Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,6%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,8%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,7%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 103 36,9%

  • Totaal aantal stemmers
    279
Het is een scheefgegroeid systeem, maar ik weet niet of er nog zoveel nutteloze verplaatsingen met bedrijfswagens gebeuren omdat mensen denken dat dat "gratis" is. Veel bedrijven hebben toch al beperkingen opgelegd aan het aantal privé kilometers, beperken de policy tot BE of Benelux (dus geen excessen meer zoals tijdens korte vakanties over-en-weer rijden naar Turkije), ...
Dat het gemiddeld aantal km hoger ligt voor bedrijfswagens dan de gemiddelde wagen (hoeveel dat verschil is, loopt enorm uiteen tussen verschillende bronnen), lijkt me ook logisch: bij de niet-bedrijfswagens zit je ook met een groot aandeel bejaarden die enkel rond de kerktoren rijden; bij de bedrijfswagens heb je ook de niet-salariswagens voor jobs waar mensen meer werkverkeer doen, etc.
Dus ik zou denken/hopen dat het meer de uitzonderingen dan de regel zijn die nog overdreven veel km met de wagen doen omdat het een bedrijfswagen is - zoals we hier recent nog lazen "elke week over en weer naar de kust want "gratis". Binnen een paar jaar misschien nog minder van die verplaatsingen, als mensen beseffen dat zoveel extra verplaatsingen ook zoveel meer laadtijd betekent? 😋
Naar mijn gevoel is dat een serieuze onderschatting van "het probleem". Wat heet "véél bedrijven" als je het over kilometerbeperking hebt? Er zullen er zijn ja, maar als ik dat hoor zijn dat heel vaak functies waar ik bij mezelf van denk "amai, krijgde daar tegenwoordig ook al nen bedrijfswagen voor?".

Het gaat ook niet alleen over de uitwassen van elke week van Limburg naar de kust over en weer rijden of snel een verlengd weekendje naar de Costa Brava omdat het toch (quasi) gratis is. Mensen moeten gewoon niks betalen aan de pomp... als je €250 aan mazout in dat ding kapt op een maand en je moet die zelf betalen dan zijn er heel veel mensen die toch al eens gaan nadenken om links of rechts de auto te laten staan, of misschien een weekenduitje te doen dan in eigen streek ligt ipv naar de andere kant van Vlaanderen te gaan rijden.

Tot een aantal jaar geleden reed ik zelf in mei bv ook 3 of 4 weekends na elkaar een dagje 400km over en weer voor een cyclo in de Ardennen. Niet bewust met het idee dat het toch gratis is, maar je staat er gewoon niet echt bij stil. Als je dat zelf moet betalen en je gaat dan rekenen dat dat retourtje u toch eigenlijk gewoon €40 kost enkel aan mazout dan ga ik er misschien toch maar 1 of 2 rijden ipv allemaal.
 
Naar mijn gevoel is dat een serieuze onderschatting van "het probleem". Wat heet "véél bedrijven" als je het over kilometerbeperking hebt? Er zullen er zijn ja, maar als ik dat hoor zijn dat heel vaak functies waar ik bij mezelf van denk "amai, krijgde daar tegenwoordig ook al nen bedrijfswagen voor?".

Het gaat ook niet alleen over de uitwassen van elke week van Limburg naar de kust over en weer rijden of snel een verlengd weekendje naar de Costa Brava omdat het toch (quasi) gratis is. Mensen moeten gewoon niks betalen aan de pomp... als je €250 aan mazout in dat ding kapt op een maand en je moet die zelf betalen dan zijn er heel veel mensen die toch al eens gaan nadenken om links of rechts de auto te laten staan, of misschien een weekenduitje te doen dan in eigen streek ligt ipv naar de andere kant van Vlaanderen te gaan rijden.

Tot een aantal jaar geleden reed ik zelf in mei bv ook 3 of 4 weekends na elkaar een dagje 400km over en weer voor een cyclo in de Ardennen. Niet bewust met het idee dat het toch gratis is, maar je staat er gewoon niet echt bij stil. Als je dat zelf moet betalen en je gaat dan rekenen dat dat retourtje u toch eigenlijk gewoon €40 kost enkel aan mazout dan ga ik er misschien toch maar 1 of 2 rijden ipv allemaal.
Ik ben er vrij zeker van dat er héél weinig mensen effectief de kost gaan uitrekenen van verdere ritten hoor. Ook niet met de privé wagen. Ik heb in elk geval nog nooit iemand horen zeggen "Ik kies iets in de buurt, want de naft kost te veel".
Volgens mij worden die statistieken van "mensen met bedrijfswagens rijden meer privékilometers" net verkeerd geïnterpreteerd en is het eerder "mensen die veel privékilometers rijden, gaan op zoek naar een job met bedrijfswagens". Wat ook impliceert dat er dus niet minder privékilometers zouden gereden worden zonder bedrijfswagen.
 
Als je eigen bijdrage door de WG van je loon afgehouden wordt kan je dat nergens van aftrekken. Tis enkel als je de factuur recht van de leasing krijgt aan de start van hrt contract dat je die in mindering kan brengen. (Als ik het goed heb)

Ook los van je vraag even: heb je al een VAA calculatie gedaan voor die benzine A3? Dat zou namelijk wel eens héél lelijk kunnen tegenvallen.

Ik kon vorig jaar nog diesel kiezen maar dan zat je meteen aan bedragen van €4k VAA/jaar en meer. Als je nog voor 1 juli 23 kan bestellen zou ik toch eens zien voor hybride nog. Daar zit je wrs rond de €2k VAA/jaar. Over een contract van 4,5jaar zoals bij mijne nieuwe is dat een verschil van €8-9k (=~€4-4.5k belasting) over de duur van het contract... reken daar de gunstigere fiscaliteit voor hybrides bij en je hebt aan het eind van de rit misschien wel meer wagen voor je geld als je een hybride neemt, die dan evengoed nog op benzine rijdt...
Catching up here, but euuuh ... uw eigen bijdrage zal nooit van uw bruto loon afgehouden worden eh. Een eigen bijdrage is per definitie een afhouding van uw netto loon, waardoor er in de wetgeving rondom die VAA een regelgeving is opgenomen hierrond die u toelaat om het belastingbedrag te verminderen met uw 'eigen betaalde bedrag'.

Sure, je kan allerhande afspreken met uwe patron om pakweg een 'opslag van 100 EUR in uw leasing budget te stoppen', waardoor het zo in principe uw bruto bedrag is, maar dat heeft dan in feite niets meer met eigen bijdrage te zien, maar alles met loon bespreking, loon verdeling of opslag onder een andere vorm.
Uw bruto verlagen is ook zo evident niet, want da's een beschermde waarde.
Naar mijn gevoel is dat een serieuze onderschatting van "het probleem". Wat heet "véél bedrijven" als je het over kilometerbeperking hebt? Er zullen er zijn ja, maar als ik dat hoor zijn dat heel vaak functies waar ik bij mezelf van denk "amai, krijgde daar tegenwoordig ook al nen bedrijfswagen voor?".

Het gaat ook niet alleen over de uitwassen van elke week van Limburg naar de kust over en weer rijden of snel een verlengd weekendje naar de Costa Brava omdat het toch (quasi) gratis is. Mensen moeten gewoon niks betalen aan de pomp... als je €250 aan mazout in dat ding kapt op een maand en je moet die zelf betalen dan zijn er heel veel mensen die toch al eens gaan nadenken om links of rechts de auto te laten staan, of misschien een weekenduitje te doen dan in eigen streek ligt ipv naar de andere kant van Vlaanderen te gaan rijden.

