De beurs

En dan lees ik vandaag een interview in De Tijd met de supersuccesvolle 'cryptobelg' Tuur Demeester met als grote argument "bitcoin is zoals het internet, het staat nog in de kinderschoenen maar het zit in de transformatie naar vervolwassening".
Welke vervolwassening?

Eenzelfde verhaal hoor je bij Charlotte Van Brabander.

Iemand die toevallig weet wat er op haar masterclass in de Botanic Sanctuary verteld werd? Moet toch informatie zijn van goudwaarde als er zoveel geld wordt gevraagd om dit te mogen volgen.
 
Ik hoor nu al 10y geneuzel over bitcoin. Ik betaal ondertussen overal instant en zogoed als gratis door mijn telefoon op een bakje te leggen. Ik kan zelfs 50k usd van mijn beleggen rekening naar zichtrekening en terug doen in 10 minuten. Dus ja, wat is die coin use case weer?

Die discussie is voor in crypto want anders wordt mijn post gedeelte maar je slaat de bal hier wel mis, gemakkelijkheid om te betalen is net niet de use case van Bitcoin... Ik was ook altijd zeer sceptisch tot ik de Bitcoin Standard gelezen had, een aanrader.
 
Die discussie is voor in crypto want anders wordt mijn post gedeelte maar je slaat de bal hier wel mis, gemakkelijkheid om te betalen is net niet de use case van Bitcoin... Ik was ook altijd zeer sceptisch tot ik de Bitcoin Standard gelezen had, een aanrader.
Decentraal. Dat is dé usecase voor Bitcoin en cryptocurrency. Hier valt het niet zo op maar er zijn landen in de wereld waar toegang tot het monetaire systeem niet evident is. Waar sommige mensen geen bankrekening hebben. Er is niemand die je kan verbieden om Bitcoin te gebruiken. Zelfs zonder internet heb je met een seed phrase digitaal geld in bezit dat men met alleen marteling van je zou kunnen afnemen.

In tijden van welvaart, vrede en democratie is het niet zo spannend maar doe gerust eens een belletje met Russische Oligarchen waarvan hun geld geconfisqueerd is met een druk op de knop.

Het geheugen van mensen is kort maar stel je gewoon eens voor dat je een academici was tijdens de couppoging in Turkije. Voor het minste zwierde ze je toen in de bak. Met uw geld doen ze op zo’n moment ook wat ze willen he.

Crypto is in essentie pure democratie op globale schaal. Geen land of dictator heeft er iets over te zeggen. Enkel de meerderheid met rekenkracht of stake kan beslissen om iets aan het systeem te veranderen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Vio
Ik was ook altijd zeer sceptisch tot ik de Bitcoin Standard gelezen had, een aanrader.
Gestopt met lezen na een aantal pagina's (na zijn historisch overzicht), niveau is zodanig nihil.
De meest kinderlijke (gemakkelijk aantoonbaar valse) statements als waarheid poneren, en die dienen dan als basisargumenten voor zijn betoog...

Ik heb de indruk dat het gewoon een klassiek voorstander is van de Oostenrijkse school vs Keynes.

Maar het is 2024, absoluut niemand is te overtuigen van gelijk wat via argumenten, dus ik ga hier niet punt per punt dat pamflet beginnen afbreken.
Gewoon agree to disagree :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de bubbel van 2013 naar 1000usd live meegemaakt :laugh:
Toen was het ook al van 'alles op de blockchain' 'goedkopere betalingen peer to peer'
'de volatiliteit is nog een nadeel, maar dat gaat eruit bij grote adoptie binnen enkele jaren'
'het is zoals de start van het internet!' etc.

Fucking 11 jaar later: nul, niets, gewoon allemaal gezever.
Terwijl internet een complete wereldwijde revolutie was met talloze ongekende toepassingen die maar bleven groeien qua adoptie aan 100% per jaar.

En dan lees ik vandaag een interview in De Tijd met de supersuccesvolle 'cryptobelg' Tuur Demeester met als grote argument "bitcoin is zoals het internet, het staat nog in de kinderschoenen maar het zit in de transformatie naar vervolwassening".
Welke vervolwassening? Nog meer hackers die crypto gebruiken als ransombetaling? Of Wagner die goud verkoopt in Afrika via crypto? :laugh:
Staat al 15 jaar in de kinderschoenen, en nog altijd geen hond die bitcoin gebruikt voor blockchaintoepassingen.
Hoe zou het ook, er is quasi geen enkele use case.


