Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 50 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,6%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,7%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 106 37,2%

  • Totaal aantal stemmers
    285
Akkoord, maar toch een stuk meer dan personen met een VAA systeem.
Een 'VAA Systeem' bestaat eigenlijk niet eh. Iedereen moet VAA betalen, want dat zijn personenbelastingen. Zelfs zij die een eigen bijdrage hebben. Geen enkele WG die daar rond kan, want dat heeft met hen niets te maken.
Enige uitzondering zou zijn dat je zoveel eigen bijdrage hebt dat het de VAA overstijgt waardoor je geen VAA meer verschuldigd zal zijn.
--> 't Voordeel is wel dat een PHEV redelijk zuinig was als het op 'Di Rupo Tax' aan kwam & een EV dit nog steeds is & nog wel even zal blijven.

Maar 'k heb het hier nogal geschreven ... zij die 'verplicht'/'by default' een eigen bijdrage moeten geven om enige wagen te kunnen krijgen, ook al is dit voor de 'laagst mogelijke klasse', krijgen eigenlijk geen 'volledige' bedrijfswagen v/d patron.

Normaliter kan je wél een wagen ontvangen zonder verplicht te moeten bij leggen & is de eigen bijdrage eerder voorzien om 'boven uw budget' nog wat extra's toe te voegen (of een klasse hoger te gaan).
Alsook is die eigen bijdrage meestal beperkt (zo zal je zelden of nooit kunnen zeggen van 'ik leg hier even 1K/mnd bij & geeft mij hier nu eens ne Porsche').
Anyway ... voor zij die al een verplicht eigen bijdrage moeten geven zal dat wss geen optie zijn.

Dan vraag ik mij soms wel af ... als je al zelf moet betalen voor pakweg een VW Polo ... is het dan nog de moeite? Ben je dan al niet beter af zelf een 2j oude Polo te kopen of zoiets. Mor soit.
 
Een 'VAA Systeem' bestaat eigenlijk niet eh. Iedereen moet VAA betalen, want dat zijn personenbelastingen. Zelfs zij die een eigen bijdrage hebben. Geen enkele WG die daar rond kan, want dat heeft met hen niets te maken.
Enige uitzondering zou zijn dat je zoveel eigen bijdrage hebt dat het de VAA overstijgt waardoor je geen VAA meer verschuldigd zal zijn.
--> 't Voordeel is wel dat een PHEV redelijk zuinig was als het op 'Di Rupo Tax' aan kwam & een EV dit nog steeds is & nog wel even zal blijven.

Maar 'k heb het hier nogal geschreven ... zij die 'verplicht'/'by default' een eigen bijdrage moeten geven om enige wagen te kunnen krijgen, ook al is dit voor de 'laagst mogelijke klasse', krijgen eigenlijk geen 'volledige' bedrijfswagen v/d patron.

Normaliter kan je wél een wagen ontvangen zonder verplicht te moeten bij leggen & is de eigen bijdrage eerder voorzien om 'boven uw budget' nog wat extra's toe te voegen (of een klasse hoger te gaan).
Alsook is die eigen bijdrage meestal beperkt (zo zal je zelden of nooit kunnen zeggen van 'ik leg hier even 1K/mnd bij & geeft mij hier nu eens ne Porsche').
Anyway ... voor zij die al een verplicht eigen bijdrage moeten geven zal dat wss geen optie zijn.

Dan vraag ik mij soms wel af ... als je al zelf moet betalen voor pakweg een VW Polo ... is het dan nog de moeite? Ben je dan al niet beter af zelf een 2j oude Polo te kopen of zoiets. Mor soit.
Eigen bijdrage oversteeg de afgelopen jaren mijn VAA.
Met de huidige wagen niet meer.

Hier is het een bepaalde eigen bijdrage per categorie. En in elke categorie heb je dan enkele modellen auto's met telkens slechts het minimale business pakket.
Ik heb nu toevallig een auto gekregen die op de parking was met wat opties. Een beetje geluk hebben dus.
 
Ik werk in een semi-overheidscontext waarbij mijn salarispakket de loonschaal A211 van de Vlaamse overheid volgt. In mijn salarispakket zit ook een bedrijfswagen, maar ik betaal een eigen bijdrage ter hoogte van het VAA, in mijn geval momenteel 250 euro netto per maand. Daarvoor heb ik een VW Passat diesel (jep) van 2 jaar oud met tankkaart.

