De band met je ouders

Hoe zou je de relatie met je ouders omschrijven?

  • Goede relatie met vader & moeder

    Stemmen: 228 72,8%
  • Goede relatie met vader; slechte relatie met moeder

    Stemmen: 17 5,4%
  • Slechte relatie met vader; goede relatie met moeder

    Stemmen: 39 12,5%
  • Slechte relatie met vader & moeder

    Stemmen: 29 9,3%

  • Totaal aantal stemmers
    313
Vandaag mijn vader weer aan de lijn gehad. Weer bijna een uur aan de lijn gehad.
Stuurde hij me net een sms "Zorg er voor dat oma niet weet dat ik nog contact met je heb, of dat ze hiervan zeker niets zegt aan iemand!"
Begint echt ziek te worden..
 
Ik heb mijn ouders nooit echt samen geweten, misschien waren ze dat nog wel tijdens de zwangerschap en kort bij mijn geboorte. Mijn mama zei altijd dat ze hem niet meer wou maar wél een kind. Waarom is mij eigenlijk een raadsel want ze was totaal geen moederlijk en liefdevol persoon. Knuffels en ik-zie-je-graags hebben we nooit gehad. Ze zal ons wel graag gezien hebben op haar manier maar ze kon dat niet uiten. Iets waarmee ik ook wel struggle, maar ik probeer het echt béter te doen.
Mijn mama zal binnenkort 4 jaar overleden zijn. Ze was chronisch ziek en op, zowel fysiek (woog amper nog 40kg) als mentaal. De dood van mijn jongere zusje in 2007 op 11-jarige leeftijd heeft haar echt gebroken en ze is dat nooit te boven gekomen.
De laatste jaren van haar leven woonde ze naast mij en rekende énorm op mij, maar dankbaarheid toonde ze niet. Ergens mis ik haar wel, vind ik het jammer dat ze haar kleinzoon nooit gekend heeft maar de relatie was heel turbulent en niet gezond te noemen.

Dan mijn vader, die heeft eigenlijk nooit echt naar mij omgekeken. Toen ik nog klein was, ging ik wel af en toe in het weekend of de vakanties naar daar, maar niet vaak. Later waren er momenten dat er meer contact was. Bijvoorbeeld toen mijn jongere (half)zusje stierf, heeft hij misschien even de klik gemaakt van gelukkig leeft míj́n enige dochter wél nog, of na de dood van mijn mama, maar die momenten waren maar van korte duur.


Fast forward naar 2 jaar geleden ongeveer. Mijn vader krijgt de diagnose kanker: long- én longvlieskanker. Niet veel later ben ik zwanger. Mijn vriend zijn ouders wisten het bij wijze van spreken vanaf dag 1, waren op de hoogte van het ivf-traject. Ze waren en zijn dolgelukkig met hun eerste kleinkind. Groot contrast met mijn vader, ons zoontje is straks 15 maand en hij heeft hem nog niet eens in levende lijve gezien! Nochtans toen we ‘t hem persoonlijk gingen vertellen dat hij grootvader werd, met Vaderdag, leek het hem wel wat te doen. Ik meende zelfs dat zijn ogen wat waterachtig werden. In de maanden daarop was er wel telefonisch contact maar toonde hij niet zo veel interesse in de zwangerschap. Over hoe het met hem gaat, moet je eruit sleuren. Ge kunt er een uur of langer mee aan de telefoon hangen maar de gesprekken zijn zo betekenisloos, draaien op niks uit, geforceerde koetjes en kalfjes. Eerlijk gezegd, kon ik dat niet echt meer opbrengen, de frequentie waarop ik belde nam af en van zijn kant even zeer. Ik heb hem in geen maanden meer gehoord. Nu met de feestdagen had ik een kerstkaart gestuurd en heeft hij er 1 teruggestuurd. Deze avond heb ik proberen bellen. Ik dacht: een nieuw jaar, misschien de moment voor een nieuw begin? Maar hij nam niet op en heeft ook niet teruggebeld.

Nu is het zo, wij gaan trouwen in augustus. zijn. Mijn vriend is nogal een traditioneel type, moesten mijn vader en ik iets van een deftige relatie hebben, ging hij mijn hand wel gevraagd hebben enz. Maar mijn vader weet dus nog niet eens dat we verloofd zijn.

Wat nu, moeten we hem uitnodigen? Mijn vriend neigt naar hem niet te vragen. Hij heeft bv. geen zin in drama. Mijn vader is getrouwd met een Russin en da’s een ander paar mouwen dat mens. Ergens vind ik dat we ‘t niet kunnen maken om hem niet uit te nodigen, maar ik zou ‘m bijvoorbeeld niet aan mijn eretafel willen.
Stel, we nodigen hem uit en hij komt dan is het effectief 2 jaar geleden dat ik hem gezien heb, van augustus 2020 toen ik 7 maand zwanger was.
 
Nu is het zo, wij gaan trouwen in augustus. zijn. Mijn vriend is nogal een traditioneel type, moesten mijn vader en ik iets van een deftige relatie hebben, ging hij mijn hand wel gevraagd hebben enz. Maar mijn vader weet dus nog niet eens dat we verloofd zijn.

