Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,8%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 95 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 103 36,8%

  • Totaal aantal stemmers
    280
De grootste rush zal wss wel pre-december zijn geweest. Want nu hoor je al meer & meer dat men geen PHEV's meer mag pakken.
Bij sommige merken zoals Volkswagen kan je zelf geen hybride meer bestellen. Die modellen zijn zelfs van de modellen en configurator op de website gehaald. Lijkt wel of ze daar mee stoppen
 
Terug een segmentje lager shoppen?
Dat wordt zuur

Of, als ze binnen x-maanden of jaar geïnteresseerd is in een andere job kan ze wel een hoger segment opeisen, want dat is ze nu ook "waard".
Segmentje lager in firmawagen is nu gewoon de realiteit. Soms zelfs twee segmentjes lager.

Maar we mogen ook niet vergeten dat comfort en uitrusting over alle segmenten gewoon een stuk beter is dan 5 of 10 jaar geleden.
 
Ja die dodehoeksensor is nu blijkbaar een optie onder de naam ''Driver Awareness Pack", want ik zie die nergens anders vermeld bij de basis opties.
Dodehoeksensor vind ik zoiets basis en heel nuttig, maar zit bij veel modellen enkel als optie, of zelfs niet te krijgen. :confused2:

Wij hebben een lijst gekregen om te kiezen. Er zitten nog diesel en benzine modellen bij, maar het budget voor die wagens is veel lager dan voor de elektrische wagens. Verbaast me wel een beetje, dat elektrisch nog niet verplicht is voor nieuwe wagens bij ons bedrijf.
 
Iemand ervaring met een bestelling annuleren bij BMW wanneer deze nog (lang) niet in productie is?

Met de prijsdaling van de tesla model Y (zomaar even 14k goedkoper ofzo) zou ik toch willen overschakelen. Voor de lease maatschappij geen probleem, maar vraag me af of er zal moeten betaald worden bij BMW. Ga sowieso nog bellen, maar wou eens luisteren of er iemand ervaring mee heeft.

EDIT: BMW zegt 15% schadevergoeding, toch maar blijven daar dan ... :oink:
 
Laatst bewerkt:
Bij sommige merken zoals Volkswagen kan je zelf geen hybride meer bestellen. Die modellen zijn zelfs van de modellen en configurator op de website gehaald. Lijkt wel of ze daar mee stoppen
Bij VAG zijn er langer bestelstops op hybride modellen gewoon omdat de levertermijnen de spuigaten uitliepen en waarschijnlijk ook omdat de netto marges op de full EV's hoger zijn waardoor ze er voor kiezen om hun volumes vooral te concentreren op die wagens. Dat is trouwens de tendens bij heel veel merken.

Dodehoeksensor vind ik zoiets basis en heel nuttig, maar zit bij veel modellen enkel als optie, of zelfs niet te krijgen. :confused2:

Wij hebben een lijst gekregen om te kiezen. Er zitten nog diesel en benzine modellen bij, maar het budget voor die wagens is veel lager dan voor de elektrische wagens. Verbaast me wel een beetje, dat elektrisch nog niet verplicht is voor nieuwe wagens bij ons bedrijf.
Is dat ook niet zoiets dat vooral 'handig' is en vooral leuk is als je het gewoon bent? Een beetje zoals een achteruitrijcamera zeg maar... dat zou ik ook niet graag meer missen maar mijn vriendin heeft dat niet op haar auto en als ik daar mee rijd parkeer ik nog altijd even vlot als vroeger eerlijk gezegd.

Door de budgetten voor ICE wagens lager te maken (vooral door fiscaliteit vermoed ik) gaan ze indirect wel de push geven naar (PH)EV. Bij ons heeft de vakbond hard geklaagd op het moment dat ICE werd uitgesloten afgelopen zomer. Bij jullie doen ze eigenlijk hetzelfde door de budgetten te verlagen maar je vermijd de zever. Als er iemand klaagt kan je gewoon zeggen "fiscaliteit is gewijzigd. Wil je nog ICE? Dat kan, maar JIJ draait op voor de kost."
 
Is dat ook niet zoiets dat vooral 'handig' is en vooral leuk is als je het gewoon bent? Een beetje zoals een achteruitrijcamera zeg maar... dat zou ik ook niet graag meer missen maar mijn vriendin heeft dat niet op haar auto en als ik daar mee rijd parkeer ik nog altijd even vlot als vroeger eerlijk gezegd.
Ik vind het wel heel handig en ook nuttig voor de veiligheid. Vaak zie je niet dat er verkeer op komst is als je achteruit rijdt, dan biept die sensor wel. Of als je wilt invoegen en niet zeker bent of je voorbij een achterligger bent of niet.
Achteruitrijsensor zou ik ook niet meer willen missen, een achteruitrijcamera vind ik dan weer niet echt nodig zolang je goed door de ruiten kan kijken en sensoren hebt.
Heb nu een citroen C4 gekregen als aanloopwagen en ik zie amper iets door die achterruit. Zeker dan zijn die sensoren en camera wel bijna noodzakelijk om nergens tegen te rijden.
 
