Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Hoe werkt dat over het budget gaan eigenlijk? Heb dat nooit willen doen uit principe omdat het mijn wagen niet is en ik er dus ook niet meer dan wat wettelijk verplicht is wil voor afgeven (VAA). Nu is het moment aangebroken dat ik geen degelijke wagen meer kan kiezen zonder over het toegewezen budget te gaan. Ze zijn de car policy wel aan het herzien en mag nog een jaar wachten om een nieuwe wagen te bestellen, maar 9/10 komt daaruit dat we enkel nog elektrische wagens kunnen bestellen en dat wil ik in geen geval, zelfs als het budget dat we krijgen daarmee omhoog gaat. Als ik 75 euro over budget ga, kan ik nu een benzinewagen (Audi A3 Berline met wat opties) kiezen waar ik mee kan leven (nog niet denderend, maar dan zit ik nog 5j safe met een benzinewagen).

Ik ben nu aan het berekenen in hoeveel jaar ik een tweedehandswagen "terugverdiend" heb t.o.v. die Audi A3 als bedrijfswagen. In mijn berekeningen wat de werkelijke kost van de bedrijfswagen is voor mij, deed ik (naast het autobudget en de VAA) altijd de eigen bijdrage boven budget per maand gedeeld door 2, gezien ik er vanuit ging dat dat van mijn bruto loon zou gaan. In dit geval zou dat dus 75/2=37,5 euro per maand zijn voor 5 jaar. Nu lees ik hier over VAA waar je dat bedrag dan van zou kunnen aftrekken, maar ik begrijp er niets van (kan ook aan het tijdstip liggen :tongue: ). Ik hoef niet tot op de eurocent te weten wat die eigen bijdrage van 75 euro mij netto zou kosten, maar is delen door 2 een goede benadering?
 
Hoe werkt dat over het budget gaan eigenlijk? Heb dat nooit willen doen uit principe omdat het mijn wagen niet is en ik er dus ook niet meer dan wat wettelijk verplicht is wil voor afgeven (VAA). Nu is het moment aangebroken dat ik geen degelijke wagen meer kan kiezen zonder over het toegewezen budget te gaan. Ze zijn de car policy wel aan het herzien en mag nog een jaar wachten om een nieuwe wagen te bestellen, maar 9/10 komt daaruit dat we enkel nog elektrische wagens kunnen bestellen en dat wil ik in geen geval, zelfs als het budget dat we krijgen daarmee omhoog gaat. Als ik 75 euro over budget ga, kan ik nu een benzinewagen (Audi A3 Berline met wat opties) kiezen waar ik mee kan leven (nog niet denderend, maar dan zit ik nog 5j safe met een benzinewagen).

Ik ben nu aan het berekenen in hoeveel jaar ik een tweedehandswagen "terugverdiend" heb t.o.v. die Audi A3 als bedrijfswagen. In mijn berekeningen wat de werkelijke kost van de bedrijfswagen is voor mij, deed ik (naast het autobudget en de VAA) altijd de eigen bijdrage boven budget per maand gedeeld door 2, gezien ik er vanuit ging dat dat van mijn bruto loon zou gaan. In dit geval zou dat dus 75/2=37,5 euro per maand zijn voor 5 jaar. Nu lees ik hier over VAA waar je dat bedrag dan van zou kunnen aftrekken, maar ik begrijp er niets van (kan ook aan het tijdstip liggen :tongue: ). Ik hoef niet tot op de eurocent te weten wat die eigen bijdrage van 75 euro mij netto zou kosten, maar is delen door 2 een goede benadering?
Als je eigen bijdrage door de WG van je loon afgehouden wordt kan je dat nergens van aftrekken. Tis enkel als je de factuur recht van de leasing krijgt aan de start van hrt contract dat je die in mindering kan brengen. (Als ik het goed heb)

Ook los van je vraag even: heb je al een VAA calculatie gedaan voor die benzine A3? Dat zou namelijk wel eens héél lelijk kunnen tegenvallen.