Wat nu, moeten we hem uitnodigen? Mijn vriend neigt naar hem niet te vragen. Hij heeft bv. geen zin in drama. Mijn vader is getrouwd met een Russin en da’s een ander paar mouwen dat mens. Ergens vind ik dat we ‘t niet kunnen maken om hem niet uit te nodigen, maar ik zou ‘m bijvoorbeeld niet aan mijn eretafel willen.
Stel, we nodigen hem uit en hij komt dan is het effectief 2 jaar geleden dat ik hem gezien heb, van augustus 2020 toen ik 7 maand zwanger was.
Als je denkt dat je pa en/of zijn vrouw zich wel eens zouden kunnen misdragen op je trouw, zou ik hem niet uitnodigen. Uiteindelijk draait die dag om jou en je man en er zweven zo al genoeg horrorverhalen op het internet rond van trouwfeesten die compleet zijn misgelopen omdat één enkel familielid de sfeer verpestte.

Als je hem er toch bijwil, kan je dan niet beter eerst met hem (en zijn vrouw eventueel) op voorhand eens afspreken? Dan kan je hen eventueel nog uitnodigen voor de trouw als dat gesprek goed gaat. Ik denk dat de druk anders sowieso te groot zou zijn op jou op de trouwdag zelf omdat je hem dan pas voor het eerst in jaren terug zou zien.

En als hij niet ingaat op je vraag om eens af te spreken, of überhaupt niets antwoordt, dan moet je je ook niet schuldig voelen dat hij er niet bij is op het feest. Ookal snap ik dat dat toch pijn gaat doen.
 
Where to begin...

Momenteel is het contact met mijn ouders al een aantal jaar quasi nul. Het is zowat begonnen toen mijn grootmoeder is gestorven een 5-tal jaar terug. Net op dat moment hadden mijn vrouw en ik ook wat barsten in onze relatie, waardoor we in die periode voor de eerste maal uiteen zijn gegaan. Ik woonde toen tijdelijk bij mijn ouders (die er wel vaak niet zijn wegens 2de verblijf in Spanje). De breuk is er eigenlijk gekomen net voor de begrafenis, waardoor mijn vrouw daar niet naast mij zat maar ergens achteraan in de kerk en er niet bij was op de koffietafel nadien. Dat mijn ex-vriendin daar dan ook zat in de kerk (mijn ouders hadden die ook een rouwbrief gestuurd) was olie op het vuur natuurlijk. Vanaf dat moment is eigenlijk de relatie tussen mijn ouders en mijn vrouw beginnen te verzuren. Hoewel het voordien al moeilijk was, na de geboorte van ons eerste kind, onze zoon, vroeg ze aan mijn vrouw of we ons toch niet anders wilde laten noemen door onze kinderen, ipv "Moeke en Vake". Ze vond vake niet bij mij passen en had daar een nare ervaring mee van een vroegere nonkel. Maar ziets vraag je toch echt niet? Als wij willen dat onze kinderen ons moeke en vake noemen, dan is dat onze beslissing, zeker omdat dat bij mijn vrouw thuis zo was en zij daar altijd van had gedroomd. Mijn moeder heeft toen ook de overleden vader van mijn vrouw beledigd, wat heel zwaar viel bij mijn vrouw.

Soit, vlak na die breuk bleek mijn vrouw opnieuw zwanger te zijn en hebben we besloten opnieuw samen te komen. Maar eigenlijk is toen, vanaf de geboorte van mijn dochtertje, de breuk met mijn ouders begonnen. Ik had steeds gezegd dat mijn zus meter zou mogen worden van ons 2de kind, maar gezien de slechte band op dat moment van mijn vrouw met mijn ouders en mijn zus, zag mijn vrouw dat niet zitten. Uiteindelijk hebben mijn zus en zeker mijn moeder dat tot nu nooit kunnen verkroppen. Bij de geboorte, in het ziekenhuis, zat mijn moeder daar met een lang gezicht en heeft ze mijn vrouw quasi genegeerd. Mijn moeder kan heel erg koppig zijn maar daar is ze echt wel te ver gegaan, ipv tevreden te zijn met een nieuw kleinkind bleef ze gefocust op dat meter-zijn. Ze was bv ook kwaad omdat we de geboortelijst niet in de winkel van een kennis van haar (die wij niet eens kennen) hebben gedaan. Ze heeft dan zelf maar iets daar gekocht ipv van onze geboortelijst, ze weigerde in die andere winkel iets te kopen. Het punt waarop het echt fout gelopen is, was een 3tal weken nadien, we hadden mijn ouders bij ons uitgenodigd, de bel gaat, ik doe de deur open: mijn vader staat daar alleen, moeder wou niet meekomen...

Ik heb ook, toen ik tijdelijk bij mijn ouders woonde, heel wat zaken gezegd over het hoe en waarom mijn vrouw en ik uiteen waren. Op dat moment moest ik mijn verhaal kwijt, maar achteraf gezien heb ik daar spijt van, want het heeft het beeld dat mijn ouders en zus hebben van mijn vrouw heel negatief beïnvloed, iets wat nu ook nog heel erg meespeelt.

De stress, het constant proberen schipperen tussen mijn ouders en mijn vrouw, heeft er oa opnieuw voor gezorgd dat we 1,5 jaar nadien, ondertussen 3 jaar geleden, opnieuw tijdelijk uiteen zijn gegaan. Tijdens die breuk heb ik toen na enkele maanden opnieuw contact gehad met mijn ouders, gezien de scheiding tussen mij en mijn vrouw ingezet was, was het uiteraard een moeilijk punt te bekijken hoe onze kinderen ook mee zouden kunnen bij mijn ouders, iets wat mijn vrouw op dat moment totaal niet zag zitten maar wel besefte dat het ooit zo ver zou komen.

