Reverz
Well-known member
Bij ons is het op papier ook vanaf 1 maand maar volgens mij wordt dat zelden echt toegepast. Ik heb van horen zeggen dat ze daar van HR eens mee gedreigd hebben bij een collega genre "weet dat we eigenlijk uwen auto kunnen afpakken..." maar ik weet uit persoonlijke ervaring dat die maand zeker geen harde deadline is bij ons.Bij ziekte is het bij ons vanaf 3 maand. Bij langdurig verlof echter vanaf 1 maand. Dat is wat er in de policy staat, maar ik denk dat ze in het echt veel minder streng zijn.
Overigens is er bij ons ook een regeling voor deeltijdse werkers, en ik betwijfel of die wettelijk is. Er staat bijna letterlijk dat bij deeltijds werk, het VAA pro rata verhoogd wordt in verhouding tot de verminderde arbeidsduur. Dus als je bvb 4/5 werkt, je VAA ineens 20% hoger zou zijn. Van wat ik online vond is de correcte manier dat je voor die 20% een eigen bijdrage aangerekend wordt (al weet ik niet zeker hoe die dan bepaald zou worden... 20% van leasebudget lijkt logisch) en dat je VAA dan met die eigen bijdrage verlaagd wordt. Enkel VAA verhogen lijkt me ook totaal onzinnig voor de werkgever, want die recupereert dan helemaal niets.
Over dat bijdrage stuk: zoals @ThekillingGoku al zegt zal het om eigen bijdrage gaan. Bij ons is de regeling dat er bij 4/5 of meer niks veranderd. Werk je minder dan 4/5 dan krijg je gewoon geen bedrijfswagen klaar. Op zich is het niet onlogisch dat de werkgever een (hogere) eigen bijdrage vraagt voor niet voltijdse personeelsleden. Voor hun blijft de leasekost hetzelfde ongeacht hoeveel uren je doet, als je maar 4/5 opbrengt is het ergens ook wel logisch dat zij maar opdraaien voor 4/5 van de kost van de wagen en dat jij het resterende deel zelf bijlegd.