Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,8%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 95 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 103 36,8%

  • Totaal aantal stemmers
    280
Dus...mijn vriendin haar BMW X1 xDrive25e met M-pack is begin deze maand besteld. Elke optie zit er op, behalve het panoramisch dak.

Nu kan ze echter kiezen om de XC60 T6 Plus Dark van haar manager over te nemen (besteld april 2022). De XC60 zal in mei geleverd worden (de BMW eind september 2024).

De opties die haar manager genomen had: 20" velgen, kofferbescherming, dakdragers, extra adapter voor fiets, trekhaak, getinte ramen achteraan. (persoonlijk zeer rare keuzes, maar soit. Wij zijn niets met die kofferbescherming, dakdragers en fietsadapter)

Opties die ze zal moeten missen indien ze de XC60 neemt: 360graden camera, heads-up display, augmented view bij navigatie, cross-traffic/dodehoeksensors (lichtje in buitenspiegels -->da's pas vanaf de Ultimate), auto-parkeren, harman-Kardon systeem (hoewel het hifi systeem van de XC60 Plus ook al dik in orde is)

De XC60 heeft 185PK verbrandingsmotor aan boord, de X1 136PK.
We hadden reeds een testrit gedaan met de XC60 en dat beviel ons zeer goed (wat een comfy zetels!)

Een voordeel van de XC60 is de tankinhoud.... Ik dacht 70liter, tegenover 35liter voor de bmw. Dagelijks doet ze toch 70km woon-werk verkeer.

La question jambon is dus: kiezen voor de XC60 of blijven bij de X1...

Zijn er XC60 rijders aanwezig die er al een tijdje meer rijden en kunnen vertellen of ze al dan niet zouden ruilen voor een X1 (verlies van ruimte buiten beschouwing gelaten natuurlijk)
 
De XC60 heeft 185PK verbrandingsmotor aan boord, de X1 136PK.

Zeker dat dit klopt ? Volgens wat ik zie is de Volvo 186kW, niet PK, dus benzinemotor is 250pk.
Ik zou denken dat de XC60 toch in een klasse hoger speelt dan de X1. De vraag is dan ook eerder of je kan leven met de ontbrekende opties, want dat is toch wel een hele waslijst precies. Al zou het voor mij enkel die 360° camera zijn die ik echt zou missen. Wel raar dat Volvo, dat toch altijd prat gaat op zijn veiligheid, geen dodehoeksensor standaard heeft.
Ook: met wat moet ze verder blijven rondrijden als ze voor de BMW gaat ? Want we spreken over een verschil in levertijd van bijna anderhalf jaar.
 
Zeker dat dit klopt ? Volgens wat ik zie is de Volvo 186kW, niet PK, dus benzinemotor is 250pk.
Ik zou denken dat de XC60 toch in een klasse hoger speelt dan de X1. De vraag is dan ook eerder of je kan leven met de ontbrekende opties, want dat is toch wel een hele waslijst precies. Al zou het voor mij enkel die 360° camera zijn die ik echt zou missen. Wel raar dat Volvo, dat toch altijd prat gaat op zijn veiligheid, geen dodehoeksensor standaard heeft.
Ook: met wat moet ze verder blijven rondrijden als ze voor de BMW gaat ? Want we spreken over een verschil in levertijd van bijna anderhalf jaar.
Misschien banaal, maar wat ná die XC60?

Terug een segmentje lager shoppen?
Dat wordt zuur

Of, als ze binnen x-maanden of jaar geïnteresseerd is in een andere job kan ze wel een hoger segment opeisen, want dat is ze nu ook "waard".
 
Terug een segmentje lager shoppen?
Dat wordt zuur

Rare redenering. Ja, het is achteraf effen terug wennen (heb zelf anderhalf jaar met iets hoger gereden). Maar je gaat nu toch niet iets laten liggen omdat je mogelijks in 2027 dan weer een trapje lager zult moeten? Uiteindelijk gaat je keuze nu normaal niets uitmaken voor je volgende bestelling in 2027 (ervan uitgaand dat je een XC60 nu niet als leverage zou kunnen gebruiken om iets hoger op te eisen later - wat in de meeste car policies wel al gecoverd is).
 
Dus...mijn vriendin haar BMW X1 xDrive25e met M-pack is begin deze maand besteld. Elke optie zit er op, behalve het panoramisch dak.

Nu kan ze echter kiezen om de XC60 T6 Plus Dark van haar manager over te nemen (besteld april 2022). De XC60 zal in mei geleverd worden (de BMW eind september 2024).