Na 6 maanden uiteen te zijn, zijn mijn vrouw en ik toch opnieuw samen gekomen. We hebben toen besloten om het een laatste kans te geven, zeker voor onze 2 kinderen, en op dit moment nog geen seconde spijt gehad, want we staan zoveel verder dan enkele jaren geleden.

Alleen is dat nieuws toen bij mijn ouders en zus binnengekomen als “hij kiest voor zijn gezin, we gaan hem wellicht nooit meer zien”. Het eerste was waar, het 2de was absoluut niet de bedoeling, want mijn vrouw en ik hadden besloten die toestand recht te zetten. Ik had toen gezegd dat ik er niet mee kon leven dat mijn kinderen mijn ouders niet zouden kennen en omgekeerd, iets wat tot op vandaag heel erg veel pijn doet.

We hebben dus toen wel pogingen ondernomen om af te spreken met mijn ouders. 1x op restaurant, buiten met een speeltuin, maar hun humeur stond nogal op onweer, vnl omdat mijn kinderen hen uiteraard niet kenden en wij ook niet meteen hadden gezegd wie ze waren, we wilden dat nog even afwachten. Daar zaten mijn ouders heel erg mee, en dat begrijp ik ook wel.

Enkele maanden nadien hadden we opnieuw afgesproken, ditmaal in een bowling omdat daar ook een kinderspeeltuin is, we gaan daar af en toe en dat is best handig met de kinderen. Wij zaten daar te wachten, komt mijn vader plots alleen opgedoken, met een gezicht op onweer. Mijn moeder zag het opnieuw niet zitten, mijn vader had toen ook commentaar op het feit waarom we in die bowling wilden afspreken, waarom niet thuis. Maar dat zagen wij dan weer niet zitten, wilden eerst bekijken hoe alles zou verlopen. Daar hebben mijn vader en ik een heel felle discussie gehad, omdat hij maar bleef hameren op alles wat fout gelopen was, terwijl onze kinderen daar rondliepen en hij er eigenlijk geen fluit aandacht voor had.

Dat was eigenlijk het laatste fysieke contact, ondertussen denk ik zo een 2,5 jaar geleden, ook met mijn zus, wat ook jammer is want ik ben peter van haar zoon. Nadien nog heel af en toe eens gebeld of een sms met mijn vader, ik denk 2 of 3 keer om te horen hoe het met hen was tijdens de eerste lockdown. Eigenlijk vreemd, vroeger had ik een betere band met mijn moeder, maar elk weinig contact nu verloopt nu via mijn vader.

Enkele maanden geleden kreeg ik telefoon van mijn vader met de boodschap dat hij kanker had. Gelukkig in een vroeg stadium en wellicht goed te genezen, maar daar was ik echt wel niet goed van. We hebben toen besloten opnieuw te proberen samen te komen én wij gingen aan onze kinderen uitleggen wie ze zijn, maar omwille van de operaties is dat er nu nog niet van gekomen, zeker gezien ze ook naar Spanje vertrokken zijn vlak nadien. Wellicht zullen we nu tijdens de kerst een nieuwe poging ondernemen, maar het wordt in elk geval niet eenvoudig. Het feit dat mijn moeder nogal veel drinkt en daardoor vaak fatalistisch, koppig en emotioneel is helpt er natuurlijk niet bij.

Op zich heb ik geen slechte jeugd gehad, veel gereisd met mijn ouders, de feestdagen waren steeds leuk. Vooral materieel nooit iets tekort gekomen, je kan gerust zeggen dat ik van een redelijk rijke komaf ben, maar emotioneel was het vaak nogal afstandelijk. Door hun zelfstandig werk was mijn vader al niet veel thuis en eigenlijk weinig betrokken in de opvoeding, school, sport, hobby’s,… nooit echt interesse gevoeld van hem daarvoor, en dat had ook gevolgen op ander vlak. Ik werd quasi altijd als laatste opgehaald op de lagere school, vaak zelfs na de studie, zat ik daar alleen te wachten aan de ingang omdat iedereen al weg was. We mochten ook niet op school eten, mijn zus en ik gingen een dagschotel gaan eten in een brasserie vlakbij school, de laatste 2 jaren van de lagere school zat ik daar dan alleen te eten ’s middags. Dat klinkt mss nogal stom, maar is op 10 jarige leeftijd echt niet zo fun, terwijl al uw vriendjes op school bleven. Ook viel mijn verjaardag steeds samen met de opendeurdag op hun bedrijf, dus dat was telkens even snel een taartje tussendoor in het bureau van mijn vader. Allemaal dingen waarbij je op dat moment niet stil staat, maar waar je achteraf wel van denkt “tiens, toch niet echt normaal”.

Het hielp ook niet dat ik rond mijn 15-16 jaar een nogal uitgaans- en drugsperiode had. Mijn ouders konden daar ook niet mee om, dat was ook de periode dat mijn moeder een nogal zwaar alcoholprobleem had en mijn vader duidelijk liet merken dat ik niet meteen de ideale zoon was. Hij heeft altijd nogal laatdunkend over mij gedaan, ik was niet echt hoe hij zijn zoon voor ogen had, en dat heb ik mijn gehele leven al mogen voelen, op heel veel gebieden zoals vrienden, werk, houding, kledij,… altijd heel veel commentaar, zelfs bij promotie op het werk een nogal hautaine houding alsof het niet veel betekende, ik heb echt altijd het gevoel gehad dat ik gefaald heb in zijn ogen. Nooit eens gehoord dat hij fier was, laat staan dat hij me graag zag. Iets wat ik nu, bij mijn kinderen, quasi dagelijks zeg tegen hen.

