De E-Bike thread

Weer goede reclame voor de SP 🙁
De reacties onder het artikel zijn ook maar van bedenkelijk niveau. Het merendeel van de ‘haat’ reacties komen van mensen die al te oud zijn om te fietsen.

Zal wel eerder aan de bestuurder(s) liggen dan aan de fiets natuurlijk.
Die fietspaden kan/mag je in 2 richtingen op rijden maar qua infrastructuur is daar alles wel in orde

Hoe hoger de snelheid hoe hoger de kans op slechte afloop natuurlijk
 
Iemand hier aanbevelingen voor een E-bike voor sporadisch woon/werk -verkeer / stadsfiets.

Wensen:

- versnellingsnaaf (Nexus 8, Enviolo, Rohloff ideaal maar te duur i.f.v. gebruik)
- comfortabel en onderhoudsvrij
- 25 km/h -> geen speed pedelec
- schijfremmen
- range Ca 70-80km

Budget: 3000-4250 €, eventueel zaken waar je best aandacht aan besteed, zaken die te mijden zijn. Tevens wat verbaast over de problemen met Enviolo - puur technisch gezien lijkt dat ontwerp vrij basic en robuust - met de nodige verliezen maar goed. Eventueel ervaring elektronisch schakelen?
 
voldoet aan alles; maar is uitverkocht in maat Large
 
Tevens wat verbaast over de problemen met Enviolo - puur technisch gezien lijkt dat ontwerp vrij basic en robuust - met de nodige verliezen maar goed.
Ik had gisteren weer prijs: 7 maanden oude Jagwire versnellingskabel afgebroken in de handgreep. Heb 5 kilometer als een idoot in het lichtste verzet en zonder ondersteuning moeten trappen om thuis te geraken. Kabel vervangen lukt mij gelukkig ondertussen vlot.
 
Ik had gisteren weer prijs: 7 maanden oude Jagwire versnellingskabel afgebroken in de handgreep. Heb 5 kilometer als een idoot in het lichtste verzet en zonder ondersteuning moeten trappen om thuis te geraken. Kabel vervangen lukt mij gelukkig ondertussen vlot.
Waarom? Bij een manuele enviolo kan je de interface toch gewoon met de hand verdraaien om je zodoende een zwaarder verzet te geven om thuis te geraken.
 
Waarom? Bij een manuele enviolo kan je de interface toch gewoon met de hand verdraaien om je zodoende een zwaarder verzet te geven om thuis te geraken.
Je kan hem verdraaien, maar niet locken waardoor je hem onmiddellijk terug naar het lichtste verzet trapt. Spanning op de kabel die het terugdraaien verhindert was weg.
 
Mijne als cadeau aan mijn vader gegeven.
Toch al wat spijt.
Was wel leuk met de fiets naar het werk.
Binnen 2 jaar nieuwe via het werk leasen, of is het beter gewoon eentje 2de hands te kopen?
Komende van een Klever x speed, zal het terug iets in de aard worden of stromer
(gegarandeerd 45km)
 
Ik ga vanavond naar de fietsenstalling op het werk, steek de accu van mijn Stromer in de fiets... 33% State of Charge.
Wel erg vreemd, want ik was 's ochtends aangekomen met een SOC van 23%.

Grootste deel van de weg afgelegd op standje 1 (in 't begin ook enkele stukken zonder ondersteuning gereden, dat deed ik ook op alle vals plat stukken naar beneden), na 48 km aangekomen met een SOC van 2% en een bedroevend lage 26km/h gemiddeld (met een fiets van 25 kg, twee fietstassen van samen 15 kg en och arme 100 Watt extra ondersteuning vertraag je toch echt op alle hellende stukken, en ik heb er toch wel wat op mijn parcours.