Ik kon vorig jaar nog diesel kiezen maar dan zat je meteen aan bedragen van €4k VAA/jaar en meer. Als je nog voor 1 juli 23 kan bestellen zou ik toch eens zien voor hybride nog. Daar zit je wrs rond de €2k VAA/jaar. Over een contract van 4,5jaar zoals bij mijne nieuwe is dat een verschil van €8-9k (=~€4-4.5k belasting) over de duur van het contract... reken daar de gunstigere fiscaliteit voor hybrides bij en je hebt aan het eind van de rit misschien wel meer wagen voor je geld als je een hybride neemt, die dan evengoed nog op benzine rijdt...
 
Hoe werkt dat over het budget gaan eigenlijk? Heb dat nooit willen doen uit principe omdat het mijn wagen niet is en ik er dus ook niet meer dan wat wettelijk verplicht is wil voor afgeven (VAA). Nu is het moment aangebroken dat ik geen degelijke wagen meer kan kiezen zonder over het toegewezen budget te gaan. Ze zijn de car policy wel aan het herzien en mag nog een jaar wachten om een nieuwe wagen te bestellen, maar 9/10 komt daaruit dat we enkel nog elektrische wagens kunnen bestellen en dat wil ik in geen geval, zelfs als het budget dat we krijgen daarmee omhoog gaat. Als ik 75 euro over budget ga, kan ik nu een benzinewagen (Audi A3 Berline met wat opties) kiezen waar ik mee kan leven (nog niet denderend, maar dan zit ik nog 5j safe met een benzinewagen).

Ik ben nu aan het berekenen in hoeveel jaar ik een tweedehandswagen "terugverdiend" heb t.o.v. die Audi A3 als bedrijfswagen. In mijn berekeningen wat de werkelijke kost van de bedrijfswagen is voor mij, deed ik (naast het autobudget en de VAA) altijd de eigen bijdrage boven budget per maand gedeeld door 2, gezien ik er vanuit ging dat dat van mijn bruto loon zou gaan. In dit geval zou dat dus 75/2=37,5 euro per maand zijn voor 5 jaar. Nu lees ik hier over VAA waar je dat bedrag dan van zou kunnen aftrekken, maar ik begrijp er niets van (kan ook aan het tijdstip liggen :tongue: ). Ik hoef niet tot op de eurocent te weten wat die eigen bijdrage van 75 euro mij netto zou kosten, maar is delen door 2 een goede benadering?
Als je eigen bijdrage van je brutoloon wordt afgehouden kan je dat niet aftrekken van jouw VAA. Ik dat geval zou je dus inderdaad kunnen zeggen dat je de helft van die eigen bijdrage netto “betaalt” (afhankelijk van hoe hoog jouw brutoloon is, bij een lager brutoloon zal dit minder dan de helft zijn).

Als je eigen bijdrage door de WG van je loon afgehouden wordt kan je dat nergens van aftrekken. Tis enkel als je de factuur recht van de leasing krijgt aan de start van hrt contract dat je die in mindering kan brengen. (Als ik het goed heb)

Ook los van je vraag even: heb je al een VAA calculatie gedaan voor die benzine A3? Dat zou namelijk wel eens héél lelijk kunnen tegenvallen.

Ik kon vorig jaar nog diesel kiezen maar dan zat je meteen aan bedragen van €4k VAA/jaar en meer. Als je nog voor 1 juli 23 kan bestellen zou ik toch eens zien voor hybride nog. Daar zit je wrs rond de €2k VAA/jaar. Over een contract van 4,5jaar zoals bij mijne nieuwe is dat een verschil van €8-9k (=~€4-4.5k belasting) over de duur van het contract... reken daar de gunstigere fiscaliteit voor hybrides bij en je hebt aan het eind van de rit misschien wel meer wagen voor je geld als je een hybride neemt, die dan evengoed nog op benzine rijdt...
Als je eigen bijdrage maandelijks netto van je loon wordt gehouden door de werkgever, dan kan jouw werkgever dit bedrag ook aftrekken van jouw VAA. Stel dat je maandelijks een eigen netto bijdrage hebt die gelijk is aan de VAA van de wagen, dan heb je dus eigenlijk gewoon geen VAA meer. Eigenlijk ben je dan ook niet de volledige netto bijdrage kwijt, maar ook eerder de helft daarvan (aangezien je geen belasting meer betaalt op dat deel van de VAA).

