Bestellen in 2022: fiscaliteit van PHEV's en EV's is gelijklopend, zowel voor de werkgever (aftrekbaarheid, CO2-bijdrage, laden/tanken) als de werknemer (VAA).
Bestellen vóór 1 juli 2023: de benzine/diesel van PHEV's is nog maximaal 50% aftrekbaar, maar de rest van de fiscaliteit blijft voordelig gedurende de volledige levensduur van de auto.
Bestellen ná 1 juli 2023: einde interessante fiscaliteit voor PHEV's: de aftrekbaarheid zakt elk jaar tot 0% in 2028. De bedrijfswagenmarkt zal dus héél snel naar EV's kantelen, aangevuld met goedkopere benzinewagens.
Vanaf 1 januari 2026: 0% aftrekbaarheid voor alles wat geen EV is.
Het VAA voor de werknemer blijft al die tijd ongewijzigd, ook na 2026. In principe zit je met een goedkope bedrijfswagen (bv. basic Opel Corsa) dus nog altijd goed. Maar de meeste werkgevers zullen enkel nog EV's willen aanbieden door de dure werkgeverfiscaliteit van plofmotorauto's. Het gemiddelde EV rijbereik zal tegen 2026 ook nog wel toenemen tot ongeveer 500 km, waardoor bedrijfswagens op brandstof echt een curiosum worden.