wat me vooral opvalt is de erbarmelijke toestand van mijn accu, die nu 20 000 km heeft gedaan. Ik geraak alleen nog op het werk met 50% van de weg in ondersteuning 2 te rijden, en dan nog moet ik die sensor ondersteuning terugdraaien naar 10%. Zelfs in stand 3 haal ik, wanneer ik zelf tegen de 200 Watt wegtrap, maar 42-43km/h met deze instelling

Komt er dus op neer dat je bij een Stromer moet rekenen op een nieuwe accu iedere 20 000 km indien je lange afstanden aflegt. Dat is dan 2000 EUR./ 20 000 km = 0.1 EUR/km voor de accu. Ik weet dat ik zo'n accu goedkoper kan laten reviseren, maar daar waag ik me niet aan, is me te riskant

Verder zou mijn fiets nu nog amper 2500 EUR opbrengen wanneer ik 2de hands mag geloven (waardeverlies van 4700EUR) = 4700 / 35000 km = 0.13 EUR/ km af te schrijven.
Neem nog het onderhoud (nieuwe cassette + 2 nieuwe banden + 2 nieuwe kettingen iedere 10000 km) = 250 / 10000 km = 0.025 EUR/km en het verbruik van 1 kW = 0.55 EUR per 50 km= 0.011 EUR/km

Dat geeft dus : 0.1 + 0.13 + 0.025 + 0.011 = 0.266 EUR/km kostprijs, wat toch wel best veel is...

Zeker wanneer je inrekent dat ik na 25000 km het lager van de achterwielmotor heb moeten wisselen (en dus de motor). Je ziet dat terugkomen bij heel veel Stromerrijders die veel km's doen. De kans dat ik nog een wissel voor de boeg heb over 15 000 km (en deze keer niet in garantie), en dat kost 1250 EUR dacht ik... 1250/25000=0.05 EUR...

Dan kom je dus aan 0.316 EUR/km. Zoals ik al zei, best veel.

Ik ga eens uitkijken voor een nieuwe speedpedelec. De kost van 2000 EUR voor een nieuwe accu is hij echt niet waard....
 
Vandaag opnieuw met de Stromer naar 't werk. De accu eens volledig ontladen en nadien opladen heeft blijkbaar wel goed gedaan, vandaag had ik duidelijk wat meer accu ter beschikking.
 
We hebben recent de mogelijk voor een fiets leasing. Ik twijfel echter voor een speedpedelec of elektrische fiets omdat ik niet kan inschatten hoe lang ik over het traject woon werk zou doen.

Op maps ofzo geven ze enkel de mogelijkheid fietsen mee maar dat is toch een tijd berekend op een fiets en geen sp of ben ik mis?
 
We hebben recent de mogelijk voor een fiets leasing. Ik twijfel echter voor een speedpedelec of elektrische fiets omdat ik niet kan inschatten hoe lang ik over het traject woon werk zou doen.

Op maps ofzo geven ze enkel de mogelijkheid fietsen mee maar dat is toch een tijd berekend op een fiets en geen sp of ben ik mis?
Je kan dat eens op https://komoot.com/ proberen. Daar kun je met snelheden spelen.
 
We hebben recent de mogelijk voor een fiets leasing. Ik twijfel echter voor een speedpedelec of elektrische fiets omdat ik niet kan inschatten hoe lang ik over het traject woon werk zou doen.

Op maps ofzo geven ze enkel de mogelijkheid fietsen mee maar dat is toch een tijd berekend op een fiets en geen sp of ben ik mis?
Mijn vriendin gebruikt ook altijd die fietsoptie op google maps om te kijken hoe lang het duurt. Ik word daar zot van, dat is totaal niet relevant. :tongue:
Je kijkt beter naar de afstand en schat dan zelf in hoelang het duurt. Met een Speed Pedelec haal je in principe wel 35kph gemiddeld, dat kan zelfs nog een stukje sneller als je veel lange stukken zonder onderbrekingen hebt (10km jaagpad of fiets-o-strade met weinig overwegen oid). Met een elektrische fiets zal u gemiddelde eerder rond de 20kph liggen pakt. De meeste mensen rijden daarmee meestal geen grotere afstanden en rijden dus een betrekkelijk groot deel in & rond de bebouwde kom waar je al eens sneller wat trager moet rijden of volledig moet stoppen.
 