Als je daarentegen de eigen bijdrage in 1 keer moet betalen (netto), dan kan je dit nog steeds aftrekken van jouw VAA, maar enkel ik het jaar waarin je die factuur betaald hebt. Als je dus in 2023 een eigen bijdrage factuur betaalt van €3000 en je hebt in 2023 €2300 VAA “betaald”, dan kan je die VAA reduceren naar €0. Je doet dus voordeel op €2300 van die €3000 en de resterende €700 is dan volledig ‘netto’ uit je zak.

Wat @Reverz hierboven zegt zou ik ook zeker rekening mee houden. De VAA van een Audi A3 benzine zal misschien momenteel nog meevallen, maar houd er rekening mee dat de VAA alleen maar zal stijgen de komende 5 jaar naarmate er meer EV’s op de baan komen.
Ik zou dus eerder kijken voor een Audi A3 PHEV bijvoorbeeld aangezien dit veel voordeliger gaat uitkomen qua VAA (maar PHEV’s moeten wel voor 1 juli 2023 besteld worden dacht ik, daarna zijn die niet interessant meer).
Met elektrisch zit je natuurlijk het veiligst wat betreft VAA, ik ben namelijk reeds verplicht om voor full electric te gaan.
 
Bedankt voor de uitleg beiden! Het is me min of meer duidelijk nu.

Wat betreft de VAA van de Audi, die komt op 214 euro per maand, dus valt nog mee (berekening voor diesel gebeurt anders, daarom was die diesel waarschijnlijk zo duur in VAA). Die zal inderdaad elk jaar stijgen door de gemiddelde CO2 die zakt, maar daartegenover zakt die ook weer door de leeftijd van de wagen. Dat zal elkaar wel min of meer compenseren vermoed ik?
Hybride is geen optie, onze car policy laat momenteel enkel benzinewagens toe. Geen diesel, hybride, elektrisch, ...

Ik verschoot er trouwens best wel van wat een bedrijfswagen me kost. Ik hoor dikwijls van vrienden "je rijdt toch gratis", maar dat gratis kost me momenteel 285 euro netto per maand en zal me met die Audi zelfs 350 euro netto per maand kosten (in vergelijking met de auto inleveren en het autobudget te laten uitbetalen en dan vervalt VAA uiteraard ook). Daar kan je natuurlijk geen splinternieuwe wagen van aankopen en rijden, maar ik rijd zelf ook liever met wagens die iets ouder zijn (tegenwoordig zijn het veelal 1l driecilinders en heb liever een 2l viercilinder). Heb dan ineens ook een grotere keuze van wagens (met meer opties). Ik neig dus eerder naar een tweedehandswagen.
 
Ik verschoot er trouwens best wel van wat een bedrijfswagen me kost. Ik hoor dikwijls van vrienden "je rijdt toch gratis", maar dat gratis kost me momenteel 285 euro netto per maand en zal me met die Audi zelfs 350 euro netto per maand kosten (in vergelijking met de auto inleveren en het autobudget te laten uitbetalen en dan vervalt VAA uiteraard ook). Daar kan je natuurlijk geen splinternieuwe wagen van aankopen en rijden, maar ik rijd zelf ook liever met wagens die iets ouder zijn (tegenwoordig zijn het veelal 1l driecilinders en heb liever een 2l viercilinder). Heb dan ineens ook een grotere keuze van wagens (met meer opties). Ik neig dus eerder naar een tweedehandswagen.
Axel, koopt u dan ne privé wagen. Dan kunt ge nog ne keer verschieten van wat ne privé auto kost. :)
 
Axel, koopt u dan ne privé wagen. Dan kunt ge nog ne keer verschieten van wat ne privé auto kost. :)
DIe berekening heb ik gemaakt en dat valt me dan weer best mee. Voldoende wagens die ik op 5j "terugverdiend" heb incl aankoopprijs (sneller kan ook), dus de jaren daarna is bijna pure winst t.o.v. bedrijfswagen. Heb vroeger ook privéwagens gehad.
 
