Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,8%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 95 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 103 36,8%

  • Totaal aantal stemmers
    280
Hoe zit het tegenwoordig met de fiscaliteit vanuit persoonsbelasting oogpunt (VAA) van hybride vs. elektrische wagens?
Worden (niet valse) plug-in hybrides nog steeds fiscaal voordelig behandelt indien besteld in '22, en geleverd in '23 qua VAA?

De impact op aftrekbaarheid voor werkgever negeer ik even.
Bestellen in 2022: fiscaliteit van PHEV's en EV's is gelijklopend, zowel voor de werkgever (aftrekbaarheid, CO2-bijdrage, laden/tanken) als de werknemer (VAA).
Bestellen vóór 1 juli 2023: de benzine/diesel van PHEV's is nog maximaal 50% aftrekbaar, maar de rest van de fiscaliteit blijft voordelig gedurende de volledige levensduur van de auto.
Bestellen ná 1 juli 2023: einde interessante fiscaliteit voor PHEV's: de aftrekbaarheid zakt elk jaar tot 0% in 2028. De bedrijfswagenmarkt zal dus héél snel naar EV's kantelen, aangevuld met goedkopere benzinewagens.
Vanaf 1 januari 2026: 0% aftrekbaarheid voor alles wat geen EV is.

Het VAA voor de werknemer blijft al die tijd ongewijzigd, ook na 2026. In principe zit je met een goedkope bedrijfswagen (bv. basic Opel Corsa) dus nog altijd goed. Maar de meeste werkgevers zullen enkel nog EV's willen aanbieden door de dure werkgeverfiscaliteit van plofmotorauto's. Het gemiddelde EV rijbereik zal tegen 2026 ook nog wel toenemen tot ongeveer 500 km, waardoor bedrijfswagens op brandstof echt een curiosum worden.
 
Bestellen in 2022: fiscaliteit van PHEV's en EV's is gelijklopend, zowel voor de werkgever (aftrekbaarheid, CO2-bijdrage, laden/tanken) als de werknemer (VAA).
Bestellen vóór 1 juli 2023: de benzine/diesel van PHEV's is nog maximaal 50% aftrekbaar, maar de rest van de fiscaliteit blijft voordelig gedurende de volledige levensduur van de auto.
Bestellen ná 1 juli 2023: einde interessante fiscaliteit voor PHEV's: de aftrekbaarheid zakt elk jaar tot 0% in 2028. De bedrijfswagenmarkt zal dus héél snel naar EV's kantelen, aangevuld met goedkopere benzinewagens.
Vanaf 1 januari 2026: 0% aftrekbaarheid voor alles wat geen EV is.

Het VAA voor de werknemer blijft al die tijd ongewijzigd, ook na 2026. In principe zit je met een goedkope bedrijfswagen (bv. basic Opel Corsa) dus nog altijd goed. Maar de meeste werkgevers zullen enkel nog EV's willen aanbieden door de dure werkgeverfiscaliteit van plofmotorauto's. Het gemiddelde EV rijbereik zal tegen 2026 ook nog wel toenemen tot ongeveer 500 km, waardoor bedrijfswagens op brandstof echt een curiosum worden.

Als de referentieuitstoot hard gaat dalen gaat dat wel impact hebben op de VAA
 
Als de referentieuitstoot hard gaat dalen gaat dat wel impact hebben op de VAA
Juist, daar had ik nog geen rekening mee gehouden.

Wordt die referentieuitstoot bepaald op basis van de gemiddelde CO2-uitstoot van de ingeschreven bedrijfswagens in het vorige jaar? Want dan gaat de snelle kanteling naar EV's op de bedrijfswagenmarkt in 2023 en 2024 een enorme feedback loop geven op het VAA van alles wat geen EV is.

Referentie-uitstoot benzinewagens (actuals en voorspelling):
2020: 111 g CO2
2021: 102 g CO2
2022: 91 g CO2
? 2023: 70 g CO2
? 2024: 40 g CO2
? 2025: 25 g CO2

Dit is de formule voor het VAA:
[ ((cataloguswaarde x correctiecoëfficiënt) x 6/7) x CO2-coëfficiënt ] =
belastbaar voordeel in natura bedrijfswagen op jaarbasis

--> Het VAA schaalt dus lineair met de CO2-coëfficiënt, het verschil tussen (CO2-uitstoot auto) en (referentieuitstoot). Rekenvoorbeeld met een basis Volkswagen Golf 1.0 benzine (122 g CO2):

2020: 111 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 111 = 11
2021: 102 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 102 = 20
2022: 91 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 91 = 31
? 2023: 70 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 70 = 52
? 2024: 40 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 40 = 82
? 2025: 25 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 25 = 97

Trend evolutie CO2-coëfficiënt: 11 -> 20 -> 31 -> 52 -> 82 -> 97

Equivalente evolutie maandelijks VAA volgens de trend van de CO2-coëfficiënt:
2020: € 63,94 (opgehoogd naar het minimum VAA van +- €114)
2021: € 116,26
2022: € 180,20
? 2023: € 302,27
? 2024: € 476,66
? 2025: € 563,85

Als mijn voorspelling hierboven enigszins klopt, is het echt game over voor brandstofauto's op de bedrijfswagenmarkt!
 