Ik ga vanavond naar de fietsenstalling op het werk, steek de accu van mijn Stromer in de fiets... 33% State of Charge.
Wel erg vreemd, want ik was 's ochtends aangekomen met een SOC van 23%.

Grootste deel van de weg afgelegd op standje 1 (in 't begin ook enkele stukken zonder ondersteuning gereden, dat deed ik ook op alle vals plat stukken naar beneden), na 48 km aangekomen met een SOC van 2% en een bedroevend lage 26km/h gemiddeld (met een fiets van 25 kg, twee fietstassen van samen 15 kg en och arme 100 Watt extra ondersteuning vertraag je toch echt op alle hellende stukken, en ik heb er toch wel wat op mijn parcours.

wat me vooral opvalt is de erbarmelijke toestand van mijn accu, die nu 20 000 km heeft gedaan. Ik geraak alleen nog op het werk met 50% van de weg in ondersteuning 2 te rijden, en dan nog moet ik die sensor ondersteuning terugdraaien naar 10%. Zelfs in stand 3 haal ik, wanneer ik zelf tegen de 200 Watt wegtrap, maar 42-43km/h met deze instelling

Komt er dus op neer dat je bij een Stromer moet rekenen op een nieuwe accu iedere 20 000 km indien je lange afstanden aflegt. Dat is dan 2000 EUR./ 20 000 km = 0.1 EUR/km voor de accu. Ik weet dat ik zo'n accu goedkoper kan laten reviseren, maar daar waag ik me niet aan, is me te riskant

Verder zou mijn fiets nu nog amper 2500 EUR opbrengen wanneer ik 2de hands mag geloven (waardeverlies van 4700EUR) = 4700 / 35000 km = 0.13 EUR/ km af te schrijven.
Neem nog het onderhoud (nieuwe cassette + 2 nieuwe banden + 2 nieuwe kettingen iedere 10000 km) = 250 / 10000 km = 0.025 EUR/km en het verbruik van 1 kW = 0.55 EUR per 50 km= 0.011 EUR/km

Dat geeft dus : 0.1 + 0.13 + 0.025 + 0.011 = 0.266 EUR/km kostprijs, wat toch wel best veel is...

Zeker wanneer je inrekent dat ik na 25000 km het lager van de achterwielmotor heb moeten wisselen (en dus de motor). Je ziet dat terugkomen bij heel veel Stromerrijders die veel km's doen. De kans dat ik nog een wissel voor de boeg heb over 15 000 km (en deze keer niet in garantie), en dat kost 1250 EUR dacht ik... 1250/25000=0.05 EUR...

Dan kom je dus aan 0.316 EUR/km. Zoals ik al zei, best veel.

Ik ga eens uitkijken voor een nieuwe speedpedelec. De kost van 2000 EUR voor een nieuwe accu is hij echt niet waard....
Wat voor een Stromer heb je?
Ik ben aan het denken om een Stromer ST2 aan te schaffen.
 
Bij mij is de knoop voor een speedpedelec doorgehakt, ik ga voor een Riese&Muller Multicharger GT touring HS. Een speedpedelec longtail (eigenlijk eerder 'midtail'). Vorige maand reeds besteld, komt toe in december. Ik kijk er enorm naar uit. Nu ben ik minimaal anderhalf uur op weg naar het werk (fiets+trein), dat zou het in twee kunnen delen.
 