Bedankt voor de uitleg beiden! Het is me min of meer duidelijk nu.

Wat betreft de VAA van de Audi, die komt op 214 euro per maand, dus valt nog mee (berekening voor diesel gebeurt anders, daarom was die diesel waarschijnlijk zo duur in VAA). Die zal inderdaad elk jaar stijgen door de gemiddelde CO2 die zakt, maar daartegenover zakt die ook weer door de leeftijd van de wagen. Dat zal elkaar wel min of meer compenseren vermoed ik?
Hybride is geen optie, onze car policy laat momenteel enkel benzinewagens toe. Geen diesel, hybride, elektrisch, ...

Ik verschoot er trouwens best wel van wat een bedrijfswagen me kost. Ik hoor dikwijls van vrienden "je rijdt toch gratis", maar dat gratis kost me momenteel 285 euro netto per maand en zal me met die Audi zelfs 350 euro netto per maand kosten (in vergelijking met de auto inleveren en het autobudget te laten uitbetalen en dan vervalt VAA uiteraard ook). Daar kan je natuurlijk geen splinternieuwe wagen van aankopen en rijden, maar ik rijd zelf ook liever met wagens die iets ouder zijn (tegenwoordig zijn het veelal 1l driecilinders en heb liever een 2l viercilinder). Heb dan ineens ook een grotere keuze van wagens (met meer opties). Ik neig dus eerder naar een tweedehandswagen.

Een VAA van 214 euro is niet gelijk aan een netto kost van 214 euro. Veronderstel dat je dat beseft? Maar als je nu een VAA hebt van 214 euro zal dit in 2027 wel een stuk hoger liggen. Dan is de factor nl 5.5 ipv de 2.25 dat het op 1/7/2023 is. Ik vrees dat de compensatie van leeftijd van wagen onvoldoende is...
 
DIe berekening heb ik gemaakt en dat valt me dan weer best mee. Voldoende wagens die ik op 5j "terugverdiend" heb incl aankoopprijs (sneller kan ook), dus de jaren daarna is bijna pure winst t.o.v. bedrijfswagen. Heb vroeger ook privéwagens gehad.
Dus als je die 285 netto zou krijgen, dan heb je pakweg 17.000 op 5j.
Daarvoor heb je toch nooit een 2dehands wagen? Toch niet zonder verzekering, onderhoud, belastingen en brandstof
 
Bedankt voor de uitleg beiden! Het is me min of meer duidelijk nu.

Wat betreft de VAA van de Audi, die komt op 214 euro per maand, dus valt nog mee (berekening voor diesel gebeurt anders, daarom was die diesel waarschijnlijk zo duur in VAA). Die zal inderdaad elk jaar stijgen door de gemiddelde CO2 die zakt, maar daartegenover zakt die ook weer door de leeftijd van de wagen. Dat zal elkaar wel min of meer compenseren vermoed ik?
Hybride is geen optie, onze car policy laat momenteel enkel benzinewagens toe. Geen diesel, hybride, elektrisch, ...

Ik verschoot er trouwens best wel van wat een bedrijfswagen me kost. Ik hoor dikwijls van vrienden "je rijdt toch gratis", maar dat gratis kost me momenteel 285 euro netto per maand en zal me met die Audi zelfs 350 euro netto per maand kosten (in vergelijking met de auto inleveren en het autobudget te laten uitbetalen en dan vervalt VAA uiteraard ook). Daar kan je natuurlijk geen splinternieuwe wagen van aankopen en rijden, maar ik rijd zelf ook liever met wagens die iets ouder zijn (tegenwoordig zijn het veelal 1l driecilinders en heb liever een 2l viercilinder). Heb dan ineens ook een grotere keuze van wagens (met meer opties). Ik neig dus eerder naar een tweedehandswagen.
Natuurlijk is een bedrijfswagen niet gratis maar je moet ook vergelijken met de situatie waarin je geen wagen zou krijgen. En dat verschil in loon is vaak gewoon niet genoeg. Een tankkaart is toch ook een groot voordeel als je maandelijks voor veel geld moet tanken.
 