Terwijl ik vandaag toch mag zeggen dat ik heel hard werk, een mooi huis heb, prachtige kinderen, en alles samen met mijn vrouw, zonder hen heb verwezenlijkt. Ik ben op mijn 19de beginnen werken en ben sindsdien niet meer gestopt en heb hen, ondanks hun rijkdom, nooit om iets gevraagd. Terwijl mijn zus tot haar 27ste thuis heeft gewoond en gestudeerd op hun kosten, nadien opnieuw lang thuis heeft gewoond, in een huis van hen heeft gewoond en nu een bouwgrond heeft gekregen van hen. Maar zij was “het braafje”, ik was zowat “de plantrekker”.

Lang getwijfeld om dit hier te posten, want ik wil daar niemand mee lastigvallen. Ben nogal een binnenfretter op dat gebied, maar soms wil je wel eens je verhaal doen. En ik besef dat dit voor sommigen kan overkomen als “so what”, maar toch denk ik dat mijn situatie nu niet zo alledaags is. Althans, dat hoop ik toch.

Dinsdag bij mijn ouders geweest, met de kinderen. Moet zeggen serieus wat stress vooraf bij mij, had echt schrik dat vnl mijn moeder negatief ging zijn, maar het viel echt goed mee.

Het leek mij voor de eerste keer dat ze echt de hele historie achter hun wilden laten en eindelijk aandacht hadden voor onze kinderen.

Er zal nog wat tijd over gaan om alles echt zoals vroeger te laten verlopen, maar het was in elk geval een goede herstart.
 
Ikzelf heb met mijn beide ouders een goede band. Zijn nog gelukkig getrouwd en staan steeds voor ons en de kleinkinderen klaar.

Mijn man zijn ouders zijn al lang gescheiden. Met zijn vader is de band goed.
Zijn moeder is een ander verhaal. Vanaf zijn 18de is er een periode geweest dat er 10 jaar geen contact is geweest. Hij is toen op een dag thuisgekomen van bij zijn vader en al zijn spullen stonden aan de deur. Na 10 jaar dan weer contact gezocht, maar dat was precies altijd op eieren lopen. Altijd opletten met wat we zeiden en zo. 5tal jaar geleden ruzie gehad en sindsdien geen contact meer. Van haar kant zal het niet komen, want niets is ooit haar schuld. En mijn man kan het niet meer opbrengen om nog maar eens de eerste stap te zetten om dan misschien na een jaar weer in dezelfde situatie te zitten. En nu er kinderen zijn, wil hij hen daar ook niet aan blootstellen. Maar zit tegelijkertijd wel met het gevoel van wat als het ooit te laat is. Ga ik dan geen spijt hebben?

Mensen met kinderen die geen contact meer hebben met hun ouders; hoe leggen jullie dit aan hen uit? Hier begint de dochter soms wel vragen te stellen.
Mijn man heeft sinds enkele maanden weer contact met zijn moeder. Sinds de laatste keer dat het contact verbroken was, werd hij nog meer een binnenvetter. Dit had ook zijn effect op onze relatie en dit kon zo niet meer verder. Hij heeft dan een psycholoog gecontacteerd. Tot het besef gekomen dat hij het zichzelf niet zou kunnen vergeven als hij niet nog eenmaal zou proberen. Hij heeft haar een brief geschreven en hierop heeft ze gelukkig gereageerd.
Ik heb hem hierin altijd gesteund. En nu het zo ver is dat er weer contact is, heb ik er een ongemakkelijk gevoel bij en ik weet niet zo goed hoe er mee om te gaan. Initieel was het de bedoeling dat ze samen naar de psycholoog zouden gaan zodat ze alles echt goed konden uitpraten en er niet snel werd overgegaan zoals na de 1ste keer dat er jaren geen contact meer was. Zijn moeder is dan eerst een keer alleen geweest en heeft dan laten weten dat ze het contact terug wilde herstellen, maar dat ze dat via de psycholoog niet zag zitten. Ze zijn dan nu al een 4tal keer samen iets gaan drinken of eten en hij heeft wel het gevoel dat het goed zit. En ik blijf met een knagend gevoel zitten. Ik weet dat ik vertrouwen moet hebben in mijn man en hoe hij zich hierbij voelt en anderzijds heb ik schrik dat het toch weer te oppervlakkig uitgepraat is en ik binnen x-aantal tijd weer met een gebroken man zit.
 
Boy, wat is het lastig om tussen twee vuren te staan. Ge probeert alleen maar goed te doen en het ontploft in u gezicht want gij moogt het fantastische nieuws gaan brengen.

Voor de duidelijkheid. Tussen mij en mijn ouders gaat het prima. Echter, heeft mijn broer al jaren geen contact meer met zijn vader om wat voor reden dan ook. Ze weten het beiden niet. Het klikt vast gewoon niet. Enfin, fastforward naar nieuwjaar waar ik mijn broer zover krijg om toch nog eens met zijn gezin mee te gaan naar zijn vader. Ik vraag netjes of dat gaat lukken en krijg een nee want ik voel me niet lekker, misschien volgende week. Nu, vandaag vraag ik of het al beter gaat om dan te vernemen dat het beter gaat, maar wij wel welkom zijn, maar mijn broer niet met zijn vrouw en kinderen omdat het anders te druk is, hij zich ziek voelt, zich afvraagt waarom er nu wel contact komt en hij het allemaal niet goed weet. Wetende dat ik het voorstel kreeg om met nog een andere persoon ook met kinderen langs te komen op een ander moment knaagt dit wel. Met de kennis dat wanneer ik daar kom ik telkens te horen krijg dat hij altijd welkom is, maar dan blijkbaar nu even niet. Wel met z'n allen in de zomer wanneer het buiten kan want binnen is het te klein. Ik kan je vertellen dat het binnen niet te klein is, gezien die uitnodiging met andere personen van eerder.