Voor de functie die ik doe is de loonschaal A211 (zonder auto) al een correcte verloning, dus op zich is die eigen bijdrage voor de auto geen probleem. Maar het blijft vreemd dat het bedrag dat ik aan mijn werkgever betaal afhankelijk is van het aantal EV's op de weg. Snellere EV-adoptie = lagere gemiddelde CO2-uitstoot = hogere CO2-coëfficiënt = hogere VAA = hogere eigen bijdrage.

De volgende bedrijfswagen wordt een elektrische, met een lager VAA waar ik dan ook minder zelf voor zal moeten bijdragen. Dat wordt dus een nieuwe-auto-met-opslag! :p

Er zijn ook al wel een aantal collega's die hun bedrijfswagen hebben ingeruild voor de combinatie van elektrische fiets + abonnement openbaar vervoer + Cambio-abonnement. Zij betalen geen eigen bijdrage en verdienen dus +- €250 netto meer.
 
Ik werk in een semi-overheidscontext waarbij mijn salarispakket de loonschaal A211 van de Vlaamse overheid volgt. In mijn salarispakket zit ook een bedrijfswagen, maar ik betaal een eigen bijdrage ter hoogte van het VAA, in mijn geval momenteel 250 euro netto per maand. Daarvoor heb ik een VW Passat diesel (jep) van 2 jaar oud met tankkaart.

Voor de functie die ik doe is de loonschaal A211 (zonder auto) al een correcte verloning, dus op zich is die eigen bijdrage voor de auto geen probleem. Maar het blijft vreemd dat het bedrag dat ik aan mijn werkgever betaal afhankelijk is van het aantal EV's op de weg. Snellere EV-adoptie = lagere gemiddelde CO2-uitstoot = hogere CO2-coëfficiënt = hogere VAA = hogere eigen bijdrage.

De volgende bedrijfswagen wordt een elektrische, met een lager VAA waar ik dan ook minder zelf voor zal moeten bijdragen. Dat wordt dus een nieuwe-auto-met-opslag! :p

Er zijn ook al wel een aantal collega's die hun bedrijfswagen hebben ingeruild voor de combinatie van elektrische fiets + abonnement openbaar vervoer + Cambio-abonnement. Zij betalen geen eigen bijdrage en verdienen dus +- €250 netto meer.
Correct gesproken is er geen enkele link tussen een eigen bijdrage & VAA voor uw WG. Die dingen hebben letterlijk 0,0 met elkaar te zien.
De WG heeft in effectief ook niets te zien met uw personenbelasting.

't Feit dat uw WG dit zo doet is gewoon een arbitraire beslissing van de zaak. Eigenlijk zetten ze zo mogelijks hun WN's een beetje in 't zak & steken ze bij snellere stijging van 't VAA gewoon meer in húnne zak.
Zo krijg je veel mensen die toch de regels niet kennen, laat staan snappen die denken dat dit zo hoort & er zich geen vragen bij stellen.

Hoeveel keer hebben we hier al niet zien passeren dat 'mijn WG werkt niet met VAA' wete.

--> Al zal dit wss averechts werken voor dure wagens die meer belastingsvriendelijk zijn (zoals bv. die EV's).
 
Correct gesproken is er geen enkele link tussen een eigen bijdrage & VAA voor uw WG. Die dingen hebben letterlijk 0,0 met elkaar te zien.
De WG heeft in effectief ook niets te zien met uw personenbelasting.

't Feit dat uw WG dit zo doet is gewoon een arbitraire beslissing van de zaak. Eigenlijk zetten ze zo mogelijks hun WN's een beetje in 't zak & steken ze bij snellere stijging van 't VAA gewoon meer in húnne zak.
Zo krijg je veel mensen die toch de regels niet kennen, laat staan snappen die denken dat dit zo hoort & er zich geen vragen bij stellen.

Hoeveel keer hebben we hier al niet zien passeren dat 'mijn WG werkt niet met VAA' wete.

--> Al zal dit wss averechts werken voor dure wagens die meer belastingsvriendelijk zijn (zoals bv. die EV's).
Dat klopt hoor. De redenering om VAA te gebruiken als de waarde van de eigen bijdrage is "je betaalt de waarde van het voordeel netto, zodat je geen voordeel hebt en eigenlijk hetzelfde verdient als iemand zonder bedrijfswagen". Dat is een puur arbitraire, contractuele keuze. Ze zouden even goed €200 vaste bijdrage, of het bedrag dat je tankt, of 3 keer je leeftijd kunnen nemen als eigen bijdrage.

