Er zit volgens mij geen failsafe op die sensoren hoor, of er zou een elektrische storing moeten zijn. Uw verkeersbordherkenning merkt die fout op omdat hij beseft dat hij dingen zou moeten zien en niks ziet, dat kan een dodehoeksensor niet...Ja maar een spiegel kan niet falen... allé tenzij ge hem eraf rijdt maar dan zie je ook visueel dat je niet meer op je spiegel moet vertrouwen.
Tenzij ge natuurlijk van die gruwelijk lelijke camera's hebt zoals op de e-tron.
Ik ben niet tégen rijhulpsystemen op zich maar er zijn wel dingen waar ik mij van af vraag of het ons niet gewoon lui en minder alert maakt? Parkeersensoren, automatische ruitenwissers, automatische lichten... allemaal rijhulpsystemen waar je moeilijk tegen kan zijn, maar een defect in die systemen zorgt niet onmiddelijk voor gevaarlijke situaties. Een defecte dodehoeksensor gaat echter toch iets minder direct opvallen vermoed ik en als je denkt dat het systeem werkt en je vertrouwt er blind op... enfin, ik vermoed dat er wel een soort failsafe aanwezig zal zijn. Mijn Superb geeft bv ook melding als zijn verkeersbordenherkenning even niet werkt voor whatever reason, maar toch.
Het punt is natuurlijk dat het een rijHULPsysteem is, en je er niet blind op mag vertrouwen. Ik denk persoonlijke dat de betrouwbaarheid van zo'n sensor trouwens vele malen hoger is dan de betrouwbaarheid van uw ogen bij snel over schouder te kijken. Het probleem is dat mensen niet willen vertrouwen op een elektronisch systeem omdat het fout kan gaan, maar uw hersenen/zintuigen maken constant van dat soort fouten (voorbeeldje: motorijders spotten in de file). Vergelijk het met een klok, als je 1 minuut wil timen, neem je een horloge. Die kan stuk zijn, maar de kans dat die stuk is, is veel kleiner dan de kans dat jij exact 1 minuut kan tellen.