Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 50 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,5%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,6%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 107 37,4%

  • Totaal aantal stemmers
    286
Eén ding is zeker, binnenkort zal het aantal premium dikke bakken op de Vlaamsche oprit drastisch dalen. TCO van die iX3 is serieus gestegen.

De iX3 is de bedrijfswagen van mevrouw Parabellum. Ze heeft 'm besteld, mensen in dezelfde leasecategorie konden een half jaar later al geen iX3 meer binnen budget configureren. Dan spreken we over eind 2021.

Door de veranderende fiscaliteit gaat het systeem van bedrijfswagens sowieso wat uitdoven op lange termijn. Er is nu even een opstoot geweest in dure modellen met de elektrische wagens, maar de tendens is duidelijk.
 
De iX3 is de bedrijfswagen van mevrouw Parabellum. Ze heeft 'm besteld, mensen in dezelfde leasecategorie konden een half jaar later al geen iX3 meer binnen budget configureren. Dan spreken we over eind 2021.

Door de veranderende fiscaliteit gaat het systeem van bedrijfswagens sowieso wat uitdoven op lange termijn. Er is nu even een opstoot geweest in dure modellen met de elektrische wagens, maar de tendens is duidelijk.
Sommige firma's gaan hun budgetten optrekken, heb zo ex collega's die daardoor wel nog hele mooie EV's kunnen shoppen... Maar budgettair gesproken zal niet elke firma dit kunnen of zelfs willen.
 
Sommige firma's gaan hun budgetten optrekken, heb zo ex collega's die daardoor wel nog hele mooie EV's kunnen shoppen... Maar budgettair gesproken zal niet elke firma dit kunnen of zelfs willen.

Inderdaad, zeker bovenop de loonsindexatie van de afgelopen 2 jaar is het een duur grapje om nog eens de lease budgetten te verhogen. Zeker de komende jaren nog eens de aftrekbaarheid van bedrijfswagens daalt.
En voor multinationals is België al een duur land vanwege de loonkost.
 
Inderdaad, zeker bovenop de loonsindexatie van de afgelopen 2 jaar is het een duur grapje om nog eens de lease budgetten te verhogen. Zeker de komende jaren nog eens de aftrekbaarheid van bedrijfswagens daalt.
En voor multinationals is België al een duur land vanwege de loonkost.
Volledig correct, maar anderzijds is die leasewagen (in bijna alle gevallen) ook gewoon een stuk van uw loon. En dat jaar na jaar achteruit zien gaan (door bevriezen van wagenbudget over lange tijd), ervaar ik toch als loon inleveren.
Dat is aan de ene kant (cash) wat bijgeven, om aan de andere kant (wagenbudget) weer weg te nemen.

Laat ons wel wezen, als ik hetzelfde brutoloon kreeg in Duitsland, dan kocht (of leasde misschien) ik diezelfde dikke auto gewoon privé.
(alé, of dan kon ik dat, of ik dat zou doen is wat anders :p).
 
Q8 vaker dan een iX3? Als er nu 1 model is dat ik amper tegenkom, moet het wel Q8 zijn :p
Nu, het maakt al niet uit, moraal van het verhaal is dat de iX3 (en i4 ook, maar die beginnen nu pas stevig te leveren) gewoon heel goed verkopen en dat BMW op EV-markt een stevig aandeel aan het pakken is. Qua EV's/PHEV's hier in de wijk is het trouwens:
3 iX3's
1 e-tron S
1 C4
1 Polestar 2
1 iX
1 545e
1 Passat GTE
Maar ene mens met smaak in uw wijk precies :unsure:
 
Hij bedoelt duidelijk de iX.

M.b.t. de iX3. Vergeet niet dat BMW (België) die stevig in de markt heeft gezet via van het gunstige optiepakket. Die wagen is standaard bijna full option. Dat is bij de iX1 en iX al niet meer het geval.

Heb dat eens nagevraagd bij Meerschman en zij bevestigen ook dat de iX3 vlot gaat dankzij het gulle standaard pakket.

Ik heb zelf een MC mica 360° stoel en in mijn ix3 heeft de passagier nog redelijk wat plaats.
 
Inderdaad, zeker bovenop de loonsindexatie van de afgelopen 2 jaar is het een duur grapje om nog eens de lease budgetten te verhogen. Zeker de komende jaren nog eens de aftrekbaarheid van bedrijfswagens daalt.
En voor multinationals is België al een duur land vanwege de loonkost.

En veel multinationals snappen ook de bedrijfswagencultuur niet. Bijvoorbeeld m'n vrouw is bij een multinational HR Manager voor de 3 sites in België, maar ze beheert ook het wagenpark. Belgïe rapporteert aan Nederland. In Nederland zijn ze dus tegen bedrijfswagens. Die snappen dat gewoon (en de kost) niet. Nu heeft m'n vrouw de mensen wel de keuze gegeven om ook te leasen op 5 jaar in plaats van 4 jaar. Zo kunt ge als werknemer iets verder springen qua configuratie.

