Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,8%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 95 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 103 36,8%

  • Totaal aantal stemmers
    280
Bij ziekte is het bij ons vanaf 3 maand. Bij langdurig verlof echter vanaf 1 maand. Dat is wat er in de policy staat, maar ik denk dat ze in het echt veel minder streng zijn.

Overigens is er bij ons ook een regeling voor deeltijdse werkers, en ik betwijfel of die wettelijk is. Er staat bijna letterlijk dat bij deeltijds werk, het VAA pro rata verhoogd wordt in verhouding tot de verminderde arbeidsduur. Dus als je bvb 4/5 werkt, je VAA ineens 20% hoger zou zijn. Van wat ik online vond is de correcte manier dat je voor die 20% een eigen bijdrage aangerekend wordt (al weet ik niet zeker hoe die dan bepaald zou worden... 20% van leasebudget lijkt logisch) en dat je VAA dan met die eigen bijdrage verlaagd wordt. Enkel VAA verhogen lijkt me ook totaal onzinnig voor de werkgever, want die recupereert dan helemaal niets.
Bij ons is het op papier ook vanaf 1 maand maar volgens mij wordt dat zelden echt toegepast. Ik heb van horen zeggen dat ze daar van HR eens mee gedreigd hebben bij een collega genre "weet dat we eigenlijk uwen auto kunnen afpakken..." maar ik weet uit persoonlijke ervaring dat die maand zeker geen harde deadline is bij ons.

Over dat bijdrage stuk: zoals @ThekillingGoku al zegt zal het om eigen bijdrage gaan. Bij ons is de regeling dat er bij 4/5 of meer niks veranderd. Werk je minder dan 4/5 dan krijg je gewoon geen bedrijfswagen klaar. Op zich is het niet onlogisch dat de werkgever een (hogere) eigen bijdrage vraagt voor niet voltijdse personeelsleden. Voor hun blijft de leasekost hetzelfde ongeacht hoeveel uren je doet, als je maar 4/5 opbrengt is het ergens ook wel logisch dat zij maar opdraaien voor 4/5 van de kost van de wagen en dat jij het resterende deel zelf bijlegd.
 
De iX1 & Enyaq in dat lijstje hebben wel maar 60kWh battery pack. De EV6 & de ID.4 bs hebben 77kWh. Misschien is dat voor @Klopgeest geen issue maar het is toch iets om mee te nemen. Als je regelmatig veel kilometers doet op 1 dag is die 77kWh misschien net iets comfortabeler. Ik weet het, even aan de snellader is snel gebeurd maar als het niet hoeft en je moet er niet naar zien is dat toch nog net iets handiger.

Als levertermijn een issue is heb je die iX1 of ID.4 wrs nog het snelste. Enyaq zal richting de 15maand gaat, en de EV6 kan je eigenlijk zelfs niks zinnig over zeggen.
IX1 is het geworden na de nodige testritten. Die voelt tenminste nog echt aan als een auto. De mindere reikwijdte is voor mij niet van belang voor die 3 a 4x Ardennen of zee per jaar. Koffer 80ltr groter dan die van XC40, dat was toch de doorslaggevende factor. 60k voor een auto, maffe tijden..
 
IX1 is het geworden na de nodige testritten. Die voelt tenminste nog echt aan als een auto. De mindere reikwijdte is voor mij niet van belang voor die 3 a 4x Ardennen of zee per jaar. Koffer 80ltr groter dan die van XC40, dat was toch de doorslaggevende factor. 60k voor een auto, maffe tijden..
60k dan heb je niet te zot gedaan met opties denk ik? Mijn X1 config was ~57k en de iX1 was toch nog een heel pak duurder dacht ik (7-8k?)

Wat is de levertermijn momenteel? Najaar? Alleszins minder dan de 18 maand voor de PHEV vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan de kenners hier, want ik ken er allemaal niet zo veel van.

In onze firma betalen we een netto bijdrage voor de bedrijfswagen.
Hiervoor betaal ik elke maand 154,13 EUR (staat op fiscale fiche onder code 8551 afhouding wagen).

Op de fiscale fiche zie ik ook code 8021 voordeel wagen privé+woonwerk.
Is dit nu eigenlijk de VAA? Want het heet niet letterlijk "voordeel alle aard".

De bedragen achter die code 8021 liggen hoger dan mijn eigen bijdrage. De ene maand meestal 175,81 en de andere maand 165,17.

Klopt het dan dat ik in werkelijkheid per maand 154,13 euro eigen bijdrage betaal en dan nog belasting op het verschil tussen die eigen bijdrage en dat voordeel wagen privé woonwerk?
 
60k dan heb je niet te zot gedaan met opties denk ik? Mijn X1 config was ~57k en de iX1 was toch nog een heel pak duurder dacht ik (7-8k?)