Laatst bewerkt:
Waarom? Realistisch bereik van de i4 gaat boven de 400km. Weinig mensen hebben dit nodig.

Minder laden… 400km is als je laadt naar 100%.
Als je tussen de 20 en 80% blijft wat het beste van voor de accu blijkt is dat nog 250km. Voor mij bvb maakt dat het verschil tussen dagelijks laden of om de 2 dagen.

Maar zo heeft iedereen zijn wensen natuurlijk, opzich snap ik het wel. Enkel een wat gedowntunde motor scheelt geen duizenden euro’s in prijs. Het lijkt het pakket van de iX3 te zijn gekoppeld aan een kleinere accu, maar 0-100km/h in 6s voor het basismodel is geen schande :).
 
Klopt, de CLA in het algemeen is niet mijn ding. Alleen de recentste coupe gaat er nog mee door. Geen enkele shooting brake kan me bekoren. Zelfs niet met AMG pakket.

Een mooi aangeklede A klasse (hatchback of berline) kan me dan weer wel bekoren. Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over ruimte etc. Enkel het design.
Geef mij maar de meest recente C klasse, prachtige wagen.
 
Klopt, de CLA in het algemeen is niet mijn ding. Alleen de recentste coupe gaat er nog mee door. Geen enkele shooting brake kan me bekoren. Zelfs niet met AMG pakket.

Een mooi aangeklede A klasse (hatchback of berline) kan me dan weer wel bekoren. Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over ruimte etc. Enkel het design.
Geef mij maar de meest recente C klasse, prachtige wagen.
Ikzelf ben dan uiteindelijk niet echt Mercedes minded over 't algemeen.

As always, over persoonlijke voorkeur van geuren & kleuren valt niet te discussiëren eh.
 
Equivalente evolutie maandelijks VAA volgens de trend van de CO2-coëfficiënt:
2020: € 63,94 (opgehoogd naar het minimum VAA van +- €114)
2021: € 116,26
2022: € 180,20
? 2023: € 302,27
? 2024: € 476,66
? 2025: € 563,85


Als mijn voorspelling hierboven enigszins klopt, is het echt game over voor brandstofauto's op de bedrijfswagenmarkt!
Holy hahaha. Wordt dus duidelijk geen 100% verbrandingsmotor meer voor mij. Echt geen zin om zoveel VAA te betalen.
Zeker als ge dan nog bij een WG zit die niet makkellijk opslag geeft is dat echt a pain in the ass lol
 
Ik heb de boodschap gekregen dat ik mijn diesel (5 jaar, 80.000 km) moet oprijden. Werkgever heeft een handvol BMW 2 Active Tourer PHEV besteld (niet interessant voor mij). Elektrische wagens komen er voorlopig niet in het wagenpark.

edit: Kilometerstand explicieter gemaakt voor de slechte verstaanders.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de boodschap gekregen dat ik mijn diesel (5 jaar, 80k) moet oprijden. Werkgever heeft een handvol BMW 2 Active Tourer PHEV besteld (niet interessant voor mij). Elektrische wagens komen er voorlopig niet in het wagenpark.

Is dat geen inbruik tegen je contract?
 
Ik heb de boodschap gekregen dat ik mijn diesel (5 jaar, 80k) moet oprijden. Werkgever heeft een handvol BMW 2 Active Tourer PHEV besteld (niet interessant voor mij). Elektrische wagens komen er voorlopig niet in het wagenpark.

Eens een keertje je voorrang van rechts nemen dus, wagens van 5 jaar zijn nogal snel economisch het niet waard om te repareren...

Is dat geen inbruik tegen je contract?

Dat denk ik niet, Al zou dat bij ons wel tegen de carpolicy ingaan.
 
Is dat geen inbruik tegen je contract?
Car policy stelt geen termijn voorop behalve "Leasecontracten worden standaard aangegaan voor 5 jaar en 25.000 km / jaar". De mijne is echter niet geleased.
Eens een keertje je voorrang van rechts nemen dus, wagens van 5 jaar zijn nogal snel economisch het niet waard om te repareren...
De kans dat ik een gelijkwaardige vervanger krijg is onbestaande.
 
Car policy stelt geen termijn voorop behalve "Leasecontracten worden standaard aangegaan voor 5 jaar en 25.000 km / jaar". De mijne is echter niet geleased.

De kans dat ik een gelijkwaardige vervanger krijg is onbestaande.
Ik heb de boodschap gekregen dat ik mijn diesel (5 jaar, 80k) moet oprijden. Werkgever heeft een handvol BMW 2 Active Tourer PHEV besteld (niet interessant voor mij). Elektrische wagens komen er voorlopig niet in het wagenpark.
Wel, een wagen van 80K is over 't algemeen geen straf om mee rond te bollen.
Wetende dat je toch geen gelijkwaardige vervanger kan bemachtigen lijkt mij dit nog niet zo slecht.
Al zeker als er nog geen miserie mee is (ofte nog niet te extreem veel km zodat er geen miserie in 't verschiet ligt).

't Is uiteraard een nadeel dat het nog een ICE wagen is, maar 't voordeel is wel dat je na 5j wel al maar iets van de helft van het VAA meer aan je been hebt.
Het stopt wel met dalen natuurlijk. Aja ... ze gaan 't niet naar 0 laten gaan gewoon omdat je 10j met je wagen rond bolt. :sneaky:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan