De beurs

MRK heeft approval voor potentiële nieuwe blockbuster. Stock gaat vandaag +3,7% naar een ATH.

Potentieel van deze drug was een grote reden van de acquisitie van Acceleron Pharma in 2021 ( kostprijs 11,5 miljard USD toen).
Analysten schatten dat deze drug 5 miljard omzet genereert in 2030 voor MRK. Zal allemaal broodnodig zijn wanneer Keytruda off patent gaat in 2028. Momenteel brengt dat maar liefst 25 miljard per jaar binnen.

Op zich verandert er niets voor mij. Buy & hold.
 
Wat wil je hiermee zeggen? Hebben ze hier dan een heel slechte margin op? Want dan vind ik het eigenlijk niet zo'n goed nieuws... Als ze enkel projecten binnen kunnen halen indien ze die aan bradeerprijzen verkopen.
Mijn betoog was dat het met weinig margin ging moeten zijn om competitief te zijn met ILMN gezien de "price per genome" op de officiële prijslijsten bij ILMN 5x lager is.
cege zijn tegenargument is dat je met Revio ook methylatie-data krijgt, wat bij ILMN een aparte procedure noodzaakt. Bij PACB een 1+1 gratis zo je wil, wat dus een hogere prijs kan rectvaardigen.

Dan zijn er nog wel wat andere voordelen aan PACB long read tegenover de short read van ILMN.
Anderzijds kan je op een ILMN $1.5M instrument wel 10k genomes doen op een half jaar. Op een PACB $1M instrument zijn dat er 1.3k per jaar... Dus je moet uit louter praktische overwegingen al redelijk gemotiveerd en overtuigd zijn van PACB voordelen om voor dit project PACB te kiezen.

Mijn vraag is welke premium (if any) je dan voor die PACB voordelen en nadelen wil betalen en dus met welke margin PACB dit project heeft binnengehaald.

Ten tweede, voor zover ik mee ben met de vooruitgang op onderzoeksgebied, zal de whole genome markt in de komende jaren toch ILMN terrein blijven. Ik zie onderzoekscentra niet massaal 10k of routine genomes op PACB beginnen doen. De voordelen zijn onvoldoende bestudeerd. Dus niet denken dat men massaal in zwijm zal vallen voor PACB voor deze toepassing. Anderzijds dit kan over x tijd volledig gekeerd zijn afhankelijk van de innovatie die er zal zijn.

Voetnoot: ik ben professioneel tegenwoordig met andere (bio)technologie bezig dus cege is meer up to date en zal nog wel een en ander rechtzetten van wat ik schrijf. :laugh:
 
Wat wil je hiermee zeggen? Hebben ze hier dan een heel slechte margin op? Want dan vind ik het eigenlijk niet zo'n goed nieuws... Als ze enkel projecten binnen kunnen halen indien ze die aan bradeerprijzen verkopen.

Mijn betoog was dat het met weinig margin ging moeten zijn om competitief te zijn met ILMN gezien de "price per genome" op de officiële prijslijsten bij ILMN 5x lager is.
cege zijn tegenargument is dat je met Revio ook methylatie-data krijgt, wat bij ILMN een aparte procedure noodzaakt. Bij PACB een 1+1 gratis zo je wil, wat dus een hogere prijs kan rectvaardigen.

Het is niet enkel methylatie. Een genoom met long-read zal je dingen laten zien op population level die je met short-read nooit ziet. Dus het is een indicatie dat a) er een leven is na de 10k 100k 1M genome projects die ze al gedaan hebben (neen, niet alles is al gekend dus) en b) dat er mensen bereid zijn long-read $$$ te betalen voor population studies.

Dan zijn er nog wel wat andere voordelen aan PACB long read tegenover de short read van ILMN.
Anderzijds kan je op een ILMN $1.5M instrument wel 10k genomes doen op een half jaar. Op een PACB $1M instrument zijn dat er 1.3k per jaar... Dus je moet uit louter praktische overwegingen al redelijk gemotiveerd en overtuigd zijn van PACB voordelen om voor dit project PACB te kiezen.

Mijn vraag is welke premium (if any) je dan voor die PACB voordelen en nadelen wil betalen en dus met welke margin PACB dit project heeft binnengehaald.

Velen onderschatten de marges van grote projecten. Voor de machines is de grootste kost shipping, installation, support, maintenance, .... Als je in 1 keer een (paar) machines kunt zetten met een pre-defined throughput, dan kun je je machine duur verkopen en flowcells weggeven of vice versa. Het maakt het in elk geval gemakkelijk om een offer te doen waar je free money opraapt.

Ten tweede, voor zover ik mee ben met de vooruitgang op onderzoeksgebied, zal de whole genome markt in de komende jaren toch ILMN terrein blijven. Ik zie onderzoekscentra niet massaal 10k of routine genomes op PACB beginnen doen. De voordelen zijn onvoldoende bestudeerd. Dus niet denken dat men massaal in zwijm zal vallen voor PACB voor deze toepassing. Anderzijds dit kan over x tijd volledig gekeerd zijn afhankelijk van de innovatie die er zal zijn.

