De beurs

Hebben jullie een vaste regel om een aandeel te verkopen bij X% winst?
Ik heb een aantal aandelen, die ik niet actief volg. Laten jullie deze gewoon verder boeren?
 
Hebben jullie een vaste regel om een aandeel te verkopen bij X% winst?
Ik heb een aantal aandelen, die ik niet actief volg. Laten jullie deze gewoon verder boeren?

Hangt mijns inziens van je beleggingsstrategie en -horizon af. Vermits je ze niet actief volgt, ga ik er van uit dat je op de lange termijn belegt en hebt geïnvesteerd in kwaliteitsbedrijven waar je vertrouwen in hebt. Als dat zo is, is de vraag die je je nu moet stellen of er iets fundamenteels veranderd is aan het bedrijf sinds je aankoop waardoor je redenen hebt om te denken dat het minder goed zal gaan. Zo niet, sit back and enjoy the ride.
 
Hebben jullie een vaste regel om een aandeel te verkopen bij X% winst?
Ik heb een aantal aandelen, die ik niet actief volg. Laten jullie deze gewoon verder boeren?

Gelijkaardig aan @JannekeMaan: de meeste van de bedrijven waar ik nog individuele aandelen van koop, zijn bedrijven waar ik op lange termijn positieve verwachtingen heb en die houd ik dan ook bij.

Bij een uitzonderlijk "korte termijn gokje" ligt dat een stuk moeilijker en ga ik heel simpel uit van het volgende:
- is het behoorlijk gestegen en zie ik de laatste maanden stabilisatie of eerder dat die winst aan het wegsmelten is --> verkopen (tenzij ik goede redenen zou hebben waarom ik denk dat zal omkeren, bv. als de daling eerder algemeen marktsentiment is en niet specifiek voor dat aandeel)
- blijft het toch maar aanmodderen of dalen ondanks mijn initiële hoop --> verkopen en beleggen in een ETF
- zolang het in stijgende lijn blijft gaan --> houden

Maar ik koop bewust al veel minder aandelen (en meer ETF's) dan vroeger, en vooral langetermijn aandelen ipv gokjes waar ik omwille van het risico toch nooit veel in durf/wil beleggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bsj
Anyways, de use case laat me eerlijk gezegd koud. Ik reken gewoon op het sentiment van de massa - ooit zal het wel eens de finale crash zijn. Maar ik rekende paar jaar geleden op nog een bullrun en tot nu toe lijk ik daar gelijk in te gaan krijgen.
Denk dat gans die massa zo denkt.
 
Hebben jullie een vaste regel om een aandeel te verkopen bij X% winst?
Ik heb een aantal aandelen, die ik niet actief volg. Laten jullie deze gewoon verder boeren?
Ik vraag mij altijd gewoon af als ik ze aan deze prijs opnieuw zou kopen. Als ze aan de huidige prijs geen goede “nieuwe” investering zouden zijn, dan doe ik ze weg.
 
Voor mij is er wel een grijze zone... laten we zeggen dat een aandeel aan 50 staat en fair value voor mij 100 is.
Kans lijkt me dat ik dit dan hou tot het aan +/- 100 staat, ook al zou ik het niet meer gekocht hebben aan 80+.
Natuurlijk allemaal afhankelijk van welke andere opportuniteiten zich op dat moment voordoen... ik kan wel zeggen dat ik het hou tot 100 maar als ik iets interessanter vind, gaat het de deur uit.

Recent heb ik een stuk van mijn FFH positie verkocht aan 1500+ (gekocht aan 900 begin '23). Fair value voor mij ligt ergens tussen 1800-2000.
Ik geloof wel dat fair value gehaald kan worden maar kan nog enkele jaren duren, dus niet de geweldigste returns maar wel veilige belegging in mijn ogen. Aangezien ik op marge zat, een stuk verkocht om mijn marge weg te werken. Bovendien was dit al mijn grootste positie bij aankoop dus na de stijging overschaduwde dit mijn andere posities, daarom wat meer balans gebracht. Bij een kleinere positie, had ik hier wrs niet verkocht...
 
Zou dat mogelijk de bodem betekenen 🤔? Op forum beurs technische analyse heb ik de mogelijkheid voor (tijdelijke?) bodem rond 1,32-1,34€ aangekaart.
Momenteel blijft PTSB rond deze (tijdelijke?) bodem hangen. Maar eenmaal de weg terug omhoog, kan het ook weer vlug opklaren😃.
 
Vandaag ook verdubbeling PACB aan 3,64$, waardoor GAK 4,69$. Totale inleg nog steeds iets minder dan een maandloon, dus nog beperkt. Waarom aankoop? Ik “zie” (technisch) een (tijdelijke?) bodem in de range 3-3,3$. Verwacht vroeg of laat een (al dan niet tijdelijke) upswing. Rond 4,69$ ga ik dan wssl 1/3 verkopen, om dan bij een eventuele terugval opnieuw te kunnen verdubbelen en de GAK naar beneden te krijgen. Stijgt het verder door boven 4,69$ heb ik nog steeds 2/3 positie om winst te maken.
 
Vandaag ook verdubbeling PACB aan 3,64$, waardoor GAK 4,69$. Totale inleg nog steeds iets minder dan een maandloon, dus nog beperkt. Waarom aankoop? Ik “zie” (technisch) een (tijdelijke?) bodem in de range 3-3,3$. Verwacht vroeg of laat een (al dan niet tijdelijke) upswing. Rond 4,69$ ga ik dan wssl 1/3 verkopen, om dan bij een eventuele terugval opnieuw te kunnen verdubbelen en de GAK naar beneden te krijgen. Stijgt het verder door boven 4,69$ heb ik nog steeds 2/3 positie om winst te maken.
Als je denkt dat ze pas gaan uitbodemen op 3-3,30 ( year low was tot nu toe 3,54) , waarom koop je dan nu al?
 
Hebben jullie een vaste regel om een aandeel te verkopen bij X% winst?
Ik heb een aantal aandelen, die ik niet actief volg. Laten jullie deze gewoon verder boeren?
Imo één van de moeilijkste vragen voor mezelf, ik heb eigenlijk quasi geen aandelen in port die ergens onderweg geen +20-30-40-240% winst hebben bereikt, niettemin zijn er toch talrijke dalers aanwezig in port (tot -92% - een miskoop, continu dalend sinds aankoop). Grootste blunders tot dusver: Recticel: van +240% naar +50%, AMG van +50% naar -50%.

Maar ik zal daar niet alleen in zijn - al ben ik er wellicht nog wat slechter in dan gemiddeld. Ik zie hier ook wat mensen die duidelijk meer kaas gegeten hebben om die faire waarde beter in te schatten + ook de hoe de markt deze inschat, faire waarde is 1 ding - ze bereiken iets helemaal anders.
 
Ik hanteer standaard +35% -> stoploss zetten op 32% en nadien wat opvolgen om de stoploss mee op te schuiven als het aandeel nog stijgt.
Dat is enkel voor losse aandelen, grootste deel van port zit in ETF's waar ik vanaf blijf obviously
 
Ik hanteer standaard +35% -> stoploss zetten op 32% en nadien wat opvolgen om de stoploss mee op te schuiven als het aandeel nog stijgt.
Dat is enkel voor losse aandelen, grootste deel van port zit in ETF's waar ik vanaf blijf obviously

Ik zie zelfs dat dit een like krijgt - waarom zelfs? Arbitrair 35%?

Zelf werk ik ook vaak met covered calls te verkopen aan een prijs waar ik blij mee ben. Ik maak een inschatting van hoeveel het waard is en verkoop dan deze covered calls aan die prijs (of beetje hoger). Zo heb je wat downside protection als het aandeel daalt of een gratis inkomen als het aandeel flattish blijft. Als het stijgt heb je de kans om winst mis te lopen maar dat is dan gelinkt aan een foute inschatting van het potentieel door mezelf. Dit lukt ook niet voor alle aandelen, bijvoorbeeld voor aandelen met veel potentieel tov huidige waarde (bijvoorbeeld OXY, Coupang, Paramount, …). Gebruik het zelf voor Investor AB, Raiffeisen, …
 
Laatst bewerkt:
Zelfbescherming. Een regel die ik voor mezelf hanteer en met netto 30% winst ben ik tevreden .
De aandelen picken is natuurlijk altijd op basis van P/E, achtergrond, etc... en het weinige nieuws dat je als amateur belegger kan terugvinden.
Meestal een solide basis om op te bouwen, mag je voorzichtig ervan uit gaan dat het aandeel wel de vooropgestelde koers zal volgen.
Maar vaak zijn er toch x-aantal niet te voorziene randfactoren (of insider nieuws die je als amateur niet hebt) die het traject kunnen beinvloeden.
Dus zelfs al geloof ik dat het aandeel nog zoveel meer potentieel kan hebben, kies ik toch voor een zekere 30% winst en zoek ik mij wel een ander aandeel waar meer 'basispotentieel' in zit.

Onlangs Lily & Novo verkocht met die redenering en ben ik bezig met mijn onderzoek naar Pfizer en waarom die laatste jaar aan deze notering staan
 
Laatst bewerkt:
15% per jaar teken ik voor ze :smile:
Haha niet opnieuw deze discussie!
Maar zoals gezegd vorige keer, iemand die contractje wil tekenen en mij 10% per jaar kan garanderen, die mag de overschot houden!

Maar het probleem dat ik voornamelijk heb is dat als je je winners cut op 35% winst (en pak dat het op 2-3 jaar is), je moeilijk een degelijk rendement gaat halen, want je hebt ook losers die je gemiddelde omlaag trekken.
 
Als je wegblijft van 'memestocks' (om het wat extreem uit te drukken) dan ligt die 35% gewoon wat verder in de toekomst. (normaal gezien).
Ik zie maar weinig echte losers als de basis waarop je koopt, solide genoeg is.
Neem nu zelfs Oxy, da's wat geduld hebben :)
 
Terug
Bovenaan