De autokeuring

Dat ligt niet aan de mensen van de keuring maar gewoon aan de toestellen die ze verplicht moeten gebruiken. Het probleem is hier zelfs dat de mensen van de keuring daar niks in te zeggen hebben maar gewoon het toestel moeten volgen.
https://www.autoblog.nl/nieuws/lol-fiat-500-komt-niet-door-belgische-keuring-32023 en zo zijn er nog wel nog wat wagens, zo had de audi tt daar ook wel serieus wat problemen mee, zo erg zelfs dat men de regels voor die wagens heeft aangepast.
Zo kan je natuurlijk alles tot in het absurde verdedigen. Zie ook de afkeuring van zeer recente dieselwagens in Vlaanderen maar niet in Wallonië. Een absoluut belachelijk, achterhaald en inefficiënt systeem is het.
 
Zo kan je natuurlijk alles tot in het absurde verdedigen. Zie ook de afkeuring van zeer recente dieselwagens in Vlaanderen maar niet in Wallonië. Een absoluut belachelijk, achterhaald en inefficiënt systeem is het.
Dat ligt aan de politiek die die regels opsteld he, niet de keuringen. Moest men hier een APK systeem toepassen met dezelfde regelgeving dan blijft dat probleem gewoon bestaan he, dat is niet tot in het absurde verdedigen, dat is gewoon zeggen hoe het systeem werkt.

De schuld in de schoenen van de keurders steken is net hetzelfde als bij iedere rel in brussel de schuld bij de politie leggen, zij zijn enkel diegene die uitvoeren.
 
Dat ligt niet aan de mensen van de keuring maar gewoon aan de toestellen die ze verplicht moeten gebruiken. Het probleem is hier zelfs dat de mensen van de keuring daar niks in te zeggen hebben maar gewoon het toestel moeten volgen.
https://www.autoblog.nl/nieuws/lol-fiat-500-komt-niet-door-belgische-keuring-32023 en zo zijn er nog wel nog wat wagens, zo had de audi tt daar ook wel serieus wat problemen mee, zo erg zelfs dat men de regels voor die wagens heeft aangepast.

Klopt, daarmee dat ik zei het systeem van de keuring.
 
Klopt, daarmee dat ik zei het systeem van de keuring.
De persoon die getekend heeft op het laatste document zegt genoeg zeker. In mijn ogen zou men hier in Belgie veel meer de raadgevingen van experten moeten volgen ipv altijd maar weer een bende verkozenen laten beslissen over zaken waar ze niks van kennen.
 
Als ge met dat gevoel naar uw garagist gaat kunt ge best al een andere zoeken.
Wie zegt dat hij nu al geen dingen vraag om te herstellen die nie stuk zijn? Kan jij ook niet weten dan
Aangezien ik er niets van ken èn standaard mijn garagist 1x per jaar maar zie voor mijn onderhoud dat me geen fortuin kost, moet ik afgaan op mijn buikgevoel/advies van anderen.
Maar mijn garagist kan me geen "loer" draaien door me daarna doodleuk te verbieden de baan op te gaan. En natuurlijk zullen de meeste ook vakbekwame, eerlijke mensen zijn die die keuring doen. Maar ik wil toch liever niet dat die een oogje dichtknijpt voor de wagens van zijn vrienden bvb en bij mij dan opportuniteit ziet om er wat extra winst uit te persen die niet eens op moet vallen. Bvb banden vervangen die nog 8000km mee hadden kunnen gaan.

Dan heb ik liever een neutraal persoon van de autokeuring, want zelfs al zou ik daar een vriend zitten hebben, de kans is even groot dat ik met mijn auto dan net bij zijn collega beland.
 
Ok, da’s dan zeer goed voor jou (en een hele discussie die hier niet thuis hoort).

Ik ben meer fan van het APK-systeem zoals in Nederland.

Maar veel plezier met je oordeel van iemand anders op basis van zoiets!
Argumenteer het dan beter…

Je bent dus niet tegen een autokeuring, maar tegen de manier waarop de autokeuring momenteel in België wordt uitgevoerd.
 
Argumenteer het dan beter…

Je bent dus niet tegen een autokeuring, maar tegen de manier waarop de autokeuring momenteel in België wordt uitgevoerd.
Ja, een of andere vorm van keuring lijkt me noodzakelijk. Al heeft men bij motorfietsen de boot heel lang afgehouden en moest dat nooit gekeurd worden.

Om te beginnen vind ik het absurd dat een leasewagen naar de keuring moet. Zouden er veel leasewagens rondrijden met gebreken? Leasefirma betaalt toch.

Het is een verbetering dat wagens op 4 en 6 jaar telkens twee jaar krijgen als ze minder dan 100.000 km hebben.

Ik zou langer uitstel geven bij nieuwe wagens - de meeste probleemgevallen op onze wegen zijn geen auto’s die jonger dan 10 jaar zijn.

Er zit nog een hele zone tussen ‘afkeur’ (beginnende speling op een lager bijvoorbeeld) en ‘dit is levensgevaarlijk om mee te rijden’ (datzelfde lager 30.000 km later).

Een systeem van ‘kleine keuring op 6 en 8 jaar’ (dan ontzie je meteen 99,99% van alle leaserijders) en dan op 10 jaar ‘grote keuring’ (waarbij men veel meer nakijkt) ofzo.

En zorg dat er hypercompetente mensen werken, die én technisch onderlegd zijn én scholing krijgen over wat standaard is en zo’n dingen. Het is écht niet ok om tuningrapport op te stellen voor een standaard 3 reeks van BMW waar een M-sport ophanging opzit af fabriek (zelf gezien bij een collega) - in een performant systeem worden de verantwoordelijk voor zoiets op het matje geroepen.
 
Ik hoop oprecht dat ge de rest van uwe dag nog genoeg tijd hebt gehad om die klachten mail te sturen.

Want ge moest EN de radiozender veranderen EN chauffage hoger zetten EN zetelverwarming terug aanzetten.

Pfff, echt niet plezant. Er is al voor minder oorlog uitgebroken.
Echt hè!

Gelukkig heb ik quasi een sjabloon voor zo’n dingen!
 
En zorg dat er hypercompetente mensen werken, die én technisch onderlegd zijn én scholing krijgen over wat standaard is en zo’n dingen. Het is écht niet ok om tuningrapport op te stellen voor een standaard 3 reeks van BMW waar een M-sport ophanging opzit af fabriek (zelf gezien bij een collega) - in een performant systeem worden de verantwoordelijk voor zoiets op het matje geroepen.
Ik denk dat weinig mensen het 3-4 voudige willen betalen voor een keuring, wat je nodig hebt als je hypercompetente mensen will houden.
 
Ik zou langer uitstel geven bij nieuwe wagens - de meeste probleemgevallen op onze wegen zijn geen auto’s die jonger dan 10 jaar zijn.
Als je nu dezer dagen in de donkere rondrijdt dan rijdt het vol met auto's die met kapotte lampen rondrijden. (Deze week nog achter een gereden waar enkel het 3e stoplicht werkte om er de meest extreme uit te pikken). En op de modellen af te gaan toch ook veel die niet ouder dan 10 jaar hoor. Dat zijn dan nog simpele zichtbare mankementen. Nog een geluk dat die er na 1 of 2 jaar zo rond te rijden toch eens uitgehaald worden. Ik ben ook al afgekeurd geweest voor kapotte schokdempers op een 6 jaar oude wagen. Vanaf dat iets gebruikt wordt kan het kapot gaan. Moest het allemaal 10 jaar duren eer er mankementen aan een auto kwamen we zouden toch allemaal 10 jaar garantie krijgen van de fabrikanten? Dus om de x-aantal jaar een noodzakelijk kwaad kan enkel maar ons veiligheid ten goede komen.
 
Nu hebben ze mij deze week ook wel liggen gehad. Mijn knopje van mijn lichten verdraaid waardoor ik dus al 3 dagen met parkeerlichten rondgereden heb. Maar ze waren wel zo vriendelijk om geen roettest te doen.
Was wel in de Walen.
 
Nu hebben ze mij deze week ook wel liggen gehad. Mijn knopje van mijn lichten verdraaid waardoor ik dus al 3 dagen met parkeerlichten rondgereden heb. Maar ze waren wel zo vriendelijk om geen roettest te doen.
Was wel in de Walen.
Ja, dat hadden ze mij vorige keer, 2 jaar geleden ook gelapt, al had ik het wel sneller door.

Volgende week terug naar de keuring, ben benieuwd.
Ik dacht eigenlijk dat dat uitstappen niet meer van toepassing was, dat je weer zelf door de keuring mocht rijden. Dat was toch wat in de zomer al van mensen gehoord heb.
 
Ja, dat hadden ze mij vorige keer, 2 jaar geleden ook gelapt, al had ik het wel sneller door.

Volgende week terug naar de keuring, ben benieuwd.
Ik dacht eigenlijk dat dat uitstappen niet meer van toepassing was, dat je weer zelf door de keuring mocht rijden. Dat was toch wat in de zomer al van mensen gehoord heb.
Ik ben vrijdag nog geweest. Je mag binnen rijden en alles met de verlichting doen. Dan nemen ze over voor schokdempertest en remmentest en rijden ze de brug op. Jij dan erna de brug afrijden en buiten zetten.
 
