De beurs

Praktisch zelfde als S&P500 en Nasdaq dus. M.a.w. nog steeds geen overperformance t.o.v. peers nadat het al jaren aan een stuk ingemaakt wordt door peers.

Ik zie echt geen enkele reden om te beleggen in Europese trackers, laat staan Belgische aandelen. Europees niet gezien de toestand van het continent/samenleving en Belgisch niet gezien voorgaande reden + 0,00 exposure/interesse van buitenlandse beleggers.
Net omdat er weinig interesse van buitenlandse beleggers is, kan het net zijn dat je mispriced aandelen op de Brusselse beurs vindt en dat een belegging hierin wel een outperformance kan betekenen tov de redelijk duur geprijsde Amerikaanse aandelen.

EVS om maar eentje te noemen bijvoorbeeld... als die zich doorzetten op de Amerikaanse markt (waar ze volop aan het investeren zijn) dan kan het wel zijn dat die op de radar komen van US spelers en zou de koers zomaar op een jaar tijd kunnen verdubbelen zonder dat het aandeel 'duur' is dan.
 
Praktisch zelfde als S&P500 en Nasdaq dus. M.a.w. nog steeds geen overperformance t.o.v. peers nadat het al jaren aan een stuk ingemaakt wordt door peers.

Met verrassend bedoeld ik in feite gezien de economische toestand in Europa / USA, gewoon terloops opgemerkt tijdens wat luchtig opzoekwerk in ETF's. Ook al zijn het mondiale spelers - verschil is er wel.
 
Praktisch zelfde als S&P500 en Nasdaq dus. M.a.w. nog steeds geen overperformance t.o.v. peers nadat het al jaren aan een stuk ingemaakt wordt door peers.

Ik zie echt geen enkele reden om te beleggen in Europese trackers, laat staan Belgische aandelen. Europees niet gezien de toestand van het continent/samenleving en Belgisch niet gezien voorgaande reden + 0,00 exposure/interesse van buitenlandse beleggers.

En dan is er nog een verschil omdat je met Stoxx50 de top 50 uitkiest - Stoxx600 doet het al een stuk minder met YTD 7% tegenover 12% voor de Stoxx50.
 
Ik zie echt geen enkele reden om te beleggen in Europese trackers, laat staan Belgische aandelen. Europees niet gezien de toestand van het continent/samenleving en Belgisch niet gezien voorgaande reden + 0,00 exposure/interesse van buitenlandse beleggers.

Hier en daar zie ik ook US artikels die huidige waardering en spreiding vermelden als argumenten om het wel te doen bvb. Geen idee of beide argumenten relevant zijn - voor hetzelfde geld is een k/w van 100 standaard binnen 5 jaar in bepaalde sectoren.
 
Hier en daar zie ik ook US artikels die huidige waardering en spreiding vermelden als argumenten om het wel te doen bvb. Geen idee of beide argumenten relevant zijn - voor hetzelfde geld is een k/w van 100 standaard binnen 5 jaar in bepaalde sectoren.

Inderdaad niemand die het kan voorspellen :)
Ja, de P/E waardering van de S&P500 is nu hoger dan "gemiddeld" maar als de Amerikaanse economie wat aantrekt zoals verwacht, stijgen die earnings en zolang er geen grote onverwachte gebeurtenissen zijn, is er geen reden waarom de aandelenkoersen sterk zouden dalen en die P/E ratio terug naar een arbitrair gemiddelde van de afgelopen jaren zou moeten gaan.
Spreiding is inderdaad wel een risico, met zoveel gewicht in de tech sector en het feit dat bv. vorig jaar zowat alle groei kwam van de Mag 7, maar dat is dan ook weer de sector waarvoor er hoge verwachtingen zijn om de komende jaren door AI revolutie ipv evolutie te creëren.

Als je meer spreiding wil, is iets zoals MSCI World altijd een veilige optie maar ook dat beschermt op korte termijn niet als de S&P500 een serieuze duik neemt (~60% gewicht in MSCI World, tegenover ~20 voor Europa), nog los van het feit dat de rest van de wereldeconomie ook in elkaar zakt als de VS economie wankelt en dat de Stoxx 600 bedrijven iets van 30% van hun omzet rechtstreeks uit de VS halen dus ook zo exposure hebben.