Dus als je die 285 netto zou krijgen, dan heb je pakweg 17.000 op 5j.
Daarvoor heb je toch nooit een 2dehands wagen? Toch niet zonder verzekering, onderhoud, belastingen en brandstof
Ik heb gerekend aan 1 jaar 285 netto en 4 jaar 350 netto per jaar,aangezien ik mijn huidige wagen nog maar 1 jaar kan rijden en daarna een nieuwe zal moeten bestellen en ik dan zelf moet bijleggen. Dan spreken we over 20220 euro netto op 5 jaar. Daar kan je een 2dehands wagen mee aankopen en er 5 jaar mee rijden. Hangt er natuurlijk wel vanaf wat je schadeverleden is (verzekering), hoeveel km's je rijdt, of je een lichtevracht neemt of de volle pot tax betaalt, welke brandstof je neemt en of je eenvoudig onderhoud zelf kan doen. Er zijn zelfs degelijke auto's waar ik de kost er na +- 2j al uit heb (dus incl aankoopprijs), aangezien ik er niet mee inzit om met een wagen van 15j oud rond te rijden als die goed uitgerust is. Liever zelfs dan een recente auto, want recente auto's beginnen iets te veel in te grijpen in het rijden imo. En het wordt nog erger met die ISA die eraan komt.

Het is maar wat je wil natuurlijk. Bij mij is dat een comfortabele auto met brandstofmotor en voldoende vermogen die me niet teveel kost. Bij een bedrijfswagen heb ik wel een comfortabele auto, maar het kost me wel wat, het vermogen dat ik kan kiezen is niet om over naar huis te schrijven (max 110pk) en als ik te lang wacht kan ik zelfs geen brandstofmotor meer kiezen. Voor mij lijkt de keuze voor een leasingwagen dus niet de beste, maar kan me voorstellen dat dat voor anderen wel de beste keuze is. Als je een nieuwe wagen wil rijden blijft een bedrijfswagen de goedkoopste oplossing.
 
Stel aan je werkgever voor om je eigen bijdrage over 2 kalenderjaren te splitsen, bijvoorbeeld €1500 in december 2023 en €1500 in januari 2024. Zo moet je 2 jaar weinig of geen belasting betalen op je VAA, een belastingbesparing van €1500. Daar kan je toch al eens een keer of 30 van gaan eten he.
Zoiets kan ik inderdaad vragen aan mijn werkgever of aan de leasingmaatschappij.

Wat ik me afvraag is of dat wel ‘legaal’ is? Als je de eigen bijdrage in 1 keer betaalt mag je de aftrek van de VAA niets spreiden over meerdere jaren.
Dat omzeil je dan inderdaad door de betaling te spreiden over bv. 2 jaren maar lijkt me wat te mooi om waar te zijn?
 
Natuurlijk is een bedrijfswagen niet gratis maar je moet ook vergelijken met de situatie waarin je geen wagen zou krijgen.
Dat is nochtans iets dat veel van de ‘bedrijfswagen haters’ niet lijken te beseffen, dat wij daar uiteindelijk ook voor betalen, deels door minder loon en deels door de VAA.
Het blijft wel voordeliger dan zelf een wagen aan te schaffen, wat ook logisch is, anders zou er geen reden zijn om een bedrijfswagen te nemen.
 
Dat is nochtans iets dat veel van de ‘bedrijfswagen haters’ niet lijken te beseffen, dat wij daar uiteindelijk ook voor betalen, deels door minder loon en deels door de VAA.
Het blijft wel voordeliger dan zelf een wagen aan te schaffen, wat ook logisch is, anders zou er geen reden zijn om een bedrijfswagen te nemen.
Ze beseffen dat maar al te goed. Maar het systeem klopt ook gewoon niet. Een bedrijfswagen is in de kern bedoeld voor mensen die veel voor hun werk op de baan zijn (kilometers in opdracht). Men is dit in de loop der jaren meer en meer beginnen gebruiken om hoge functies en ook al vrij snel IT mensen aan te trekken en die situatie is in de loop der jaren alleen maar verder scheefgegroeid tot situaties waar een administratief bediende die 38u per week achter hun bureau zit en op 5km van hun werk woont ook een bedrijfswagen met tankkaart heeft. Net door die situaties rijden er véél te véél bedrijfswagens rond, worden er ook veel te veel gratuit kilometers gemaakt die mensen voor eigen rekening nooit zouden doen. Iets anders zeggen is imo toch een beetje het licht van de zon ontkennen.