Wat is de levertermijn momenteel? Najaar? Alleszins minder dan de 18 maand voor de PHEV vermoed ik.
Ook net de iX1 besteld. Volgens onze fleet najaar , die van de garage zegt 2-3 maanden
 
Ook net de iX1 besteld. Volgens onze fleet najaar , die van de garage zegt 2-3 maanden
Diej van de garage zei tegen mij eind december ook "een jaar". Is door fleet agent bevestigd op eind juni 24. Ik ga er van uit dat die datum dichter bij de waarheid ligt.
 
Vraagje aan de kenners hier, want ik ken er allemaal niet zo veel van.

In onze firma betalen we een netto bijdrage voor de bedrijfswagen.
Hiervoor betaal ik elke maand 154,13 EUR (staat op fiscale fiche onder code 8551 afhouding wagen).

Op de fiscale fiche zie ik ook code 8021 voordeel wagen privé+woonwerk.
Is dit nu eigenlijk de VAA? Want het heet niet letterlijk "voordeel alle aard".

De bedragen achter die code 8021 liggen hoger dan mijn eigen bijdrage. De ene maand meestal 175,81 en de andere maand 165,17.

Klopt het dan dat ik in werkelijkheid per maand 154,13 euro eigen bijdrage betaal en dan nog belasting op het verschil tussen die eigen bijdrage en dat voordeel wagen privé woonwerk?
Voordeel alle aard verandert elke maand, o.b.v. aantal kalenderdagen.
"voordeel wagen privé+woonwerk" als beschrijving dekt exact de lading van wat VAA inhoudt, dus dat zal het vermoedelijk wel zijn.

Normaal zie je die VAA bij je stuk belastbaar opgeteld en afgetrokken worden.

En dan heb je een volledige VAA van ~€330, wat relatief stevig is.
 
Gisteren met de X1 30e gereden, testrit voor de vriendin. Reed heel aangenaam, wel best hard afgeveerd en idem op comfort modus. Snelle kar, maar voelde niet zo snel aan als je zou denken. Ik heb er nu ook wel niety extreem marginaal mee rondgereden. Wel meer dan voldoende vermogen natuurlijk.

Die M-zetels zijn echt top.
 
Voordeel alle aard verandert elke maand, o.b.v. aantal kalenderdagen.
"voordeel wagen privé+woonwerk" als beschrijving dekt exact de lading van wat VAA inhoudt, dus dat zal het vermoedelijk wel zijn.

Normaal zie je die VAA bij je stuk belastbaar opgeteld en afgetrokken worden.

En dan heb je een volledige VAA van ~€330, wat relatief stevig is.
Thx voor de info! Dacht wel dat het vrij stevig was (Peugeot 5008 diesel).

Is het dan eigenlijk voordeliger als mijn bedrijf niet met die netto bijdrage zou werken?
 
Vraagje aan de kenners hier, want ik ken er allemaal niet zo veel van.

In onze firma betalen we een netto bijdrage voor de bedrijfswagen.
Hiervoor betaal ik elke maand 154,13 EUR (staat op fiscale fiche onder code 8551 afhouding wagen).

Op de fiscale fiche zie ik ook code 8021 voordeel wagen privé+woonwerk.
Is dit nu eigenlijk de VAA? Want het heet niet letterlijk "voordeel alle aard".

De bedragen achter die code 8021 liggen hoger dan mijn eigen bijdrage. De ene maand meestal 175,81 en de andere maand 165,17.

Klopt het dan dat ik in werkelijkheid per maand 154,13 euro eigen bijdrage betaal en dan nog belasting op het verschil tussen die eigen bijdrage en dat voordeel wagen privé woonwerk?
Klopt, hier idem. De mijne is even duur :(
Eigenlijk financieren wij die bedrijfswagen voor een groot stuk mee.
 
Goedkoop is't inderdaad niet, maar ben eigenlijk al lang blij dat ik nog gewoon een diesel heb.

Binnen 2 jaar zal ik vermoedelijk wel elektrisch moeten kiezen. Weet niet zo goed hoe ik dat moet doen. Denk wel dat we thuis laadpaal kunnen krijgen (de nieuwe car policy zit momenteel al een jaar vast bij de vakbond, dus zeker ben ik niet). Maar ik woon bijvoorbeeld in een huurhuis. Vermoed dus niet dat er hier een laadpaal kan komen (ook een oude woning, waarbij de elektriciteit al afslaat als'k wasmachine en 4 kookvuren aanzet).
Ook geen oprit, parkeer vooraan tussen mijn huis en voetpad.
 
Goedkoop is't inderdaad niet, maar ben eigenlijk al lang blij dat ik nog gewoon een diesel heb.

