Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Ja maar een spiegel kan niet falen... allé tenzij ge hem eraf rijdt maar dan zie je ook visueel dat je niet meer op je spiegel moet vertrouwen.
Tenzij ge natuurlijk van die gruwelijk lelijke camera's hebt zoals op de e-tron. :unsure:

Ik ben niet tégen rijhulpsystemen op zich maar er zijn wel dingen waar ik mij van af vraag of het ons niet gewoon lui en minder alert maakt? Parkeersensoren, automatische ruitenwissers, automatische lichten... allemaal rijhulpsystemen waar je moeilijk tegen kan zijn, maar een defect in die systemen zorgt niet onmiddelijk voor gevaarlijke situaties. Een defecte dodehoeksensor gaat echter toch iets minder direct opvallen vermoed ik en als je denkt dat het systeem werkt en je vertrouwt er blind op... enfin, ik vermoed dat er wel een soort failsafe aanwezig zal zijn. Mijn Superb geeft bv ook melding als zijn verkeersbordenherkenning even niet werkt voor whatever reason, maar toch.
Er zit volgens mij geen failsafe op die sensoren hoor, of er zou een elektrische storing moeten zijn. Uw verkeersbordherkenning merkt die fout op omdat hij beseft dat hij dingen zou moeten zien en niks ziet, dat kan een dodehoeksensor niet...

Het punt is natuurlijk dat het een rijHULPsysteem is, en je er niet blind op mag vertrouwen. Ik denk persoonlijke dat de betrouwbaarheid van zo'n sensor trouwens vele malen hoger is dan de betrouwbaarheid van uw ogen bij snel over schouder te kijken. Het probleem is dat mensen niet willen vertrouwen op een elektronisch systeem omdat het fout kan gaan, maar uw hersenen/zintuigen maken constant van dat soort fouten (voorbeeldje: motorijders spotten in de file). Vergelijk het met een klok, als je 1 minuut wil timen, neem je een horloge. Die kan stuk zijn, maar de kans dat die stuk is, is veel kleiner dan de kans dat jij exact 1 minuut kan tellen.
 
Bij Mercedes krijg je alleszins een melding hiervan. Die systemen moeten precies toch foutgevoelig zijn want in het verleden al meegemaakt met een C-klasse dat die ineens niet meer werkten en ik het dus wist omdat er een melding op het dashboard kwam. Nu nen nieuwe Mercedes en op de eerste avond had ik ineens al meldingen van diverse systemen (ook remhulp en lane assist) die niet werkten. Vreemd genoeg niet meer voorgevallen erna.

Hier (Audi) krijg ik ook bij mist of vuil weer meldingen van welke sensoren of systemen er niet meer werken omdat de camera onvoldoende kan zien. Ik vermoed dus als er helemaal geen signaal doorkomt, dat je dan een gelijkaardige melding krijgt.

Voorlopig nog teveel false positives om echt comfortabel te zijn maar wel handig bij situaties met heel slecht zicht of mocht er ooit onverwacht iemand in je dode hoek zitten (bv. van die auto's die er een sport van maken om op het linker rijvak in je dode hoek te blijven hangen aan exact jouw snelheid)
 
Er zit volgens mij geen failsafe op die sensoren hoor, of er zou een elektrische storing moeten zijn. Uw verkeersbordherkenning merkt die fout op omdat hij beseft dat hij dingen zou moeten zien en niks ziet, dat kan een dodehoeksensor niet...

