10 jaar op een gewone stadsfiets naar mijn werk rij. Misschien zou ik amper moeten trappen op een Stromer, nog nooit geprobeerd. Voor mij is mijn woon-werkrit ook mijn voornaamste sportieve activiteit, dus op zich ben ik wel blij dan dat er nog wat fysieke activiteit bij komt kijken.
 
Terug
Bovenaan