Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 50 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,6%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,7%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 106 37,2%

  • Totaal aantal stemmers
    285
Dat is enkel geldig voor consumenten.
Voor B2b is de wetgeving anders en is een levertermijn eigenlijk louter indicatief en zonder engagement. Technisch gezien kan/mag men zelfs de prijs indexeren (al heb ik dat wel nog nooit weten gebeuren).
Op mijn factuur staat toch anders. In theorie kan je na de eerste datum een tweede uiterste leverdatum aanvragen of kosteloos annuleren.
Indien de tweede leverdatum niet nageleefd is kan je een schadeclaim van 10% opeisen.
Uiteraard zijn ze wel slim genoeg om geen 2 uiterste leverdatum te pinnen 🤣
 
Op mijn factuur staat toch anders. In theorie kan je na de eerste datum een tweede uiterste leverdatum aanvragen of kosteloos annuleren.
Indien de tweede leverdatum niet nageleefd is kan je een schadeclaim van 10% opeisen.
Uiteraard zijn ze wel slim genoeg om geen 2 uiterste leverdatum te pinnen 🤣
Waarschijnlijk bedoel je de algemene voorwaarden. Meer achteraan staat dat die dingen enkel geldig zijn bij consumenten. Van zodra er een ondernemingsnummer is zijn die zaken niet van toepassing.
 
Wat zijn de leuke opties voor een sedan als je nu ongeveer zou moeten bestellen?
  • Tesla model 3 -> Komt facelift binnen +- jaar?
  • BMW i4 -> leuke wagen maar blijft toch wat compromis omdat hij platform deelt met de 'gewone' 4. Elektrische 3 duurt dan weer nog een jaar of 2?
  • Polestar 2 -> Net kleine facelift gehad, probleem is dat de stockwagens nog pré facelift zijn wat ambetant is als je NU een auto nodig hebt en geen half jaar wil wachten... Scheelt hem pak in vermogen, range,... dus wel de moeite om die nieuwe af te wachten.
Is een wat ongelukkige periode waar de meeste opties nog in de maak zijn denk ik? bmw i3, mercedes EQC sedan, audi A4 etron,..?
 
Wat zijn de leuke opties voor een sedan als je nu ongeveer zou moeten bestellen?
  • Tesla model 3 -> Komt facelift binnen +- jaar?
  • BMW i4 -> leuke wagen maar blijft toch wat compromis omdat hij platform deelt met de 'gewone' 4. Elektrische 3 duurt dan weer nog een jaar of 2?
  • Polestar 2 -> Net kleine facelift gehad, probleem is dat de stockwagens nog pré facelift zijn wat ambetant is als je NU een auto nodig hebt en geen half jaar wil wachten... Scheelt hem pak in vermogen, range,... dus wel de moeite om die nieuwe af te wachten.
Is een wat ongelukkige periode waar de meeste opties nog in de maak zijn denk ik? bmw i3, mercedes EQC sedan, audi A4 etron,..?
Die BYD han. Een pak luxe en blijkbaar best een grote speler op de ev markt.
 
Wat zijn de leuke opties voor een sedan als je nu ongeveer zou moeten bestellen?
  • Tesla model 3 -> Komt facelift binnen +- jaar?
  • BMW i4 -> leuke wagen maar blijft toch wat compromis omdat hij platform deelt met de 'gewone' 4. Elektrische 3 duurt dan weer nog een jaar of 2?
  • Polestar 2 -> Net kleine facelift gehad, probleem is dat de stockwagens nog pré facelift zijn wat ambetant is als je NU een auto nodig hebt en geen half jaar wil wachten... Scheelt hem pak in vermogen, range,... dus wel de moeite om die nieuwe af te wachten.
Is een wat ongelukkige periode waar de meeste opties nog in de maak zijn denk ik? bmw i3, mercedes EQC sedan, audi A4 etron,..?

Klopt, niet veel alternatieven bij de sedans.

De lagere motorisatie van de Mercedes EQE kan mogelijks ook nog lukken, afhankelijk van welke motor en uitrusting je bij de concurrenten op het oog zou hebben.

Eventueel nog de Hyundai Ioniq 6 (wel een stijl waar je voor moet te vinden zijn). De BYD Han zou bij ons wel een stuk duurder geweest zijn dan de rest van die lijst, als ze dat merk zouden toegelaten hebben.
 
Mercedes is idd echt erg.
Bij mij al 3x verschoven, laten zelf niets weten.
Enkel als je een week na beloofde datum belt en er naar vraagt. "ah, die is x-maand opgeschoven"

Momenteel is eind deze maand mijn nieuwe datum.
Wanneer besteld en welk model?
Mijn garage kan zelfs nog geen datum geven na 9 maand. ;)
 
Bij mij al 3x verschoven, laten zelf niets weten.
Enkel als je een week na beloofde datum belt en er naar vraagt. "ah, die is x-maand opgeschoven"

De vraag is of dat aan het merk/constructeur ligt of aan de individuele medewerkers.
Bij mij viel het overigens allemaal nog wel mee. In mei 2022 besteld en toen ging de wagen wellicht voor september zijn, wat me onrealistisch snel leek. In de zomer dan nog eens gemaild en dan was het 'eind januari'. Wagen is uiteindelijk midden februari geleverd, dus wachttijd van 9 maand.