Het punt is natuurlijk dat het een rijHULPsysteem is, en je er niet blind op mag vertrouwen. Ik denk persoonlijke dat de betrouwbaarheid van zo'n sensor trouwens vele malen hoger is dan de betrouwbaarheid van uw ogen bij snel over schouder te kijken. Het probleem is dat mensen niet willen vertrouwen op een elektronisch systeem omdat het fout kan gaan, maar uw hersenen/zintuigen maken constant van dat soort fouten (voorbeeldje: motorijders spotten in de file). Vergelijk het met een klok, als je 1 minuut wil timen, neem je een horloge. Die kan stuk zijn, maar de kans dat die stuk is, is veel kleiner dan de kans dat jij exact 1 minuut kan tellen.
Dat vind ik een slecht voorbeeld want als de "file" 50kph rijd zoals op de Antwerpse ring bv vaak het geval is mogen die motorrijders daar uberhaupt niet rijden. :tongue:

Ik geef je overigens wel gelijk hoor, het zijn HULPsystemen en je ZOU er niet blind op mogen vertrouwen maar ondertussen heb ik dan wel ne collega die gewoon zegt: mijne 508 kan 20-30 seconden autonoom rijden, super handig want dan kan ik onder de baan mijn mails doen... dat zijn natuurlijk wel de situaties die je in de hand werkt en zo ver zijn we nog niet.
 
Dat vind ik een slecht voorbeeld want als de "file" 50kph rijd zoals op de Antwerpse ring bv vaak het geval is mogen die motorrijders daar uberhaupt niet rijden. :tongue:

Ik geef je overigens wel gelijk hoor, het zijn HULPsystemen en je ZOU er niet blind op mogen vertrouwen maar ondertussen heb ik dan wel ne collega die gewoon zegt: mijne 508 kan 20-30 seconden autonoom rijden, super handig want dan kan ik onder de baan mijn mails doen... dat zijn natuurlijk wel de situaties die je in de hand werkt en zo ver zijn we nog niet.
wel benieuwd wat de politierechter van die uitspraak vindt wanneer em betrapt wordt :).

die rijhulpsystemen (dode hoek sensor en active lane assist) zijn bij ons door de werkgever verplichte opties. Maar het "active" gedeelte van de lane assist heb ik altijd super irritant gevonden.
Mijn vorige auto (audi A3) kon daardoor precies niet rechtdoor rijden, die assist trok altijd scheef naar de zijkant van de rijstrook (en volgens mij zou em ook gewoon van de strook afgaan als ik em niet tegen hield).
Mijn huidige wagen doet het beter, maar als het hard regent meldt hij altijd dat de rijhulpsystemen beperkt zijn vanwege slecht zicht van de sensor. Alé, op het moment dat je ze het meest nodig hebt eigenlijk :).
 
Dat vind ik een slecht voorbeeld want als de "file" 50kph rijd zoals op de Antwerpse ring bv vaak het geval is mogen die motorrijders daar uberhaupt niet rijden. :tongue:

Ik geef je overigens wel gelijk hoor, het zijn HULPsystemen en je ZOU er niet blind op mogen vertrouwen maar ondertussen heb ik dan wel ne collega die gewoon zegt: mijne 508 kan 20-30 seconden autonoom rijden, super handig want dan kan ik onder de baan mijn mails doen... dat zijn natuurlijk wel de situaties die je in de hand werkt en zo ver zijn we nog niet.
Da's (ongeveer) hetzelfde als 'je moet uw aandacht er bij houden & altijd kunnen ingrijpen tijdens het autonoom rijden'.
Dat kan je volhouden voor enkele minuten, maar het is voor de mens onmogelijk dat over een langere periode te doen.

Eens je pakweg een half uur autonoom aan het rond rijden bent & die auto u dus al een half uur niet proberen vermoorden heeft ... kan je onmogelijk nog voldoende snel reageren als die wagen u ineens probeert te vermoorden. :sneaky:

Nu ... dat is het uiterste voorbeeld, want dit is een 'constante over langere tijdsspanne'.
Maar de mensen worden het achtereen ook gewoon om 'enkel' naar hun 'lampje' te kijken of naar hun 'camera beeld' ipv naar de realiteit.
Eens dat 100 keer goed gegaan is zal een mens automatisch daarop vertrouwen (de camera software in de wagen mag het nog zo veel keer vermelden dat je er niet op mag vertrouwen).
 
Maar het "active" gedeelte van de lane assist heb ik altijd super irritant gevonden.

