Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 50 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,5%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,6%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 107 37,4%

  • Totaal aantal stemmers
    286
Integendeel, ze gaan die net zo duur mogelijk houden. Het is waanzin wat men verkocht krijgt in die deadlinemaand.

Ik herinner me nog dat ze bij Porsche die eerste hybrides aan het stockpilen was, dan was er die eerste verstrenging waarbij vele voertuigen valse hybrides gingen worden en dan vlogen die de deur uit.
 
Ik blijf benieuwd of er nog wat promoties gaan komen op PHEV's, want vanaf 1 juli 2023 is er helemaal geen markt meer voor. Enkel door het fiscaal voordeel hadden ze iets van levenskans, maar als dat wegvalt, ga je beter vol voor elektrisch, of kies je een veel goedkopere diesel/benzine.
Maar als ik de prijzen zie, valt het allemaal nog vies tegen: https://selekt.volvocars.be/nl/voer...ide/t6-plus-dark-long-range-battery-s1cydl7f/

Ze gaan nu toch geen promoties (als in: kortingen) doen voor PHEV's? Die verkopen zichzelf toch tot 30 juni.

Hier toch eind maart 20% korting gekregen op een BMW PHEV stockwagen. BMW had in maart een promotie op veel stockwagens, zowel ICE als PHEV. Van die promotie gebruik gemaakt om me nog een mooi model aan te schaffen.
 
Idd, ik zie ze toch ook geen nood hebben aan promoties. Zij die écht nog een PHEV willen zullen er dan ook gerust geen promotie voor nodig hebben om tot kopen aangezet te worden.
En uiteindelijk zou men u toch al veel liever de duurdere EV verkopen dan de PHEV.

Vergeet niet dat de enige markt waarover je hier spreekt de bedrijfswagen shopper is. Die mens komt langs in context van een contractueel toegekende wagen, dus i.t.t. een particulier die nog niet eens weet óf die wel tot kopen wil overgaan weet je dat die mens sowieso zal kopen (je hebt enkel dus nog concurrentie v/d andere merken).
En veel van die WG's hebben ondertussen al een 'EV Only' policy. Ook daar zal een promotie niet helpen.

Nuja, op een bepaald moment zal men mss af willen van wat er op hunnen hof staat & daar kunnen mss deftige kortingen op komen. Maar technisch gezien krijg je meestal sowieso al meer voordeel op een stockmodel eh. Al is daar met de lange levertermijnen tijdens de corona veel tegen gezondigd want 'direct beschikbaar'.
 
Ze gaan nu toch geen promoties (als in: kortingen) doen voor PHEV's? Die verkopen zichzelf toch tot 30 juni.
Ik overschat dan de gemiddelde autokoper, en durf dat toch in twijfel trekken. Iedereen die overtuigd is dat een PHEV een goede zaak is, heeft er ondertussen een, of kocht die dan net voor 1 jan 2023. De groep die dat pas na 1 jan en voor 1 juli 2023 gaat doen, lijkt me klein.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat de enige markt waarover je hier spreekt de bedrijfswagen shopper is. Die mens komt langs in context van een contractueel toegekende wagen, dus i.t.t. een particulier die nog niet eens weet óf die wel tot kopen wil overgaan weet je dat die mens sowieso zal kopen (je hebt enkel dus nog concurrentie v/d andere merken).
Mijn reactie op je quote is misschien naast de kwestie, maar mogelijk dat je goed je weg kent in de wereld?

Toen ik voor mijn bedrijfswagen ging, informeerde ik ook steeds naar eventuele stockwagens, maar zowat elke verkoper ging hier niet meteen op in en wou enkel spreken over een nieuwe wagen.
Ik kan verschillende redenen bedenken waarom (ze krijgen meer commissie op een nieuwe wagen/de stockwagens op hun website zijn om mensen te lokken maar eigenlijk niet beschikbaar), maar langs de andere kant moeten ze mij toch eerst als koper binnenhalen vooraleer ze een premium-verkoop kunnen realiseren? Dus waarom direct dat idee van stockwagen afschieten?
 