Ook qua opties kan ik niet klagen. Was bijna full-option (ook niet zo moeilijk met zo een beperkte optie-lijst) en alles zat er op. Meer zelfs, er zaten nog 2 opties op die ik niet eens besteld had (simpelweg omdat ze toen ook niet op de optielijst stonden). De opmerkelijkste zijn de elektrische zetels met geheugen, gezien dat een optie is van €760 als ik vandaag naar hun configurator kijk.
 
De vraag is of dat aan het merk/constructeur ligt of aan de individuele medewerkers.

De enige die ik ken met een (elektrische) Mercedes bedrijfswagen is toch ook absoluut niet te spreken over de klantenservice. Nul communicatie, steeds de levering uitstellen zonder echte nieuwe datum.
Om dan opeens uit het niets te horen van de leasing 'uw nieuwe wagen is aangekomen, gelieve deze week nog uw oude wagen in te leveren'. Waar hij niet kon mee lachen want de week daarop gingen ze op skivakantie (dus: rails voor de dakkoffer die niet op zijn nieuwe auto passen. Nul ervaring met elektrisch rijden en opladen. Nog geen laadpassen geregeld voor in het buitenland. Geen sneeuwkettingen voor op de nieuwe banden. Etc etc). Waarna hij Mercedes niet eens kon bereiken om een afspraak vast te leggen om de nieuwe te gaan ophalen...
 
Wanneer besteld en welk model?
Mijn garage kan zelfs nog geen datum geven na 9 maand. ;)
Augustus '21 - CLA shooting brake 😂
Goed op tijd voor contract van huidige dat augustus '22 afliep, helaas niet gehaald.

Weet wel niet wanneer de leasing de bestelling naar Mercedes heeft gestuurd.
Enkele weken na eerste bestelling bericht gehad dat sommige opties(dodehoek-sensor) niet konden wegens tekort aan chips.
"Bestel dan maar zonder" ging niet, moest het hele bestelproces terug doorlopen.

Eerste bericht van Mercedes(begin '22 denk ik) was levering augustus '22, dan november '22, nu eind maart '23.
 
Om dan opeens uit het niets te horen van de leasing 'uw nieuwe wagen is aangekomen, gelieve deze week nog uw oude wagen in te leveren'. Waar hij niet kon mee lachen want de week daarop gingen ze op skivakantie (dus: rails voor de dakkoffer die niet op zijn nieuwe auto passen. Nul ervaring met elektrisch rijden en opladen. Nog geen laadpassen geregeld voor in het buitenland. Geen sneeuwkettingen voor op de nieuwe banden. Etc etc). Waarna hij Mercedes niet eens kon bereiken om een afspraak vast te leggen om de nieuwe te gaan ophalen...

Bij welke leasing maatschappij zat hij dan ? Want ik kan me niet inbeelden dat de leasing er moeilijk over zou doen om de levering een paar weken uit te stellen in zo'n situatie. Trouwens, dan kwam het hem goed uit dat hij Mercedes niet kon bereiken voor een afspraak... 😁

Mijn ervaring is overigens dat het vooral de communicatie tussen Mercedes en leasing is die in de soep loopt. En op dat vlak geef ik Mercedes het voordeel van de twijfel, want de communicatie van LeasePlan is op alle vlakken ondermaats (dus niet enkel qua bestelling). Ik had meer zicht op de status van mijn bestelling dan LeasePlan zelf.

Feit is inderdaad wel dat je qua officiële/automatische notificaties helemaal niets van Mercedes hoort, maar opnieuw komt dat misschien omdat jij ook niet de persoon bent die de wagen aankoopt. Dus daarmee dat ik zei dat het van de individuele medewerkers ook kan afhangen. Eens de bestelling binnen is, doen verkopers ook niet veel moeite meer voor je, en al zeker niet als het een leasewagen is. Dus je moet er zelf wat achter zitten, en op dat vlak moet een verkoper toch echt wel in hun tools kunnen inschatten voor wanneer het zal zijn. Toen ik in december aan mijn verkoper vroeg of hij de datum al kon bevestigen en of ik alle opties ging hebben, kon hij al bevestigen dat het voor februari was en er niets ging ontbreken. En toen ik begin februari dan nog eens checkte zag hij ook effectief dat mijn wagen die dag in productie ging.
 
Goh ... leasing firma's zijn dan blijkbaar allemaal een ramp als ik het zo hoor.
Bij ons is dit ook iets waar onze verantwoordelijke de muren van op loopt.

Bv. ... men is al meer dan een jaar een 'platform' aan het (proberen) aanbieden, maar telkens is het weer 'kapot' & rollen ze hun website weer terug.
Dat in zake het raadplegen van beschikbare wagens & dus basically een semi-configurator.

