De beurs: technische analyse

Ik herinner me levendig de regelmatige euforische uitingen hier op het forum in 2021 "BABA gaat weer lekker!".

Zoals altijd: price makes the story.
Zolang de SMA20 op maandbasis of SMA50 op weekbasis niet opwaarts doorbroken wordt is het noppes.
 
Wat zegt de technische analyse voor Oxy? :thinking:
Maar dan concreet in bedragen.

Wil wel eens weten of jou technische analyse eigenlijk nog slechter is dan Janus zijn analyses.
Kan ik ook vergelijken met mijn model.
 
Wat zegt de technische analyse voor Oxy? :thinking:
Maar dan concreet in bedragen.

Wil wel eens weten of jou technische analyse eigenlijk nog slechter is dan Janus zijn analyses.
Kan ik ook vergelijken met mijn model.
Momenteel nog niet veel duidelijkheid:
- Stochastic Oscillator vrij laag, dus min of meer ok.
- Bij RSI (close, 14, 9) RSI nog onder MA op maandbasis, dus nog geen positief signaal. Wachten tot RSI de MA opwaarts kruist.
- Koers nog steeds onder SMA50 op weekbasis. Een weekly close boven 61,03$ is vereist om positief te worden.
- op maandbasisgrafiek is er een bearish hidden divergence in de RSI te zien (top RSI 05/2018 lager dan top RSI 05/2022 terwijl top koers 2018 hoger was dan top koers 2022).

Momenteel geen buy advies. Voorzichtige hold.
 
Laatst bewerkt:
Dus

Janus: Oxy stijgt keihard, dus kopen die handel
Gassy: Holden die handel, wegens grote onzekerheid
Gassy: wacht met kopen tot indicatoren buy-advies geven 😉. (Nog) geen koop- of verkoopadvies, dus hold.
Met de disclaimer: sommige onzekerheden kunnen de technische analyse in 1 klap van de kaart vegen, maar dat kan ook gebeuren bij analyse mbv PE’kes en FCF’kes. Dus best beide samen toepassen 🙄.
De enige reden van hold is momenteel de geopolitieke onzekerheid. Anders zou het sell zijn.
 
My two cents: ik gebruik technische analyse om in- en uitstapmomenten te bepalen, niet om richting te voorspellen. Of iets overbought of oversold is geeft geen garantie dat een 'goedkoop' aandeel wel terug zal stijgen of dat een 'duur' aandeel wel bijna zijn piek bereikt heeft. Indicatoren geven je misschien extra inzichten, maar lopen per definitie achter op hoe de prijs evolueert. De prijs stopt nooit zomaar ergens, maar komt tot stand op basis van vraag en aanbod. Gebruik die historische prijslevels en doe er je voordeel mee. Anyway, ik gebruik het eigenlijk enkel voor spot trading en posities op de korte termijn, niet voor investeringen. In dat laatste geval zijn de fundamentals (incl. resultaten) veel relevanter.
 
My two cents: ik gebruik technische analyse om in- en uitstapmomenten te bepalen, niet om richting te voorspellen. Of iets overbought of oversold is geeft geen garantie dat een 'goedkoop' aandeel wel terug zal stijgen of dat een 'duur' aandeel wel bijna zijn piek bereikt heeft. Indicatoren geven je misschien extra inzichten, maar lopen per definitie achter op hoe de prijs evolueert. De prijs stopt nooit zomaar ergens, maar komt tot stand op basis van vraag en aanbod. Gebruik die historische prijslevels en doe er je voordeel mee. Anyway, ik gebruik het eigenlijk enkel voor spot trading en posities op de korte termijn, niet voor investeringen. In dat laatste geval zijn de fundamentals (incl. resultaten) veel relevanter.
Bedankt! Ik probeer beiden te bekijken 👍. Ieder zijn methode 😃.
 
  • Haha
Waarderingen: asmo
Naast het feit dat ik vertrouwen heb in Colruyt met oa. groeiend marktaandeel, hogere winsten, inkoopprogramma's van aandelen etc., zie ik op technisch gebied een mooie kans voor de (middel)lange termijn voor het aandeel. De long-term chart ziet er goed uit met vijf impuls-waves tot de high in 2019 en drie corrigerende waves tot de low in 2022. Het aandeel teste exact terug tot het 78,6 fib level. De afgelopen maanden gainden we de €41 (historisch belangrijk level) en begint het aandeel wat terug te testen. Moesten we daar komen, kijk ik naar €29 à 35€ om in te stappen. Een (gedeeltelijke) exit van €48 lijkt realistisch en geeft een rendement van +- 50%.
 
Even nog wat mogelijke scenario’s voor de komende beursmaanden:

Info JDB:
“Nog een keer de scenario’s. Het zit met name in de volatiliteit voor de komende weken. In het hard landing scenario gaat die fors toenemen de komende weken/maanden, met een versnelling vanaf mei/juni. In het soft / no landing scenario blijft de vola laag de komende maanden.In beide scenario’s zitten we tegen een topproces aan. Maar bij het ene scenario is dat een harde val en bij het andere scenario lange tijd zijwaarts. Ik wacht geduldig mijn kansen af!”

 
Positieve divergentie voor PTSB op de wekelijkse grafiek. De positieve divergentie (lagere koers / hogere RSI) is te zien voor de periode 04/12/2023 tot nu. De resultaten komen weldra. Zou de positieve divergentie suggereren dat de koers eindelijk terug omhoog gaat (rond earnings)? Ik vermoed van wel.
 
Positieve divergentie voor PTSB op de wekelijkse grafiek. De positieve divergentie (lagere koers / hogere RSI) is te zien voor de periode 04/12/2023 tot nu. De resultaten komen weldra. Zou de positieve divergentie suggereren dat de koers eindelijk terug omhoog gaat (rond earnings)? Ik vermoed van wel.

Wel wat opletten met TA op dergelijke illiquide aandelen, en vooral met het trekken van conclusies wanneer de 'lagere koers' waar je over spreekt gaat om een lower low van €0,01. Dat heeft 0 waarde met dergelijke tradingvolumes. En een RSI onder de 30 wil ook niets zeggen. Bij de coronauitbraak ging de weekly RSI van 30 naar 16 en daalde de koers met 50%. Divergenties zouden alleen gebruikt mogen worden als extra confirmatie van een trendkanteling (lower highs, lower lows --> higher highs, higher lows). De downtrend sinds maart 2023 is nog steeds actief, voorlopg geen enkel prijslevel gegained.
 
Wel wat opletten met TA op dergelijke illiquide aandelen, en vooral met het trekken van conclusies wanneer de 'lagere koers' waar je over spreekt gaat om een lower low van €0,01. Dat heeft 0 waarde met dergelijke tradingvolumes. En een RSI onder de 30 wil ook niets zeggen. Bij de coronauitbraak ging de weekly RSI van 30 naar 16 en daalde de koers met 50%. Divergenties zouden alleen gebruikt mogen worden als extra confirmatie van een trendkanteling (lower highs, lower lows --> higher highs, higher lows). De downtrend sinds maart 2023 is nog steeds actief, voorlopg geen enkel prijslevel gegained.
Indien PTSB naar 1,32-1,34€ gaat koop ik bij. 61,8% fibonaccidaling dal 2020 -> top 2023.
 
3M goede 7% hoger. Higher low kan een eerste indicatie van een trend reversal betekenen (aggressieve instap). Weldra $110 gainen is de confirmatie, waarna je nog defensiever kan instappen op een terugtest. Exit tussen de $150 - $180.
 
Indien PTSB naar 1,32-1,34€ gaat koop ik bij. 61,8% fibonaccidaling dal 2020 -> top 2023.
Wat PTSB bijgekocht aan 1,34€. Hopelijk biedt het fibonaccilevel van 61,8% steun. Een eventuele volgende en laatste aankoop (verdubbeling positie) aan 78,6% fibonaccilevel zijnde 0,92€, maar ik hoop dat het zover niet komt en dat we nu aan de bodem zitten.
 
Laatst bewerkt:
Wat PTSB bijgekocht aan 1,34€. Hopelijk biedt het fibonaccilevel van 61,8% steun. Een eventuele volgende en laatste aankoop (verdubbeling positie) aan 78,6% fibonaccilevel zijnde 0,92€, maar ik hoop dat het zover niet komt en dat we nu aan de bodem zitten.

Ik zou toch heel erg opletten met die fibonacci levels... toch geen enkele verklaring waarom de markt precies op die punten van koers zou veranderen?
En achteraf bekeken is de kans natuurlijk wel groot dat een trend doorbroken wordt op 1 van 5 koersniveaus, maar dat heeft toch geen enkele voorspellende gave, eerder dan te zeggen "ik verwacht dat de huidige trend niet blijft doorgaan en op de duur eens omkeert"?
 
Terug
Bovenaan