Omdat die eigen bijdrage gelijk is aan het VAA, betaal ik wel geen belastingen op de auto.
 
60k dan heb je niet te zot gedaan met opties denk ik? Mijn X1 config was ~57k en de iX1 was toch nog een heel pak duurder dacht ik (7-8k?)

Wat is de levertermijn momenteel? Najaar? Alleszins minder dan de 18 maand voor de PHEV vermoed ik.
Klopt, zijn vrij kaal maar in dat basismodel zit tegenwoordig al de voor-achter camera's, adaptive cruise control. 360° camera is leuk, maar momenteel echt geen nood aan. In dat Premium-pack (met Xline in ons geval) heb je wel die 18" ipv 17", maar gezien het weinige rijden tegenwoordig, niet echt een must meer. Al blij dat ik een deftige kan kiezen in deze tijden met al die hondslelijke auto's.
 
Om tegen de stroom in te gaan.
Golf Variant 2L Diesel en handgeschakeld. Net nu het nog kan besteld, want de nieuwe lijst staat vol met stofzuigers.

't Moet nog altijd een voordeel alle aard blijven. Voor mij is losstaand dat ik tegen die verplichte EV-oplegging ben zo'n hok niet werkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Die van mijn vriendin (X1 PHEV) zou voor maart 2024 zijn (vorige maand besteld), maar zou mogelijk zijn dat ie er rond de jaarwisseling al staat. Dan loopt de lease van haar vorige ook af.

Echt een leuke kar die X1. Ik zou serieus nog overwogen hebben voor de X1 30e te gaan als die er was toen ik bestelde. Dan kon ik die echt balls to the wall speccen en nog budget overhebben terwijl je een prima wagen hebt.

Maar ik ben wel nog niet oud genoeg om bewust voor het SUV-life te kiezen imo. Ik zit nog graag even wat lager. Al is het wel handig.
 
Die van mijn vriendin (X1 PHEV) zou voor maart 2024 zijn (vorige maand besteld), maar zou mogelijk zijn dat ie er rond de jaarwisseling al staat. Dan loopt de lease van haar vorige ook af.

Echt een leuke kar die X1. Ik zou serieus nog overwogen hebben voor de X1 30e te gaan als die er was toen ik bestelde. Dan kon ik die echt balls to the wall speccen en nog budget overhebben terwijl je een prima wagen hebt.

Maar ik ben wel nog niet oud genoeg om bewust voor het SUV-life te kiezen imo. Ik zit nog graag even wat lager. Al is het wel handig.
Mijn rug zegt dat ik oud genoeg ben :tongue:

Ik heb vandaag een push melding van Alpabet gehad dat mijn wagen over 2 maand binnen moet. Kga horen bij fleet maar ik heb schrik voor het antwoord... ik vrees voor 12 pijnlijke maanden tot de X1 hier is :unsure:
 
Mijn rug zegt dat ik oud genoeg ben :tongue:

Ik heb vandaag een push melding van Alpabet gehad dat mijn wagen over 2 maand binnen moet. Kga horen bij fleet maar ik heb schrik voor het antwoord... ik vrees voor 12 pijnlijke maanden tot de X1 hier is :unsure:
Gewoon contract verlengen van de huidige wagen toch? Onder corona is dat overal in grote getale gebeurd dus zou normaal gezien geen al te groot probleem mogen vormen lijkt mij.
 
De nieuwe X1 begin ik echt belachelijk veel te zien nu. Vaak benzine of diesel, maar toch ook al een aantal iX1's gezien.
 
Ik blijf benieuwd of er nog wat promoties gaan komen op PHEV's, want vanaf 1 juli 2023 is er helemaal geen markt meer voor. Enkel door het fiscaal voordeel hadden ze iets van levenskans, maar als dat wegvalt, ga je beter vol voor elektrisch, of kies je een veel goedkopere diesel/benzine.
Maar als ik de prijzen zie, valt het allemaal nog vies tegen: https://selekt.volvocars.be/nl/voer...ide/t6-plus-dark-long-range-battery-s1cydl7f/
Ze gaan nu toch geen promoties (als in: kortingen) doen voor PHEV's? Die verkopen zichzelf toch tot 30 juni.
 
Terug
Bovenaan