Daar er al verschillende pogingen gedaan waren, gooi ik dan ook nu gewoon de handdoek in de ring en dat ze het zelf uitzoeken. Ik heb dan ook medegedeeld dat hij mijn broer altijd kan bellen als hij de nood voelt om eens af te spreken. Uiteraard schoot dit bij mijn broer in het verkeerde keelgat. Gij moogt wel komen en ik niet.

Nu goed, we gaan daar eind deze week langs met de dochter en zullen 's avonds wat eten met mijn broer. Als er eten voorzien is, zal het blijven liggen. Er is ons overigens niks over eten meegedeeld. Ik kijk al helemaal uit naar de avond en het verdere verloop in deze soap waar ik geen glansrol in zal spelen.

De band met je ouders, niet altijd fantastisch en zeker niet als je brokken probeert te lijmen.
 
Mijn man heeft sinds enkele maanden weer contact met zijn moeder. Sinds de laatste keer dat het contact verbroken was, werd hij nog meer een binnenvetter. Dit had ook zijn effect op onze relatie en dit kon zo niet meer verder. Hij heeft dan een psycholoog gecontacteerd. Tot het besef gekomen dat hij het zichzelf niet zou kunnen vergeven als hij niet nog eenmaal zou proberen. Hij heeft haar een brief geschreven en hierop heeft ze gelukkig gereageerd.
Ik heb hem hierin altijd gesteund. En nu het zo ver is dat er weer contact is, heb ik er een ongemakkelijk gevoel bij en ik weet niet zo goed hoe er mee om te gaan. Initieel was het de bedoeling dat ze samen naar de psycholoog zouden gaan zodat ze alles echt goed konden uitpraten en er niet snel werd overgegaan zoals na de 1ste keer dat er jaren geen contact meer was. Zijn moeder is dan eerst een keer alleen geweest en heeft dan laten weten dat ze het contact terug wilde herstellen, maar dat ze dat via de psycholoog niet zag zitten. Ze zijn dan nu al een 4tal keer samen iets gaan drinken of eten en hij heeft wel het gevoel dat het goed zit. En ik blijf met een knagend gevoel zitten. Ik weet dat ik vertrouwen moet hebben in mijn man en hoe hij zich hierbij voelt en anderzijds heb ik schrik dat het toch weer te oppervlakkig uitgepraat is en ik binnen x-aantal tijd weer met een gebroken man zit.
Zo herkenbaar op verschillende vlakken. Hier ook het contact verbroken met mijn moeder. Volgende week ga ik ook naar de psycholoog om daar over te praten. Langs mijn kant is het gedaan want ze heeft mij 3x gekwetst ivm onze dochter. En op het einde krijg ik de verwijten dan het mijn schuld is. Dat was voor mij de druppel. Maar telkens als het onderwerp " uw moeder" hier boven komt schiet ik wat in een kramp.
 
Sommige kinderen zijn ook heel ondankbaar, vergeten snel wat hun mama allemaal voor hun gedaan heeft.
In deze maatschappij lapt iedereen mekaar van alles, en de mensen komen niet meer overeen.
Dat is ook de reden dat er zoveel mensen alleen zitten, overspel,liegen en bedriegen.
 
Vervolg van mijn verhaal.
Mijn vader ligt sinds vrijdag in het ziekenhuis. Hij had al enkele dagen moeite met ademen en dacht dat hij verkeerd bewogen had er iets fout geschoten was. 5 meter wandelen lukte hem niet. Bleek hij dus een bacteriële longontsteking te hebben opgelopen.
Opgenomen met spoed. Zaterdag koorts en allerlei tests ondergaan. Vandaag een kijkoperatie ondergaan.
Sinds vrijdag, zelfs na onze ruzie toch even met broer naar mijn ma gegaan. Ze heeft toen meermaals gezegd blij te zijn dat we er waren.
Gisteren hebben mijn broer en ik mijn vader bezocht (mijn moeder mocht niet, ze heeft geen vaccin...dusja..). Gisteren avond heeft mijn broer nog een ritje heen en terug naar Frankrijk gereden zodat mijn moeder haar moeder kon bezoeken (ja..ze kan ook niet zelf tot ginder rijden). Met mijn oma gaat het de laatste tijd mentaal wat minder.

Ge merkt aan mijn moeder dat ze volledig verloren is en 0,0 alleen kan.
Vandaag heeft mijn moeder mij 3-4x gebeld. Ze wou precies dat ik heel de dag bij haar zou zijn..maar ik had al enkele zaken ingepland en wou niet teveel contact hebben met mijn moeder.
Daarstraks belde ze mij en tegen het eind van het gesprek zei ze "ja tis spijtig dat ik u altijd moet bellen..maja onze communicatie is nooit goed geweest. Trouwens, weet ge nog na onze ruzie enkele maanden geleden? Khad u toen iets gezegd."