Maar kan je ook minderjarige Bulgaarse meisjes prostitueren en klanten eenvoudig op voorhand laten betalen?
CHECKMATE met uw fiat.
Op 15 jaar technisch helemaal niets van vooruitgang geboekt, maar het psychologische aspect blijft verder uitharden: anti-establishment, argwaan tegen alles wat 'centraal' is (maar wel alles bij een handvol exchanges plaatsen) en de brainwashing/self fulfilling-prophecy dat als iedereen zijn munten bijhoudt het wel goed komt ("HODL"). En dat laatste is nu nog meer gebetonneerd dan ooit te voren. Want geef nu toe, wie had gedacht dat ze nu weer records gingen breken na de zoveelste crash. Ik zeker niet.
Dat ding is zoals een kakkerlak dat zelfs bij een nucleaire oorlog niet wil sterven.

En daar zit hem de immense intangible brand/product waarde. Het geloof is zo sterk. Dat is omgerekend echt wel wat miljarden waard. Bij een volgende crash zal dat ding weer niet doodgaan.

Je onderschat dat emotie en geloof > rationaliteit. Ik kan daar wel mee lachen vanop mijn moral high horse (maar t is groen lachen als je zelf in de min staat met aandelen.

De volgende keer als de kakkerlak weer eens aan het infuus ligt zou ik wel eens durven instappen. Al wa het maar als emotional hedge, zoals gokken op winst van de tegenstander van de rode Duivels.
 
Je onderschat dat emotie en geloof > rationaliteit. Ik kan daar wel mee lachen vanop mijn moral high horse (maar t is groen lachen als je zelf in de min staat met aandelen.
En daarbij ook nog eens te weten dat een passieve tracker zoals IWDA +10,65% YTD staat 🙈. Extra groen lachen is het dan 😰.
Hier gelukkig intresten bank + staatsbon + aandelen gecombineerd nog groen. Aandelen op zich licht rood, voornamelijk door PTSB en ook PACB.
 
Op 15 jaar technisch helemaal niets van vooruitgang geboekt, maar het psychologische aspect blijft verder uitharden: anti-establishment, argwaan tegen alles wat 'centraal' is (maar wel alles bij een handvol exchanges plaatsen) en de brainwashing/self fulfilling-prophecy dat als iedereen zijn munten bijhoudt het wel goed komt ("HODL"). En dat laatste is nu nog meer gebetonneerd dan ooit te voren. Want geef nu toe, wie had gedacht dat ze nu weer records gingen breken na de zoveelste crash. Ik zeker niet.
Dat ding is zoals een kakkerlak dat zelfs bij een nucleaire oorlog niet wil sterven.

En daar zit hem de immense intangible brand/product waarde. Het geloof is zo sterk. Dat is omgerekend echt wel wat miljarden waard. Bij een volgende crash zal dat ding weer niet doodgaan.

Je onderschat dat emotie en geloof > rationaliteit. Ik kan daar wel mee lachen vanop mijn moral high horse (maar t is groen lachen als je zelf in de min staat met aandelen.

De volgende keer als de kakkerlak weer eens aan het infuus ligt zou ik wel eens durven instappen. Al wa het maar als emotional hedge, zoals gokken op winst van de tegenstander van de rode Duivels.
The Lindy effect is strong with this one.
 
Saxo - die gasten blijven zagen over herkomst van fondsen, passen de wetgeving vrij accuraat toe blijkbaar. Zwartwerk en inkomsten uit drugs en vrouwenhandel staan niet in hun lijst blijkbaar.
 
Decentraal. Dat is dé usecase voor Bitcoin en cryptocurrency. Hier valt het niet zo op maar er zijn landen in de wereld waar toegang tot het monetaire systeem niet evident is. Waar sommige mensen geen bankrekening hebben. Er is niemand die je kan verbieden om Bitcoin te gebruiken. Zelfs zonder internet heb je met een seed phrase digitaal geld in bezit dat men met alleen marteling van je zou kunnen afnemen.

In tijden van welvaart, vrede en democratie is het niet zo spannend maar doe gerust eens een belletje met Russische Oligarchen waarvan hun geld geconfisqueerd is met een druk op de knop.

Het geheugen van mensen is kort maar stel je gewoon eens voor dat je een academici was tijdens de couppoging in Turkije. Voor het minste zwierde ze je toen in de bak. Met uw geld doen ze op zo’n moment ook wat ze willen he.

Crypto is in essentie pure democratie op globale schaal. Geen land of dictator heeft er iets over te zeggen. Enkel de meerderheid met rekenkracht of stake kan beslissen om iets aan het systeem te veranderen.

Ik ben nog altijd in dubio over crypto. Enerzijds is het leuk dat er geen centrale bank kan beslissen over het tempo waarop uw geld weg-inflateert en ook het doemscenario dat je immuun bent (?) voor wanneer alles in elkaar zou stuiken en iedereen zijn geld wil ophalen klinkt ook aantrekkelijk.

Allemaal heel wollig: "pure democratie", "geen dictator heeft er iets over te zeggen", ... Maar als je dan naar de praktijk kijkt is het contradictorisch genoeg een heel ander verhaal en wordt het vooral gebruikt door criminelen en wellicht ook dictators. Is dàt dan die "pure democratie"?
 
