De autokeuring

Misschien moet je uw auto wat meer beschouwen als een gebruiksvoorwerp in plaats van een of ander delicaat juweeltje.
Bang zijn van krassen als iemand je wagen poetst...
Gewoon neen. Daar hoef ik me zelfs niet voor te verantwoorden.

Op het einde van een leasingtermijn wordt een expertise opgemaakt van de restschade.
Ik behandel mijn leasingauto's altijd 'als een goede huisvader', maar schade aangebracht door derden (wat wel degelijk gebeurt), zijn altijd zuur wanneer je ervoor de rekening gepresenteerd krijgt.

Had zo eens een deukje in mijn deur doordat iemand zijn deur had opengeslagen, vermits te dicht geparkeerd.
Omdat het een korte termijn leasing was, was er geen franchise van toepassing en mocht ik de carrosseriekosten zelf betalen.
Zuur gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Op het einde van een leasingtermijn wordt een expertise opgemaakt van de restschade.
Ik behandel mijn leasingauto's altijd 'als een goede huisvader', maar schade aangebracht door derden (wat wel degelijk gebeurd), zijn altijd zuur wanneer je ervoor de rekening gepresenteerd krijgt.

Had zo eens een deukje in mijn deur doordat iemand zijn deur had opengeslagen, vermits te dicht geparkeerd.
Omdat het een korte termijn leasing was, was er geen franchise van toepassing en mocht ik de carrosseriekosten zelf betalen.
Zuur gewoon.
Dit dus, plus het is gewoon zonde als je als autoliefhebber je zuur verdiende centen in een auto steekt en dan moet zien dat een ander zegt ‘bekijk dat eens als een gebruiksvoorwerp’.

Tuurlijk. Een ander gaat bepalen wat ik moet doen. Grappig weer dat niemand dat in het echt tegen mij zegt.
 
Tuurlijk. Een ander gaat bepalen wat ik moet doen. Grappig weer dat niemand dat in het echt tegen mij zegt.
Ik vind toch dat je het u behoorlijk hard aantrekt, voor een radiozender, een verwarming en het idee dat niet iedereen een auto noodzakelijk ziet als een aangenomen kind. De wagen in ons huishouden is technisch gezien van mij, ik heb hem betaald. Maar ik rij niet. Dat is Mr S. Ik respecteer Mr S in hoe hij de auto wil gebruiken met de caveat dat alles wat met de carrosserie gebeurt, ik met zijn gezicht zal doen. Maar ik kom uit een gezin van twee uitersten: vader kocht zonder uitzondering elke 24 maanden een nieuwe auto, moeder hotste en botste er op los. Om maar te zeggen, er zijn van soorten en die kunnen best door één deur.

rs_1024x759-140312104515-1024.Elsa-Frozen-Disney.jl.031214_copy.jpg
 
Dit dus, plus het is gewoon zonde als je als autoliefhebber je zuur verdiende centen in een auto steekt en dan moet zien dat een ander zegt ‘bekijk dat eens als een gebruiksvoorwerp’.

Tuurlijk. Een ander gaat bepalen wat ik moet doen. Grappig weer dat niemand dat in het echt tegen mij zegt.
Mannekes lief gij zijt van overdrijven echt een kunst aant maken.

U ergernis is terecht e, het is een gebrek aan gesprek dat iemand aan de knoppekes van uwe auto zit te prullen. Maar ge zijt hoogstens een minuutje "benadeeld" dus zo erg is het allemaal niet. Gelijk gij hier ligt te doen hebben ze precies met uwe auto tegen de muur liggen schrapen en ne kauwgom onder uw zonneklep geplakt. En das meteen ook de reden waarom ge hier zoveel commentaar krijgt, zo erg is het uiteindelijk allemaal niet, als iedereen van zo'n dingen een gigantische zaak zou moeten maken het zou niet ophouden.

Waarom zijt ge ter plekke trouwens geen verhaal gaan halen als het u zo hard stoorde?
 
Mannekes lief gij zijt van overdrijven echt een kunst aant maken.

U ergernis is terecht e, het is een gebrek aan gesprek dat iemand aan de knoppekes van uwe auto zit te prullen. Maar ge zijt hoogstens een minuutje "benadeeld" dus zo erg is het allemaal niet. Gelijk gij hier ligt te doen hebben ze precies met uwe auto tegen de muur liggen schrapen en ne kauwgom onder uw zonneklep geplakt. En das meteen ook de reden waarom ge hier zoveel commentaar krijgt, zo erg is het uiteindelijk allemaal niet, als iedereen van zo'n dingen een gigantische zaak zou moeten maken het zou niet ophouden.

Waarom zijt ge ter plekke trouwens geen verhaal gaan halen als het u zo hard stoorde?
Ik doelde nu vooral op de opmerking ‘ge zou uw auto beter wat meer als gebruiksvoorwerp beschouwen’.

Ik weet niet wie het was die dat zei. En ben te lui om te gaan kijken.
 
Ik vind toch dat je het u behoorlijk hard aantrekt, voor een radiozender, een verwarming en het idee dat niet iedereen een auto noodzakelijk ziet als een aangenomen kind. De wagen in ons huishouden is technisch gezien van mij, ik heb hem betaald. Maar ik rij niet. Dat is Mr S. Ik respecteer Mr S in hoe hij de auto wil gebruiken met de caveat dat alles wat met de carrosserie gebeurt, ik met zijn gezicht zal doen. Maar ik kom uit een gezin van twee uitersten: vader kocht zonder uitzondering elke 24 maanden een nieuwe auto, moeder hotste en botste er op los. Om maar te zeggen, er zijn van soorten en die kunnen best door één deur.

rs_1024x759-140312104515-1024.Elsa-Frozen-Disney.jl.031214_copy.jpg
Een ander moet niet bepalen wat ik niet of wel moet doen, dat is iets waar ik van nature al stress van krijg. Op dat gebied kan ik echt den irritante eikel uithangen, ook in het echt.

Plus, alleen al het woordje autokeuring heeft een negatieve invloed op m’n humeur en dus vertrek ik met een negatieve instelling naar daar. Self fulfilling prophecy, als je genoeg denkt dat het op geen kloten trekt zal het op een geen kloten trekken.

Dus ja, ik ken mijn eigen: als ik al geïrriteerd in mijn auto stap omdat ik het dwaas vind dat maar zoiets bestaat als een autokeuring, en dan zeer kleine irritaties (die ik op andere dagen zou weglachen) tegenkom zoals iemand die niet exact doet wat ik verwacht dat hij doet, dan kan ik ongelofelijk geïrriteerd zijn.

De allerbeste oplossing zou zijn dat ik die kerel daar een oplawaai mocht verkopen dat z’n tanden eruit vliegen, maar laat ons eerlijk zijn: dat is niet echt een duurzame oplossing, want 1) er komt een dag dat er iemand weermept en mijn dwaze smoel in deuken klopt en 2) als dat niet het geval is ben je nog altijd aansprakelijk en brengt dat ongein zoals politie en rechtbank met zich mee.

Dus doen we dat gewoon maar niet.

En dan is de beste manier het maar even van je afschrijven op een forum zeker? Kost niks, een psycholoog wel en als ik alle dagen thuis loop te zagen is mijn vrouwmens ook niet content.
 
@Timothy ne keer naar Gellingen rijden zou je frustraties besparen op de autokeuring èn in dit topic! 🤣

Manmanman, lang geleden dat een ergernis nog zoveel ergernis heeft opgeleverd! 🙈
(In deze thread bedoel ik, niet voor mij persoonlijk.)
 
Een ander moet niet bepalen wat ik niet of wel moet doen, dat is iets waar ik van nature al stress van krijg. Op dat gebied kan ik echt den irritante eikel uithangen, ook in het echt.

Plus, alleen al het woordje autokeuring heeft een negatieve invloed op m’n humeur en dus vertrek ik met een negatieve instelling naar daar. Self fulfilling prophecy, als je genoeg denkt dat het op geen kloten trekt zal het op een geen kloten trekken.

Dus ja, ik ken mijn eigen: als ik al geïrriteerd in mijn auto stap omdat ik het dwaas vind dat maar zoiets bestaat als een autokeuring, en dan zeer kleine irritaties (die ik op andere dagen zou weglachen) tegenkom zoals iemand die niet exact doet wat ik verwacht dat hij doet, dan kan ik ongelofelijk geïrriteerd zijn.

De allerbeste oplossing zou zijn dat ik die kerel daar een oplawaai mocht verkopen dat z’n tanden eruit vliegen, maar laat ons eerlijk zijn: dat is niet echt een duurzame oplossing, want 1) er komt een dag dat er iemand weermept en mijn dwaze smoel in deuken klopt en 2) als dat niet het geval is ben je nog altijd aansprakelijk en brengt dat ongein zoals politie en rechtbank met zich mee.

Dus doen we dat gewoon maar niet.

