Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Kan met die motorisatie idd enkel de EQA zijn. Zou de EQA uit persoonlijke ervaring afraden. Veel ruimte verlies binnenin (zowel achterbank als koffer), verbruikt veel te veel (persoonlijk 24kWh/100km in de winter met een hogere motorisatie) en is volgens mij de traagste van die lijst.
EQB heeft ook een 250. En de enyaq is trager dacht ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: daca
Kan met die motorisatie idd enkel de EQA zijn. Zou de EQA uit persoonlijke ervaring afraden. Veel ruimte verlies binnenin (zowel achterbank als koffer), verbruikt veel te veel (persoonlijk 24kWh/100km in de winter met een hogere motorisatie) en is volgens mij de traagste van die lijst.
EQA250 (Luxury Line) of EQA250+ (Business Line)

Ik ga eens een dag testritjes inplannen denk ik. Zouden die van Polestar alleen bij de dealers in Luik/Brussel/Gent/Antwerpen zijn? Of ook Volvo-garages?
 
Die "Mercedes 250", wat voor eentje is dat? EQA?

iX1 schijnt ook heel volwassen te zijn. EV6 is een topper, maar informeer je eerst over de levertermijn want wie 1 jaar geleden bestelde krijgt hem maart 2024. Enyaq ook wel in orde.
De iX1 & Enyaq in dat lijstje hebben wel maar 60kWh battery pack. De EV6 & de ID.4 bs hebben 77kWh. Misschien is dat voor @Klopgeest geen issue maar het is toch iets om mee te nemen. Als je regelmatig veel kilometers doet op 1 dag is die 77kWh misschien net iets comfortabeler. Ik weet het, even aan de snellader is snel gebeurd maar als het niet hoeft en je moet er niet naar zien is dat toch nog net iets handiger.

Als levertermijn een issue is heb je die iX1 of ID.4 wrs nog het snelste. Enyaq zal richting de 15maand gaat, en de EV6 kan je eigenlijk zelfs niks zinnig over zeggen.
 
Ik zal binnenkort een nieuwe bedrijfswagen bestellen. Rekening houdende met de offertes die ik reeds heb laten evalueren zal ik waarschijnlijk boven mijn budget gaan.
Het bedrag dat ik boven mijn budget ga zal in 1 keer aan mij gefactureerd worden door de leasingmaatschappij.

Stel dat ik €50/maand overbesteed, dan zal ik dus een factuur krijgen van €3000 (60 maanden x €50/maand).

Mijn vraag is nu of ik deze eenmalige eigen bijdrage ook kan laten aftrekken van mijn Voordeel Alle Aard (VAA)?
Als het overbesteed bedrag maandelijks van mijn nettoloon zou worden gehouden (door mijn werkgever), dan kan mijn werkgever deze netto bijdrage zelf afhouden van mijn VAA.
Maar als ik de eigen bijdrage in 1 keer moet betalen is dit niet het geval. Ik heb reeds wat onderzoek gedaan en ik heb gevonden dat de eigen bijdrage kan worden afgetrokken van de VAA die ik heb betaald in hetzelfde jaar als waarin ik de eigen bijdrage heb betaald.

Stel nu dat ik dit jaar nog de nieuwe wagen bestel met een eigen bijdrage van €3000. De kans is groot dat ik deze wagen pas zal ontvangen in 2024 en ook pas dan VAA zal betalen op deze wagen. Ik rijd momenteel wel met een aanloopwagen waar ik ook VAA op betaal.

Zal ik dan in mijn personenbelasting (inkomstenjaar 2023) de €3000 eigen bijdrage kunnen aftrekken (zonder negatief te gaan natuurlijk) van de VAA die ik betaald heb in 2023, ookal was dit VAA op mijn aanloopwagen en niet op de bestelde wagen?

Iemand die hier ervaring/kennis over heeft?

Alvast bedankt!
 
Als je een eigen bijdrage doet op een bedrijfswagen kun je dat in je personenbelasting steken. Exacte methode weet ik echter niet. Ook rekening houden met BTW en verworpen uitgaven.

Als jij 50 euro boven budget gaat, zal je niet 60*50 moeten betalen maar 60*50 + 21% BTW. Dus 3 630 euro.

Als je werkgever een TCO-methode doet betekent dit dat er in die 50 euro de verworpen uitgaven zitten. Die ga je nu ook al betalen bij aflevering van je wagen en het zijn net die kosten dat je kan recupereren via je PB. Maar zoals gezegd heb ik daar geen ervaring mee...
 
Mijn vraag is nu of ik deze eenmalige eigen bijdrage ook kan laten aftrekken van mijn Voordeel Alle Aard (VAA)?
Als het overbesteed bedrag maandelijks van mijn nettoloon zou worden gehouden (door mijn werkgever), dan kan mijn werkgever deze netto bijdrage zelf afhouden van mijn VAA.
Maar als ik de eigen bijdrage in 1 keer moet betalen is dit niet het geval. Ik heb reeds wat onderzoek gedaan en ik heb gevonden dat de eigen bijdrage kan worden afgetrokken van de VAA die ik heb betaald in hetzelfde jaar als waarin ik de eigen bijdrage heb betaald.

Reden dat veel werkgevers vragen om upfront te betalen (vaak voor afhalen van de wagen) is dat wanneer jij na 3 maand het bedrijf verlaat, je werkgever niet zit met een wagen waar hij nog een heel deel van de door jou bestelde meerprijs moet op betalen.

Dat laatste zou moeten kloppen. De laatste wagen die ik als WN bestelde en waarvoor ik over budget ging is dat zo gebeurd, maar dat was wel in 2013, dus mogelijk geen relevante ervaring meer :)
 
Ik zal binnenkort een nieuwe bedrijfswagen bestellen. Rekening houdende met de offertes die ik reeds heb laten evalueren zal ik waarschijnlijk boven mijn budget gaan.
Het bedrag dat ik boven mijn budget ga zal in 1 keer aan mij gefactureerd worden door de leasingmaatschappij.

Stel dat ik €50/maand overbesteed, dan zal ik dus een factuur krijgen van €3000 (60 maanden x €50/maand).

Mijn vraag is nu of ik deze eenmalige eigen bijdrage ook kan laten aftrekken van mijn Voordeel Alle Aard (VAA)?
Als het overbesteed bedrag maandelijks van mijn nettoloon zou worden gehouden (door mijn werkgever), dan kan mijn werkgever deze netto bijdrage zelf afhouden van mijn VAA.
Maar als ik de eigen bijdrage in 1 keer moet betalen is dit niet het geval. Ik heb reeds wat onderzoek gedaan en ik heb gevonden dat de eigen bijdrage kan worden afgetrokken van de VAA die ik heb betaald in hetzelfde jaar als waarin ik de eigen bijdrage heb betaald.

Stel nu dat ik dit jaar nog de nieuwe wagen bestel met een eigen bijdrage van €3000. De kans is groot dat ik deze wagen pas zal ontvangen in 2024 en ook pas dan VAA zal betalen op deze wagen. Ik rijd momenteel wel met een aanloopwagen waar ik ook VAA op betaal.

Zal ik dan in mijn personenbelasting (inkomstenjaar 2023) de €3000 eigen bijdrage kunnen aftrekken (zonder negatief te gaan natuurlijk) van de VAA die ik betaald heb in 2023, ookal was dit VAA op mijn aanloopwagen en niet op de bestelde wagen?

Iemand die hier ervaring/kennis over heeft?

Alvast bedankt!
Ik weet niet hoe het bij jullie werkt maar bij ons komt de factuur van de leasing pas op het moment dat de wagen in de garage staat. Ik heb bv in December 22 een nieuwe wagen besteld ~2k over budget, wagen wordt pas geleverd in Juni 24, factuur (van ~€2.4k) komt dus ook pas in Juni 24.

Het feit dat je overigens spreekt van een "nieuwe" bedrijfswagen doet mij vermoeden dat je reeds een bedrijfswagen hebt? In dat geval is het moment dat de factuur komt minder relevant, je kan het bedrag van de factuur namelijk aftrekken van VAA betaald op je vorige wagen ook als ik het goed voor heb. Moest dat niet zo zijn zou ik bv niet graag mijn wagen in december ontvangen...