Voor wat het waard is, ik volg @Pskonejott wel dat ik meer vertrouwen heb in de Amerikaanse economie dan de Europese (versnipperd, grote lidstaten die vooral aan zichzelf denken, EU die in tegenstelling tot de VS meer maatregelen lanceert die de eigen economie schaden dan stimuleren, de huidige staat van een aantal grote economieën zoals de Duitse,...)
En historische cijfers zijn geen garantie voor de toekomst, maar ik dacht dat het al van de jaren '80 of '90 geleden is dat de Europese economie het nog eens beter gedaan heeft dan de Amerikaanse over wat langere tijd.
 
@cege @Valkuil @NotoriousP
@Marsu @Stoffer @jvc
Op Seeking Alpha schrijft ene dit in verband met de convertible notes van PACB:
Ik vraag mij eigenlijk af waarom ze niet al hun convertible notes verder in de tijd gepusht hebben, maar slechts de helft? Zal toch zijn omdat Softbank dat niet zag zitten...
In hetzelfde artikel wordt ook de vergelijking met Invitae gemaakt (@cege : ik dacht dat jij die historie hier al eens gepost had, buiten de hoge schuldenlast zie ik niet echt parallellen tussen beide bedrijven), die ook ten onder zijn gegaan aan hun schuldenlast.
Soit, ik denk dat hij het iets te zwart inziet (op basis van huidige financiën en management is wel degelijk bezig met verbeteren van winstgevendheid), maar is wel een goede omschrijving van de worst case... Recente zware daling zou te wijten zijn aan shorters die blijkbaar uitgaan van dat worst case scenario....

The financial mechanics and strategic implications of these convertible notes become increasingly significant if the company's stock price were to substantially deviate from the initial conversion price, particularly in a downward trajectory to, for example, $6 per share. Under such circumstances, the attractiveness and viability of converting the debt into equity would be drastically altered, potentially leading to a preference among note holders to seek repurchase at par value, thus imposing a significant cash outlay obligation on PacBio.

This situation necessitates PacBio to earmark substantial liquidity for the redemption of the $900 million principal amount, a task compounded by potential operational or financial challenges mirrored in the depressed stock price.

The repayment obligation, while straightforward in principle, underscores a critical liquidity challenge for PacBio. Given the current cash-burn, the company might face difficulties in generating sufficient cash flows or accessing alternative financing options at the maturity date. This scenario might necessitate exploring strategic alternatives to manage or restructure the debt obligations to mitigate the impact on the company's financial health.

Negotiations for restructuring the convertible notes could take various forms, aiming to align the repayment or conversion terms more closely with the company's current financial reality. Potential restructuring strategies might include extending the maturity dates, reducing the payable interest rates, or adjusting the conversion mechanism to reflect a more realistic stock valuation, potentially making conversion more palatable to note holders or less financially burdensome for the company.

Another avenue could be proposing an exchange offer, where the company offers new securities with modified terms to the note holders. These new terms could feature a longer maturity period, different interest rates, or altered conversion rights, designed to provide PacBio with more manageable financial obligations while offering note holders value retention or recovery prospects.

However, the success of such negotiations heavily depends on the willingness of note holders to accept revised terms, which might involve assuming further risks or accepting losses. The disposition of note holders towards such adjustments will likely vary. In this delicate balance, the company's negotiation leverage and the outcome of these discussions will critically hinge on its ability to present a convincing case for its future growth and financial stability, alongside the intrinsic value and potential upside of accepting the restructured terms. What we know is that these type of situations do not tend to be good for most investors.
 