En uiteindelijk zou men u toch al veel liever de duurdere EV verkopen dan de PHEV.

Depends. Volgens mij is de periode 2022 tot half 2023 nog een absolute topper voor de zelfstandigen en freelancers die al eens in het duurdere segment durven shoppen.

Als ik in de dichtste kring rond mij kijk lijkt het alsof 75% van de zelfstandigen het laatste jaar een wagen besteld/gekocht heeft. Een greep uit het aanbod: RRS, X5, Q8, XC90, GLE, ...
Dat zijn geen wagens die per sé veel goedkoper zijn dan EV's.

En ja, dat gaat natuurlijk om veel kleinere aantallen dan de lagere segmenten, maar als we het hebben over kortingen op PHEVs is dat ook een segment dat meespeelt :)
 
Ik overschat dan de gemiddelde autokoper, en durf dat toch in twijfel trekken. Iedereen die overtuigd is dat een PHEV een goede zaak is, heeft er ondertussen een, of kocht die dan net voor 1 jan 2023. De groep die dat pas na 1 jan en voor 1 juli 2023 gaat doen, lijkt me klein.

Je overschat vooral de kennis van mensen over de fiscale regelgeving. De meeste mensen die ik hierover spreek wisten in 2022 nog begot niet hoe de vork aan de steel zat. En autofabrikanten maken nu in 2023 veel meer reclame over 1 juli 2023 dan ze in 2022 deden.
Dus velen beseffen nu pas dat het nu nog van moeten is als ze nog een fiscaal interessante wagen op fossiele brandstof willen.

Daarnaast is het nadeel van de max 50% aftrekbare brandstofkosten nog vrij matig en zeker niet van die aard dat het ineens een slechte deal wordt.
 
Mijn reactie op je quote is misschien naast de kwestie, maar mogelijk dat je goed je weg kent in de wereld?

Toen ik voor mijn bedrijfswagen ging, informeerde ik ook steeds naar eventuele stockwagens, maar zowat elke verkoper ging hier niet meteen op in en wou enkel spreken over een nieuwe wagen.
Ik kan verschillende redenen bedenken waarom (ze krijgen meer commissie op een nieuwe wagen/de stockwagens op hun website zijn om mensen te lokken maar eigenlijk niet beschikbaar), maar langs de andere kant moeten ze mij toch eerst als koper binnenhalen vooraleer ze een premium-verkoop kunnen realiseren? Dus waarom direct dat idee van stockwagen afschieten?
Nog nooit 'last' gehad om de stockwagens te kunnen bemachtigen. Ik heb enkele collega's die den toer v/d stockwagen zijn opgegaan zonder al te veel poespas. Om verscheidene redenen uiteraard, maar natuurlijk gaf men al sneller voordelige prijzen op een stockwagen.

Echter dat een verkoper u eerst zal willen warm maken voor een nieuwe is niet zo ver gezocht, want hij weet dat je 'geld hebt' (althans, uwe WG) & dat een particulier mss eerder richting stockwagens zal kijken, zoniet 2e handswagens die bij hun op den hof staan.
Je hebt voor bedrijfswagens meestal redelijk vaste budgetten & de verkopers weten dat uiteraard ook dat ze u niet moeten proberen 'upsellen' naar een model ver boven uw budget want het zal over 't algemeen toch niet pakken.
Het is ook zo dat vele bedrijven met vaste dealers werken & men gewoon 'gewoon' is dat er nieuwe wagens besteld worden.

Op de stockwagens dacht ik ook nog gehoord te hebben daar soms ook geen 'fleet' kortingen meer 'extra' op te geven zoals bij de nieuwe wagens (want er zit mss al 15% korting op), waardoor het verschil mss niet zo groot is dan je initieel zou denken.

Anyway ... men mag dan nog eerst de sales pitch van de nieuwe wagen willen doen, ik heb er nog geen enkele geweten die u hun stockwagens niet wil aanbieden als je expliciet aangeeft op de hoogte te zijn v/d mogelijkheden die je hebt voor de nieuwe wagen & dat je specifiek komt voor een stockwagen die je op de website gezien had.
Ik ben voor m'n vorige wagen ook eerst naar stock gaan zien & men heeft daar helemaal niet moeilijk over gedaan. Was toen wél bij een 'nieuwe' dealer (dus niet onze vaste dealer).
 