De opties die haar manager genomen had: 20" velgen, kofferbescherming, dakdragers, extra adapter voor fiets, trekhaak, getinte ramen achteraan. (persoonlijk zeer rare keuzes, maar soit. Wij zijn niets met die kofferbescherming, dakdragers en fietsadapter)

Opties die ze zal moeten missen indien ze de XC60 neemt: 360graden camera, heads-up display, augmented view bij navigatie, cross-traffic/dodehoeksensors (lichtje in buitenspiegels -->da's pas vanaf de Ultimate), auto-parkeren, harman-Kardon systeem (hoewel het hifi systeem van de XC60 Plus ook al dik in orde is)

De XC60 heeft 185PK verbrandingsmotor aan boord, de X1 136PK.
We hadden reeds een testrit gedaan met de XC60 en dat beviel ons zeer goed (wat een comfy zetels!)

Een voordeel van de XC60 is de tankinhoud.... Ik dacht 70liter, tegenover 35liter voor de bmw. Dagelijks doet ze toch 70km woon-werk verkeer.

La question jambon is dus: kiezen voor de XC60 of blijven bij de X1...

Zijn er XC60 rijders aanwezig die er al een tijdje meer rijden en kunnen vertellen of ze al dan niet zouden ruilen voor een X1 (verlies van ruimte buiten beschouwing gelaten natuurlijk)
Lijkt mij vooral een verhaal te zijn van 'wil ik wachten op ...'. September '24 is nog vrij lang VS, ya know ... een maandje.

Als je nu met pakweg een Polootje rond zou bollen zou ik daar eerder snel vanaf willen.
Indien dat pakweg nu al iets leuker is, waar je gerust nog >1,5j wilt mee rond bollen ... why not eh. Dan krijg je toch nog steeds 'uw favoriete keuze' (qua wagen & opties).

In zake de tank ... goh ... niet echt een issue lijkt mij, ook met 35l ga je vlot 150km/d mee doen. Je zal regelmatig moeten tanken, mogelijks wel iets meer dan de Volvo (die ook een hoger verbruik zal hebben, met meer power), maar dat zal 't einde v/d wereld niet zijn. Tanken is snel geregeld eh.

By the by ... de Volvo zal wel meer 'power' hebben, maar 't is niet dat het daarom een sportieve wagen wordt hoor.
Zelfs een V60 T8 (een kleinere wagen), met een 400-tal PK ... dat is effe snel in rechte lijn, maar alles behalve sportief.
 
Misschien banaal, maar wat ná die XC60?

Terug een segmentje lager shoppen?
Dat wordt zuur

Het wordt voor iedereen lager shoppen in de toekomst.
Nu meepakken wat je kan.

Dat gezegd zijnde weet ik deze niet zo goed wat hoger en lager is. 360 camera, HUD, H/K zijn toch echt goede opties. Als die X1 groot genoeg is en je bent nog anderhalf jaar tevreden met de wagen die er nu is, dan zou ik gewoon wachten op die X1.

Of afspreken om die XC60 anderhalf jaar te rijden tot de X1 en daarna door te geven aan iemand anders.
 
Of, als ze binnen x-maanden of jaar geïnteresseerd is in een andere job kan ze wel een hoger segment opeisen, want dat is ze nu ook "waard".

In de kleinere flexibele IT bedrijfjes is dat een optie. Maar bij veel firma's valt ge gewoon in een looncategorie en hangt daar een bijhorend lease-budget. Al komt ge met een Bentley de parking opdraaien tijdens uw sollicitatiegesprek :p

Een goede vriend van me, heeft zijn Audi A6 (vorig model) mogen inruilen voor een Volvo XC90 T8. Die is toch niet volledig overtuigd qua afwerking en rijcomfort tov zijn oude A6. De zetels zijn top, maar voor de rest rijdt die wagen erg hard. Em heeft nu toch spijt dat em gelijk naar Volvo is gegaan zonder te testrijden. Ik was ook een beetje verrast van z'n reactie, 'k heb nog niet meegereden.

Persoonlijk zou ik ook voor de X1 gaan als de extra ruimte u weinig doet. Ge hebt nu een wagen zelf aangekleed naar uw eigen wensen, en dan gaat ge rijden met een auto die niet uw smaak is, en waar ge misschien lang op gaat vloeken omdat sommige opties ontbreken.

Of afspreken om die XC60 anderhalf jaar te rijden tot de X1 en daarna door te geven aan iemand anders.

Leuk om te proberen, maar geven ze em dan gewoon niet aan iemand anders die nog een nieuwe wagen moet bestellen?
 
Ja die dodehoeksensor is nu blijkbaar een optie onder de naam ''Driver Awareness Pack", want ik zie die nergens anders vermeld bij de basis opties.
Momenteel heeft ze nog steeds haar Audi A4 waarvan de lease reeds met een jaar verlengd is.