Het is hier al een aantal keer voorbij gekomen en @Enira heeft mij een tijdje terug volgende link bezorgd: https://www.standaard.be/cnt/dmf20140611_037
 
Reden dat veel werkgevers vragen om upfront te betalen (vaak voor afhalen van de wagen) is dat wanneer jij na 3 maand het bedrijf verlaat, je werkgever niet zit met een wagen waar hij nog een heel deel van de door jou bestelde meerprijs moet op betalen.
Dat kan toch even goed bij ontslag gevraagd worden? Zo was dat bij vorige werkgevers bij mij.
 
Dat kan toch even goed bij ontslag gevraagd worden? Zo was dat bij vorige werkgevers bij mij.
Inderdaad.

Ik zou dus willen vragen aan mijn werkgever om het overbesteed bedrag aan de leasingmaatschappij te betalen en dan maandelijks een bedrag in te houden op mijn loon. Op die manier kan de werkgever dit bedrag inhouden op mijn VAA en is alles veel gemakkelijker.

Geen idee of ze dat gaan willen doen natuurlijk.
 
Ik heb beide meegemaakt... Onmiddellijk betalen (nu) of maandelijkse afhouding op je loon (vorige wg). Het bedrijf kan dat zelf bepalen, maar als dat hun policy is, schat ik de kans klein in dat ze case per case dat gaan bepalen. Iedereen gelijk voor de wet dus...
 
Maandag mag ik mijn nieuwe wagen in ontvangst nemen. Ik heb nog net op de valreep een interessante stockwagen kunnen kopen met een hele mooie korting (20%), op voorwaarde dat hij in maart nog ingeschreven werd.

Laadpas heb ik via BMW, maar een tankkaart moet ik nog bestellen. Als ik me goed herinner, werd hier regelmatig de gratis tankkaart van Maes aangeraden?
 
Inderdaad.

Ik zou dus willen vragen aan mijn werkgever om het overbesteed bedrag aan de leasingmaatschappij te betalen en dan maandelijks een bedrag in te houden op mijn loon. Op die manier kan de werkgever dit bedrag inhouden op mijn VAA en is alles veel gemakkelijker.

Geen idee of ze dat gaan willen doen natuurlijk.
Men kan dat altijd, als men wil. Regelmatig is dat weliswaar een gunst aan trouwe WN's & voor velen is het ook gewoon policy die vast staat (eender welke approach).
Anyway ... uw VAA, net als uw personenbelasting zelf, is iets dat uiteindelijk bepaald wordt op jaarbasis. Dus onafhankelijk wanneer jij uw eigen inbreng 'in bulk' gaat betalen, dit geldt voor het jaar, niet de maand waarin je dat doet.

Dus als je dat voorbije jaar nog geen eigen inbreng had (pakweg maandelijks), dan zou je uw eigen inbreng van november ook gewoon nog op uw personenbelasting zien verrekend worden overheen het VAA bedrag van het hele jaar.

Uw VAA kan nu wel niet negatief gaan & uw eigen inbreng wordt 'afgetrokken' van het verschuldigde VAA bedrag eh. Daarom dat het in 't algemeen ook niet interessant is om in 1 keer een 'lump sum' te betalen, zeker als die hoger zou liggen dan uw maximum VAA bedrag voor dat jaar.
Al zeker in 't geval van een PHEV/EV. Je zou zo bv. een 150 EUR VAA/mnd kunnen hebben, wat dus wil zeggen dat je maximum 150 * 12 EUR kunt 'verminderen'. Basically, 1800 EUR is een stuk minder dan uw 3K.
Dus de eerste 1800 is 'voordelig' voor u, de andere 1200 is volle pot.
 
Stel aan je werkgever voor om je eigen bijdrage over 2 kalenderjaren te splitsen, bijvoorbeeld €1500 in december 2023 en €1500 in januari 2024. Zo moet je 2 jaar weinig of geen belasting betalen op je VAA, een belastingbesparing van €1500. Daar kan je toch al eens een keer of 30 van gaan eten he.
 
Ik heb beide meegemaakt... Onmiddellijk betalen (nu) of maandelijkse afhouding op je loon (vorige wg). Het bedrijf kan dat zelf bepalen, maar als dat hun policy is, schat ik de kans klein in dat ze case per case dat gaan bepalen. Iedereen gelijk voor de wet dus...

Bij mij is men het gewoon vergeten. Ik moest 300 eur opleggen (ivm opties). Nooit een factuur gekregen.
Ook er niet over gepiept.
 
Terug
Bovenaan