Voetnoot: ik ben professioneel tegenwoordig met andere (bio)technologie bezig dus cege is meer up to date en zal nog wel een en ander rechtzetten van wat ik schrijf. :laugh:

Ja, terecht, zoals ik zei 'er is blijkbaar een leven na de 1M genome projects'. Stel je voor dat ze rare en zinvolle dingen zijn. UK genome project start all over again met 1M genomen te sequencen :-D
 
Getrouwheidsspaarrekening NIBC geeft momenteel 3% netto - ik heb een cash -buffer die binnen een paar dagen vrijkomt, veel betere risicoloze alternatieven met looptijd 1 jaar zijn er niet meteen zeker?
 
Het is niet enkel methylatie. Een genoom met long-read zal je dingen laten zien op population level die je met short-read nooit ziet. Dus het is een indicatie dat a) er een leven is na de 10k 100k 1M genome projects die ze al gedaan hebben (neen, niet alles is al gekend dus) en b) dat er mensen bereid zijn long-read $$$ te betalen voor population studies.



Velen onderschatten de marges van grote projecten. Voor de machines is de grootste kost shipping, installation, support, maintenance, .... Als je in 1 keer een (paar) machines kunt zetten met een pre-defined throughput, dan kun je je machine duur verkopen en flowcells weggeven of vice versa. Het maakt het in elk geval gemakkelijk om een offer te doen waar je free money opraapt.



Ja, terecht, zoals ik zei 'er is blijkbaar een leven na de 1M genome projects'. Stel je voor dat ze rare en zinvolle dingen zijn. UK genome project start all over again met 1M genomen te sequencen :-D
Ik volg nu redelijk wat PACB employees op Linkedin en regelmatig zie je dan eens een repost van één of ander labo dat blij is met hun Revio(s) die net geleverd zijn, maar ik vind nergens dergleijke posts terug over de Onso ( toch het product waarmee ze market share van Illumina moeten afpakken)? Hebben ze er daar überhaupt al van verkocht? Op hun website kan je precies ook geen quote krijgen van de Onso, je kan enkel de brochure raadplegen ( <---> Revio).
Zie: https://www.pacb.com/onso/

in Q4 23 conf call gaf CEO ook geen instrument placement numbers van de Onso? Lijkt mij dat het dan toch niet zo denderend zal zijn, anders hadden ze daar toch mee uitgepakt? Toen Revio net gelanceerd was en ze er meteen 75 ofzo hadden geleverd, spraken ze daar wel over...
Your thoughts?
 
Deze net bekeken. Is hier volgens mij nog niet voorbijgekomen:

Prachtig interview met Anthony Deden.
Zijn filosofie staat haaks op de speculatieve, korte (en zelfs middellange)-termijn mentaliteit die in de financiele wereld en pers, en vaak ook hier op het forum (inclusief door mezelf), wordt tentoongesteld.
Aanrader voor wie eens een andere kijk wilt op de zaak.
Een 2 uur durend stuk vol wijsheden.
 
Goh, ik vind van mezelf dat ik wel zo'n aandeel heb namelijk BioNTech. Dat bedrijf wordt volledig geleid door de top van de top wetenschappers (waaronder eentje met de nobelprijs). Daarenboven na covid nu bezig met kankervaccins (en mijn buikgevoel zegt dat dit nog volledig gaat lukken ook). Dit aandeel verkoop ik wsl nooit.

Illumina had ik ook al in port, maar eerder uit persoonlijke ervaring.
 
Deze net bekeken. Is hier volgens mij nog niet voorbijgekomen:

Prachtig interview met Anthony Deden.
Zijn filosofie staat haaks op de speculatieve, korte (en zelfs middellange)-termijn mentaliteit die in de financiele wereld en pers, en vaak ook hier op het forum (inclusief door mezelf), wordt tentoongesteld.
Aanrader voor wie eens een andere kijk wilt op de zaak.
Een 2 uur durend stuk vol wijsheden.
Deze zijn ook goeie interviews.

Ook Bob Robotti is een interessante.
 
Best verrassend dat de EU Stoxx 50 één van de beste YTD neerzet met een rendement van meer dan 12%.

Praktisch zelfde als S&P500 en Nasdaq dus. M.a.w. nog steeds geen overperformance t.o.v. peers nadat het al jaren aan een stuk ingemaakt wordt door peers.

Ik zie echt geen enkele reden om te beleggen in Europese trackers, laat staan Belgische aandelen. Europees niet gezien de toestand van het continent/samenleving en Belgisch niet gezien voorgaande reden + 0,00 exposure/interesse van buitenlandse beleggers.
 
Terug
Bovenaan