Mijn nieuwe Mercedes slaat volledig tilt bij die nieuw geschilderde wisselaars aan de Brusselse Ring. Vroeger had je daar ineens een nieuwe rijstrook en kon je dan afrijden om van/naar een E-autostrade te rijden. Nu zijn dat stroken die geleidelijk aan tevoorschijn komen door een traag schuin lopende lijn. Al een paar keer voorgehad dat mijn wagen daar ineens remt en een ruk aan het stuur geeft, wellicht omdat hij de wagen in de meest rechtse rijstrook ziet en niet doorheeft dat er nog altijd een lijn (zelfs vol wit) is tussen die wagen en de strook waar ik in schuif, en dus denkt dat ik op die andere zijn rijstrook wil invoegen en dus ermee zal botsen. Al eens op een Mercedes forum gevraagd en ben niet de enige die dat voorheeft. De eerste keer schrok ik mij een ongeluk. Nu ben ik altijd voorbereid maar is het nog altijd zeer oncomfortabel als het gebeurt. Zou op dat moment beter lane assist uitzetten.
 
Mijn nieuwe Mercedes slaat volledig tilt bij die nieuw geschilderde wisselaars aan de Brusselse Ring. Vroeger had je daar ineens een nieuwe rijstrook en kon je dan afrijden om van/naar een E-autostrade te rijden. Nu zijn dat stroken die geleidelijk aan tevoorschijn komen door een traag schuin lopende lijn. Al een paar keer voorgehad dat mijn wagen daar ineens remt en een ruk aan het stuur geeft, wellicht omdat hij de wagen in de meest rechtse rijstrook ziet en niet doorheeft dat er nog altijd een lijn (zelfs vol wit) is tussen die wagen en de strook waar ik in schuif, en dus denkt dat ik op die andere zijn rijstrook wil invoegen en dus ermee zal botsen. Al eens op een Mercedes forum gevraagd en ben niet de enige die dat voorheeft. De eerste keer schrok ik mij een ongeluk. Nu ben ik altijd voorbereid maar is het nog altijd zeer oncomfortabel als het gebeurt. Zou op dat moment beter lane assist uitzetten.
nu ik uw post lees heb ik zo'n stoten eigenlijk ook al voor gehad. Bijvoorbeeld op een straat (net geen steenweg) waar je 70 mag zonder wegmarkering (dus geen streep in het midden) maar wel een naad in het midden tussen de betonplaten die hij als streep interpreteert. Je wil dan uitwijken om langs een geparkeerde auto te rijden maar krijgt op een onverwacht moment een ruk van het stuur in de tegenovergestelde richting...

Het "active" stuk van de lane assist staat tegenwoordig bij mij disabled.
 
Hier ook de keuze voor een nieuwe bedrijfswagen. Keuze uit:
  • BMW iX1 xDrive 30
  • Kia Niro EV
  • Kia EV6 77kwh
  • Mercedes 250
  • Polestar 2 Std Range SIngle Motor
  • Skoda Enyaq iV 60 (Suite of Coupé (Loft)
  • Volkswagen ID.4 (Pro Business)
  • Volvo XC40 (Single Engine)
  • Volvo C40 (Single Engine)

Ik kom van een BMW 318dA.

Momenteel op smaak voorkeur voor de Polestar, zeker nu die een vernieuwd model heeft. Die Kia EV6 is ook wel ok qua range, maar blijft een Kia met een lelijke achterkant. Zullen maar eens wat testritjes gaan plannen zeker..
 
Bij ons geven ze precies wel een lager lease budget dan de meesten hier, maar we hebben ook keuze uit niet-elektrische wagens. Ik heb wat schrik van elektrisch met dit type wagens in het lager segment dat maar een bereik heeft van 'tot 350 km', dat dit bereik in de praktijk zal tegenvallen. Nu ga ik al vaak tanken op 200 km resterend omdat ik niet graag zonder naft zou vallen. :unsure: Misschien went dat wel, en ik kan ook wel een laadpaal thuis plaatsen.