Ik ben nog altijd in dubio over crypto. Enerzijds is het leuk dat er geen centrale bank kan beslissen over het tempo waarop uw geld weg-inflateert en ook het doemscenario dat je immuun bent (?) voor wanneer alles in elkaar zou stuiken en iedereen zijn geld wil ophalen klinkt ook aantrekkelijk.

Allemaal heel wollig: "pure democratie", "geen dictator heeft er iets over te zeggen", ... Maar als je dan naar de praktijk kijkt is het contradictorisch genoeg een heel ander verhaal en wordt het vooral gebruikt door criminelen en wellicht ook dictators. Is dàt dan die "pure democratie"?
Niet dat ik zo een voorstander ben van BTC en het hele crypto-gebeuren (heeft me wel een smak geld opgebracht aangezien ik er eens ingestapt ben ergens in 2016)

Echter heel dat gezeiks dat het voor illegale praktijken gebruikt wordt. Ja dat zal zeker zo zijn, maar gaat dat niet op voor elke currency? Dat is voor pakweg de USD toch ook zo?

Ik denk dat de vergelijking beter gemaakt wordt met goud. Je gaat toch ook niet betalen met de goudklomp die je ergens laat stockeren in een Zwitserse bank?

Anyways, de use case laat me eerlijk gezegd koud. Ik reken gewoon op het sentiment van de massa - ooit zal het wel eens de finale crash zijn. Maar ik rekende paar jaar geleden op nog een bullrun en tot nu toe lijk ik daar gelijk in te gaan krijgen.
 
Order is afgegaan. Nu >17% cash. Tijd voor een marktcorrectie :p

Enfin eerst nog snel de Capri overname beklinken...
@Gassy: ik denk dat jij mede-aandeelhouder bent? Misschien ook @Charon?

Ik moet bekennen dat mijn conviction een stuk lager is dan 3 maanden geleden.
Mooi dat de EU decision eindelijk volgt midden april. Maar het is vooral de FTC waar ik me stilaan zorgen om begin te maken.
Initieel dacht ik dat de overname een makkie zou worden. Maar hoe langer dit aansleept, hoe meer ik denk dat er misschien een kink in de kabel is. Er is na 5 maanden nog steeds geen nieuws over substantial compliance met de second request...

Als de FTC een probleem* ziet en effectief om een divestiture vraagt, is het meteen game over.
Want Capri heeft slechts 3 grote merken. Een verplichte verkoop van 1 van die merken (en vooral Kors of Jimmy Choo) maakt het voor Tapestry compleet oninteressant. Bovendien lopen zij wellicht nu al minder warm voor de overname, gezien Capri's laatste kwartaalesultaten. Het helpt ook niet dat de deal termination voorwaarden bijzonder soepel zijn voor Tapestry.

*
The Federal Trade Commission review is said to be focused on whether the two are each other's closest substitutes, one source told Dealreporter. Outlet's malls are also part of the FTC's review, according to the report.
https://seekingalpha.com/news/40795...e=news&utm_medium=referral&utm_source=msn.com (14 Maart 2024)



Wat denken jullie?
Het worden alleszins nog spannende weken! 🤞

ik kan me moeilijk voorstellen dat er door deze overname een monopolie dreigt op de sacochen markt. En al zeker niet op de schoenen markt.

Wat ze bij Tapestry denken, geen idee. Ze hebben de financiering al op de balans staan. Lijkt me een beetje awkward om nu nog te stoppen.
 
ik kan me moeilijk voorstellen dat er door deze overname een monopolie dreigt op de sacochen markt. En al zeker niet op de schoenen markt.

Wat ze bij Tapestry denken, geen idee. Ze hebben de financiering al op de balans staan. Lijkt me een beetje awkward om nu nog te stoppen.
Ik ga akkoord, het is vrij absurd. Maar de FTC is momenteel aan het nitpicken bij elk overnamedossier.

Als ik dit report mag geloven, onderzoekt de FTC of er geen al te grote concentratie zou zijn in het specifiek marktsegment waar beide bedrijven actief zijn. Ze gaan dus niet kijken naar het marktaandeel in de algemene 👜 of 🥿 markt, maar enkel in het premium/entry luxury segment. Dus een LV, Hermes of Chanel worden al niet in rekening gebracht.

Hetzelfde met de outlets.
Een Hermes ga je nooit vinden in outlets. Michael Kors en Coach wel. Dus stel dat alle Tapestry/Capri merken bvb 40% van de premium outlet handbag sales vertegenwoordigen in de USA, heb je al een mogelijk probleem in de ogen van de Feds.
Fel overdreven in zo’n niet-strategische sector, maar dat is nu eenmaal Biden’s FTC (en DOJ).

We zullen het zien de komende weken🤞
 
Terug
Bovenaan