Nee, een bedrijfswagen is niet gratis. Maar het verschil tussen een bedrijfswagen en eigen wagen is dag en nacht... op een wagen van €200 VAA betaal je dus ~€100 belasting. Als je die wagen niet neemt spaar je €100 uit en zou je wat? €300-400 bruto extra hebben? €500 max. Das nog eens €125-200 netto, inclusief die €100 uitsparing op VAA belasting spreken we dus over €225-300, maak er zelfs nog €400 van. Veel succes om daar een gelijkwaardige wagen + inschrijving + verzekering + onderhoud mee te betalen.

En je moet in die vergelijking ook appelen met appelen vergelijken. Bij een bedrijfswagen rijdt je op elk moment in een quasi nieuwe wagen. Je kan natuurlijk doen wat @utolor. hierboven beschrijft: oude wagen en zelf klein onderhoud doen. Maar dan spreken we niet meer over hetzelfde, dat is een zoektocht naar een alternatief. Wat uiteraard niet verkeerd is maar is iets dat voor 99% van de mensen niet realistisch of wenselijk is.
 
Hier hebben ze intern voor het eerst een Car Policy gemaakt... Ik werk hier al bijna 10 jaar...
"Ja we hadden dat nog niet en we merken dat bepaalde mensen daar misbruik van maken"..no shit hahaha :biglaugh:

Wel straf, in die carpolicy staat dat ze bij langdurig ziekte (+1mnd) uw wagen kunnen afpakken.. is dit wettelijk?
 
Hier hebben ze intern voor het eerst een Car Policy gemaakt... Ik werk hier al bijna 10 jaar...
"Ja we hadden dat nog niet en we merken dat bepaalde mensen daar misbruik van maken"..no shit hahaha :biglaugh:

Wel straf, in die carpolicy staat dat ze bij langdurig ziekte (+1mnd) uw wagen kunnen afpakken.. is dit wettelijk?
Ja dat is wettelijk, maar normaal is dat bij langdurige ziekte (in ons geval is dat vanaf 3 of 4 maand) ik zou het moeten nakijken.
1 maand is wel snel.
Trouwens dat is niet "afpakken" je blijft je rechten behouden, maar je kan er geen gebruik meer van maken.
In realiteit heb ik dit nog niet veel zien gebeuren.
 
Hier hebben ze intern voor het eerst een Car Policy gemaakt... Ik werk hier al bijna 10 jaar...
"Ja we hadden dat nog niet en we merken dat bepaalde mensen daar misbruik van maken"..no shit hahaha :biglaugh:

Wel straf, in die carpolicy staat dat ze bij langdurig ziekte (+1mnd) uw wagen kunnen afpakken.. is dit wettelijk?
Bij ons staat dat er ook in. De termijn is dan wel 3 maanden, en afwezigheden door zwangerschap(sverlof) zijn uitgesloten van deze voorwaarde.

In de praktijk is die voorwaarde nog nooit geactiveerd in de tijd dat ik er zit ( en wel collega's gehad die door burn-out of andere mentale problemen veel langer uit geweest zijn).
 
Ze beseffen dat maar al te goed. Maar het systeem klopt ook gewoon niet. Een bedrijfswagen is in de kern bedoeld voor mensen die veel voor hun werk op de baan zijn (kilometers in opdracht). Men is dit in de loop der jaren meer en meer beginnen gebruiken om hoge functies en ook al vrij snel IT mensen aan te trekken en die situatie is in de loop der jaren alleen maar verder scheefgegroeid tot situaties waar een administratief bediende die 38u per week achter hun bureau zit en op 5km van hun werk woont ook een bedrijfswagen met tankkaart heeft. Net door die situaties rijden er véél te véél bedrijfswagens rond, worden er ook veel te veel gratuit kilometers gemaakt die mensen voor eigen rekening nooit zouden doen. Iets anders zeggen is imo toch een beetje het licht van de zon ontkennen.