Aangezien ze de positie van haar manager zal innemen, zal ze zijn budget ook overnemen. Ook mss te vermelden: de BMW is op 5 jaar lease genomen, om op die manier de verplichte smartkabel te kunnen nemen). De Volvo is 4 jaar.
Wel absurd, want nadat ze de BMW op 5 jaar besteld had, is er beslist geweest om de smart kabels/wall boxes apart (dus buiten de lease) aan te schaffen, zodat iedereen op 4 jaar kon blijven leasen. :rolleyes:
 
In de kleinere flexibele IT bedrijfjes is dat een optie. Maar bij veel firma's valt ge gewoon in een looncategorie en hangt daar een bijhorend lease-budget. Al komt ge met een Bentley de parking opdraaien tijdens uw sollicitatiegesprek :p

Een goede vriend van me, heeft zijn Audi A6 (vorig model) mogen inruilen voor een Volvo XC90 T8. Die is toch niet volledig overtuigd qua afwerking en rijcomfort tov zijn oude A6. De zetels zijn top, maar voor de rest rijdt die wagen erg hard. Em heeft nu toch spijt dat em gelijk naar Volvo is gegaan zonder te testrijden. Ik was ook een beetje verrast van z'n reactie, 'k heb nog niet meegereden.

Persoonlijk zou ik ook voor de X1 gaan als de extra ruimte u weinig doet. Ge hebt nu een wagen zelf aangekleed naar uw eigen wensen, en dan gaat ge rijden met een auto die niet uw smaak is, en waar ge misschien lang op gaat vloeken omdat sommige opties ontbreken.



Leuk om te proberen, maar geven ze em dan gewoon niet aan iemand anders die nog een nieuwe wagen moet bestellen?
Ha! Nog niet aan gedacht...ik stel het voor :)
 
Bestelling van Audi A3 PHEV is door de dealer ingegeven rond 7 maart. Verkoper dacht destijds dat de leveringstermijn rond augustus - september zou liggen (vond dit al vrij optimistisch). Ondertussen bericht gekregen van de leasing dat de vermoedelijke leveringsdatum 15 december 2023 is. Ik heb geen opties toegevoegd die volgens de verkoper een extra wachttijd geeft. We zullen zien wat het geeft zeker..
 
Kgoh ik ben van een xc60 momentum naar een basic x1 (poolwagen tot men ev6 geleverd raakt) gegaan.
Ik mis de xc60 nog elke dag.

Al maken de opties het wel een moeilijker verhaal. (Mijn x1 heeft enkel cc, electrische koffer, pano dak en climate control als opties)
 
Bestelling van Audi A3 PHEV is door de dealer ingegeven rond 7 maart. Verkoper dacht destijds dat de leveringstermijn rond augustus - september zou liggen (vond dit al vrij optimistisch). Ondertussen bericht gekregen van de leasing dat de vermoedelijke leveringsdatum 15 december 2023 is. Ik heb geen opties toegevoegd die volgens de verkoper een extra wachttijd geeft. We zullen zien wat het geeft zeker..
Idem hier. 27-02 besteld. Verwachte leverdatum 30-11.
 
Dat de prijzen enorm gestegen zijn vooral voor PHEV. Is een feit auto die €680 was op leaseplan is nu 990..
Ik heb een leasebudget van €990 euro. Excl btw. En kan amper een Mercedes CLA phev van ~€47k leasen.
(30k km/ 5 jaar/ banden).
Dus na 5 jaar heeft mijn bedrijf €59.4k betaald. Voor een auto die ~ €47k waard is. Met waarschijnlijk nog een restwaarde van ~€15k. Ik zie dikke kassa.

Mijn VW Tiguan is geannuleerd trouwens na 4 maanden erachter te gaan eindelijk bericht gehad dat het geannuleerd is.
Nu mag ik een stockwagen leasen, maar die zijn echt duur. €900 excl voor een Mercedes CLA shooting brake. Die ik niet eens wil, amper opties behalve een AMG pakket. Ik heb mijn oog laten vallen op een Kia sportage Phev. Ik had liever de Tiguan maar het is niet anders.
 
Dat de prijzen enorm gestegen zijn vooral voor PHEV. Is een feit auto die €680 was op leaseplan is nu 990..
Ik heb een leasebudget van €990 euro. Excl btw. En kan amper een Mercedes CLA phev van ~€47k leasen.
(30k km/ 5 jaar/ banden).
Dus na 5 jaar heeft mijn bedrijf €59.4k betaald. Voor een auto die ~ €47k waard is. Met waarschijnlijk nog een restwaarde van ~€15k. Ik zie dikke kassa.