Ik in mn eigen "ja..dat ge mij nooit meer wou zien?"
Zij "dat uw pa ziek zou worden van die situatie met u..awel en zie nu...nu zit em int ziekenhuis"
Heb mij kalm gehouden en het kort gehouden. Maar in mn eigen zat ik te koken.
Mn vriendin achteraf "erg dat die u zo probeert te manipuleren en een schuldgevoel aan te praten.
 
ouders kunnen toch ook zo koppig zijn he. Mijn moeder heeft Parkinson en valt soms, ook in huis. Deze week heeft ze ergens haar hoofd gestoten, maar ze weet niet in welke kamer, tegen wat of wanneer. Complete blackout.
'Ma, je moet dat tegen de dokter zeggen.' Krijg je als antwoord: ik zal dat misschien doen als ik mijn medicijnen haal. (dus ze gaat dat al niet doen).
'Ma, zou het niet beter zijn als ge zo een toestelletje voor rond uw nek hebt, zodat we gealarmeerd worden wanneer er iets gebeurt.' Antwoord: ik vergeet dat dan toch aan te doen.
Dat het mij en haar zus wat gemoedsrust zou geven, dat is blijkbaar niet genoeg motivatie.
Soms vraagt ge u toch af waarom zoiets kleins als een alarm dragen, toch zo'n opgave is. Alsof ze precies niet wil gevonden worden als ze weer eens valt.
 
ouders kunnen toch ook zo koppig zijn he. Mijn moeder heeft Parkinson en valt soms, ook in huis. Deze week heeft ze ergens haar hoofd gestoten, maar ze weet niet in welke kamer, tegen wat of wanneer. Complete blackout.
'Ma, je moet dat tegen de dokter zeggen.' Krijg je als antwoord: ik zal dat misschien doen als ik mijn medicijnen haal. (dus ze gaat dat al niet doen).
'Ma, zou het niet beter zijn als ge zo een toestelletje voor rond uw nek hebt, zodat we gealarmeerd worden wanneer er iets gebeurt.' Antwoord: ik vergeet dat dan toch aan te doen.
Dat het mij en haar zus wat gemoedsrust zou geven, dat is blijkbaar niet genoeg motivatie.
Soms vraagt ge u toch af waarom zoiets kleins als een alarm dragen, toch zo'n opgave is. Alsof ze precies niet wil gevonden worden als ze weer eens valt.
Op het werk heb ik bijna maandelijks wel een familielid van een patiënt aan de lijn die de dokter wil briefen over problemen die de patiënt ofwel niet ter sprake durft brengen (schrik voor een diagnose) ofwel zaken waar de patiënt zelf geen inzicht in heeft (zoals agressie bij dementie).
Ik zou het dus niet raar vinden mocht je daarvoor haar huisarts contacteren.

🫂
 
Op het werk heb ik bijna maandelijks wel een familielid van een patiënt aan de lijn die de dokter wil briefen over problemen die de patiënt ofwel niet ter sprake durft brengen (schrik voor een diagnose) ofwel zaken waar de patiënt zelf geen inzicht in heeft (zoals agressie bij dementie).
Ik zou het dus niet raar vinden mocht je daarvoor haar huisarts contacteren.

🫂
maar dat is ergens het rare: ze gaat niet graag naar de dokter, maar sowieso moet ze elke maand gaan, is het niet voor medicijnen dan is het voor controle van 1 van haar ziektes, want ze heeft er al redelijk wat. En toch doet ze dat af als niet belangrijk om te melden, terwijl ze goed genoeg weet dat het niet normaal is dat ge gewoon uw hoofd stoot en totaal geen besef meer hebt van waar of wanneer.
Ergens kan ik nog begrijpen dat ze dit afdoet als onderdeel van haar Parkinson, maar wat kan het kwaad om het even te melden aan de dokter. Dat is al 40 jaar dezelfde dokter, dan vertrouw je die toch wel zekers.

Ik begrijp dat ze beseft dat ze niet meer gaat genezen en ze heeft ook al te kennen gegeven dat ze er niet mee inzit als ze morgen niet meer opstaat, maar shit zeg: ik ben er ook nog he. Ik wil haar niet ergens in huis vinden in een poel bloed en urine omdat ze tegen een kast is gevallen en de kracht niet meer vond om op te staan en daar dan is blijven creperen. Waarom is dat dan zo'n moeite om dat freaking kastje aan te schaffen?
 
maar dat is ergens het rare: ze gaat niet graag naar de dokter, maar sowieso moet ze elke maand gaan, is het niet voor medicijnen dan is het voor controle van 1 van haar ziektes, want ze heeft er al redelijk wat. En toch doet ze dat af als niet belangrijk om te melden, terwijl ze goed genoeg weet dat het niet normaal is dat ge gewoon uw hoofd stoot en totaal geen besef meer hebt van waar of wanneer.
Ergens kan ik nog begrijpen dat ze dit afdoet als onderdeel van haar Parkinson, maar wat kan het kwaad om het even te melden aan de dokter. Dat is al 40 jaar dezelfde dokter, dan vertrouw je die toch wel zekers.

Ik begrijp dat ze beseft dat ze niet meer gaat genezen en ze heeft ook al te kennen gegeven dat ze er niet mee inzit als ze morgen niet meer opstaat, maar shit zeg: ik ben er ook nog he. Ik wil haar niet ergens in huis vinden in een poel bloed en urine omdat ze tegen een kast is gevallen en de kracht niet meer vond om op te staan en daar dan is blijven creperen. Waarom is dat dan zo'n moeite om dat freaking kastje aan te schaffen?
In jouw plaats zou ik dat dus melden aan de huisarts. Die kan eventueel voorstellen om dagelijks een verpleegster langs te sturen "om te helpen met haar medicatie" maar eigenlijk is dat dus puur externe controle die dagelijks alarm kan slaan indien nodig. En we hebben dat hier nog gehad hoor, dat een verpleegster of zelfs poetsvrouw belt omdat niemand open doet. De huisarts kent meestal dan wel de buren, telefoonnummer van meest betrokken kind in het dossier,..
 
Vervolg van mijn verhaal.
Mijn vader ligt sinds vrijdag in het ziekenhuis. Hij had al enkele dagen moeite met ademen en dacht dat hij verkeerd bewogen had er iets fout geschoten was. 5 meter wandelen lukte hem niet. Bleek hij dus een bacteriële longontsteking te hebben opgelopen.
Opgenomen met spoed. Zaterdag koorts en allerlei tests ondergaan. Vandaag een kijkoperatie ondergaan.
Sinds vrijdag, zelfs na onze ruzie toch even met broer naar mijn ma gegaan. Ze heeft toen meermaals gezegd blij te zijn dat we er waren.
Gisteren hebben mijn broer en ik mijn vader bezocht (mijn moeder mocht niet, ze heeft geen vaccin...dusja..). Gisteren avond heeft mijn broer nog een ritje heen en terug naar Frankrijk gereden zodat mijn moeder haar moeder kon bezoeken (ja..ze kan ook niet zelf tot ginder rijden). Met mijn oma gaat het de laatste tijd mentaal wat minder.

Ge merkt aan mijn moeder dat ze volledig verloren is en 0,0 alleen kan.
Vandaag heeft mijn moeder mij 3-4x gebeld. Ze wou precies dat ik heel de dag bij haar zou zijn..maar ik had al enkele zaken ingepland en wou niet teveel contact hebben met mijn moeder.
Daarstraks belde ze mij en tegen het eind van het gesprek zei ze "ja tis spijtig dat ik u altijd moet bellen..maja onze communicatie is nooit goed geweest. Trouwens, weet ge nog na onze ruzie enkele maanden geleden? Khad u toen iets gezegd."

Ik in mn eigen "ja..dat ge mij nooit meer wou zien?"
Zij "dat uw pa ziek zou worden van die situatie met u..awel en zie nu...nu zit em int ziekenhuis"
Heb mij kalm gehouden en het kort gehouden. Maar in mn eigen zat ik te koken.
Mn vriendin achteraf "erg dat die u zo probeert te manipuleren en een schuldgevoel aan te praten.
Wat een manipulatief gedrag van je moeder. Veel sterkte. Het is uiteraard niet jouw schuld.
 
Mijn ouders zijn recent gescheiden, totaal niet zien aankomen en op een vuile manier. Niets in vergelijking met de verhalen die je hier leest, maar toch een grotere impact dan ik verwacht had. Uw baken van rust en vertrouwen is precies weg. Hetgeen waarop je kan terugvallen is (gedeeltelijk) weg.

Ook de toekomst van het familiebedrijf komt nu plots prominent boven water. En ik heb nu al tijd tekort met het werk en de kleine, om nu ook nog te zorgen voor rouwende ouders en de toekomst van het familiebedrijf. *zucht*
 
Holy shit.. Ik begrijp dat je bezorgd bent om wat er gaat gebeuren maar op zo'n moment doorrijden is echt zo fucked up. Hoeveel tijd was er tussen het accident en het bellen van de hulpdiensten? Mijn mama fietst dagelijks naar het werk en heeft soms ook al close calls gehad, ik mag er niet aan denken dat er effectief iets gebeurt en dat ze haar daar zo laten liggen wtf. Ik hoop dat de fietser ok is, en dat er iemand anders al hulpdiensten had gebeld....
Mijn mama is ooit zo keer omver gereden met haar fiets. Ik heb daar maanden van afgezien, wetende dat mijn mama daar op straat lag in pijn met allemaal onbekende mensen rond haar.
 
Mijn ouders zijn recent gescheiden, totaal niet zien aankomen en op een vuile manier. Niets in vergelijking met de verhalen die je hier leest, maar toch een grotere impact dan ik verwacht had. Uw baken van rust en vertrouwen is precies weg. Hetgeen waarop je kan terugvallen is (gedeeltelijk) weg.

Ook de toekomst van het familiebedrijf komt nu plots prominent boven water. En ik heb nu al tijd tekort met het werk en de kleine, om nu ook nog te zorgen voor rouwende ouders en de toekomst van het familiebedrijf. *zucht*

We zijn nu bijna een jaar na de aankondiging van die smerige affaire van mijn pa en haar maitresse en dus zou je denken dat de rust wat is teruggekeerd. Maar niets is minder waar eigenlijk.

