De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Een ix1/ix3 heeft wel een ruimere achterbank ook denk ik? Maar voor een jong gezin maakt dat nog minder uit. Voor volwassenen op de achterbank zal dat meer een rol spelen. En het feit dat de i4 een 5 deurs is doet ook al veel voor de koffer.
De achterbank van de X1/iX1 kan je wel bezwaarlijk ruim noemen. Voor kleine kinderen, sure... maar volwassenen of pubers in hun groeispurt lijkt mij dat geen pretje.

Ik ben wel 1m96 dus er is wel enige bias :unsure:

De achterbank van de X1/iX1 kan je wel bezwaarlijk ruim noemen. Voor kleine kinderen, sure... maar volwassenen of pubers in hun groeispurt lijkt mij dat geen pretje.

Ik ben wel 1m96 dus er is wel enige bias :unsure:
Ik met mijn 1m85 zit daar nog redelijk comfortabel op de achterbank hoor. Voor langere ritten zal het wel minder goed zijn, maar korte ritten had ik echt niets aan op te merken.

Alleen ben ik wel benieuwd wat de actieradius wordt van dat EV met een dakkoffer erop. Ik bereid me al mentaal voor op 250km ofzo :).

Dit is hier ook mijn grote vrees. Ben uiteindelijk voor de ruimste wagen gegaan in onze lijst, maar da's gelijk ook die met de minste range : Mercedes EQB. Qua kofferruimte (tot plafond) Is die nog geen 50 liter minder dan in mijn vorige E-klasse break, maar zelfs daarop zat een dakkoffer als we op reis gingen (met 2 grote tieners en een hond). Ik ben vrij zeker dat ik zelfs geen 250km ga halen.

Carwow heeft dit overigens eens getest :
. Een dakkoffer kostte een dikke 10% aan range, maar je moet dan ook nog eens het extra gewicht van alle passagiers en bagage meerekenen, en dan zit je volgens mij al snel aan meer dan 20% extra verbruik.

Dit is hier ook mijn grote vrees. Ben uiteindelijk voor de ruimste wagen gegaan in onze lijst, maar da's gelijk ook die met de minste range : Mercedes EQB. Qua kofferruimte (tot plafond) Is die nog geen 50 liter minder dan in mijn vorige E-klasse break, maar zelfs daarop zat een dakkoffer als we op reis gingen (met 2 grote tieners en een hond). Ik ben vrij zeker dat ik zelfs geen 250km ga halen.

Carwow heeft dit overigens eens getest :
. Een dakkoffer kostte een dikke 10% aan range, maar je moet dan ook nog eens het extra gewicht van alle passagiers en bagage meerekenen, en dan zit je volgens mij al snel aan meer dan 20% extra verbruik.
Is gewicht eens het bolt nog zo´n grote factor?
Op binnenbaantjes met optrekken en als je op en af moet ok. Maar of je nu alleen of met 4 volwasenen van Gent naar Antwerpen (of van Brussel naar het Zuiden van Frankrijk for that matter) rijdt gaat weinig schelen denk ik.

Zeker bij veel autostrade zal het vooral de frontale drag van de wagen zijn het verbruik bepaalt en die is met een dakkoffer natuurlijk dramatisch slechter dan zonder.

Geen idee, ik ging daar eigenlijk gewoon van uit. Buiten jouw argumenten is ook een ander argument dat het met laadgewicht wel meevalt: het simpele feit dat die wagens van zichzelf al zo zwaar zijn, dus het extra gewicht aan passagiers/lading is relatief gezien kleiner dan bij een wagen met verbrandingsmotor.

Anyway, we zullen het wel zien deze zomer :).

inderdaad een berline, dus ik blijf eigenlijk gewoon in precies hetzelfde formaat.
Alleen ben ik wel benieuwd wat de actieradius wordt van dat EV met een dakkoffer erop. Ik bereid me al mentaal voor op 250km ofzo :).

...

De meeste testen spreken van +15% verbruik bij een EV met dakkoffer. Natuurlijk heb je ook daar grotere / kleinere en meer / minder aerodynamische modellen in.
Maar bij +15% spreek je over 40 à 50 km range verlies aan autostrade snelheden, als je uitgaat van de EV database range (-10° resp. +23°)...
250 km lijkt me al een serieuze tegenvaller, tenzij je uitgaat van 80% of 90% batterijlading én koud weer ;)

Op binnenbaantjes met optrekken en als je op en af moet ok. Maar of je nu alleen of met 4 volwasenen van Gent naar Antwerpen (of van Brussel naar het Zuiden van Frankrijk for that matter) rijdt gaat weinig schelen denk ik.
Toch wel, ik ga meerdere keren per jaar naar de alpen en heb tot 1l/100km meer verbruik als de auto vol zit.
(soms ben ik alleen, soms met 2 en soms zit de wagen boordevol)

iX3 was 2e best verkochte EV van 2022 (na Model Y). Door de lange levertermijnen zie je ze niet énorm vaak rijden, maar die verkoopt echt als een sneltrein hoor. Nu met de iX1 zal dat wel wat teruglopen, maar dat maakt binnen BMW niks uit natuurlijk.

