Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
en anderen zullen het systeem tot in der treure blijven afbreken zonder ook maar enige nuanceAmen. Maar sommigen zullen het Belgische systeem toch tot in het oneindige verdedigen.
Hoe beschermt het Nederlandse systeem eigenlijk tegen iemand die aan je knopjes komt?en anderen zullen het systeem tot in der treure blijven afbreken zonder ook maar enige nuance
Elke onderneming zoekt nog personeel, waar wacht je nog op!De autokeuring - ugh…
Prutsers. Derderangsgaragisten. Incompetente automechaniekers.
Een ander moet niet bepalen wat ik niet of wel moet doen, dat is iets waar ik van nature al stress van krijg. Op dat gebied kan ik echt den irritante eikel uithangen, ook in het echt.
Plus, alleen al het woordje autokeuring heeft een negatieve invloed op m’n humeur en dus vertrek ik met een negatieve instelling naar daar. Self fulfilling prophecy, als je genoeg denkt dat het op geen kloten trekt zal het op een geen kloten trekken.
Dus ja, ik ken mijn eigen: als ik al geïrriteerd in mijn auto stap omdat ik het dwaas vind dat maar zoiets bestaat als een autokeuring, en dan zeer kleine irritaties (die ik op andere dagen zou weglachen) tegenkom zoals iemand die niet exact doet wat ik verwacht dat hij doet, dan kan ik ongelofelijk geïrriteerd zijn.
De allerbeste oplossing zou zijn dat ik die kerel daar een oplawaai mocht verkopen dat z’n tanden eruit vliegen, maar laat ons eerlijk zijn: dat is niet echt een duurzame oplossing, want 1) er komt een dag dat er iemand weermept en mijn dwaze smoel in deuken klopt en 2) als dat niet het geval is ben je nog altijd aansprakelijk en brengt dat ongein zoals politie en rechtbank met zich mee.
Dus doen we dat gewoon maar niet.
En dan is de beste manier het maar even van je afschrijven op een forum zeker? Kost niks, een psycholoog wel …
Voor iemand die niet graag heeft dat ze aan de knopjes komen van de verwarming: Bij APK moeten ze die manipuleren.Ik ben meer fan van het APK-systeem zoals in Nederland.
Maar dat is nu ook al. Een keuringsbedrijf wordt ook gecontroleerd en moet ook bewijzen dat hun testen gevalideerd zijn en correct uitgevoerd worden en dat alle meetinstrumenten gekalibreerd zijn om hun vergunning als keuringsbedrijf te behouden.Ik heb zelf nog als keurder gewerkt (voor iets totaal anders dan auto's) en daar lag de verantwoordelijkheid bij ons om te weten wat elk merk specifiek nodig had voor de keuring. Niet bij de klant, de klant moest zich daar niets van aantrekken. Zo werkt het eigenlijk bij veel zaken die gekeurd moeten worden.
En in dat opzicht vind ik ook het stukken beter dat de garagist de auto zou keuren omdat zij net de expertise hebben in het product.
Kijk maar naar alle verhalen die je online kan vinden over verplichte tuning attesten voor zaken die gewoon af-fabriek komen.
Er is inderdaad een mogelijke bias omdat het over je eigen werk gaat, maar daar dienen de controle instanties voor die de keurders controleren.
En op zich is de keuring van een auto nu ook niet iets subjectief, je kan vrij objectief beoordelen of het in orde is of niet.
Dus dat ‘ga maar aan de kassa wachten’ is typisch Brakel.
Laatste keer dat ze me daar gezien hebben. Vanaf nu naar Wallonië.
Hoe meer ik op m’n luie aars kan blijven zitten, hoe beter.
In nederland verplichten ze gewoon om aan de knopjes te zitten, geen discussie mogelijk.Hoe beschermt het Nederlandse systeem eigenlijk tegen iemand die aan je knopjes komt?
Dat is gewoon weg niet mogelijk gezien je nooit kan weten welke onderdelen men moet/ zal gebruiken. Het prijsverschil tussen garage's zit in veel dingen he, verschil in werking, apparatuur, kwaliteit wisselstukken, extra services enz. het is nog altijd een vrije markt he.Maar dat is nu ook al. Een keuringsbedrijf wordt ook gecontroleerd en moet ook bewijzen dat hun testen gevalideerd zijn en correct uitgevoerd worden en dat alle meetinstrumenten gekalibreerd zijn om hun vergunning als keuringsbedrijf te behouden.