Binnen 2 jaar zal ik vermoedelijk wel elektrisch moeten kiezen. Weet niet zo goed hoe ik dat moet doen. Denk wel dat we thuis laadpaal kunnen krijgen (de nieuwe car policy zit momenteel al een jaar vast bij de vakbond, dus zeker ben ik niet). Maar ik woon bijvoorbeeld in een huurhuis. Vermoed dus niet dat er hier een laadpaal kan komen (ook een oude woning, waarbij de elektriciteit al afslaat als'k wasmachine en 4 kookvuren aanzet).
Ook geen oprit, parkeer vooraan tussen mijn huis en voetpad.
Als je de EV fanaten hier op het forum leest, is dat allemaal geen probleem. Bij de werkgever laden of onderweg bij een supermarkt of aan een snellader laden. Of als je openbare laadpalen hebt in de buurt dan drop je daar je wagen en wandel je een paar 100 meter naar huis.
En dan ga ik er nog vlotjes vanuit dat je werkgever het toelaat om met je laadpas overal te laden en dat de werkgever voldoende laadpalen heeft op het werk. En die openbare laadpalen in de buurt moeten beschikbaar zijn bij thuiskomst na een lange werkdag.

De EV fanaten zijn diezelfde mensen die alles goed geregeld hebben omdat ze dat zich financieel kunnen veroorloven. Eigen woning met oprit/garage en laadpaal hebben ze quasi allemaal. Maar ze vergeten soms dat heel wat mensen huren of een appartement hebben. Veel mensen wonen in de stad, enz.

Ik deel je bezorgdheid overigens :) Ik zal er wellicht voor moeten verhuizen, want ik moet dit jaar al verplicht een PHEV/EV bestellen.
 
Als je de EV fanaten hier op het forum leest, is dat allemaal geen probleem. Bij de werkgever laden of onderweg bij een supermarkt of aan een snellader laden. Of als je openbare laadpalen hebt in de buurt dan drop je daar je wagen en wandel je een paar 100 meter naar huis.
En dan ga ik er nog vlotjes vanuit dat je werkgever het toelaat om met je laadpas overal te laden en dat de werkgever voldoende laadpalen heeft op het werk. En die openbare laadpalen in de buurt moeten beschikbaar zijn bij thuiskomst na een lange werkdag.

De EV fanaten zijn diezelfde mensen die alles goed geregeld hebben omdat ze dat zich financieel kunnen veroorloven. Eigen woning met oprit/garage en laadpaal hebben ze quasi allemaal. Maar ze vergeten soms dat heel wat mensen huren of een appartement hebben. Veel mensen wonen in de stad, enz.

Ik deel je bezorgdheid overigens :) Ik zal er wellicht voor moeten verhuizen, want ik moet dit jaar al verplicht een PHEV/EV bestellen.
Inderdaad, met een eigen woning is't al heel wat makkelijker.

Op het werk laden ga ik sowieso wel kunnen, dat is geen probleem. Maar hier lokaal (woon in een klein dorp) zijn er geen openbare laadpalen. De supermarkt in mijn dorp is gewoon een kleine carrefour market (het is al een wonder dat er een parkeerplaats is voor mindervaliden, maar laadpalen staan daar niet). Er staan wel 2 laadpalen aan de sporthal 5km verder. Maar dat zijn er ook maar 2.

Verder geen probleem met elektrische wagens, maar 't moet wel praktisch haalbaar blijven..
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, met een eigen woning is't al heel wat makkelijker.

Op het werk laden ga ik sowieso wel kunnen, dat is geen probleem. Maar hier lokaal (woon in een klein dorp) zijn er geen openbare laadpalen. De supermarkt in mijn dorp is gewoon een kleine carrefour market (het is al een wonder dat er een parkeerplaats is voor mindervaliden, maar laadpalen staan daar niet). Er staan wel 2 laadpalen aan de sporthal 5km verder. Maar dat zijn er ook maar 2.

Verder geen probleem met elektrische wagens, maar 't moet wel praktisch haalbaar blijven..

Op het werk laden doet al veel voor je woon-werk verkeer, dan moet je normaal gezien tijdens de week niet of nauwelijks nog ergens anders bijladen.
En in je buurt kan je een publieke laadpaal aanvragen als er geen zijn binnen een straal van 250 m en je zelf geen mogelijkheid hebt om er 1 te plaatsen. Sowieso zou ik hopen dat er de komende 2 jaar nog wel een pak laadpalen bij komen; de laatste jaren verdubbelt het aantal EV's ieder jaar, dus op die 2 jaar zullen er nog wel een hoop mensen bij komen die thuis geen laadmogelijkheid hebben en zo'n palen aanvragen, of uitbaters van tankstations / laadpalen ertoe aanzetten om capaciteit bij te zetten.
 
Amai, verschilt dan ook wel veel waar je de wagen besteld. Bij mij nog steeds geen informatie over levering na 7 maand.
Bij welke garage was die wagen besteld? En was dat een stockwagen of volledig zelf samengesteld?
Nog een kleine update van mijn kant. Mijn auto zou 21/4 geleverd worden. Eind november/begin december besteld bij Hedin dus een kleine 5 maand moeten wachten.
 
Terug
Bovenaan