Anyway ... vorige donderdag krijg ik dan een of andere random mail dat er een account voor mij zou zijn aangemaakt & ik die moet activeren. Aiight, fine. Zo gezegd zo gedaan.
'Platform' blijkt dus veel gezegd, 't is slechts een website om mijn huidige 'status' na te kijken.
Nu is mijn (nieuwe) wagen ondertussen straks 2 mnd in m'n bezit (& is de vorige dus al even lang terug ingeleverd). En dat platform geeft aan dat m'n 'vorige' wagen m'n 'huidig' contract is & dat dit ondertussen dus dik over tijd is.

Je zou denken van 'oh well, whatever ... website niet up-to-date'.
Maar dan bedenk ik mij dat ik nog steeds geen bevestiging heb gekregen van de leasing dat de ingeleverde wagen 'ontvangen & OK bevonden' is.
Zo zou men binnen 6mnd bij wijze van spreken nog kunnen af komen met 'dit krasje valt niet onder de renta normen' terwijl ik die wagen al 6mnd niet meer gezien heb & wie weet wat men er mee uit gestoken heeft.
Ik vind het sowieso al niet kunnen dat men die inspectie niet doet als ik er bij ben, maar dees wordt dus wel wat belachelijk. Ik heb er dan wel foto's van getrokken langs alle kanten, but still.

Maar ook hoor ik dat het een ramp is om een offerte te krijgen. Zowel van de verantwoordelijke als sommige collega's hoor ik dan dat het telkens weken & weken aan sleept eer men een 'prijs' geeft o.b.v. een offerte v/d dealer.
Hun 'platform' werkt voor gene meter, dus daar moet men al niet mee schermen.

En qua levering heb ik het hier eerder wel al eens geschreven ... m'n wagen was er blijkbaar al in december. Maar niemand wist van iets, ze hebben die dan maar ingeschreven & uiteindelijk de nummerplaten dan maar naar de verkeerde locatie gestuurd (zijnde, naar den buro i.p.v. de dealer).
Maar bij ons wist niemand van de ballen, noch via hun, noch via de dealer. En dit was allemaal een maand of 2, 3 vooraleer mijn toenmalig leasingcontract moest aflopen.

Anyway ... 'het leven zoals het is -> leasing perikelen'
 
Bij welke leasing maatschappij zat hij dan ? Want ik kan me niet inbeelden dat de leasing er moeilijk over zou doen om de levering een paar weken uit te stellen in zo'n situatie. Trouwens, dan kwam het hem goed uit dat hij Mercedes niet kon bereiken voor een afspraak... 😁

Ghoh, zo goed kwam het niet uit. Want hij dacht dat hij zijn elektrische Mercedes al ging hebben,dus had nog snel geregeld om op reis te vertrekken met de auto van zijn zuster. Waarna hij dan Mercedes niet meer kon bereiken, maar dan toch is vertrokken met de auto van zijn zuster omdat ze bij haar thuis daar dan al het gerief al waren gaan leggen.
En volgens mij is het inderdaad LeasePlan. Ik heb ooit Belfius lease gehad en ik wil nog altijd een molotovcocktail in hun kantoren binnensmijten. Ook al problemen gehad met WestLease. Mevrouw Parabellum heeft geen klachten over ALD denk ik.
 
Iemand hier een idee wat het kost om een nieuwe sleutel te laten bijmaken? Ik moet binnenkort mijn oude auto inleveren (mag deze houden tot de laadpaal geïnstalleerd is) maar begin een spijtig vermoeden te krijgen dat mijn reservesleutel kwijt is. Fleetmanager raadde aan om dit eventueel nog voor inleveren in orde te brengen, anders moet je bovenop de prijs van een nieuwe sleutel ook nog een administratieve kost betalen.
 
Iemand hier een idee wat het kost om een nieuwe sleutel te laten bijmaken? Ik moet binnenkort mijn oude auto inleveren (mag deze houden tot de laadpaal geïnstalleerd is) maar begin een spijtig vermoeden te krijgen dat mijn reservesleutel kwijt is. Fleetmanager raadde aan om dit eventueel nog voor inleveren in orde te brengen, anders moet je bovenop de prijs van een nieuwe sleutel ook nog een administratieve kost betalen.
Hangt wat van het merk af, maar dat is redelijk prijzig. Ik meen mij iets van 300€ te herinneren.
 
iemand idee wat je met leasebudget van 700-800 euro kan krijgen? ik kan kiezen tussen een bedrijfswagen of 500 euro bruto opslag.

ik rijd zelf met een 3j oude full option mazda cx-5 dus zou niet willen downgraden( dus +- evenveel ruimte, adaptive cruise control, lederen interieur, lane assist, heads up display,... en bij voorkeur terug een suv zijn allemaal dingen die ik terug wil)

De enige vereiste van werkgever is dat het een minstens een hybride is en dat doet mij wat de das om in keuze...

van wat ik google kom ik uit op een zo goed als kale Q3 of hybride xc40 als alternatief.... dat gaat het denk ik niet worden dan.

liefst vanal had ik gewoon terug een cx-5 ( beste auto waar ik ooit mee gereden heb), maar de enige hybride bij mazda is de cx-60 en buiten budget.
 
Terug
Bovenaan