Nu zijn 't onderhandelingen om toch de budgetten voor leasing in BE te indexeren, want da's jaren niet meer gebeurd.
 
Is hier iemand die bij een Mercedes Benz garage werkt en kan zeggen waarom er zo'n gigantisch lange wachttijd is op wagens?
Na 9 maand kunnen ze mij nog steeds niet zeggen wanneer de wagen zal geproduceerd worden (gaat hier om een CLA coupé).
Ik dacht dat de chiptekorten ondertussen wel al ruime tijd opgelost waren...
 
Volledig correct, maar anderzijds is die leasewagen (in bijna alle gevallen) ook gewoon een stuk van uw loon. En dat jaar na jaar achteruit zien gaan (door bevriezen van wagenbudget over lange tijd), ervaar ik toch als loon inleveren.
Dat is aan de ene kant (cash) wat bijgeven, om aan de andere kant (wagenbudget) weer weg te nemen.

Laat ons wel wezen, als ik hetzelfde brutoloon kreeg in Duitsland, dan kocht (of leasde misschien) ik diezelfde dikke auto gewoon privé.
(alé, of dan kon ik dat, of ik dat zou doen is wat anders :p).

Ik kijk er op dezelfde manier naar, ons wagenbudget is ook al 4 jaar niet meer geïndexeerd (daarvoor kan ik niet vergelijken), met alle gevolgen van dien. Maar aan de andere kant snap ik dat het voor werkgevers dure tijden zijn en dat ze niet eindeloos sinterklaas kunnen spelen :)

En veel multinationals snappen ook de bedrijfswagencultuur niet. Bijvoorbeeld m'n vrouw is bij een multinational HR Manager voor de 3 sites in België, maar ze beheert ook het wagenpark. Belgïe rapporteert aan Nederland. In Nederland zijn ze dus tegen bedrijfswagens. Die snappen dat gewoon (en de kost) niet. Nu heeft m'n vrouw de mensen wel de keuze gegeven om ook te leasen op 5 jaar in plaats van 4 jaar. Zo kunt ge als werknemer iets verder springen qua configuratie.

Nu zijn 't onderhandelingen om toch de budgetten voor leasing in BE te indexeren, want da's jaren niet meer gebeurd.

Vreemd dat ze dat in Nederland niet snappen, dat is zo ongeveer na België het land in Europa waar nog vaak bedrijfswagens gegeven worden, ondanks de hoge bijtelling.
 
Iemand die me wat raad kan geven voor aankoop eigen bedrijfswagen aub? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Situatie: ik werk als consultant sinds 5 jaar en rij ongv 35K KM per jaar. Momenteel Peugeot 308 SW break en die is bijna afbetaald.
Dus idealiter zou ik eind dit jaar in een nieuwe wagen moeten zitten.

Nu ben ik aan het kijken voor een nieuwe break en wens te upgraden naar bij voorkeur plug-in hybride Volvo/Audi/Volkswagen.
Aanraders?

Ik twijfel ook tussen een leasing/financiële renting of zelf aankopen.

Iemand in gelijkaardige situatie die mij zijn ervaring kan delen aub?
Ik start dit weekend met bezoeken aan enkele verdelers.
 
't is maar wat uw definitie van wijk is he :)

Dalemburgh-vogelvlucht-kopie-verkleind1.jpg
:D

Neenee, we wonen technisch in een verkaveling, niet in een wijk (naar mijn definitie dan). Een wijk zie ik als "1 straat met dan verschillende doodlopende aftakkingen waar overal huizen staan". Dat is het hier ook niet, maar ik zie eigenlijk ook niet wat daar mis mee is :p
 
Hij bedoelt duidelijk de iX.
De iX heeft één van de lelijkste voorkanten dat een BMW ooit heeft gehad. Achterkant gaat er nog mee door.
Maar goed, ben sowieso geen fan van SUV's. Zou er enkel één rijden als het me werd opgelegd, ik veel off road moet (dan zou ik wel voor iets anders dan een iX gaan) of als ik een hoge instap nodig heb op mijn oude dag.
 
Laatst bewerkt:
Dalemburgh-vogelvlucht-kopie-verkleind1.jpg
:D

Neenee, we wonen technisch in een verkaveling, niet in een wijk (naar mijn definitie dan). Een wijk zie ik als "1 straat met dan verschillende doodlopende aftakkingen waar overal huizen staan". Dat is het hier ook niet, maar ik zie eigenlijk ook niet wat daar mis mee is :p
Dit dan:
 
Terug
Bovenaan