De reden waarom stock vaak niet aangeboden wordt bij leasewagens is eigenlijk vrij eenvoudig.

Door de lange wachttijden zijn de fiscaal interessante wagens vrij schaars.

Waarom zou je die weinige wagens dan aanbieden aan een firma die meestal een specifieke overeenkomst heeft qua korting, terwijl er genoeg niet geconventioneerde klanten (zelfstandigen etc) staan aan te schuiven voor die wagens te kopen met amper of geen korting omdat ze absoluut nog het fiscale voordeel willen?

Gewoon kwestie van vraag en aanbod.
 
De reden waarom stock vaak niet aangeboden wordt bij leasewagens is eigenlijk vrij eenvoudig.

Door de lange wachttijden zijn de fiscaal interessante wagens vrij schaars.

Waarom zou je die weinige wagens dan aanbieden aan een firma die meestal een specifieke overeenkomst heeft qua korting, terwijl er genoeg niet geconventioneerde klanten (zelfstandigen etc) staan aan te schuiven voor die wagens te kopen met amper of geen korting omdat ze absoluut nog het fiscale voordeel willen?

Gewoon kwestie van vraag en aanbod.
Dat van die stockwagens is al van altijd hoor, dat is niet iets nieuws sinds de laatste 2j.
 
Ik moet voor juli een PHEV bestellen van mijn werkgever. Huidig contract nog lang niet ten einde, maar ze willen de 'problematiek' van het puur elektrisch rijden voor mensen die veel baan moeten doen voor de job toch nog wat uitstellen.
De kortingen zijn toch een stuk hoger dan een 2-tal jaar geleden. De laagste korting die ik krijg is 12% bij Audi. Mercedes, BMW en de minder premium merken allen meer. Onze vloot stelt niet zo veel voor, minder dan 20 wagens.
Het klopt dat er nu veel PHEV's worden besteld en dat korting dus minder nodig zou zijn, maar elk merk heeft toch het liefst dat dit niet bij de concurrentie gebeurt? Zo heeft Mercedes met hun prijsverhogingen blijkbaar gemerkt dat de CLA en GLA uit veel lijstjes is verdwenen. Een korting van 15% lost veel op.

Het wordt hier de CLA SB of de X1. De voorkeur ging eerst uit naar de CLA, maar die nieuwe X1 is toch een stuk volwassener geworden. Een stuk praktischer ook.
 
Ik moet voor juli een PHEV bestellen van mijn werkgever. Huidig contract nog lang niet ten einde, maar ze willen de 'problematiek' van het puur elektrisch rijden voor mensen die veel baan moeten doen voor de job toch nog wat uitstellen.
De kortingen zijn toch een stuk hoger dan een 2-tal jaar geleden. De laagste korting die ik krijg is 12% bij Audi. Mercedes, BMW en de minder premium merken allen meer. Onze vloot stelt niet zo veel voor, minder dan 20 wagens.
Het klopt dat er nu veel PHEV's worden besteld en dat korting dus minder nodig zou zijn, maar elk merk heeft toch het liefst dat dit niet bij de concurrentie gebeurt? Zo heeft Mercedes met hun prijsverhogingen blijkbaar gemerkt dat de CLA en GLA uit veel lijstjes is verdwenen. Een korting van 15% lost veel op.

Het wordt hier de CLA SB of de X1. De voorkeur ging eerst uit naar de CLA, maar die nieuwe X1 is toch een stuk volwassener geworden. Een stuk praktischer ook.

Moest je voor die CLA SB gaan, bestel die bij een dealer met een groot aantal garages. Levertijden verschillen echt enorm!
Hedin groep kan die leveren in 6 maand, andere kleinere groepen hebben 12-14 maand+ levertijd.
 