Ik ben vrijdag nog geweest. Je mag binnen rijden en alles met de verlichting doen. Dan nemen ze over voor schokdempertest en remmentest en rijden ze de brug op. Jij dan erna de brug afrijden en buiten zetten.
Dus dat ‘ga maar aan de kassa wachten’ is typisch Brakel.

Laatste keer dat ze me daar gezien hebben. Vanaf nu naar Wallonië.

Hoe meer ik op m’n luie aars kan blijven zitten, hoe beter.
 
Dus dat ‘ga maar aan de kassa wachten’ is typisch Brakel.

Laatste keer dat ze me daar gezien hebben. Vanaf nu naar Wallonië.

Hoe meer ik op m’n luie aars kan blijven zitten, hoe beter.
Vorig jaar 2 keer naar de keuring geweest, 1 keer met splinternieuwe wagen en 1 keer met een oude wagen. Gewoon 2 keer bij de wagen mogen blijven en tot de lichtcontrole zelf mogen rijden. Aparte rij voor afspraken (nog nooit anders geweten, en al meerdere stations aangedaan).

Is dat daar een plaatselijke uitbraak van corona of staan ze daar gewoon wat achter?
 
De autokeuring is een monopolie. Dat hoeft toch niet zo te zijn? Zet er 1 of 2 andere aanbieders naast.
Er zijn wel wat verschillende aanbieders. In W-Vl is dat bijvoorbeeld KM, in O-Vl is dat SBAT en vermoedelijk in de rest van het land zullen er nog een paar verschillende zijn. En je kan gaan waar je wilt, zelfs in het minder strenge Wallonië.

Maar los daarvan ga ik wel volledig akkoord met je betoog over APK in Nederland die door garagisten gedaan worden. Alle Nederlanders die ik ken zijn daar zeer tevreden over.
En als je dan met die argumenten komt van sjoemelen en dergelijke, counteren zij dat gewoon met 'dan ga je toch gewoon naar een andere garage?' en 'die garage wil je natuurlijk ook graag als klant houden, want als het uitkomt dat ze sjoemelen gaan ze véél klanten verliezen'.
In België werkt zoiets niet jammer genoeg.

Toch wel, voor een keuring heb je voor een deel 2 man nodig. Voor de controle onder de wagen zit je met een chauffeur en iemand in de put/ onder de brug. En als je dan iedere keer moet zorgen dat je per lijn 2 man beschikbaar hebt zit je een regeling die ervoor zorgt dat je niet nuttig omgaat met je beschikbaar personeel.
Nochtans lukt dat goed in verschillende keuringscentra om een aparte lijn te voorzien voor degenen die afspraak maken.
 
Er zijn wel wat verschillende aanbieders. In W-Vl is dat bijvoorbeeld KM, in O-Vl is dat SBAT en vermoedelijk in de rest van het land zullen er nog een paar verschillende zijn. En je kan gaan waar je wilt, zelfs in het minder strenge Wallonië.

Maar los daarvan ga ik wel volledig akkoord met je betoog over APK in Nederland die door garagisten gedaan worden. Alle Nederlanders die ik ken zijn daar zeer tevreden over.
En als je dan met die argumenten komt van sjoemelen en dergelijke, counteren zij dat gewoon met 'dan ga je toch gewoon naar een andere garage?' en 'die garage wil je natuurlijk ook graag als klant houden, want als het uitkomt dat ze sjoemelen gaan ze véél klanten verliezen'.
In België werkt zoiets niet jammer genoeg.


Nochtans lukt dat goed in verschillende keuringscentra om een aparte lijn te voorzien voor degenen die afspraak maken.
Mijn persoonlijke ervaring en die van collega's is dat het beter werkt dan zonder afspraak maar het is nog niet zo dat je gegarandeerd geholpen wordt op het uur van afspraak. Het lijken eerder als afspraken met artsen, met wat geluk ben je binnen het half uur (na het moment van afspraak) geholpen. Heb je pech sta je daar toch nog meer dan een uur te schimmelen.
 
Bij alle keuringen (Aalst, Brakel, Nazareth, Sint-Denijs-Westrem, Zwijnaarde) dat ik al geweest ben was het altijd (ook voor Corona) binnenrijden, auto afzetten en eruit. En als ze hem van de brug gereden hadden mocht je er weer in om hem te gaan parkeren. Wel mocht je met de verschillende stations meestappen.
Ik denk dat dat de meest correcte manier van werken is, zowel voor hen als voor u. Ik zou niet willen weten hoeveel oude peetjes (om nu maar weer een cliché boven te halen) daar naast die brug gereden zijn of tegen wat anders op rijden.
Nu met Corona nog maar 2 keer geweest. In Nazareth mocht je hem zelfs niet binnen rijden, er uit en langs het gebouw stappen en aan de uitgang wachten. In Zwijnaarde mocht je wel binnenrijden, eruit en dan op een soort tribune plaatsnemen van waar je het mishandelen van uw auto en zijn lotgenoten mocht waarnemen.

Maar los daarvan ga ik wel volledig akkoord met je betoog over APK in Nederland die door garagisten gedaan worden. Alle Nederlanders die ik ken zijn daar zeer tevreden over.
En als je dan met die argumenten komt van sjoemelen en dergelijke, counteren zij dat gewoon met 'dan ga je toch gewoon naar een andere garage?' en 'die garage wil je natuurlijk ook graag als klant houden, want als het uitkomt dat ze sjoemelen gaan ze véél klanten verliezen'.
In België werkt zoiets niet jammer genoeg
Enige opmerking dat ik op dat Nederlandse systeem kan maken is dat je als uitvoerder van werken uw eigen werk gaat beoordelen. Ik kom uit een milieu van kwaliteitscontrole. Ik voer testen uit en ik review het test werk van mijn collega's. Als ik ook maar 1 test van de 50 overneem van een collega, dan mag ik naar de rest van de reeks zelfs niet kijken ter review. Dus ik kan het daardoor anders zien, maar mij lijkt een 'derden' een correctere, neutrale beoordeling te kunnen maken. En of dat dan een andere garagist is zoals in NL of een specifiek keuringcentra zoals bij ons dat laat ik in de midden. Een beetje zoals een expertise voor de verzekering (ook al zijn ze dat voor kleinere minder dure reparaties tegenwoordig ook meer in handen van de garagist zelf aan het geven). Maar er zijn wel meerdere minpunten te vinden aan het Belgische systeem, maar heel veel ervan zijn resultaat van het absurde politieke systeem.
 
Mijn persoonlijke ervaring en die van collega's is dat het beter werkt dan zonder afspraak maar het is nog niet zo dat je gegarandeerd geholpen wordt op het uur van afspraak. Het lijken eerder als afspraken met artsen, met wat geluk ben je binnen het half uur (na het moment van afspraak) geholpen. Heb je pech sta je daar toch nog meer dan een uur te schimmelen.
Die ervaring heb ik jammer genoeg ook. Zelfs in de ochtend, waarvan ik echt niet snap hoe ze op 2u tijd er al in slagen om een halfuur achter te lopen op schema.

Enige opmerking dat ik op dat Nederlandse systeem kan maken is dat je als uitvoerder van werken uw eigen werk gaat beoordelen. Ik kom uit een milieu van kwaliteitscontrole. Ik voer testen uit en ik review het test werk van mijn collega's. Als ik ook maar 1 test van de 50 overneem van een collega, dan mag ik naar de rest van de reeks zelfs niet kijken ter review. Dus ik kan het daardoor anders zien, maar mij lijkt een 'derden' een correctere, neutrale beoordeling te kunnen maken. En of dat dan een andere garagist is zoals in NL of een specifiek keuringcentra zoals bij ons dat laat ik in de midden. Een beetje zoals een expertise voor de verzekering (ook al zijn ze dat voor kleinere minder dure reparaties tegenwoordig ook meer in handen van de garagist zelf aan het geven). Maar er zijn wel meerdere minpunten te vinden aan het Belgische systeem, maar heel veel ervan zijn resultaat van het absurde politieke systeem.
Ik heb zelf nog als keurder gewerkt (voor iets totaal anders dan auto's) en daar lag de verantwoordelijkheid bij ons om te weten wat elk merk specifiek nodig had voor de keuring. Niet bij de klant, de klant moest zich daar niets van aantrekken. Zo werkt het eigenlijk bij veel zaken die gekeurd moeten worden.
En in dat opzicht vind ik ook het stukken beter dat de garagist de auto zou keuren omdat zij net de expertise hebben in het product.
Kijk maar naar alle verhalen die je online kan vinden over verplichte tuning attesten voor zaken die gewoon af-fabriek komen.

Er is inderdaad een mogelijke bias omdat het over je eigen werk gaat, maar daar dienen de controle instanties voor die de keurders controleren.
En op zich is de keuring van een auto nu ook niet iets subjectief, je kan vrij objectief beoordelen of het in orde is of niet.
 
Terug
Bovenaan