Modellen voor ICE: Renault captur, Citroen C3, Nissan Micra, Opel Astra, VW polo, Toyota Yaris
Modellen voor elektrisch: Renault Megane, Citroen C4, Nissan leaf, Opel Mokka, DS DS3
 
Laatst bewerkt:
Ivm die hulpsystemen. Ik ben toch ook wel fan. Zeker in m'n BMW die 360° camera met dat zicht van bovenaf. Dat is gewoon belachelijk goed. Enige probleem is dat als ik plots met een wagen rij die dat allemaal niet heeft ik mij zo blind voel :D
 
Ivm die hulpsystemen. Ik ben toch ook wel fan. Zeker in m'n BMW die 360° camera

Dat is geen actief hulpsysteem he. Niemand kan tegen passieve hulpsystemen zijn, omdat ze niet ingrijpen in hoe je zelf rijdt.
Heb nu sinds een maand ook zo een 360° camera en is idd zalig en zou ik nu al niet meer kunnen missen.
 
Hier ook de keuze voor een nieuwe bedrijfswagen. Keuze uit:
  • BMW iX1 xDrive 30
  • Kia Niro EV
  • Kia EV6 77kwh
  • Mercedes 250
  • Polestar 2 Std Range SIngle Motor
  • Skoda Enyaq iV 60 (Suite of Coupé (Loft)
  • Volkswagen ID.4 (Pro Business)
  • Volvo XC40 (Single Engine)
  • Volvo C40 (Single Engine)

Ik kom van een BMW 318dA.

Momenteel op smaak voorkeur voor de Polestar, zeker nu die een vernieuwd model heeft. Die Kia EV6 is ook wel ok qua range, maar blijft een Kia met een lelijke achterkant. Zullen maar eens wat testritjes gaan plannen zeker..

Bij Volvo is er onlangs een nieuwe software-update gedaan voor hun nieuwe RWD en AWD waardoor ze nog iets verder geraken. In deze prijs range zijn ze nu 1 van de beste van range. --> Nieuwsbericht

Ik vermoed dat Polestar die update ook nog wel zal doen. Levering van Volvo is in principe sneller dan Skoda, Kia en ik vermoed ook de rest van alternatieven.
 
Hallo iedereen,

Ik zal binnenkort een nieuwe bedrijfswagen bestellen (verplicht elektrisch).
Momenteel ziet het ernaar uit dat het een Volvo C40 of Polestar 2 zal worden. Deze zitten echter al net tegen de grens van mijn budget aan.

Ik lees regelmatig dat de prijzen van EV’s nog zullen dalen op korte termijn door de toenemende concurrentie en onder andere de prijs dalingen bij Tesla.
Daardoor vraag ik mij nu af of ik beter nog enkele maanden wacht op prijsdalingen en dan bestel of dat ik best zo snel mogelijk bestel om eventuele prijs stijgingen te vermijden.

Wat is jullie mening/verwachting hieromtrent?
 
Hallo iedereen,

Ik zal binnenkort een nieuwe bedrijfswagen bestellen (verplicht elektrisch).
Momenteel ziet het ernaar uit dat het een Volvo C40 of Polestar 2 zal worden. Deze zitten echter al net tegen de grens van mijn budget aan.

Ik lees regelmatig dat de prijzen van EV’s nog zullen dalen op korte termijn door de toenemende concurrentie en onder andere de prijs dalingen bij Tesla.
Daardoor vraag ik mij nu af of ik beter nog enkele maanden wacht op prijsdalingen en dan bestel of dat ik best zo snel mogelijk bestel om eventuele prijs stijgingen te vermijden.

Wat is jullie mening/verwachting hieromtrent?
De prijzen zijn enkel maar gestegen sinds tesla hun prijzen verlaagd hebben. In dat opzicht lijkt het best om nu te bestellen.