Maar ik vind het riskant om de keuring in handen te geven van de huis-garagist. De risico's zijn hier eerder al gezegd geweest. Die wil geen klanten verliezen en misschien al keuring iets minder doorgedreven uitvoeren wat voor een risico van de veiligheid van de klant en de andere weggebruikers kan zijn. Langs de andere kant kan die zijn klanten ook wijsmaken wat hij wil en hen reparaties aanpraten die misschien niet nodig zijn. En nee het zijn niet allemaal DDT's maar ik hoor toch nog altijd veel te veel verhalen over garagisten waardoor de sector toch nog altijd lijkt met een zeker probleem te zitten. Vandaar dat ik eerder de voorkeur geef aan een keuring die door een derde onafhankelijk garagist uitgevoerd wordt.
Ik zou zelfs verder gaan en dat deze bij een rode kaart ook meteen een verslag geeft van wat nodig is voor reparatie en een offerte zodat de eigenaar van de wagen ook al meteen een gedacht heeft van wat de kost ongeveer gaat zijn. Gaat de verschillen in kosten tussen garages wat uitbalanceren, gaat de kosten ook wat naar beneden halen voor de klant uiteindelijk en gaat de hele sector ook transparanter maken. Er is hier op het forum een topic over kosten bij garages en de verschillen in prijs die je daar soms ziet.
Geen idee wat je moest keuren maar dan lijkt het me toch niet zo moeilijk om dat te begrijpen?Die ervaring heb ik jammer genoeg ook. Zelfs in de ochtend, waarvan ik echt niet snap hoe ze op 2u tijd er al in slagen om een halfuur achter te lopen op schema.
Ik heb zelf nog als keurder gewerkt (voor iets totaal anders dan auto's) en daar lag de verantwoordelijkheid bij ons om te weten wat elk merk specifiek nodig had voor de keuring. Niet bij de klant, de klant moest zich daar niets van aantrekken. Zo werkt het eigenlijk bij veel zaken die gekeurd moeten worden.
En in dat opzicht vind ik ook het stukken beter dat de garagist de auto zou keuren omdat zij net de expertise hebben in het product.
Kijk maar naar alle verhalen die je online kan vinden over verplichte tuning attesten voor zaken die gewoon af-fabriek komen.
Er is inderdaad een mogelijke bias omdat het over je eigen werk gaat, maar daar dienen de controle instanties voor die de keurders controleren.
En op zich is de keuring van een auto nu ook niet iets subjectief, je kan vrij objectief beoordelen of het in orde is of niet.
Tuurlijk is er een verschil mogelijk. Ik zeg niet dat garagist X dan de reparatie moet uitvoeren met de prijs die garagist Y zegt. Maar ik wil wel zeggen dat de expertise van garagist Y gebruikt wordt om de klant een richtprijs te geven wat hem kan verwachten. Een herstelling is een herstelling. En garagist Y weet ook welke stukken nodig zijn om die uit te voeren. Die richtprijzen kan dan met een opsplitsing van herstelling in 3-4 segmenten zoals bv bij een onafhankelijke garagist die B-producten gebruikt, bij een merkgarage die enkel kwaliteitsstukken gebruikt. Komt garage X aan een veel hogere/lagere prijs dan garage Y gezegd had dan moet hij die ook kunnen verantwoorden naar de klant toe. Enkel een transparantere prijssetting binnen de sector naar de klant toe is wat ik voor ogen heb. Het is niet zo als je een garage binnen gaat dat de prijzen uit hangen zoals in een supermarkt bv.In nederland verplichten ze gewoon om aan de knopjes te zitten, geen discussie mogelijk.
Dat is gewoon weg niet mogelijk gezien je nooit kan weten welke onderdelen men moet/ zal gebruiken. Het prijsverschil tussen garage's zit in veel dingen he, verschil in werking, apparatuur, kwaliteit wisselstukken, extra services enz. het is nog altijd een vrije markt he.
op die manier, ik dacht dat je de keuring wou verplichten om een offerte te gaan opmaken.Tuurlijk is er een verschil mogelijk. Ik zeg niet dat garagist X dan de reparatie moet uitvoeren met de prijs die garagist Y zegt. Maar ik wil wel zeggen dat de expertise van garagist Y gebruikt wordt om de klant een richtprijs te geven wat hem kan verwachten. Een herstelling is een herstelling. En garagist Y weet ook welke stukken nodig zijn om die uit te voeren. Die richtprijzen kan dan met een opsplitsing van herstelling in 3-4 segmenten zoals bv bij een onafhankelijke garagist die B-producten gebruikt, bij een merkgarage die enkel kwaliteitsstukken gebruikt. Komt garage X aan een veel hogere/lagere prijs dan garage Y gezegd had dan moet hij die ook kunnen verantwoorden naar de klant toe. Enkel een transparantere prijssetting binnen de sector naar de klant toe is wat ik voor ogen heb. Het is niet zo als je een garage binnen gaat dat de prijzen uit hangen zoals in een supermarkt bv.
Indien men de keuring in handen zou geven van de garagisten zou ik het zo wel willen doen. Nu bij het huidige systeem kan je dat moeilijk bewerkstelligen.op die manier, ik dacht dat je de keuring wou verplichten om een offerte te gaan opmaken.
Dat laatste zie ik nochtans redelijk veel staan in merkgarage's (weliswaar de tarieven van courante zaken en uurtarieven). Ook is de klant altijd vrij om eerst een offerte te vragen of te melden dat bij iedere meerkost men die eerst moet gaan verwittigen.
Bij de keuringen waar ik al geweest ben (Tienen, Diest, Alken en Heers (meestal Heers)) was het voor corona altijd binnen rijden en blijven zitten en verder doorrijden tot aan de test van de lichten, daar ook nog zelf de lichten bedienen. Na die test neemt iemand van de keuring het dan over tot op de brug.Bij alle keuringen (Aalst, Brakel, Nazareth, Sint-Denijs-Westrem, Zwijnaarde) dat ik al geweest ben was het altijd (ook voor Corona) binnenrijden, auto afzetten en eruit. En als ze hem van de brug gereden hadden mocht je er weer in om hem te gaan parkeren. Wel mocht je met de verschillende stations meestappen.
Ik denk dat dat de meest correcte manier van werken is, zowel voor hen als voor u. Ik zou niet willen weten hoeveel oude peetjes (om nu maar weer een cliché boven te halen) daar naast die brug gereden zijn of tegen wat anders op rijden.
Nu met Corona nog maar 2 keer geweest. In Nazareth mocht je hem zelfs niet binnen rijden, er uit en langs het gebouw stappen en aan de uitgang wachten. In Zwijnaarde mocht je wel binnenrijden, eruit en dan op een soort tribune plaatsnemen van waar je het mishandelen van uw auto en zijn lotgenoten mocht waarnemen.
Hewel, laat uw vrouw gaan. Hopelijk is die ook graag zo schaars gekleed als u.Enfin, ik ben weer twee jaar (privé) en 4 jaar (nieuwe lease) van deze onzin gespaard. Jammer genoeg moet de auto van mijn vrouw in april gekeurd worden…
Afgelopen dinsdag opnieuw naar de keuring in Heers geweest. Daar mag je nu gewoon binnen rijden, maar van bij de eerste test is het uitstappen, op het einde van de lijn aan de poorten staan er enkele stoelen waar je kan gaan zitten om te wachten tot je auto de hele controle doorlopen heeft, dan mag je zelf weer naar buiten rijden.Bij de keuringen waar ik al geweest ben (Tienen, Diest, Alken en Heers (meestal Heers)) was het voor corona altijd binnen rijden en blijven zitten en verder doorrijden tot aan de test van de lichten, daar ook nog zelf de lichten bedienen. Na die test neemt iemand van de keuring het dan over tot op de brug.
Na de controle van de onderzijde van de auto mag je dan zelf je auto van de brug af rijden en parkeren. Als je dat niet ziet zitten kan je dat gewoon zeggen en doen zij het wel voor jou (heb dat al meermaals gezien, wel meestal (jonge) dames ipv ouwe pekes).
Tijdens corona, enkel 2 jaar geleden in Heers geweest en daar moest je uitstappen, buiten voor de poort en nam iemand van de keuring het over.
Langs buiten om moest je dan naar de andere kant waar er een tent voor de uitgang stond om te wachten tot je auto buiten gereden werd tot onder die tent, dan kon je zelf parkeren.
Daarna moest je buiten aan het kantoortje om af te rekenen gaan wachten tot jou nummerplaat afgeroepen werd om binnen te gaan, te betalen en te zien of je een groene of rode kaart had.
Tis ook een fabel dat als ge zo vroeg of just voor sluiting gaat aansluiten dat ze snel snel hun werk doen en u me plezier een groen bewijs geven omdat ze snel naar huis willen vertrekken of te moe zijn om hun werk te doen.Ik ga al jaren naar Eeklo, altijd op afpsraak VOOR de werkuren op een weekdag. (7 uur)
Op die vroege uren heb daar nog nooit langer gestaan dan wat mijn afspraak moment was. (ook niet tijdens covid periode)
Bij de keuring zelf heb ik toch ook wel soms grote vragen.
Ik had een nieuwe auto, eerste keuring en de lichten zouden niet goed afgesteld geweest zijn.
Terug naar Garage die mannen merken niets verkeerd, doen ook niets, rijden zelf terug en alles ik ok.... 2x kosten voor niets.