De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
In beide gevallen is dat aan de werkgever... brandstofkost is altijd aan de werkgever. Of je nu 15k of 50k km rijdt per jaar. Wat wel kan is dat u werkgever een clausule in de carpolicy zet waarin ze verwachten dat je maximaal je wagen op laad zodat je zoveel mogelijk elektrisch rijdt. Met de batterij van bv de nieuwe X1 (14,2kWh netto) zou je toch een 60-70tal km moeten kunnen rijden. Op dagen dat je op kantoor werkt is dat wel voldoende om elektrisch tot daar te geraken, daar te laden en elektrisch terug. Er van uitgaande dat je thuis en op het werk kan laden.
Bij mij in de 5 reeks heb ik op de E-meter denk ik maximaal al een 37 km of zoiets gezien. Daar is het 'netto' 10,4 KW.
Of ik daar realistisch gezien 37 km mee haal is een ander paar mouwen. Alsook geeft die meter meestal veel minder aan ondanks een volle batterij.

Met een PHEV kan ik in ieder geval nooit volledig elektrisch rijden. Misschien 40 km/dag aangezien een groot deel autosnelweg is. Moet ik me zelf aantrekken van het feit dat de brandstofkosten steeds minder aftrekbaar zijn? Of is dat iets waar enkel de werkgever van moet wakker liggen?

Ik denk inderdaad ook dat het bij ons vast is. Mijn huidige wagen is 120.000 km voor 4 jaar. Maar iedereen heeft wel een ander rijprofiel. Hoe compenseert de werkgever dit dan? De kost voor iemand die 50 km van z'n werk woont is toch typisch veel hoger dan iemand die 3 km van z'n werk woont?

Zoals @Reverz zegt. Ik heb wel al bedrijven gezien waar ze bv. geen PHEV toelaten als je meer dan X km van je werk woont, en leasemaatschappijen (of bedrijven, geen idee wie de beslissing daarover genomen heeft) waar de tankkaart voor PHEV's beperkt is om mensen te verplichten van voldoende vaak op te laden & maximaal elektrisch te rijden.

Ander rijprofiel: is aan de werkgever. Sommige kiezen ervoor om een gemiddeld aantal km voor alle wagens te kiezen, dan betaalt de werkgever op het einde van het contract een vergoeding aan de leasemaatschappij als dat aantal km overschreden is / krijgt een beperkte korting indien het aantal km minder was; andere bedrijven vragen aan de werknemer om een inschatting te maken of gebruiken je historisch aantal km om contract per contract te optimaliseren en de boete voor de werkgever te minimaliseren.

Zoals @Reverz zegt. Ik heb wel al bedrijven gezien waar ze bv. geen PHEV toelaten als je meer dan X km van je werk woont, en leasemaatschappijen (of bedrijven, geen idee wie de beslissing daarover genomen heeft) waar de tankkaart voor PHEV's beperkt is om mensen te verplichten van voldoende vaak op te laden & maximaal elektrisch te rijden.
Bij ons is het een zuiver fiscaal verhaal geweest.
Ik heb gedurende m'n hele rit met m'n vorige PHEV nooit, zelfs niet 1 keer, aan de lader gehangen.

Ondertussen zijn we wat jaren verder, is het bedrijf in principe iets meer mee in zake laadpassen e.d., maar 'k heb zelf uiteindelijk nog steeds geen laadpas na x-aantal maanden met de nieuwe. Sommige v/d PHEV collega's kregen die wel, mor soit, no biggie.
Dus de vorige keer had ik geen laadkabel voor publieke laders. Nu heb ik een extra laadkabel gekregen ... maar geen laadpas, dus wordt er even zeer niet geladen. Ook niet moest ik ergens komen dat het mogelijk is. :LOL:
-> Kans is dus groot dat ik binnen 5j 't zelfde kan zeggen qua 'laadtijd'.

De tankkaart ... als die van 't bedrijf uit komt dan is dit 100% de beslissing v/d WG. Bij ons bv. is 'brandstof' geen onderdeel v/d lease.
Dat zal wss bij velen zo zijn & dan is het puur de WG die beslist waarvoor & hoeveel jij uw tankkaart moogt bezigen.

Hier.

PHEV was niet mogelijk als je teveel woon-werkverkeer had. Ik weet niet meer wat het aantal km was.
Woonde je te ver: verbrandingsmotor, want de lijst met de EV’s was te pover nog.

Beslissing HR.

Bij mij in de 5 reeks heb ik op de E-meter denk ik maximaal al een 37 km of zoiets gezien. Daar is het 'netto' 10,4 KW.
Of ik daar realistisch gezien 37 km mee haal is een ander paar mouwen. Alsook geeft die meter meestal veel minder aan ondanks een volle batterij.

Dat zou moeten lukken. Soms haal ik 100km met minder dan 15kWh, en de vorm van een iX3 is toch wat minder aerodynamisch en volgens mij weegt die ook een stuk meer en heeft die grotere/bredere banden (245 45/R20 vooraan en 275 40/R20 achteraan).

Gemiddelde verbruiken iX3:
December: 22,3 kWh/100km
Januari: 22,1 kWh/100km
Februari: 19,5 kWh/100km
Maart: 20,4 kWh/100km
April (tot nu toe): 18,9 kWh/100km

Ik rij gemengd, af en toe rustig, af en toe 'sportiever'. Autosnelweg reed ik in de winter 110km/h, nu gewoon 120km/h (40% autosnelweg)

Dat zou moeten lukken. Soms haal ik 100km met minder dan 15kWh, en de vorm van een iX3 is toch wat minder aerodynamisch en volgens mij weegt die ook een stuk meer en heeft die grotere/bredere banden (245 45/R20 vooraan en 275 40/R20 achteraan).

Gemiddelde verbruiken iX3:
December: 22,3 kWh/100km
Januari: 22,1 kWh/100km
Februari: 19,5 kWh/100km
Maart: 20,4 kWh/100km
April (tot nu toe): 18,9 kWh/100km

Ik rij gemengd, af en toe rustig, af en toe 'sportiever'. Autosnelweg reed ik in de winter 110km/h, nu gewoon 120km/h (40% autosnelweg)
Wissel je tussen winter- en zomerbanden? Ik heb er nooit echt bij stilgestaan, maar winterbanden doen je verbruik met 5% stijgen. Dat is dus al +- 1 kWh/100km extra.

Hallo iedereen meteen mijn eerste post.

Wij hebben onze leasing op 120k km en 48 maanden staan. Ik heb een budget van €1000,00 excl btw incl CO2 (+-30) per maand maar zie niet echt opties wat te kiezen. Ik sta open voor alle suggesties. Wagens die ik de moeite vind komen al snel boven die som uit.

Normaliter kan je wél een wagen ontvangen zonder verplicht te moeten bij leggen & is de eigen bijdrage eerder voorzien om 'boven uw budget' nog wat extra's toe te voegen (of een klasse hoger te gaan).
Alsook is die eigen bijdrage meestal beperkt (zo zal je zelden of nooit kunnen zeggen van 'ik leg hier even 1K/mnd bij & geeft mij hier nu eens ne Porsche').
Anyway ... voor zij die al een verplicht eigen bijdrage moeten geven zal dat wss geen op
Oh sweet summer child😉

Situatie ex werkgever, kleine kmo 5 tal jaar geleden. (voor de sociale controle binnenviel😀).

Iedereen mocht wagen nemen, degene die hem effectief nodig hadden voor het werk betaalde geen eigen bijdrage.
De rest mocht zo goed als kiezen wat ze wouden. Regeling was leasebedrag (wagen excl brandstof) delen door 2 en dat was wat je maandelijks onder tafel terug gaf aan de zaakvoerders.
Dus ofwel goed veel overuren (die normaal in het zwart werden betaald, maar waar dan je bijdrage af ging) doen of zelf te bekostigen.
Er waren er toch enkele die voor een bmw 5 break, audi 4 avant, bmw x3, Mercedes e, bmx 325i break, enz gingen.
Was makkelijk 400 euro int zwart eigen bijdrage de maand voor die personen + vaa.

Na de controle is het wel een beetje veranderd 😄.

En ik ben zeker dat dit bij nog kleinere bedrijven zal voorkomen.

Bij ons is het een zuiver fiscaal verhaal geweest.
Ik heb gedurende m'n hele rit met m'n vorige PHEV nooit, zelfs niet 1 keer, aan de lader gehangen.

Ondertussen zijn we wat jaren verder, is het bedrijf in principe iets meer mee in zake laadpassen e.d., maar 'k heb zelf uiteindelijk nog steeds geen laadpas na x-aantal maanden met de nieuwe. Sommige v/d PHEV collega's kregen die wel, mor soit, no biggie.
Dus de vorige keer had ik geen laadkabel voor publieke laders. Nu heb ik een extra laadkabel gekregen ... maar geen laadpas, dus wordt er even zeer niet geladen. Ook niet moest ik ergens komen dat het mogelijk is. :LOL:
-> Kans is dus groot dat ik binnen 5j 't zelfde kan zeggen qua 'laadtijd'.

De tankkaart ... als die van 't bedrijf uit komt dan is dit 100% de beslissing v/d WG. Bij ons bv. is 'brandstof' geen onderdeel v/d lease.
Dat zal wss bij velen zo zijn & dan is het puur de WG die beslist waarvoor & hoeveel jij uw tankkaart moogt bezigen.
Heb je al om een laadpas gevraagd?

Wij hebben onze leasing op 120k km en 48 maanden staan. Ik heb een budget van €1000,00 excl btw incl CO2 (+-30) per maand maar zie niet echt opties wat te kiezen. Ik sta open voor alle suggesties. Wagens die ik de moeite vind komen al snel boven die som uit.
Welk type wagen ben je naar op zoek? Een grote SUV? Hybride, EV?
Een kennis van me kan voor 900 euro budget bijvoorbeeld een Tesla model 3 LR/ model Y LR of een Volvo C40 Recharge krijgen.
Vele merken maken al geen hybrides meer, dus voor dat budget kan je al een mooie EV krijgen met +500 km range.
De Volvo XC60 hybrid bijvoorbeeld is sinds april niet meer te bestellen.

Polestar brengt binnenkort de Polestar 4 uit, catalogusprijs zou vanaf 60.000 zijn. Misschien het volgen waard?

€1000 incl. of excl. brandstof/elektriciteit?
Het gemakkelijkste is eens op leaseplan en directlease die parameters in te geven en te zien welke modellen ze allemaal voorstellen - dat zijn dan wel nog de kale versies, dus reken dat je ook wel een deel van die €1000 moet reserveren voor opties (kan je op die 2 sites ook simuleren)

Na lang aarzelen om elektrisch te gaan, net deze besteld (levertijd enkele weken):
@Sykeskit: valt binnen de 1000€ limiet (allee bij ons toch indien je geen GT uitvoering kiest).

L12013G8BGC3sZlix-gK62EWDNCvTS3NoexG7sYxUz9FHRDd0sQQnFuvcjThDdviCTZA4RCbfnDscumeieqwUWV1IZzsXd_jQyAbfbqkqg

Na lang aarzelen om elektrisch te gaan, net deze besteld (levertijd enkele weken):
@Sykeskit: valt binnen de 1000€ limiet (allee bij ons toch indien je geen GT uitvoering kiest).

L12013G8BGC3sZlix-gK62EWDNCvTS3NoexG7sYxUz9FHRDd0sQQnFuvcjThDdviCTZA4RCbfnDscumeieqwUWV1IZzsXd_jQyAbfbqkqg
Het blijft gek dat zoiets als bedrijfswagen nu zomaar kan. 487PK, 860 Nm. Hoe lang zou het duren voor prijzen voor verzekeringen de hoogte in gaan schieten...
Ik vind het trouwens wel een knappe auto hoor. Moest ik nu opnieuw moeten kiezen zou ik misschien ook wel de Mustang nemen.

Wat zou de goedkoopste electrische auto zijn die ik kan nemen die toch nog iets of wat bereik heeft?

Terug
Bovenaan