Laatst bewerkt:
@cege @Valkuil @NotoriousP
@Marsu @Stoffer @jvc
Op Seeking Alpha schrijft ene dit in verband met de convertible notes van PACB:
Ik vraag mij eigenlijk af waarom ze niet al hun convertible notes verder in de tijd gepusht hebben, maar slechts de helft? Zal toch zijn omdat Softbank dat niet zag zitten...
In hetzelfde artikel wordt ook de vergelijking met Invitae gemaakt (@cege : ik dacht dat jij die historie hier al eens gepost had, buiten de hoge schuldenlast zie ik niet echt parallellen tussen beide bedrijven), die ook ten onder zijn gegaan aan hun schuldenlast.
Soit, ik denk dat hij het iets te zwart inziet (op basis van huidige financiën en management is wel degelijk bezig met verbeteren van winstgevendheid), maar is wel een goede omschrijving van de worst case... Recente zware daling zou te wijten zijn aan shorters die blijkbaar uitgaan van dat worst case scenario....

The financial mechanics and strategic implications of these convertible notes become increasingly significant if the company's stock price were to substantially deviate from the initial conversion price, particularly in a downward trajectory to, for example, $6 per share. Under such circumstances, the attractiveness and viability of converting the debt into equity would be drastically altered, potentially leading to a preference among note holders to seek repurchase at par value, thus imposing a significant cash outlay obligation on PacBio.

This situation necessitates PacBio to earmark substantial liquidity for the redemption of the $900 million principal amount, a task compounded by potential operational or financial challenges mirrored in the depressed stock price.

The repayment obligation, while straightforward in principle, underscores a critical liquidity challenge for PacBio. Given the current cash-burn, the company might face difficulties in generating sufficient cash flows or accessing alternative financing options at the maturity date. This scenario might necessitate exploring strategic alternatives to manage or restructure the debt obligations to mitigate the impact on the company's financial health.

Negotiations for restructuring the convertible notes could take various forms, aiming to align the repayment or conversion terms more closely with the company's current financial reality. Potential restructuring strategies might include extending the maturity dates, reducing the payable interest rates, or adjusting the conversion mechanism to reflect a more realistic stock valuation, potentially making conversion more palatable to note holders or less financially burdensome for the company.

Another avenue could be proposing an exchange offer, where the company offers new securities with modified terms to the note holders. These new terms could feature a longer maturity period, different interest rates, or altered conversion rights, designed to provide PacBio with more manageable financial obligations while offering note holders value retention or recovery prospects.

However, the success of such negotiations heavily depends on the willingness of note holders to accept revised terms, which might involve assuming further risks or accepting losses. The disposition of note holders towards such adjustments will likely vary. In this delicate balance, the company's negotiation leverage and the outcome of these discussions will critically hinge on its ability to present a convincing case for its future growth and financial stability, alongside the intrinsic value and potential upside of accepting the restructured terms. What we know is that these type of situations do not tend to be good for most investors.

We zijn nog steeds begin 2024, de inflatie was hoger dan verwacht & de interest is nog niet omlaag.
Er lijkt me niets gewijzigd aan de prestaties van het bedrijf zelf om de daling van 10 naar 4 op 3 maanden tijd te kunnen verklaren.

Het is pijnlijk om die rode cijfers te zien maar de recente terugval is hopelijk een tijdelijk fenomeen (koop moment voor sommigen).
 
We zijn nog steeds begin 2024, de inflatie was hoger dan verwacht & de interest is nog niet omlaag.
Er lijkt me niets gewijzigd aan de prestaties van het bedrijf zelf om de daling van 10 naar 4 op 3 maanden tijd te kunnen verklaren.

Het is pijnlijk om die rode cijfers te zien maar de recente terugval is hopelijk een tijdelijk fenomeen (koop moment voor sommigen).
De interest kan niet echt omlaag… Mogelijk tijdelijk een beetje, om dan terug te stijgen.
 
We zijn nog steeds begin 2024, de inflatie was hoger dan verwacht & de interest is nog niet omlaag.
Er lijkt me niets gewijzigd aan de prestaties van het bedrijf zelf om de daling van 10 naar 4 op 3 maanden tijd te kunnen verklaren.

Het is pijnlijk om die rode cijfers te zien maar de recente terugval is hopelijk een tijdelijk fenomeen (koop moment voor sommigen).
De groei valt serieus terug natuurlijk dit jaar. Van 56% naar 15-25%. Dusja, logisch dat de koers serieus terugvalt.
Wat ik vooral vreemd vind, is de neergang sinds eind februari (na de Q4 resultaten) van 6 naar 3,75 nu.Sinds dan is er immers niets veranderd, behalve dan 2conf calls (Cowen en Barclays) waarin CEO en CFO wat lieten uitschijnen dat Q1 niet goed zal zijn, maar voor de rest eerder bullish waren.
Dus lijkt mij wel plausibel dat diie serieuze daling aan shorters te wijten is. Hoe minder groei, hoe langer de weg nar profitabilty en dus hoe groter de cashburn en hoe groter de kans dat ze een serieize externe financiering gaan nodig hebben om die convertibles terug te betalen. Ideaal scenario voor shorters natuurlijk. Geen financiering = bankroet.

Hopelikk wordt de revenue guidance vork niet naar beneden bijgesteld en/of de (imo zeer ambitieuze) revenue guidance van 500 miljoen revenue EN FCF positief in 2026 niet geschrapt.
Want dan staan ze zo aan 2 $.
 
Eindelijk eens value cagr toegevoegd aan mijn pf.

image.png


Dit is het groeitempo van book value/share + dividenden.

Bijvoorbeeld Melexis of BLDR (wat zotte value cagr heeft).
melexis-nv-mele_1.png

builders-firstsource-inc.png



Bedoeling is niet de book value zelf als waardering te gebruiken, enkel de groei ervan. Om te kijken of die ook in lijn ligt met andere fundamentals.
 
Bescheiden aankoop gedaan van Mohawk, eigenlijk getriggerd na de post van @JanusDR.
En een concurrent in dezelfde sector, Victoria PLC: serieus volatiel aandeel, het nieuws dat een kleine subsidiary met de cijfers gefoefeld had (als ik goed onthouden heb wat er daarover bericht werd) heeft een serieuze hap uit het aandeel genomen. Maar ze groeien historisch sterk door M&A, hebben eerder hoge winstmarges voor zo'n commodity producten en lage overhead. En precies wel genoeg cash in handen om niet alleen overnames te doen maar ook te investeren in integratie of expansie.
Ik denk dat die hele sector nog een paar lastige jaren tegemoet gaat maar op termijn verwacht ik wel deftige resultaten - een beetje een gokje, vandaar bescheiden aankopen (samen ~5% van mijn ETF/aandelen portefeuille) want de bedoeling is nog altijd van duidelijk meer ETF's te kopen dan individuele aandelen.

Voorlopige status van mijn laatste "gokjes":
- Victoria PLC: -20% na 5 maanden. Hopelijk vallen de Q4 '23 resultaten mee en herstelt dat de koers wat, maar de sector doet het sowieso niet goed met ook maar matige vooruitzichten voor 2024 dus waarschijnlijk bijhouden tot minstens 2025
- Mohawk: +60% na 5 maanden. Ik blijf het gek vinden dat de koers van zo'n relatief groot traditioneel bedrijf met behoorlijk stabiele cijfers zo volatiel is. En nu is de hamvraag: winst nemen en verkopen ten voordele van een ETF, of nog bijhouden nu de koers in stijgende lijn zit? :thinking:
 
- Victoria PLC: -20% na 5 maanden. Hopelijk vallen de Q4 '23 resultaten mee en herstelt dat de koers wat, maar de sector doet het sowieso niet goed met ook maar matige vooruitzichten voor 2024 dus waarschijnlijk bijhouden tot minstens 2025
Zelfde opmerking als toen je het kocht :p
Deze zou ik heel ver weg van blijven...

Daar zitten shorters op die ik heel hoog inschat en er de vorige 10 keer boenk op zaten bij zo'n bedrijf.

Niet gezegd dat het niet x2 kan zoals wirecard indertijd, maar dan ben je puur aan het speculeren in een bedrijf dat misschien naar 0 gaat.
 
Terug
Bovenaan