Tot een aantal jaar geleden reed ik zelf in mei bv ook 3 of 4 weekends na elkaar een dagje 400km over en weer voor een cyclo in de Ardennen. Niet bewust met het idee dat het toch gratis is, maar je staat er gewoon niet echt bij stil. Als je dat zelf moet betalen en je gaat dan rekenen dat dat retourtje u toch eigenlijk gewoon €40 kost enkel aan mazout dan ga ik er misschien toch maar 1 of 2 rijden ipv allemaal.
Da's ook zo'n eindeloze theoretische discussie eh.
Ik ken voldoende mensen die geen bedrijfswagen hebben & die ook voor 800m de wagen zullen nemen. Heeft niets te maken met die tankkaart.
Sure, die tankkaart is leuk & ja, je denkt niet echt aan hoeveel je net verbruikt als het bedrijf er geen limieten op plakt. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat je écht zoveel extra kilometers gaat doen die je anders niet zou doen.

Idem met langere tripjes. Ik ben pretty much de enige in m'n directe familie omgeving die een wagen v/d zaak heeft & ik doe eigenlijk nog 't minste kilometers van allemaal.
OK, ze verdienen (verdienden, m'n pa is in pensioen) redelijk deftig hun brood, but still.

Maar zelfs in uw voorbeeld ... als je die trip echt wil doen, zal je die doen, ook al is de naft voor uwe privé.
Er zullen zeker mensen zijn waarvoor die 40 EUR naft veel geld is, daar moeten we eerlijk over zijn. Maar voor véél mensen is die 40 EUR ook gewoon 40 EUR. Echte armoede is dan ook een heel andere discussie.

Nu, moet men de trein nemen kost dat ook geld & dat wordt er ook niet goedkoper op. Dus dan moet je gaan tellen wat het verschil is tussen 40 EUR & een treinrit over & weer. Wat dan wss weer de moeite niet meer is om 't gemak van de wagen op te geven.

Sure enough, de cijfers (gemiddelden) strikt genomen geven idd aan dat bedrijfswagens meer kilometers doen.
Maar zonder context zegt dat ook niet al te veel. In de bedrijfswagens zitten zo bv. de vertegenwoordigers opgenomen die mss 1000 keer zoveel kilometers doen als een gepensioneerde grootmoeder die af en toe eens naar de Colruyt bolt.
Zo krijg je natuurlijk heel uiteenlopende cijfers.
 
Nu, moet men de trein nemen kost dat ook geld & dat wordt er ook niet goedkoper op. Dus dan moet je gaan tellen wat het verschil is tussen 40 EUR & een treinrit over & weer. Wat dan wss weer de moeite niet meer is om 't gemak van de wagen op te geven.
In mijn specifiek voorbeeld is het wel effectief €40 (+slijtage aan de wagen etc) of €0. Ik MOEST niet in de ardennen geraken, ik kon evengoed van thuis uit gaan fietsen, het is alleen wel leuk om te doen. Dus waarschijnlijk zou ik sowieso nog wel naar daar gereden hebben, maar gewoon geen 4 weken op rij want dan spreken we toch al over een serieus bedrag, nu sta je daar gewoon niet bij stil.

Ik denk ook niet dat mensen en-masse de auto zouden laten staan om naar de bakker 2km verderop te rijden, de meeste mensen blijven gemaksbeestjes. Maar ik denk er toch een deel mensen op middenlange afstanden hun gedrag zouden aanpassen. Dat iemand van Limburg voor die daguitstap toch naar het Zilvermeer rijdt ipv naar de Kust... ik zeg maar iets. Het lijkt mij logisch dat er minder zou gereden worden globaal genomen, maar waarschijnlijk zou er een heel groot deel van de bevolking er inderdaad ook gewoon niet naar kijken en hun gedrag dus ook niet aanpassen (maar wel klagen dat het leven zo duur geworden is :tongue: )
 
Naar mijn gevoel is dat een serieuze onderschatting van "het probleem". Wat heet "véél bedrijven" als je het over kilometerbeperking hebt? Er zullen er zijn ja, maar als ik dat hoor zijn dat heel vaak functies waar ik bij mezelf van denk "amai, krijgde daar tegenwoordig ook al nen bedrijfswagen voor?".

Het gaat ook niet alleen over de uitwassen van elke week van Limburg naar de kust over en weer rijden of snel een verlengd weekendje naar de Costa Brava omdat het toch (quasi) gratis is. Mensen moeten gewoon niks betalen aan de pomp... als je €250 aan mazout in dat ding kapt op een maand en je moet die zelf betalen dan zijn er heel veel mensen die toch al eens gaan nadenken om links of rechts de auto te laten staan, of misschien een weekenduitje te doen dan in eigen streek ligt ipv naar de andere kant van Vlaanderen te gaan rijden.

Tot een aantal jaar geleden reed ik zelf in mei bv ook 3 of 4 weekends na elkaar een dagje 400km over en weer voor een cyclo in de Ardennen. Niet bewust met het idee dat het toch gratis is, maar je staat er gewoon niet echt bij stil. Als je dat zelf moet betalen en je gaat dan rekenen dat dat retourtje u toch eigenlijk gewoon €40 kost enkel aan mazout dan ga ik er misschien toch maar 1 of 2 rijden ipv allemaal.

Misschien ben ik te optimistisch omdat ik veel mensen ken met een bedrijfswagen (en mezelf) die daar weinig of geen extra kilometers mee doen, en in verhouding ook veel mensen met privé wagens die voor alles de auto nemen - een beetje zoals @anders. en @ThekillingGoku ook al aangaven.
Ik doe bv. een paar keer per jaar 300 km (door en terug samen) voor een optreden, maar dat zou ik privé ook doen. Dat ik dan rijd ipv vrienden die mee zijn, maakt geen verschil in de verplaatsing, er wordt zelfs meer gecarpoold. Anderzijds heb ik nooit de auto genomen om op vakantie te gaan, ook al was dat de goedkope oplossing.

De meeste mensen die privé nadenken over de kost van een rit met de auto, onderschatten trouwens meestal de kost, die rekenen vaak gewoon de brandstofkost terwijl afschrijving van de auto meestal de grotere kost is...

Op termijn denk ik gewoon dat bedrijfswagens stap voor stap fiscaal oninteressanter worden, zeker zodra de overstap naar EV's gemaakt is en de overheid ziet hoeveel accijnzen ze daardoor mislopen. Dan lost het probleem zichzelf op.
 
Ze beseffen dat maar al te goed. Maar het systeem klopt ook gewoon niet. Een bedrijfswagen is in de kern bedoeld voor mensen die veel voor hun werk op de baan zijn (kilometers in opdracht). Men is dit in de loop der jaren meer en meer beginnen gebruiken om hoge functies en ook al vrij snel IT mensen aan te trekken en die situatie is in de loop der jaren alleen maar verder scheefgegroeid tot situaties waar een administratief bediende die 38u per week achter hun bureau zit en op 5km van hun werk woont ook een bedrijfswagen met tankkaart heeft. Net door die situaties rijden er véél te véél bedrijfswagens rond, worden er ook veel te veel gratuit kilometers gemaakt die mensen voor eigen rekening nooit zouden doen. Iets anders zeggen is imo toch een beetje het licht van de zon ontkennen.

Nee, een bedrijfswagen is niet gratis. Maar het verschil tussen een bedrijfswagen en eigen wagen is dag en nacht... op een wagen van €200 VAA betaal je dus ~€100 belasting. Als je die wagen niet neemt spaar je €100 uit en zou je wat? €300-400 bruto extra hebben? €500 max. Das nog eens €125-200 netto, inclusief die €100 uitsparing op VAA belasting spreken we dus over €225-300, maak er zelfs nog €400 van. Veel succes om daar een gelijkwaardige wagen + inschrijving + verzekering + onderhoud mee te betalen.

En je moet in die vergelijking ook appelen met appelen vergelijken. Bij een bedrijfswagen rijdt je op elk moment in een quasi nieuwe wagen. Je kan natuurlijk doen wat @utolor. hierboven beschrijft: oude wagen en zelf klein onderhoud doen. Maar dan spreken we niet meer over hetzelfde, dat is een zoektocht naar een alternatief. Wat uiteraard niet verkeerd is maar is iets dat voor 99% van de mensen niet realistisch of wenselijk is.

Welke werknemers hebben recht op een bedrijfswagen?
Je kan het recht op een bedrijfswagen toch moeilijk beperken op basis van de jobtitel? In mijn eerste job hadden we interne consultants en externe consultants, die exact dezelfde jobtitel, profiel/opleiding en salarispakket hadden. Het enige verschil was dat de externe consultants enkele keren per week naar een klant moesten rijden. Veel mensen wisselden ook van rol, werkten enkele maanden op een intern project, of gingen dan meer business development doen waardoor ze bijna alle dagen op de baan waren.
Hoe gaat de wetgever in zulke situaties bepalen wie er wel of niet een bedrijfswagen mag hebben?
En waarom zou iemand die tijdens de werkweek naar klanten rijdt wél gratis (en vooral: fiscaal voordelig) naar de Ardennen mogen rijden in het weekend, en een collega die tijdens de werkweek op kantoor zat niet?

"Met bedrijfswagens worden veel meer kilometers gereden"
Dat bedrijfswagens meer kilometers rijden (ook privékilometers) dan privéwagens, is een feit. Maar een groot deel van de extra privékilometers is gewoon een substitutie-effect: gezinnen kiezen natuurlijk de bedrijfswagen voor privéuitstapjes in het weekend omdat dat goedkoper is. Maar dat wil niet zeggen dat ze die privéuitstap niet zouden doen met een privéwagen he. Hetzelfde voor carpooling met vrienden of familie: de persoon met de bedrijfswagen zal bijna altijd rijden, maar als die bedrijfswagen er niet was, zouden de meeste ritten alsnog plaatsvinden. Of voor vakantie: wie een bedrijfswagen heeft zal misschien sneller kiezen voor een autovakantie dan voor een vliegvakantie. Maar zonder de bedrijfswagen zou het gezin alsnog op vakantie gaan hè.

Je kan dus niet zeggen dat er door bedrijfswagens dubbel zoveel verkeer op de baan is, wat soms gesuggereerd wordt door te stellen dat bedrijfswagens gemiddeld dubbel zoveel kilometers per jaar rijden. Het netto-effect zal eerder 5% extra wegverkeer zijn, vooral omdat mensen dankzij de bedrijfswagen een job verder van huis kunnen kiezen. Dat heeft negatieve maar ook positieve (economische) effecten. Het ziet ernaar uit dat het hybride werken ook mensen kan overtuigen om buiten hun provincie te zoeken naar een beter betaalde (en dus economisch interessantere) job.

"Een bedrijfswagen is een enorm financieel voordeel"
Het klopt dat een bedrijfswagen voordeliger is dan een eigen wagen financieren van je nettoloon, maar het hangt ook af van de situatie.
  • De 1e bedrijfswagen in een gezin is meer waard dan de 2e.
  • Een bedrijfswagen is meer waard naarmate hij fiscaal voordelig is (laag VAA).
  • Een bedrijfswagen is meer waard naarmate je meer privéverplaatsingen maakt.
  • Een bedrijfswagen is meer waard naarmate brandstof duurder is.
  • Een bedrijfswagen is meer waard naarmate je verder van je werk woont (woon-werkverkeer = privéverplaatsing).
  • Een bedrijfswagen is meer waard naarmate je minder werkverplaatsingen (bv. naar klanten) maakt. Deze worden met een eigen wagen namelijk vergoed aan €42,59 per 100 km. Een vertegenwoordiger die constant op de baan is, is ironisch genoeg financieel het best af met een eigen wagen + kilometervergoeding.
  • Een bedrijfswagen is meer waard voor lage lonen, omdat je in het werkbonusterritorium maar weinig netto overhoudt van een bruto opslag.
  • Een bedrijfswagen is meer waard naarmate je meer belang hecht aan het "premium" gehalte van een wagen (= catalogusprijs / TCO).
Mijn vrouw heeft ooit een bedrijfswagen van haar werkgever geweigerd:
  • We woonden op 500 meter van haar werk én in het stadscentrum waardoor we veel te voet deden.
  • Ik had al een bedrijfswagen die we als gezinswagen gebruikten.
  • Zij had al een relatief goedkope eigen wagen (VW Polo van 5 jaar oud).
  • Ze moest veel klanten bezoeken, gemakkelijk 10.000 km per jaar, wat dus minstens €350 per maand opleverde aan kilometervergoeding.
  • Ze moest €600 brutoloon (+- €275 netto) inleveren voor een bedrijfswagen, en ongeveer €75 belasting op VAA betalen.
  • 350 + 275 + 75 = €600 netto voor een BMW'tje van het werk ipv haar VW Polo.
    • Edit: de optelsom klopt niet, het is zelfs €700!
 
Laatst bewerkt:
Juist mailtje gehad van Volvo garage voor men xc60 hybride:

Persoonlijke update voor jouw Volvo XC60

De oorspronkelijke leverdatum bij de ondertekening van de verkoopovereenkomst: 15/10/2023
De datum waarop we op dit moment verwachten dat uw wagen bij ons zal toekomen: 27/06/2023
Let wel: we moeten de wagen dan nog klaarmaken voor u.

Kan ik men huidige misschien nog verkopen aan degelijke prijs voor eind mei.
 
Als het probleem is dat er te veel onnodige kilometers gedaan worden met bedrijfswagens, zouden ze ook het VAA kunnen laten afhangen van het aantal gereden km van het jaar voordien, bijvoorbeeld.
 
Als het probleem is dat er te veel onnodige kilometers gedaan worden met bedrijfswagens, zouden ze ook het VAA kunnen laten afhangen van het aantal gereden km van het jaar voordien, bijvoorbeeld.
Da's vrijwel onmogelijk eh. Ale soit ... lastig althans.
Hoe ga je onderscheid maken tussen die vertegenwoordiger die elk jaar 75K werk kilometers doet, met 10K privé kms VS die sjarel die maar 5K km doet voor 't werk, maar wel het lopende cliché is en elke week over en weer naar de kust bolt.

Nu is het zo dat 'het vruchtgebruik van' ofte het ter beschikking hebben van die wagen (in uwe privé tijd) wordt belast. Dat is 'gemakkelijk'.
Als ge écht elke kilometer moet gaan bijhouden en er een naam op plakken ... dude, dat wordt een gedoe & een serieuze administratie voor 't bedrijf ook.
Het kan eh, mensen die via km vergoeding vergoed willen worden moeten dat doen. Maar da's een heel extra gedoe dat wss niet elk bedrijf zich mee wil bezig houden.

Verder is dit ook niet interessant voor de bedrijven zelf. Die wagen & tankkaart zorgt er regelmatig voor dat men volk kan aantrekken dat iets verder woont & dat men daarvoor eventueel de file wil trotseren (pakweg A'pen / BXL).
Als je ineens meer moet betalen voor uw wagen omdat je verder van huis werkt (en woon-werk verkeer is privé) dan is het ook niet meer interessant natuurlijk.

OK, je kan dan wel argumenteren dat iedereen maar in z'n achtertuin moet werken & dat die bedrijfswagens meer stimulans bieden om dat niet te doen, maar jah ... ik zou bv. hier in Lokeren ook niet direct iets vinden om te doen in mijn branche, dus ik werk idd ook enkele tientallen kilometers van huis. Nooit anders geweest.
 
Als het probleem is dat er te veel onnodige kilometers gedaan worden met bedrijfswagens, zouden ze ook het VAA kunnen laten afhangen van het aantal gereden km van het jaar voordien, bijvoorbeeld.
Is het dan niet gemakkelijker om gewoon de brandstof van bedrijfswagens - de facto elektriciteit dus binnenkort - niet langer terug te betalen?

Het staat in de sterren geschreven (en volgens mij ook al in de wet, vanaf 2027) dat ook elektrische bedrijfswagens zwaarder belast zullen worden. Als alternatief voor een hoger VAA stel ik dus voor om de gratis elektriciteit uit het pakket te halen, behalve voor professionele kilometers (naar klanten), te bewijzen via een rittenadministratie.
 
Wel straf, in die carpolicy staat dat ze bij langdurig ziekte (+1mnd) uw wagen kunnen afpakken.. is dit wettelijk?

Bij ziekte is het bij ons vanaf 3 maand. Bij langdurig verlof echter vanaf 1 maand. Dat is wat er in de policy staat, maar ik denk dat ze in het echt veel minder streng zijn.

Overigens is er bij ons ook een regeling voor deeltijdse werkers, en ik betwijfel of die wettelijk is. Er staat bijna letterlijk dat bij deeltijds werk, het VAA pro rata verhoogd wordt in verhouding tot de verminderde arbeidsduur. Dus als je bvb 4/5 werkt, je VAA ineens 20% hoger zou zijn. Van wat ik online vond is de correcte manier dat je voor die 20% een eigen bijdrage aangerekend wordt (al weet ik niet zeker hoe die dan bepaald zou worden... 20% van leasebudget lijkt logisch) en dat je VAA dan met die eigen bijdrage verlaagd wordt. Enkel VAA verhogen lijkt me ook totaal onzinnig voor de werkgever, want die recupereert dan helemaal niets.
 
Als het probleem is dat er te veel onnodige kilometers gedaan worden met bedrijfswagens, zouden ze ook het VAA kunnen laten afhangen van het aantal gereden km van het jaar voordien, bijvoorbeeld.

Vergeet niet dat vooraleer VAA ingevoerd was, je eigenlijk belast werd op het aantal privé-kilometers. Omdat toch niemand zich ging bezighouden met dat uit te rekenen was er dan al een forfait van 5000km of 7500km afhankelijk van hoe ver je van je werk woont (want woon-werk-verkeer is ook privé). Gelukkig zijn ze daar van afgestapt, want die opsplitsing was ook zo arbitrair.
 
Bij ziekte is het bij ons vanaf 3 maand. Bij langdurig verlof echter vanaf 1 maand. Dat is wat er in de policy staat, maar ik denk dat ze in het echt veel minder streng zijn.

Overigens is er bij ons ook een regeling voor deeltijdse werkers, en ik betwijfel of die wettelijk is. Er staat bijna letterlijk dat bij deeltijds werk, het VAA pro rata verhoogd wordt in verhouding tot de verminderde arbeidsduur. Dus als je bvb 4/5 werkt, je VAA ineens 20% hoger zou zijn. Van wat ik online vond is de correcte manier dat je voor die 20% een eigen bijdrage aangerekend wordt (al weet ik niet zeker hoe die dan bepaald zou worden... 20% van leasebudget lijkt logisch) en dat je VAA dan met die eigen bijdrage verlaagd wordt. Enkel VAA verhogen lijkt me ook totaal onzinnig voor de werkgever, want die recupereert dan helemaal niets.
VAA is belasting. Alsook, meer specifiek nog, personenbelasting.
De WG kan dit gewoonweg niet beïnvloeden, noch in 't positieve, noch in 't negatieve.

Het aantal uren dat je werkt zitten niet in de formule om die belasting te berekenen, dus dat is het dan ook.
De WG kan idd wél een eigen bijdrage vereisen om de minder gewerkte uren te compenseren. Als je dan idd 20% minder dan een fulltime werkt, kan hij pakweg een bedrag aanrekenen per maand dat overeen stemt met 20% van de TCO.
Echter, hij kan ambetant doen & u 50% vragen alsook u een plezier doen en niets 'extra' vragen. Er zijn geen wettelijke regels om zoiets te bepalen, dat zou een arbitraire beslissing v/d WG zijn (basically loonbepaling).

Eigen bijdrage is wél een onderdeel v/d formule om het VAA te berekenen, dus onrechtstreeks heeft dat dan wel een impact op hoe hoog jouw uiteindelijke belastingbedrag zal zijn.

Maar nee, de WG kan uw VAA niet 'verhogen'.

NOTE: Net zomin als die uw BV/RSZ zou kunnen 'verhogen'.
Onafhankelijk van wat je in de berekening bruto/netto afgehouden wordt, 't is toch de eindafrekening met de staat die 'telt'.
Alsook, een hogere/lagere aftrek in de maandelijkse voorschotten gaat de WG toch niet voelen want die moet toch de 'bruto' bedragen betalen (alsook z'n eigen belastingen, a la patronale bijdragen, etc.).
 
Laatst bewerkt:
Iemand die een bedrijf kent die all in lease doet met stock/demo wagens?
Buiten Vanmossel.
Directlease?
Aaah, oops, is ook al Van mossel 🤣

Zoals die alles aan het overnemen zijn, schiet er niet veel over!

Fyi, rij zelf met een all in lease via Directlease, is ook nog eens een flex contract (na 12 maanden kostenloos stoppen of veranderen).
Voor de moment toch nog steeds tevreden van aanvraag procedure, levering en service...
 
Directlease?
Aaah, oops, is ook al Van mossel 🤣

Zoals die alles aan het overnemen zijn, schiet er niet veel over!

Fyi, rij zelf met een all in lease via Directlease, is ook nog eens een flex contract (na 12 maanden kostenloos stoppen of veranderen).
Voor de moment toch nog steeds tevreden van aanvraag procedure, levering en service...
Ja persoonlijk niet echt goed service en weinig animo. Daardoor al eens een stockwagen misgelopen…
Directlease heeft geen hybrides
 
Iemand die een bedrijf kent die all in lease doet met stock/demo wagens?
Buiten Vanmossel.
Bij elke leasemaatschappij kan je toch stockwagens leasen?
Idd, gewoon bij de bank lease aanbieders aankloppen toch?

Belfius, KBC, BNP (Arval) zullen u toch zonder issue een lease offerte aanbieden voor een offerte die je binnen stopt?
Of dat nu een wagen af fabriek is of een stockwagen.

Ze hanteren wél beperkingen natuurlijk. Je moet niet af komen met een 2e handse wagen bv. om operationeel te leasen.
Idem km limiet. Dus als die demo wagen al een ton kilometers heeft dan wordt die aanzien als gelijk welke andere 2e hands wagen en zullen ze die niet meer operationeel willen aanbieden.
 
Directlease heeft geen hybrides
Toch eens goed kijken!
Wanneer ik bij hun stockwagens kijk zie ik 3 verbrandingsmotoren, 4 elektrisch en twee hybrides.

Ik zie ze wel sterk naar volledig elektrisch overhellen!

Het aanbod varieert wel enorm, alles wat snel leverbaar is, is altijd zeer snel weg (normaal gezien d huidig markt/levertijden), maar ze krijgen altijd wel vrij snel verse wagens binnen.

Toen ik de mijne had gekozen hebben ze hem gereserveerd gehouden tot het dossier rond was (week ongeveer).
 
Terug
Bovenaan