Mijn pa lijkt te verdrinken in spijt-gevoelens tegenover ons moeder, de kinderen, familie en hun uitgebreide vrienden-en kennissenkring. Hij is zichtbaar vermagerd, heeft plots grijs haar gekregen, meer rimpels, ... en lijkt op korte tijd 10 jaar ouder geworden. Hij blijft voorlopig bij zijn maitresse maar hij zegt dat hij continu twijfelt. Hij is onder begeleiding van zijn tweede psycholoog ondertussen. De ackwardness blijft ook groot rond allerlei situaties.
Door die twijfel bij mijn pa leeft mijn moeder in de hoop dat het nog goed zal komen. Ze probeert zich sterk te houden maar ik vind dat ze zich soms wat laat gaan. In de zin van: het huis minder onderhouden, weinig warm eten koken voor haarzelf, zich tevreden stellen met een bord soep als warm avondeten, laissez-faire, zich wentelen in domme soaps, ... Maar emotioneel is ze bijzonder sterk, of zo doet ze zich voor. Ik zie mijn moeder zelden wenen maar nu mijn pa binnenkort op reis gaat met zijn maitresse, moest ze sinds lange tijd nog eens wenen en het breekt mijn hart.

Dan zie je veel koppels van hun leeftijd strugglen met allerlei enge ziektes, zie je mensen hun partner verliezen aan kanker, andere tegenslagen, ... En dan hadden mijn ouders het schijnbaar perfecte leventje, om dan zelf de miserie te gaan opzoeken. Onbegrijpelijk, vanaf de zijlijn bekeken.

En mijn initiële boosheid tegenover mijn pa is wat getemperd. Soms zelfs naar medelijden als ik zie hoe hij verouderd is en in de knoop ligt met zichzelf. Het blijft mijn pa. Maar het voorbeeldfiguur is wel weg nu. Het moreel kompas. Misschien raar om te zeggen maar het is alsof ik voor een stukje afscheid heb moeten nemen van mijn pa, alsof een stuk van hem "gestorven" is.
 
bwa, ik heb het eerste geantwoord, "goede met beiden"
maar het is duidelijk dat mijn moeder de voorkeur draagt.

mijn vader heeft totaal andere levensstijl als ik, en dat heeft nooit echt geboterd.
pas op, als er iets defect is in mn huis ofzo, komt hij graag herstellen, en ik ga ook wekelijks hem bezoeken en dergelijke.

maar duidelijk altijd veel meer aan mijn moeder gehangen en betere band mee.
 
Dan zie je veel koppels van hun leeftijd strugglen met allerlei enge ziektes, zie je mensen hun partner verliezen aan kanker, andere tegenslagen, ... En dan hadden mijn ouders het schijnbaar perfecte leventje, om dan zelf de miserie te gaan opzoeken. Onbegrijpelijk, vanaf de zijlijn bekeken.

Ik kan er natuurlijk moeilijk over oordelen van buitenaf, en ook niet over de manier waarop, maar indien de liefde weg was en/of je vader zich gewoon ongelukkig voelde binnen de relatie, dan is dat verre van een perfect leventje waar hij "beslist" uit te stappen om de miserie te gaan zoeken. Toch?
 
Vader:
Heb geen band met mijn vader. Hij was een zeer moeilijk persoon om mee samen te leven

- Hij was altijd zeer gierig (uren geklaag voor de 20 frank die ik moest meenemen naar de chiro om daar een drankje te kunnen kopen). Dus op den duur ontweek ik hem gewoon en ging ik gewoon stilletjes aan mijn mama iets vragen. En even voor de duidelijk, hadden het nu niet ontzettend breed, maar zeker geen problemen om drankje op de chiro te kunnen kopen.

- Hij was absoluut niet kindvriendelijk. Kinderen moeten er thuis uiteraard geen stort van maken, maar zijn regels waren echt soms absurd. Je kon niet en een bal en een fiets hebben liggen, want dan moest er al 1 item meteen opgeruimd worden. Spelen met een bal was sowieso al risicovol, want naar zijn mening gingen de muren stuk als je eens een plastic bal tegen buitenmuur gooide.
Hij was ook totaal niet geïnteresseerd in mij. Ging nooit eens mee naar een sportwedstrijd of schooloptreden. Had als kind iets leuks gemaakt voor vaderdag en toen gooide hij dit weg want ja wat kan je met zo'n prul doen.

- Eigenlijk was hij in't algemeen ook gewoon niet intelligent. Hadden echt de stomste discussies waarop ik op mijn vijfde al aanvoelde dat mijn IQ al hoger lag dan dat van hem.

't Is niet dat hij een agressief type was ofzo, maar eerder compleet apatisch en liefdeloos naar mij toe. Had gewoon geen enkele affiniteit met kinderen.

Op mijn 16e zijn mijn ouders uit elkaar gegaan. Heb hem nog tijdje bezocht, maar toen stond zijn woning plots te koop en is hij weggegaan. Heb dus geen idee naar waar, heeft nooit iets laten weten. Intussen dus al jaren niet meer gezien. Toen mijn moeder scheiding aankondigde was zijn reactie ook eerder "en wie gaat er dan mijn administratie zoals bankzaken regelen"? Niet een keer gevraagd hoe hij mij nog zou kunnen zien en hoe vaak.

Moeder:
Met mijn mama heb ik wel een hele goede band. We wonen op 3km van elkaar en zien elkaar wekelijks toch wel eens (en dagelijks eens een whatsappke).

Mijn mama is nu ook wel niet de typische moederkloek zoals ik soms bij anderen zie. 't Is niet dat ze hier wekelijks een mand strijk komt wegwerken enzo. Ze is zo eerder van't praktische principe (als je alleen wil wonen moet je ook maar zelfstandig zijn). Maar daar is ook absoluut niks mis vind'k. Ze heeft me op deze manier ook heel zelfstandig gemaakt. Heb verder geen familie en mijn mama wou altijd dat'k mijn plan kan trekken mocht ze er niet meer zijn.
 
Terug
Bovenaan