Ik vind het wel heel handig en ook nuttig voor de veiligheid. Vaak zie je niet dat er verkeer op komst is als je achteruit rijdt, dan biept die sensor wel. Of als je wilt invoegen en niet zeker bent of je voorbij een achterligger bent of niet.

Is dat niet een andere soort sensor ? Dodehoeksensor is gewoon links en rechts van je, waar er wagens kunnen zitten die je niet of slecht in je spiegels ziet. Wordt dan in de spiegel aangegeven en als het actieve hulp is, wordt er zelfs tegengestuurd. Zelf vind ik deze wat minder nuttig omdat je gemakkelijk ook nog even wat over je schouder kijkt.

Die sensor waar jij het over hebt is voor het detecteren van dwarsverkeer. En dat is gekoppeld aan het noodremsysteem. Is ook vergelijkbaar met eenzelfde systeem vooraan (om dwarsbotsingen te vermijden), en met voetgangersdetectie. Die zaken zitten tegenwoordig ook in de NCAP testen.

Mijn vorige Mercedes was op dat vlak een ramp qua False Positives. De eerste keer dat ik achteraf van een klein parking afreed die op een wat verhoogde berm lag, kreeg ik bijna een hartverzakking. Ik rijd gewoon achteruit en zie dat er niets komt en ineens wordt echt alles dichtgegooid alsof ik ergens tegen bots. Was dus gewoon omdat hij, doordat die parking wat naar beneden afloopt, hij dacht dat de goot een obstakel was waar ik ging tegenbotsen *facepalm*. Was toch een paar keer per jaar dat ik zoiets voorhad en was telkens verschieten.
 
Is dat niet een andere soort sensor ? Dodehoeksensor is gewoon links en rechts van je, waar er wagens kunnen zitten die je niet of slecht in je spiegels ziet. Wordt dan in de spiegel aangegeven en als het actieve hulp is, wordt er zelfs tegengestuurd. Zelf vind ik deze wat minder nuttig omdat je gemakkelijk ook nog even wat over je schouder kijkt.

Die sensor waar jij het over hebt is voor het detecteren van dwarsverkeer. En dat is gekoppeld aan het noodremsysteem. Is ook vergelijkbaar met eenzelfde systeem vooraan (om dwarsbotsingen te vermijden), en met voetgangersdetectie. Die zaken zitten tegenwoordig ook in de NCAP testen.

Mijn vorige Mercedes was op dat vlak een ramp qua False Positives. De eerste keer dat ik achteraf van een klein parking afreed die op een wat verhoogde berm lag, kreeg ik bijna een hartverzakking. Ik rijd gewoon achteruit en zie dat er niets komt en ineens wordt echt alles dichtgegooid alsof ik ergens tegen bots. Was dus gewoon omdat hij, doordat die parking wat naar beneden afloopt, hij dacht dat de goot een obstakel was waar ik ging tegenbotsen *facepalm*. Was toch een paar keer per jaar dat ik zoiets voorhad en was telkens verschieten.
Volgens mij werkt dat allemaal gewoon op de parkeersensoren hoor.

De mensen die een "blindehoeksensor" niet nuttig vinden, moeten trouwens eens met een 2-zits cabrio rijden :p Er is daar wel degelijk een dode hoek die je onmogelijk kan zien.
 
Volgens mij werkt dat allemaal gewoon op de parkeersensoren hoor.
De Citroen C4 die ik nu heb, heeft wel parkeersensoren maar niet die dodehoeksensor en dwarsverkeersensor (of werkt alleszins niet). Is mij niet helemaal duidelijk hoe die sensoren dan precies noemen en wanneer die inbegrepen zijn, staat niet echt duidelijk op de websites (of mss hebben sommige modellen dat niet, zelfs als optie).
 
De Citroen C4 die ik nu heb, heeft wel parkeersensoren maar niet die dodehoeksensor en dwarsverkeersensor (of werkt alleszins niet). Is mij niet helemaal duidelijk hoe die sensoren dan precies noemen en wanneer die inbegrepen zijn, staat niet echt duidelijk op de websites (of mss hebben sommige modellen dat niet, zelfs als optie).
Maar hardware-matig zijn het volgens mij gewoon dezelfde dingen. Je hebt natuurlijk de software nodig, en de hardware om uw melding duidelijk te maken (lampjes in spiegels ofzo)
 
Wat bij de E-Tron indrukwekkend goed werkt is het waarschuwingssysteem wanneer er verkeer uw pad kruist bij het achterwaarts uitrijden.

Dat is volgens mij niet allemaal parkeersensor gerelateerd want die ziet ze van héél ver afkomen. Idem voor mijn inhaalwaarschuwingslampjes eigenlijk. Die flikkeren zelfs als er een achterligger in de verte links aankomt.
 
Goh ... er zit slechts 1 'veiligheidssysteem' op bij mij & da's omdat het er standaard op zit. Dat is dus het 'voetganger detectie noodstop' systeem (of hoe het ook noemt).
Dat zou in theorie dus automatisch moeten stoppen als die een obstakel opmerkt, pakweg een voetganger dus.

Over 't algemeen werkt dat goed, maar soms doet dit toch wel heel raar ze.
'k Heb zo idd al situaties gehad dat die wagen echt alles dicht gooit voor 'lord knows what'. Verkeerd kiezeltje op de grond? Een oneffen tegel op een parking? I dunno.
Maar 'k heb effectief al meermaals zoiets voor gehad dat je vooruit/achteruit wilt bollen in/uit een parkeerplaats en dat die dan uit het niets gewoon alles dicht gooit. En ik bedoel dus niet 'je zit bijna tegen een wagen' eh. Eerder van 'ik sta in 't midden van een open ruimte en geraakt niet meer vooruit want de wagen wil ni'.
'k Heb soms al gedacht van 'wie nu naar mij aan het zien is moet toch echt wel denken dat ik niet met de wagen kan rijden'. Alsof ik 4 keer na elkaar stil val of zoiets.

Mss tijdelijk een stofje/vuiltje op een of andere sensor, who knows.
 
'wie nu naar mij aan het zien is moet toch echt wel denken dat ik niet met de wagen kan rijden'

Ik heb dat gevoel wel vaker met allerhande rijhulpsystemen, bvb ook met Adaptive CC, waar de wagen dan ineens onnodig remt als je invoegt in een snellere rijstrook, puur omdat hij persé direct voldoende afstand wil houden met de voorligger. De achterliggers denken gegarandeerd dat ik een idioot ben.
Misschien iets voor een apart topic :).
 
Bij VAG zijn er langer bestelstops op hybride modellen gewoon omdat de levertermijnen de spuigaten uitliepen en waarschijnlijk ook omdat de netto marges op de full EV's hoger zijn waardoor ze er voor kiezen om hun volumes vooral te concentreren op die wagens. Dat is trouwens de tendens bij heel veel merken.
Ik heb in december een PHEV Passat besteld. Levertijd heb ik niet eens gekregen. We zien wel. Ben nog content met mijn Superb
 
Mijn vorige Mercedes was op dat vlak een ramp qua False Positives. De eerste keer dat ik achteraf van een klein parking afreed die op een wat verhoogde berm lag, kreeg ik bijna een hartverzakking. Ik rijd gewoon achteruit en zie dat er niets komt en ineens wordt echt alles dichtgegooid alsof ik ergens tegen bots. Was dus gewoon omdat hij, doordat die parking wat naar beneden afloopt, hij dacht dat de goot een obstakel was waar ik ging tegenbotsen *facepalm*. Was toch een paar keer per jaar dat ik zoiets voorhad en was telkens verschieten.
Ik heb dat heel snel afgezet in mijn Superb. Ik heb op de parking van de Colruyt eens een hartaanval gehad bij het inparkeren gewoon omdat er takje van die haag 20cm uit stak oid. En ne Superb niet tot achteraan het parkeervak rijden is eigenlijk geen optie met die lengte.

Also als die noodstop opstond kon ik niet achteruit rijden met mijn fietsenrek erop. Mijn trekhaak is niet af fabriek (kon niet op de GreenLine want het exterieur mocht niet gewijzigd worden) en dus worden ook de sensoren achteraan niet uitgeschakeld als de trekhaak in gebruik is. Nu is het alleen nog een kakafonie van waarschuwingssignalen maar hij stopt tenminste niet meer omdat hij denkt dat ik tegen iets ga rijden dat aan de auto zelf hangt :unsure:

Volgens mij werkt dat allemaal gewoon op de parkeersensoren hoor.

De mensen die een "blindehoeksensor" niet nuttig vinden, moeten trouwens eens met een 2-zits cabrio rijden :p Er is daar wel degelijk een dode hoek die je onmogelijk kan zien.
Maar hoeveel mensen vallen onder die specifieke usecase? Ik sluit mij hier toch aan bij @ViperHD , even snel over u schouder kijken is nu ook weer niet zo moeilijk.
Ik vraag mij ook altijd af wat als die zaken falen, hard- of softwarematig? Krijg je een melding dat ze niet meer werken? Of werken ze gewoon niet meer? Als het systeem niet correct werkt en je rijdt iemand aan ga je moeilijk kunnen zeggen "Ja maar, mijn dodehoeksensor werkte niet", je bent nog altijd zelf verantwoordelijk.
 
Maar hoeveel mensen vallen onder die specifieke usecase? Ik sluit mij hier toch aan bij @ViperHD , even snel over u schouder kijken is nu ook weer niet zo moeilijk.
Ik vraag mij ook altijd af wat als die zaken falen, hard- of softwarematig? Krijg je een melding dat ze niet meer werken? Of werken ze gewoon niet meer? Als het systeem niet correct werkt en je rijdt iemand aan ga je moeilijk kunnen zeggen "Ja maar, mijn dodehoeksensor werkte niet", je bent nog altijd zelf verantwoordelijk.
Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk.
Ik vind het best opvallend dat mensen zo tegen de moderne rijhulpsystemen zijn. Spiegels zijn evengoed een rijhulpsysteem he, je kan evengoed over uw schouder kijken. Nog nooit iemand horen beargumenteren dat spiegels slecht zijn omdat het ook kan zijn dat je er dingen niet in ziet...
 
Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk.
Ik vind het best opvallend dat mensen zo tegen de moderne rijhulpsystemen zijn. Spiegels zijn evengoed een rijhulpsysteem he, je kan evengoed over uw schouder kijken. Nog nooit iemand horen beargumenteren dat spiegels slecht zijn omdat het ook kan zijn dat je er dingen niet in ziet...
Ja maar een spiegel kan niet falen... allé tenzij ge hem eraf rijdt maar dan zie je ook visueel dat je niet meer op je spiegel moet vertrouwen.
Tenzij ge natuurlijk van die gruwelijk lelijke camera's hebt zoals op de e-tron. :unsure:

Ik ben niet tégen rijhulpsystemen op zich maar er zijn wel dingen waar ik mij van af vraag of het ons niet gewoon lui en minder alert maakt? Parkeersensoren, automatische ruitenwissers, automatische lichten... allemaal rijhulpsystemen waar je moeilijk tegen kan zijn, maar een defect in die systemen zorgt niet onmiddelijk voor gevaarlijke situaties. Een defecte dodehoeksensor gaat echter toch iets minder direct opvallen vermoed ik en als je denkt dat het systeem werkt en je vertrouwt er blind op... enfin, ik vermoed dat er wel een soort failsafe aanwezig zal zijn. Mijn Superb geeft bv ook melding als zijn verkeersbordenherkenning even niet werkt voor whatever reason, maar toch.
 
Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk.
Ik vind het best opvallend dat mensen zo tegen de moderne rijhulpsystemen zijn. Spiegels zijn evengoed een rijhulpsysteem he, je kan evengoed over uw schouder kijken. Nog nooit iemand horen beargumenteren dat spiegels slecht zijn omdat het ook kan zijn dat je er dingen niet in ziet...
Die dingen vermijden echt accidenten. Gisteren nog een noodstop in actie gezien, ik was bijna zeker dat beide wagens gingen botsen. Kon bijna niet anders dan een automatische noodrem geweest zijn.

Twee rijvakken aan een kruispunt met verkeerslichten, ik sta links en moet wachten wegens file & hou het kruispunt vrij. Rijstrook rechts van me is leeg (ivm voorsorteren buitenring). Voor mij wil een tegenligger links afslaan, maar die kan onmogelijk zien dat er een BMW aan de toegelaten snelheid (70km/h) het kruistpunt gaat oversteken. De BMW kan de tegenligger ook niet zien want de file van mijn rijstrook verhindert het zicht.

Ik zie de BMW wel in m'n achteruitkijkspiegel en probeer nog teken te doen, maar tegenligger zet manoeuver door... Was echt spectaculair.
 
Noodstopsystemen en dergelijke zie ik het nut wel van in. De false positives zijn wel klote, maar dat terzijde.

Een dodehoekverklikker... Mijn ene wagen heeft het en de andere niet. Ik merk dat ik er in de wagen die het heeft gewoon niet op let omdat ik altijd over mijn schouder kijk.
In een wagen met zeer slechte zichtbaarheid kan het misschien wel een lifesaver zijn. Geen idee.
 
Ik vraag mij ook altijd af wat als die zaken falen, hard- of softwarematig? Krijg je een melding dat ze niet meer werken? Of werken ze gewoon niet meer?

Bij Mercedes krijg je alleszins een melding hiervan. Die systemen moeten precies toch foutgevoelig zijn want in het verleden al meegemaakt met een C-klasse dat die ineens niet meer werkten en ik het dus wist omdat er een melding op het dashboard kwam. Nu nen nieuwe Mercedes en op de eerste avond had ik ineens al meldingen van diverse systemen (ook remhulp en lane assist) die niet werkten. Vreemd genoeg niet meer voorgevallen erna.
 
Terug
Bovenaan