Ik ben het laatste jaar van mijn lease met de ST1 (blauwe batterij) ingegaan en ben dus nu al wat aan het speculeren wat ik volgend jaar zal aanvangen.
Zoiezo koop ik de fiets over, dat zal me rond de 900€ kosten. De vraag zal eerder zijn, rijd ik er nog enkele jaren mee verder en neem ik het risico dat er wat mankementen aan gaan komen of kijk ik om een nieuwe te leasen.
Momenteel heb ik er 9000 km op staan en dat met coronatijd inclusief waar er weinig gebruik was. Dus ik vermoed tegen dat het augustus is dat 14k+ niet onhaalbaar is.
De uitleg van @ugar in gedachte ivm levensduur accu en lagers neig ik meer naar verkoop.

Zoiezo wil ik meer ondersteuning en minstens gelijkwaardige rijafstand met de accu.
Momenteel zie ik volgende als kanshebbers:
- Ellio Elite
- Klever X alpha 45 pinion, is geen must voor mij. Het gaat me eerder om de snelle motor.
- Klever N rogue 45 1200Wh (eventueel met de pinion die uitkomt?) ik vind de X speed 45 gelijk aan de N rogue dus waarom zou je meer betalen voor een x speed

Mocht iemand er een andere mening over hebben, laat het gerust weten. Ik sta open voor andere visies.
 
Ik zou eieren voor m’n geld kiezen en hem verkopen. Vroeg of laat ga je er toch meer en meer misère mee krijgen. Ik zou sowieso zoveel mogelijk testrijden, iedereen ervaart elke fiets anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Ik ben het laatste jaar van mijn lease met de ST1 (blauwe batterij) ingegaan en ben dus nu al wat aan het speculeren wat ik volgend jaar zal aanvangen.
Zoiezo koop ik de fiets over, dat zal me rond de 900€ kosten. De vraag zal eerder zijn, rijd ik er nog enkele jaren mee verder en neem ik het risico dat er wat mankementen aan gaan komen of kijk ik om een nieuwe te leasen.
Momenteel heb ik er 9000 km op staan en dat met coronatijd inclusief waar er weinig gebruik was. Dus ik vermoed tegen dat het augustus is dat 14k+ niet onhaalbaar is.
De uitleg van @ugar in gedachte ivm levensduur accu en lagers neig ik meer naar verkoop.

Zoiezo wil ik meer ondersteuning en minstens gelijkwaardige rijafstand met de accu.
Momenteel zie ik volgende als kanshebbers:
- Ellio Elite
- Klever X alpha 45 pinion, is geen must voor mij. Het gaat me eerder om de snelle motor.
- Klever N rogue 45 1200Wh (eventueel met de pinion die uitkomt?) ik vind de X speed 45 gelijk aan de N rogue dus waarom zou je meer betalen voor een x speed

Mocht iemand er een andere mening over hebben, laat het gerust weten. Ik sta open voor andere visies.
Even duur als de KLever alpha 45 pinion, en technisch volgens mij een pak beter : de Aska.
Maar ik ben niet zeker dat je die mag leasen. Qua rijcomfort gaat die ongenaakbaar zijn.

Bij Ellio is de Marty (ook met achterwielvering beschikbaar) misschien ook een alternatief?
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
We hebben recent de mogelijk voor een fiets leasing. Ik twijfel echter voor een speedpedelec of elektrische fiets omdat ik niet kan inschatten hoe lang ik over het traject woon werk zou doen.

Op maps ofzo geven ze enkel de mogelijkheid fietsen mee maar dat is toch een tijd berekend op een fiets en geen sp of ben ik mis?
Je kunt altijd eens langs gaan bij een fietswinkel en horen voor een test fiets.

De winkels waar ik ben geweest was dit geen probleem. Zo heb ik een stromer st3 pinion en klever alpha meegekregen voor 24 uur. Zo heb ik eerst met een stromer naar het werk gefietst en de dag nadien met de klever. Kun je het ineens in de praktijk testen.

Vandaag mijn nieuwe fiets gaan halen. Klever x speed pinion. Gekocht voor puur woon-werk verkeer.
Vorig lease was een koersfiets, maar dat hou je niet elke dag vol. Ik toch. :D
 
Terug
Bovenaan