Nee, een bedrijfswagen is niet gratis. Maar het verschil tussen een bedrijfswagen en eigen wagen is dag en nacht... op een wagen van €200 VAA betaal je dus ~€100 belasting. Als je die wagen niet neemt spaar je €100 uit en zou je wat? €300-400 bruto extra hebben? €500 max. Das nog eens €125-200 netto, inclusief die €100 uitsparing op VAA belasting spreken we dus over €225-300, maak er zelfs nog €400 van. Veel succes om daar een gelijkwaardige wagen + inschrijving + verzekering + onderhoud mee te betalen.

En je moet in die vergelijking ook appelen met appelen vergelijken. Bij een bedrijfswagen rijdt je op elk moment in een quasi nieuwe wagen. Je kan natuurlijk doen wat @utolor. hierboven beschrijft: oude wagen en zelf klein onderhoud doen. Maar dan spreken we niet meer over hetzelfde, dat is een zoektocht naar een alternatief. Wat uiteraard niet verkeerd is maar is iets dat voor 99% van de mensen niet realistisch of wenselijk is.

Het is een scheefgegroeid systeem, maar ik weet niet of er nog zoveel nutteloze verplaatsingen met bedrijfswagens gebeuren omdat mensen denken dat dat "gratis" is. Veel bedrijven hebben toch al beperkingen opgelegd aan het aantal privé kilometers, beperken de policy tot BE of Benelux (dus geen excessen meer zoals tijdens korte vakanties over-en-weer rijden naar Turkije), ...
Dat het gemiddeld aantal km hoger ligt voor bedrijfswagens dan de gemiddelde wagen (hoeveel dat verschil is, loopt enorm uiteen tussen verschillende bronnen), lijkt me ook logisch: bij de niet-bedrijfswagens zit je ook met een groot aandeel bejaarden die enkel rond de kerktoren rijden; bij de bedrijfswagens heb je ook de niet-salariswagens voor jobs waar mensen meer werkverkeer doen, etc.
Dus ik zou denken/hopen dat het meer de uitzonderingen dan de regel zijn die nog overdreven veel km met de wagen doen omdat het een bedrijfswagen is - zoals we hier recent nog lazen "elke week over en weer naar de kust want "gratis". Binnen een paar jaar misschien nog minder van die verplaatsingen, als mensen beseffen dat zoveel extra verplaatsingen ook zoveel meer laadtijd betekent? 😋

Hier hebben ze intern voor het eerst een Car Policy gemaakt... Ik werk hier al bijna 10 jaar...
"Ja we hadden dat nog niet en we merken dat bepaalde mensen daar misbruik van maken"..no shit hahaha :biglaugh:

Wel straf, in die carpolicy staat dat ze bij langdurig ziekte (+1mnd) uw wagen kunnen afpakken.. is dit wettelijk?

Dat is wettelijk, zie: https://www.jobat.be/nl/art/mag-ik-...rugkeer,gewaarborgd loon ontvangt, voorbij is.
De vraag is of werkgevers dat ook effectief zullen doen, behalve het verbruik blijft een groot deel van de kost van die wagen gewoon doorlopen - misschien dat ze het na ettelijke maanden ziekte zouden overwegen?
 
Ik zou mijn hybride auto graag thuis willen opladen. Opladen aan het stopcontact lijkt me voldoende voor een hybride. Om gemakkelijk te kunnen bijhouden hoeveel ik heb opgeladen elke maand, heb ik denk ik een speciale laadkabel nodig? Heeft iemand een idee welke kabel hiervoor best geschikt is?

Momenteel heb ik enkel de BMW laadkabel voor het stopcontact, maar voor zover ik weet houdt deze niet bij hoeveel ik met die specifieke kabel heb opgeladen.
 
Terug
Bovenaan