Ik zie toch best vaak een iX3 rijden (zou zelfs zeggen vaakst van alle EVs als je Tesla niet meetelt). Kan natuurlijk toeval zijn, want sample size van 1 persoon kan natuurlijk heel veel variantie op zitten. De i4 daarentegen heb ik nog maar een paar keer gezien, maar die is ook nieuwer en kampt met zeer lange levertijden.
Hier in de buurt (Aalst/Haaltert) rijden er meer en meer rond (naast mezelf dan). Maar zeker ook nog heel wat niet EV-versies.
(i)X1 begint ook op te komen hier.

Ik denk dat de Peugeot garage mij vervelend vindt, die reageren nu al een week niet meer op m'n email :tongue: . Tikkeltje onprofessioneel.

Ik wil gewoon weten wanneer ze mij eindelijk een duidelijkere leverdatum gaan kunnen geven, aangezien ik m'n tijdelijke auto binnenkort moet inleveren (heeft issues) en m'n werkgever momenteel niks op overschot heeft dus dan ga ik weer de trein mogen pakken omdat Peugeot een auto die na 6 maanden geleverd ging worden 1 jaar en 3 maanden later nog niet geleverd heeft :sarcastic:

Ik heb zo'n hekel aan het OV (beter gezegd: aan een bepaalde subset van OV gebruikers) dus dat gaat weer even wennen worden.
Ik denk dat wij min of meer hetzelfde hebben besteld (hier sw hybrid gt pack) rond dezelfde periode december '21? Heb vorige week nog update gehad met zelfde info als toen ik er naar vroeg in december '22: staat gepland voor juni.
Enige positieve is dus dat die datum niet meer is opgeschoven.

Ik denk dat wij min of meer hetzelfde hebben besteld (hier sw hybrid gt pack) rond dezelfde periode december '21? Heb vorige week nog update gehad met zelfde info als toen ik er naar vroeg in december '22: staat gepland voor juni.
Enige positieve is dus dat die datum niet meer is opgeschoven.

Ja ik gewoon de hatchback ipv de SW inderdaad maar ik vermoed dat daar weinig verschil op zal zitten. Ik krijg soms bijna spijt dat ik die auto heb gekozen - de benzineversie wordt wel vlot geleverd. Niet dat die een optie was bij m’n werk, enkel hybride of elektrisch (en nieuwe mensen is enkel elektrisch geloof ik zelfs…)

En ja ik kan leven met Juni als ze dan ook eindelijk leveren. Dat het steeds opschuift vind ik inderdaad storender!

Doch thanks voor de info :)

Toch wel, ik ga meerdere keren per jaar naar de alpen en heb tot 1l/100km meer verbruik als de auto vol zit.
Ja, maar wat Reverz zegt klopt ook wel hé..

Een beetje EV weegt al 2.3 ton, 200 kilo extra is 8%. 200 kilo op een auto van 1600 kilo is natuurlijk wel een pak meer…

don't worry, ons jong gezien (kinderen nu 2 en 4) hebben tot hiertoe prima in mijn 3-serie (berline) gepast (wel dakkoffer op zomervakantie, buggy neemt veel plek in).

Ik heb nu recent ook een i4 besteld. Qua ruimte is dat identiek aan die 3 (met iets grotere laadopening achteraan omdat de koffer van een 4 doorloopt in de achterruit, die mee omhoog gaat.

Met mijn budget kon ik kiezen tussen een iX1 of een i4. Dat scheelt 20l in kofferruimte (490 vs 470 l). Een ix3 viel sowieso buiten budget.
Eindelijk iemand met een gezin dat een realistisch beeld schetst van de nodige ruimte. Een 3 serie berline is gewoon een grote wagen, net zoals de i4.
De auto's zijn de afgelopen jaren alleen maar gegroeid. Dat je niet alles in een Smart of Polo krijgt, kan ik inkomen. Maar de achterbank en koffer van een 3 serie/A4/C klasse is gewoon dik ok.

Wij gingen vroeger op vakantie met de familie in een A6 berline en we kregen alles in de wagen zonder problemen. Je moet ook niet je hele hebben en houden op vakantie meenemen.. Als ik soms bij vrienden hoor wat die allemaal meesleuren.. en dat voor 1 à 2 weken.. Je kan bepaalde praktische zaken ook ter plaatse kopen.

Maar goed, we hebben die discussies op het forum al een paar keer gevoerd :p

Maar goed, we hebben die discussies op het forum al een paar keer gevoerd :p

Ligt ook aan wat je gewend bent eh. Heb een iX3 en vond dat een serieus kleine wagen, maar ik heb me aangepast en nu is die met 3 kinderen best OK. We gaan niet met de wagen op vakantie, dus dat speelt niet.

Ligt ook aan wat je gewend bent eh. Heb een iX3 en vond dat een serieus kleine wagen, maar ik heb me aangepast en nu is die met 3 kinderen best OK. We gaan niet met de wagen op vakantie, dus dat speelt niet.
Vind ik niet. Je kan dat gewoon objectief vaststellen. Een iX3 is gewoon een ruime wagen. Bestaan er nog grotere wagens? Ja, natuurlijk.

Vind ik niet. Je kan dat gewoon objectief vaststellen. Een iX3 is gewoon een ruime wagen. Bestaan er nog grotere wagens? Ja, natuurlijk.
Het grootste issue met "kleine achterbank" zijn ronddraaiende kinderstoelen. Eens je die fase voorbij bent zijn de meeste achterbanken ruim genoeg voor kinderen ...

Wij gingen vroeger op vakantie met de familie in een A6 berline en we kregen alles in de wagen zonder problemen. Je moet ook niet je hele hebben en houden op vakantie meenemen.. Als ik soms bij vrienden hoor wat die allemaal meesleuren.. en dat voor 1 à 2 weken.. Je kan bepaalde praktische zaken ook ter plaatse kopen.

Het hangt er inderdaad ook gewoon van af wat je allemaal meeneemt en groot die dingen zijn.
Neem nu een kinderwagen. Wij hadden vroeger een Maxicosi Mura. Super ding, maar ik kan je verzekeren dat zelfs opgeplooid dat een serieus stuk van je koffer inpalmt. Nu we bvb ook een hond hebben: dan zet je op de achterbank al helemaal niets meer qua bagage want de hond zit daar tussen de kinderen, en we moeten dan ook nog eens een bench nemen, speciaal eten dat mijn vrouw online koopt (don't ask me waarom hondeneten uit de supermarkt niet ok is :) ), enz...

Het grootste issue met "kleine achterbank" zijn ronddraaiende kinderstoelen. Eens je die fase voorbij bent zijn de meeste achterbanken ruim genoeg voor kinderen ...
Idd, dit is de reden dat het gewoon niet comfortabel is met een hatchback en in mindere mate een wagen van de klasse 3-serie.

En bij BMW zit je dan nog eens met de lange neus en lage stoelen waardoor je meestal minder ruimte op de achterbank hebt tov andere merken.
In de 1-serie is (of was, ik heb nog niet in de laatste generatie gezeten) dat héél hard op te merken als je kijkt naar een Golf/A-klasse/A3 qua achterbank ruimte.

Ik sprak dan ook express van Zuid-Frankrijk en niet van de Alpen :tongue:
Vanaf het moment dat je over bergpassen en naar ski-stations begint te rijden wordt gewicht uiteraard een zeer belangrijke factor. Dan is die ~250-300kg van die 3 extra volwassenen/grote tieners + alle extra bagage zeker niet niks. Zelfs met een zware EV is dat toch snel 10% extra gewicht en dan lijkt een 1:1 hoger verbruik mij ook niet onlogisch.

Maar in het algemeen: als de snelheid hoog en constant is (autostrade) mag je gerust aannemen dat wat extra gewicht een relatief beperkte factor is in het verbruik. En zelfs als je naar de Alpen rijdt ga je nog steeds eerst 700-800km over relatief vlakke banen rijden.

iX3 was 2e best verkochte EV van 2022 (na Model Y). Door de lange levertermijnen zie je ze niet énorm vaak rijden, maar die verkoopt echt als een sneltrein hoor. Nu met de iX1 zal dat wel wat teruglopen, maar dat maakt binnen BMW niks uit natuurlijk.
Ik vind dat je die iX3 nochtans belachelijk veel ziet rondrijden (regio Gent) als je kijkt naar wat voor een categorie van wagen dat is... das genen auto voor de gemiddelde mens hé. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik mijn woon-werk traject (~30km) kan doen zonder er op zen minst een aantal te zien rijden. Er zijn weinig elektrische wagens waarvan ik nu meteen denk dat je ze meer ziet rijden...

De iX1 heb ik voorlopig nog niet zien rijden denk ik. Voorlopig 3 keer het nieuwe model van de X1 zien rijden, zal tegen het einde van het jaar wel stilaan beginnen veranderen als je naar de verkoopscijfers kijkt.

Terug
Bovenaan