En dan is de beste manier het maar even van je afschrijven op een forum zeker? Kost niks, een psycholoog wel en als ik alle dagen thuis loop te zagen is mijn vrouwmens ook niet content.
In dat geval kan het wel eens opluchten om eens iemand te verwijten hoor :unsure:
 
Ok, da’s dan zeer goed voor jou (en een hele discussie die hier niet thuis hoort).

Ik ben meer fan van het APK-systeem zoals in Nederland.

Maar veel plezier met je oordeel van iemand anders op basis van zoiets!
Kun je even uit de doeken doen waarom je daar meer een fan van bent? Ik ben wel eens benieuwd.
 
Kun je even uit de doeken doen waarom je daar meer een fan van bent? Ik ben wel eens benieuwd.
Ja hoor.

- er is concurrentie, de APK kan aangeboden worden door garagisten die daarvoor opgeleid zijn. Niet tevreden van de service, dan ga je op een ander. (Zaken zoals een uur wachten terwijl je een afspraak hebt zullen die mannen volgens mij niet moeten proberen).

- je kan je auto ‘s ochtends afzetten, en met een vervangwagen met je dag verder doen. ‘S avonds ophalen.

- doordat je dat bij de garage kan laten doen, kan je dat combineren. Genre, mag ik mijn auto binnen steken voor onderhoud en keuring? Thanks!

- stel dat je toch een mankement hebt, dan belt de garagehouder je en kan hij meteen voorstellen het te maken of vervangen. Stom voorbeeld: het zou niet moeten zijn “meneer uw lichten staan slecht afgesteld, afgekeurd, rij maar naar de garage en kom dan terug”. Het zou moeten zijn “meneer uw lichten staan fout afgesteld, ik zet ze even goed en klaar”. Daar kan dat dus.

- een specifieke specialist weet wat origineel is of niet. Ik heb al discussies gehad over (allemaal af-fabriek) getinte achterramen, geperforeerde remschijven, sportophanging en een cold-air intake. Die mannen op de keuring kennen gewoon te weinig, er zou VEEL meer kennis moeten zijn. Toen ik ooit een C63 AMG aanbood ter keuring (auto van een collega) zie één van de keurders “bolt leuk zeker zo’n V6?” Sorry, als je op de keuring werkt hoor je zo’n dingen gewoon te weten. Een basisinteresse en kennis van auto’s is mijn inziens een pluspunt voor zo’n job…
 
Kun je even uit de doeken doen waarom je daar meer een fan van bent? Ik ben wel eens benieuwd.

Omdat heel het systeem op de ballen trekt. Mijn ophanging van onze vorige bmw zat er volledig door. Ik zei nog tegen die kerel dat hij waarschijnlijk afgekeurd ging worden daarop. Maar nee hoor. Groene kaart. Gewoon door het gewicht van de carrosserie en die auto was een gevaar op baan.

Nieuwe Fiat 500 werden allemaal op diezelfde schokdempertest afgekeurd omdat ze veel te licht waren.

Sorry, maar heel die keuring is een grap. En van speciale auto's kennen ze al totaal niks. Originele onderdelen die een tuningrapport krijgen, originele remsysteme van sportautos die afgekeurd worden omdat ze het niet kennen,..
 
Omdat heel het systeem op de ballen trekt. Mijn ophanging van onze vorige bmw zat er volledig door. Ik zei nog tegen die kerel dat hij waarschijnlijk afgekeurd ging worden daarop. Maar nee hoor. Groene kaart. Gewoon door het gewicht van de carrosserie en die auto was een gevaar op baan.

Nieuwe Fiat 500 werden allemaal op diezelfde schokdempertest afgekeurd omdat ze veel te licht waren.

Sorry, maar heel die keuring is een grap. En van speciale auto's kennen ze al totaal niks. Originele onderdelen die een tuningrapport krijgen, originele remsysteme van sportautos die afgekeurd worden omdat ze het niet kennen,..
Zelf meegemaakt met een 500 1.2, bone stock. Meneer, je krijg waarschijnlijk een rode kaart voor de ophangingstest. Als het ok is voor jou laten we de achterbanden af tot 1 bar en dan slaagt de auto wel. Je moet ze hier verder aan de pomp dan nadien maar weer op 1.8 zetten.

Ongelofelijk toch…
 
Zelf meegemaakt met een 500 1.2, bone stock. Meneer, je krijg waarschijnlijk een rode kaart voor de ophangingstest. Als het ok is voor jou laten we de achterbanden af tot 1 bar en dan slaagt de auto wel. Je moet ze hier verder aan de pomp dan nadien maar weer op 1.8 zetten.

Ongelofelijk toch…

Mijn e36 had ik nieuwe schokdempers gestoken en dan moet je keuring voor ongeval doen. Maar mijn camber bleef steeds buiten de waarden. Doordat ik hem kende heeft hij het programma genomen van een andere auto om hem toch binnen de marges te laten vallen. 🤦
 
Ja hoor.

- er is concurrentie, de APK kan aangeboden worden door garagisten die daarvoor opgeleid zijn. Niet tevreden van de service, dan ga je op een ander. (Zaken zoals een uur wachten terwijl je een afspraak hebt zullen die mannen volgens mij niet moeten proberen).
- je kan je auto ‘s ochtends afzetten, en met een vervangwagen met je dag verder doen. ‘S avonds ophalen.
kan je hier ook, gewoon vragen aan de garagist om uw wagen te gaan keuren
- doordat je dat bij de garage kan laten doen, kan je dat combineren. Genre, mag ik mijn auto binnen steken voor onderhoud en keuring? Thanks!
zie bovenstaande
- stel dat je toch een mankement hebt, dan belt de garagehouder je en kan hij meteen voorstellen het te maken of vervangen. Stom voorbeeld: het zou niet moeten zijn “meneer uw lichten staan slecht afgesteld, afgekeurd, rij maar naar de garage en kom dan terug”. Het zou moeten zijn “meneer uw lichten staan fout afgesteld, ik zet ze even goed en klaar”. Daar kan dat dus.
werderom, als het ge het door uw garagist laat doen dan controleert die alles vooraf waardoor de kans dit probleem serieus laag is
- een specifieke specialist weet wat origineel is of niet. Ik heb al discussies gehad over (allemaal af-fabriek) getinte achterramen, geperforeerde remschijven, sportophanging en een cold-air intake. Die mannen op de keuring kennen gewoon te weinig, er zou VEEL meer kennis moeten zijn. Toen ik ooit een C63 AMG aanbood ter keuring (auto van een collega) zie één van de keurders “bolt leuk zeker zo’n V6?” Sorry, als je op de keuring werkt hoor je zo’n dingen gewoon te weten. Een basisinteresse en kennis van auto’s is mijn inziens een pluspunt voor zo’n job…
moest de keuring onafhankelijk zijn zal dit zeker niet zorgen voor meer kennis.

Nope, lijkt mij gewoon een voorbeeldje van het gras is groener aan de overkant.
 
Ik zie er toch ook geen meerwaarde in dat mijn garagist zou mogen keuren èn herstellen, zou toch ook sneller het gevoel hebben dat die puur voor eigen winst dingen "afkeurt".
 
Omdat heel het systeem op de ballen trekt. Mijn ophanging van onze vorige bmw zat er volledig door. Ik zei nog tegen die kerel dat hij waarschijnlijk afgekeurd ging worden daarop. Maar nee hoor. Groene kaart. Gewoon door het gewicht van de carrosserie en die auto was een gevaar op baan.

Nieuwe Fiat 500 werden allemaal op diezelfde schokdempertest afgekeurd omdat ze veel te licht waren.

Sorry, maar heel die keuring is een grap. En van speciale auto's kennen ze al totaal niks. Originele onderdelen die een tuningrapport krijgen, originele remsysteme van sportautos die afgekeurd worden omdat ze het niet kennen,..
Dat ligt niet aan de mensen van de keuring maar gewoon aan de toestellen die ze verplicht moeten gebruiken. Het probleem is hier zelfs dat de mensen van de keuring daar niks in te zeggen hebben maar gewoon het toestel moeten volgen.
https://www.autoblog.nl/nieuws/lol-fiat-500-komt-niet-door-belgische-keuring-32023 en zo zijn er nog wel nog wat wagens, zo had de audi tt daar ook wel serieus wat problemen mee, zo erg zelfs dat men de regels voor die wagens heeft aangepast.
 
Ik zie er toch ook geen meerwaarde in dat mijn garagist zou mogen keuren èn herstellen, zou toch ook sneller het gevoel hebben dat die puur voor eigen winst dingen "afkeurt".
Als ge met dat gevoel naar uw garagist gaat kunt ge best al een andere zoeken.
Wie zegt dat hij nu al geen dingen vraag om te herstellen die nie stuk zijn? Kan jij ook niet weten dan
 
Terug
Bovenaan