Mijn VW Tiguan is geannuleerd trouwens na 4 maanden erachter te gaan eindelijk bericht gehad dat het geannuleerd is.
Nu mag ik een stockwagen leasen, maar die zijn echt duur. €900 excl voor een Mercedes CLA shooting brake. Die ik niet eens wil, amper opties behalve een AMG pakket. Ik heb mijn oog laten vallen op een Kia sportage Phev. Ik had liever de Tiguan maar het is niet anders.

Leasingfirma's doen inderdaad gouden zaken. En bv. bij Leaseplan kwam in 2022 30% van hun nettowinst uit winst op restwaarde... Een beetje het model van autoverhuurfirma's (genre Hertz) waar ze op de duur meer winst halen uit het verkopen van auto's op het einde van het contract dan operationeel tijdens het contract zelf.

Al zit er in die €990 lease budget natuurlijk veel meer dan alleen de aankoopprijs min restwaarde, je zit ook met onderhoudskosten, winterbanden, verzekering, pechdienst,... Eventueel nog een voorschot voor brandstof / elektriciteit.
 
Leasingfirma's doen inderdaad gouden zaken. En bv. bij Leaseplan kwam in 2022 30% van hun nettowinst uit winst op restwaarde... Een beetje het model van autoverhuurfirma's (genre Hertz) waar ze op de duur meer winst halen uit het verkopen van auto's op het einde van het contract dan operationeel tijdens het contract zelf.

Al zit er in die €990 lease budget natuurlijk veel meer dan alleen de aankoopprijs min restwaarde, je zit ook met onderhoudskosten, winterbanden, verzekering, pechdienst,... Eventueel nog een voorschot voor brandstof / elektriciteit.
Nochthans is vezekering & brandstof regelmatig iets dat onafhankelijk v/d lease geregeld wordt. Pechverhelping zit meestal mee in de verzekering denk ik.
Zeker brandstof is iets dat heel regelmatig onafhankelijk 't lease contract geregeld wordt. Als in uw 990 ook brandstof moet zitten ... jah ... tush schiet er tegenwoordig wss nog enkel een E-fiets over. :devilish:

Winterbanden, sure. Maar daar betaal je ook extra voor eh.
 
Nochthans is vezekering & brandstof regelmatig iets dat onafhankelijk v/d lease geregeld wordt. Pechverhelping zit meestal mee in de verzekering denk ik.
Zeker brandstof is iets dat heel regelmatig onafhankelijk 't lease contract geregeld wordt. Als in uw 990 ook brandstof moet zitten ... jah ... tush schiet er tegenwoordig wss nog enkel een E-fiets over. :devilish:

Winterbanden, sure. Maar daar betaal je ook extra voor eh.

Ja, alles hangt af van wat je meeneemt in het lease bedrag vs. wat je onafhankelijk regelt.
Bij ons zit alles in het lease bedrag, maar zelfs zonder brandstof is de afschrijving van mijn huidige auto maar 71% van de maandelijkse leasekost.
 
Dat de prijzen enorm gestegen zijn vooral voor PHEV. Is een feit auto die €680 was op leaseplan is nu 990..
Ik heb een leasebudget van €990 euro. Excl btw. En kan amper een Mercedes CLA phev van ~€47k leasen.
(30k km/ 5 jaar/ banden).
Dus na 5 jaar heeft mijn bedrijf €59.4k betaald. Voor een auto die ~ €47k waard is. Met waarschijnlijk nog een restwaarde van ~€15k. Ik zie dikke kassa.

Mijn VW Tiguan is geannuleerd trouwens na 4 maanden erachter te gaan eindelijk bericht gehad dat het geannuleerd is.
Nu mag ik een stockwagen leasen, maar die zijn echt duur. €900 excl voor een Mercedes CLA shooting brake. Die ik niet eens wil, amper opties behalve een AMG pakket. Ik heb mijn oog laten vallen op een Kia sportage Phev. Ik had liever de Tiguan maar het is niet anders.
Ja waarschijnlijk is er tot begin juli een serieuze rush aan de gang op phev’s. Iedereen die het EV verhaal niet ziet zitten heeft als enige alternatief om de phev toer op te gaan.
 
Ja waarschijnlijk is er tot begin juli een serieuze rush aan de gang op phev’s. Iedereen die het EV verhaal niet ziet zitten heeft als enige alternatief om de phev toer op te gaan.
De grootste rush zal wss wel pre-december zijn geweest. Want nu hoor je al meer & meer dat men geen PHEV's meer mag pakken.
 
Terug
Bovenaan