Moest je voor die CLA SB gaan, bestel die bij een dealer met een groot aantal garages. Levertijden verschillen echt enorm!
Hedin groep kan die leveren in 6 maand, andere kleinere groepen hebben 12-14 maand+ levertijd.
Levertijd doet er niet echt toe, ik nog meer dan 2 jaar met mijn huidige kan rijden. Maar verkoper gaf inderdaad een 7-8 maand mee als levertijd. Maar het was nog wat onduidelijk omdat de facelift op het punt staat gelanceerd te worden.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon contract verlengen van de huidige wagen toch? Onder corona is dat overal in grote getale gebeurd dus zou normaal gezien geen al te groot probleem mogen vormen lijkt mij.
Ik heb de vraag gisteren gesteld, kzal zien wat ze zeggen. Mijn wagen is vorig jaar al eens verlengd van 54 naar 61 maand, ik weet niet hoeveel verder dat nog te stretchen is, maar ik heb hier links & rechts wel al gelezen dat er mensen tot 6 jaar en door de 200k kilometer rijden dus ik vermoed half dat het geen probleem gaat zijn.
 
Ik heb de vraag gisteren gesteld, kzal zien wat ze zeggen. Mijn wagen is vorig jaar al eens verlengd van 54 naar 61 maand, ik weet niet hoeveel verder dat nog te stretchen is, maar ik heb hier links & rechts wel al gelezen dat er mensen tot 6 jaar en door de 200k kilometer rijden dus ik vermoed half dat het geen probleem gaat zijn.
Mijn vorig contract was tot maximaal 190k km te verlengen en 6j. Uiteindelijk nog extra kunnen verlengen tot 240k km, maar dan werd die teruggeëist door de leasing.
 
Bij Mercedes wel opletten met de levertijd die ze zeggen, bij mij hadden ze eerst 7 maand gezegd en het zullen er uiteindelijk 13 worden.
 
Nog eens gevraagd aan Arval voor update, kwam Stellantis weer met een raar verhaal over 2 maanden wachttijd in Zeebrugge (?).

Vroeg ik dan of m’n Peugeot 308 dan intussen wel gefabriceerd was maar dat wist die persoon dus niet. Waarom dan beginnen over wachttijd in Zeebrugge?

Wat een rare manier van werken zeg. En 2 maanden tijd nodig om een auto van Zeebrugge naar Leuven te krijgen, die vond ik wel goed. Ik werk zelf in de logistiek en dat is gewoon onkunde 😂

Intussen weet ik dus nog niet wanneer ik eindelijk van m’n koekblik (Corsa) verlost ben.

Intussen zie ik echt super veel Peugeot 308’s rondrijden dus ze worden dus wel degelijk en masse geleverd maar die via m’n bedrijf is precies lastiger.
 
Nog eens gevraagd aan Arval voor update, kwam Stellantis weer met een raar verhaal over 2 maanden wachttijd in Zeebrugge (?).

Vroeg ik dan of m’n Peugeot 308 dan intussen wel gefabriceerd was maar dat wist die persoon dus niet. Waarom dan beginnen over wachttijd in Zeebrugge?

Wat een rare manier van werken zeg. En 2 maanden tijd nodig om een auto van Zeebrugge naar Leuven te krijgen, die vond ik wel goed. Ik werk zelf in de logistiek en dat is gewoon onkunde 😂

Intussen weet ik dus nog niet wanneer ik eindelijk van m’n koekblik (Corsa) verlost ben.

Intussen zie ik echt super veel Peugeot 308’s rondrijden dus ze worden dus wel degelijk en masse geleverd maar die via m’n bedrijf is precies lastiger.
Is nochtans al in het nieuws geweest, dat er duizenden wagens vast staan in de havens omdat er onvoldoende chauffeurs beschikbaar zijn om die wagens allemaal naar de garages te krijgen voor verdeling. Het gaat niet alleen over uwen auto die daar staat hé.

Het is overal hetzelfde... niet genoeg volk/materieel/materiaal om het werk gedaan te krijgen.

PS: Eén van mijn collega's heeft half februari zijn 308 SW (Diesel) ontvangen, na 11 maanden wachten.
 
Terug
Bovenaan