Maar langs de andere kant worden leasing prijzen nu virtueel hoog gehouden door te lage restwaarden te gebruiken. Als ze dat nog aanpassen, kan het wel eens weer een stuk goedkoper worden.
 
De prijzen zijn enkel maar gestegen sinds tesla hun prijzen verlaagd hebben. In dat opzicht lijkt het best om nu te bestellen.

Maar langs de andere kant worden leasing prijzen nu virtueel hoog gehouden door te lage restwaarden te gebruiken. Als ze dat nog aanpassen, kan het wel eens weer een stuk goedkoper worden.
De vraag is dan wanneer dat ze correcte restwaarden gaan beginnen gebruiken.

Zou zuur zijn om nu een wagen te bestellen en kort daarna een betere uitvoering te kunnen krijgen binnen hetzelfde budget. Maar het kan natuurlijk ook de andere richting uit gaan.
 
Dat is geen actief hulpsysteem he. Niemand kan tegen passieve hulpsystemen zijn, omdat ze niet ingrijpen in hoe je zelf rijdt.
Heb nu sinds een maand ook zo een 360° camera en is idd zalig en zou ik nu al niet meer kunnen missen.
Actief: zorgen dat je de botsing vermijdt
Passief: bij botsing de schade beperken

Dus het is weldegelijk een actief systeem.
 
De prijzen zijn enkel maar gestegen sinds tesla hun prijzen verlaagd hebben. In dat opzicht lijkt het best om nu te bestellen.

Maar langs de andere kant worden leasing prijzen nu virtueel hoog gehouden door te lage restwaarden te gebruiken. Als ze dat nog aanpassen, kan het wel eens weer een stuk goedkoper worden.

Klopt! De leasemaatschappij bij mij op het werk deed hetzelfde. Ik ben dan eens gaan rondkijken naar de concurrentie (ik ben fleetmanager) waar de prijzen tot 100 euro pm goedkoper waren, alleen maar voor huur. Op een lease van 60 maanden is dit dus een gigantisch verschil.

Met dit verhaal naar onze leasemaatschappij gegaan en plots konden de prijzen toch dalen omdat ze de restwaarde opnieuw berekend hadden. Iemand dat eerst budget had voor een Tesla 3 SR had nu ineens met hetzelfde budget een Tesla AWD en nog ruimte voor opties...
 
Hier ook de keuze voor een nieuwe bedrijfswagen. Keuze uit:
  • BMW iX1 xDrive 30
  • Kia Niro EV
  • Kia EV6 77kwh
  • Mercedes 250
  • Polestar 2 Std Range SIngle Motor
  • Skoda Enyaq iV 60 (Suite of Coupé (Loft)
  • Volkswagen ID.4 (Pro Business)
  • Volvo XC40 (Single Engine)
  • Volvo C40 (Single Engine)

Ik kom van een BMW 318dA.

Momenteel op smaak voorkeur voor de Polestar, zeker nu die een vernieuwd model heeft. Die Kia EV6 is ook wel ok qua range, maar blijft een Kia met een lelijke achterkant. Zullen maar eens wat testritjes gaan plannen zeker..

Die "Mercedes 250", wat voor eentje is dat? EQA?

iX1 schijnt ook heel volwassen te zijn. EV6 is een topper, maar informeer je eerst over de levertermijn want wie 1 jaar geleden bestelde krijgt hem maart 2024. Enyaq ook wel in orde.
 
Die "Mercedes 250", wat voor eentje is dat? EQA?

iX1 schijnt ook heel volwassen te zijn. EV6 is een topper, maar informeer je eerst over de levertermijn want wie 1 jaar geleden bestelde krijgt hem maart 2024. Enyaq ook wel in orde.
Kan met die motorisatie idd enkel de EQA zijn. Zou de EQA uit persoonlijke ervaring afraden. Veel ruimte verlies binnenin (zowel achterbank als koffer), verbruikt veel te veel (persoonlijk 24kWh/100km in de winter met een hogere motorisatie) en is volgens mij de traagste van die lijst.
 
Terug
Bovenaan