De autokeuring

Blijkbaar zou er volgens een artikel van HLN een auto zijn afgekeurd omdat hem niet voldoende gestofzuigt is geweest …das er toch een beetje over , okay als ge omwille van het vuil het stuur moet zoeken en niet door de vooruit kunt kijken …maar omdat het matteke wat vuil ziet …die dragen toch een overal ?
Ik heb de reportage op TV Oost ook gezien en had er onmiddellijk toch enkele bedenkingen bij.
Heb ik iets gemist of is het nu de gewoonte wanneer er iets gebeurd tijdens een dienstverlening wat je niet had verwacht, je er dus de pers bijhaalt? En dan nog voor zo iets.

Ik zou nog ergens de verontwaardiging kunnen begrijpen als die man zijn keuringskaart ziet, maar dan zou ik daar meteen ter plaatse bij de verantwoordelijke langsgaan. Was de wagen echt zo vuil of is er ergens tijdens een beoordeling een fout gemaakt? Indien het laatste het geval is, zal dat waarschijnlijk meteen recht te zetten zijn.

Vanuit de kant van TV Oost snap ik ook niet wat de nieuwswaarde daarvan is. Ofwel was die wagen heel vies, ofwel is er een te strenge beoordeling geweest. Een eerder banaal geschil tussen dienstverlener en consument, dat een dag na de feiten niet meer te verifiëren valt. That’s it.

Jupla een nieuwe frustratie er bij, ik was niet op de hoogte dat een trekhaak maar tot 750kg mag gekeurd worden om de eerste 4j niet opnieuw naar de keuring te moeten gaan.
Wil ik in die 4j eens een aanhangwagen van +1000kg MTM trekken, dan moet ik opnieuw laten keuren. Wat voor achterlijke regelgeving is dit. Gebeuren dan zo veel ongevallen met die trekhaken in de eerste 4j dat dit gerechtvaardigd is?

Wat voor achterlijke regelgeving is dit. Gebeuren dan zo veel ongevallen met die trekhaken in de eerste 4j dat dit gerechtvaardigd is?
Ik heb het hier al eens gezegd: keuring trekhaak is een legale scam. Er wordt hoogstens eens aan gevoeld (als de keurder het niet vergeet), maar ze doen wel een volledige keuring op wagen die anders niet bij de keuring zou moeten passeren.

Hier onlangs een nieuwe wagen gekocht. Ik wou hierop een trekhaak.
De afspraak was met de garage dat ik de nieuwe wagen de vrijdag namiddag zou ophalen en dat ze 's morgens de trekhaak gingen laten keuren. Ik had de oude 's morgens via wijkopenautos.be verkocht en ik kreeg dan net voor de middag telefoon van de garage. De keuring wou (mag?) deze niet keuren op garageplaten, dus heb ik met de motor mijn platen moeten dragen zodat ze met die de wagen de maandag morgen onmiddellijk konden laten keuren.
Dit is pas belachelijke wetgeving, wat voor verschil geeft dat nu op welke platen op die wagen hangen? :angry:

Om het dan nog volledig in orde te maken, hebben ze in de keuring de inschrijvingspapieren van 4 dagen oud (!!!!!) geperforeerd in de veronderstelling dat het keuring voor verkoop was!

De afspraak was met de garage dat ik de nieuwe wagen de vrijdag namiddag zou ophalen en dat ze 's morgens de trekhaak gingen laten keuren. Ik had de oude 's morgens via wijkopenautos.be verkocht en ik kreeg dan net voor de middag telefoon van de garage. De keuring wou (mag?) deze niet keuren op garageplaten, dus heb ik met de motor mijn platen moeten dragen zodat ze met die de wagen de maandag morgen onmiddellijk konden laten keuren.
Dit is pas belachelijke wetgeving, wat voor verschil geeft dat nu op welke platen op die wagen hangen? :angry:

Om het dan nog volledig in orde te maken, hebben ze in de keuring de inschrijvingspapieren van 4 dagen oud (!!!!!) geperforeerd in de veronderstelling dat het keuring voor verkoop was!
Hoe kunt ge dat als garagist niet weten?

Hoe kunt ge dat als garagist niet weten?
Ja, snap ik ook niet goed. Bij ons toch algemeen geweten.
Daarmee dat veel van onze klanten ook zelf gaan keuren, tenzij anders afgesproken uiteraard.
Wij maken de nieuwe wagen afleveringsklaar, trekhaak en bedrading eronder.
Klant komt de wagen afhalen met huidige of nieuwe nummerplaten en gaat achteraf zelf de trekhaak keuren.

Jupla een nieuwe frustratie er bij, ik was niet op de hoogte dat een trekhaak maar tot 750kg mag gekeurd worden om de eerste 4j niet opnieuw naar de keuring te moeten gaan.
Wil ik in die 4j eens een aanhangwagen van +1000kg MTM trekken, dan moet ik opnieuw laten keuren. Wat voor achterlijke regelgeving is dit. Gebeuren dan zo veel ongevallen met die trekhaken in de eerste 4j dat dit gerechtvaardigd is?
Kan het dat je hier een denkfout maakt? Zou het kunnen dat net omdat het zo gecontroleerd wordt dat er weinig tot niks gebeurd?

Het is niet omdat er gelukkig nog niemand gestorven is door een defect aan een rollercoaster in Plopsaland, dat die niet gekeurd moet worden.

De impact van de invoering van de periodieke autokeuring tov de verkeersveiligheid staat eigenlijk buiten enige discussie trouwens.
Ik heb het hier al eens gezegd: keuring trekhaak is een legale scam. Er wordt hoogstens eens aan gevoeld (als de keurder het niet vergeet), maar ze doen wel een volledige keuring op wagen die anders niet bij de keuring zou moeten passeren.
Ik denk dat je het hier toch wat genuanceerder moet zien. Afhankelijk of het kleiner (of gelijk aan) 750kg al dan niet meer dan 750kg moet gekeurd worden zal men minstens nazien of de trekhaak wel op het voertuig mag zitten, goed gemonteerd is en aan de hand van de markeringen op bol/frame die sterk genoeg is voor het type wagen.
Er gebeuren daar vaak fouten in.

“Op de keuring steken” is gemakkelijk natuurlijk, iedereen gelooft dat is daar ook meteen met mee. Het is dan ook de dankbare uitvlucht voor elke garage als er iets misloopt.
Iedereen in de sector weet hoe een trekhaak aangeboden moet worden.

Dus garage geeft aan ‘s ochtends te gaan, maar belt ‘s middags, garageplaten en perforatie inschrijvingsbewijs?
Als ik zo je relaas lees, samen met die perforatie van dat inschrijvingsbewijs kan ik al meteen een scenario in mijn hoofd afspelen:
Fictief: “Iemand die niet de verkoper van de garage is gaat met een wagen op garageplaten ‘s ochtends naar de keuring, die denkt dat het een keuring voor verkoop is (waarbij dus de bestaande inschrijvingsbewijzen geperforeerd worden) en tegen dat die enkele uren later terug aan de garage bij de verkoper is blijkt dat er iets mis is gegaan. Verkoper belt naar Toast, het is al bijna middag dan “dat hij zijn platen moet brengen want de keuring werkt niet mee ze”.

Een perforatie van een inschrijvingsbewijs is enkel en alleen maar in combinatie met een aanvraag tot inschrijving (roze formulier)

Ik denk dat je het hier toch wat genuanceerder moet zien. Afhankelijk of het kleiner (of gelijk aan) 750kg al dan niet meer dan 750kg moet gekeurd worden zal men minstens nazien of de trekhaak wel op het voertuig mag zitten, goed gemonteerd is en aan de hand van de markeringen op bol/frame die sterk genoeg is voor het type wagen.
Er gebeuren daar vaak fouten in.
Dat is de theorie. In de praktijk wordt het gelijkvormigheidsattest overgetypt en wordt er eens aan de trekhaak gevoeld, that's it. Als er echt flagrante gebreken zijn (bv. ontbrekende bouten of voertuig dat geen trekhaak mag hebben) halen ze die er hopelijk wel uit, maar opnieuw: de focus bij keuring trekhaak ligt helemaal niet op de correcte installatie van de trekhaak: er wordt een volledige keuring uitgevoerd en aangerekend op gloednieuwe wagens.

En wat is nu juist het probleem? Controle moet er zijn.

“Gelijkvormigheidsattest overgetypt” => Uw sleepgewichten op het keuringsbewijs moet van ergens komen he
“Er wordt eens aan de trekhaak gevoeld” => Lijkt me een goeie handeling om snel na te zien of een trekhaak vast zit zonder gebruik te maken van materiaal.
De focus ligt weldegelijk op de trekhaak, daar komt die ook voor.

