Reverz
Well-known member
Naar mijn gevoel is dat een serieuze onderschatting van "het probleem". Wat heet "véél bedrijven" als je het over kilometerbeperking hebt? Er zullen er zijn ja, maar als ik dat hoor zijn dat heel vaak functies waar ik bij mezelf van denk "amai, krijgde daar tegenwoordig ook al nen bedrijfswagen voor?".Het is een scheefgegroeid systeem, maar ik weet niet of er nog zoveel nutteloze verplaatsingen met bedrijfswagens gebeuren omdat mensen denken dat dat "gratis" is. Veel bedrijven hebben toch al beperkingen opgelegd aan het aantal privé kilometers, beperken de policy tot BE of Benelux (dus geen excessen meer zoals tijdens korte vakanties over-en-weer rijden naar Turkije), ...
Dat het gemiddeld aantal km hoger ligt voor bedrijfswagens dan de gemiddelde wagen (hoeveel dat verschil is, loopt enorm uiteen tussen verschillende bronnen), lijkt me ook logisch: bij de niet-bedrijfswagens zit je ook met een groot aandeel bejaarden die enkel rond de kerktoren rijden; bij de bedrijfswagens heb je ook de niet-salariswagens voor jobs waar mensen meer werkverkeer doen, etc.
Dus ik zou denken/hopen dat het meer de uitzonderingen dan de regel zijn die nog overdreven veel km met de wagen doen omdat het een bedrijfswagen is - zoals we hier recent nog lazen "elke week over en weer naar de kust want "gratis". Binnen een paar jaar misschien nog minder van die verplaatsingen, als mensen beseffen dat zoveel extra verplaatsingen ook zoveel meer laadtijd betekent?
Het gaat ook niet alleen over de uitwassen van elke week van Limburg naar de kust over en weer rijden of snel een verlengd weekendje naar de Costa Brava omdat het toch (quasi) gratis is. Mensen moeten gewoon niks betalen aan de pomp... als je €250 aan mazout in dat ding kapt op een maand en je moet die zelf betalen dan zijn er heel veel mensen die toch al eens gaan nadenken om links of rechts de auto te laten staan, of misschien een weekenduitje te doen dan in eigen streek ligt ipv naar de andere kant van Vlaanderen te gaan rijden.
Tot een aantal jaar geleden reed ik zelf in mei bv ook 3 of 4 weekends na elkaar een dagje 400km over en weer voor een cyclo in de Ardennen. Niet bewust met het idee dat het toch gratis is, maar je staat er gewoon niet echt bij stil. Als je dat zelf moet betalen en je gaat dan rekenen dat dat retourtje u toch eigenlijk gewoon €40 kost enkel aan mazout dan ga ik er misschien toch maar 1 of 2 rijden ipv allemaal.