In nieuwbouwwoningen of appartementen komen ze ook de zonnepanelen, waterinstallatie, elektriciteit, liften enz keuren, terwijl het allemaal nieuw is…

Bij de eerste keuring krijgt dat een klein beetje aandacht, de daaropvolgende jaren doet men een volledige keuring en wordt die trekhaak gewoon genegeerd. Er is bij de keurders geen besef dat je daar enkel bent omwille van die trekhaak.
In nieuwbouwwoningen of appartementen komen ze ook de zonnepanelen, waterinstallatie, elektriciteit, liften enz keuren, terwijl het allemaal nieuw is…
Als je dan toch een scheve vergelijking wil maken: het is alsof een woning met warmtepomp ieder jaar opnieuw een volledige elektrische keuring zou moeten ondergaan, terwijl alle andere nieuwbouwwoningen de eerste 4 jaar vrijgesteld zijn.

Laatst bewerkt:
En wat is nu juist het probleem? Controle moet er zijn.

“Gelijkvormigheidsattest overgetypt” => Uw sleepgewichten op het keuringsbewijs moet van ergens komen he
“Er wordt eens aan de trekhaak gevoeld” => Lijkt me een goeie handeling om snel na te zien of een trekhaak vast zit zonder gebruik te maken van materiaal.
Het probleem is dat ze naast de trekhaak ook de hele auto meekeuren, terwijl auto’s zonder trekhaak die keuring niet nodig hebben.
Dat komt omdat dat allemaal installaties zijn die aangepast zijn aan het gebouw. Die auto is serieproductie, dus 2 exemplaren zijn in principe hetzelfde. De fabrikant gaat daar zelf ook testen op doen of bepaalde zaken goed aangesloten zijn, de motor wel start en ze rijden er een klein stukje mee om te kijken of alles ok is.

Die zonnepanelen worden ook getest in de fabriek, en de panelen zelf worden niet meer gekeurd (als ze de fabriek uit zijn). Het is de installatie van de panelen die gekeurd wordt.

Bij de eerste keuring krijgt dat een klein beetje aandacht, de daaropvolgende jaren doet men een volledige keuring en wordt die trekhaak gewoon genegeerd. Er is bij de keurders geen besef dat je daar enkel bent omwille van die trekhaak.
Ik zou zeggen probeer het dan te bewijzen .
Haal gewoon 1 bouten eruit bij uwen trekhaak als je naar de keuring gaat …als ze er niet naar kijken gaan ze dat dus niet opmerken .
Maar ben zelf keurder (niet van auto’s ) en ik kan u zeggen dat het vrij snel opvalt ondanks dat het soms lijkt alsof we er snel effe overgaan of langslopen . ;)
Hetgeen goed is zien we niet maar wat slecht is valt ons heel hard op (maar we zijn ook maar mensen natuurlijk en kunnen ook een slechten dag hebben . ; ))

Haal gewoon 1 bouten eruit bij uwen trekhaak als je naar de keuring gaat …als ze er niet naar kijken gaan ze dat dus niet opmerken .
Wat heb ik daarbij te winnen met sample size 1? Het is niet dat ze de procedure gaan omgooien als ze het en als ze wél het opmerken bewijst dat evenmin iets.
Maar ben zelf keurder (niet van auto’s ) en ik kan u zeggen dat het vrij snel opvalt ondanks dat het soms lijkt alsof we er snel effe overgaan of langslopen . ;)
En ik heb als piloot ervaring met checklists en kan u zeggen dat er regelmatig gebreken aan een toestel gemist worden door verschillende piloten die allen getraind zijn om op specifieke zaken te letten. Onlangs is er bv. naar boven gekomen dat een toestel al maanden vliegt met verkeerd gemonteerde veiligheidsgordels terwijl dat onderdeel is van de dagelijkse check. Onderschat de menselijke factor niet als er dan toch eens iets zeldzaams of onverwachts opduikt.

Als je dan toch een scheve vergelijking wil maken: het is alsof een woning met warmtepomp ieder jaar opnieuw een volledige elektrische keuring zou moeten ondergaan, terwijl alle andere nieuwbouwwoningen de eerste 4 jaar vrijgesteld zijn.

Moest het zijn dat er een groter risico bestaat met een warmtepomp zou de wetgeving dit zeker opleggen.
Het probleem is dat ze naast de trekhaak ook de hele auto meekeuren, terwijl auto’s zonder trekhaak die keuring niet nodig hebben.
Alles heeft te maken met een risicoanalyse. Bestaat er een grotere kans dat door het gebruik iets sneller kan misgaan/slijten?

Alhoewel veel trekhaken nu ook af-fabriek komen, zijn ze vaak nog retrofit. Een aanpassing dus aan het bestaande voertuig dus nazicht.
Het nieuwe voertuig met zijn </= trekhaak moet één keer langs de keuring (tarief herkeuring)en kan dan 4 jaar bollen tot de eerste periodieke keuring.
Die nieuwe wagen met de > 750kg trekhaak moet volledig gekeurd worden en komt dan pas terug iets voor zijn 2de verjaardag.
En dan zoals alle andere vlak voor zijn 4de verjaardag.
Allemaal zo geen drama lijkt me.

Moest het zijn dat er een groter risico bestaat met een warmtepomp zou de wetgeving dit zeker opleggen.
Dat de elektrische installatie in je hele huis (als het equivalent van een volledige autokeuring) wordt nagekeken omdat er mogelijks iets niet in orde is met de warmtepomp? Men zou gewoon een jaarlijks nazicht van de warmtepomp opleggen.
Alles heeft te maken met een risicoanalyse. Bestaat er een grotere kans dat door het gebruik iets sneller kan misgaan/slijten?
Wel ja, ik zou graag de cijfers eens zien van voertuigen met trekhaak die door verhoogde slijtage - specifiek die gecorreleerd aan aanhangwagens trekken - in die eerste 4 jaar een rode kaart krijgen. Informeel heb ik gehoord dat het er héél erg weinig zijn.

Er worden ook zeer weinig lijnvliegtuigen gekaapt of in de lucht opgeblazen, maar toch moet ik een controle ondergaan als het ware ik een potentiële terrorist of drugsdealer ben vooraleer ik het vliegtuig op mag. En dat gesloten flesje Evian van thuis, dat mag zeker niet mee!

We moeten ons nu eenmaal aan een aantal regels houden, er zal altijd wel iets achter zitten waarom.

Bijvoorbeeld: Stel, een voertuig dat 100.000km gereden heeft en dat ook continu een trailer sleept met een tarra van bvb 3500kg kan het risico hebben dat er meer slijtage kan opgetreden zijn aan iets van het voertuig dan een voertuig onder dezelfde omstandigheden en hetzelfde traject(en) maar dan zonder sleep. (Ook al is de trailer geremd)
Bijvoorbeeld het remsysteem kan iets zwaarder te verduren hebben gehad.
Dat kan een reden zijn waarom het voertuig volledig gekeurd gaat worden.

Laatst bewerkt:
Kan het dat je hier een denkfout maakt? Zou het kunnen dat net omdat het zo gecontroleerd wordt dat er weinig tot niks gebeurd?

Het is niet omdat er gelukkig nog niemand gestorven is door een defect aan een rollercoaster in Plopsaland, dat die niet gekeurd moet worden.

De impact van de invoering van de periodieke autokeuring tov de verkeersveiligheid staat eigenlijk buiten enige discussie trouwens.
Ligt het dan aan onze slechte wegen? Want waarom moet dit niet in andere landen?
Het moet dan toch ergens zijn dat het veiligheidsrisico zodanig laag is.

Maar ben zelf keurder (niet van auto’s ) en ik kan u zeggen dat het vrij snel opvalt ondanks dat het soms lijkt alsof we er snel effe overgaan of langslopen .
Ik ben ook nog keurder geweest, ook niet van auto’s. En no way dat ik mij ooit vergelijk met de keurders van auto’s.

Ligt het dan aan onze slechte wegen? Want waarom moet dit niet in andere landen?
Het moet dan toch ergens zijn dat het veiligheidsrisico zodanig laag is.

Ik ben ook nog keurder geweest, ook niet van auto’s. En no way dat ik mij ooit vergelijk met de keurders van auto’s.

Hier zie je een overzichtje van de periodieke keuringen in de meeste Europese landen.
België gaat sinds kort ook naar het Europees minimum.

In andere landen is het zeker niet beter.
Elke dag gebeuren er controles op technische eisen, zowel op Belgische als buitenlandse voertuigen.
De wegcontroleurs van VLABEL hebben in 2023 meer dan 1.700.000 euro aan boetes uitgeschreven aan voertuigen van meer dan 3,5T op technische eisen. Dus defecten aan voertuigen.
Goca VL heeft meer dan 2700 voertuigen gecontroleerd langs de weg, met als resultaat dat 56% een gevraarlijk, groot of klein defect hebben.
Van de politie en andere controlediensten vind ik geen gegevens.

Nu, persoonlijk heb ik ook maar zozo ervaringen met keurders die niet met auto’s te maken hebben.
Op heftoestellen wordt gewoon maar het stickertje geplakt met de qr-code, zonder nazicht van kabels ed.
En mijn ervaringen met de keuring van de elektrische installatie hier thuis heb ik al eerder hier beschreven: Het eerste stopcontact dat ik gebruikte na de keuring, daar ging de differentieel van uit. En maar uitleggen achteraf hoe het komt dat bij de controle van het uitgemeten stopcontact het toch niet opgemerkt was dat het verkeerd was aangesloten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan