De autokeuring

Je krijgt er dan terug een code 2 voor en terug 14 dagen.

Alleen naar garage en naar huis is als er een ernstig probleem is met directe veiligheid voor u of voor anderen en je "verboden tot verkeer"krijgt
 
Dat begrijp ik, ik werd afgekeurd en kreeg code 2. Bandenprofiel was niet diep genoeg en lichten slecht afgesteld. Heb lichten laten bijstellen en heb nieuw paar banden opgelegd. Vraag is stel dat ik opnieuw afgekeurd wordt op de herkeuring, krijg ik dan opnieuw code 2 of kan ik ook code 1 krijgen, ben namelijk niet helemaal zeker of de nieuwe banden goed genoeg zullen zijn.
Waarom zouden je nieuwe banden niet goed genoeg zijn? Als je al niet zelf ziet dat je profiel niet diep genoeg meer is voor je gaat keuren, vermoed ik dat je ook niet zelf je banden hebt gelegd, maar laten doen door een garage of bandencentrale. Die gaan daar wel iets op leggen dat gewoon in orde is hoor.
 
Heb namelijk een mix van banden. Enkel de achterbanden waren sterk afgesleten, voorbanden nog perfect. Dus heb zelf de achterbanden vervangen met wat ik nog had liggen.

Zou dit een probleem vormen?

De banden op dezelfde as zijn exact hetzelfde en profielen zijn zeker nog goed.
- Voorbanden: Zomerbanden 235/60/R18
- Achterbanden: Winterbanden 235/65/R17

Twijfel vooral door de lichte afwijking of dit ok is. Wat denken jullie? Morgen vervalt mijn voorlopig keuringsbewijs, dus zit sowieso niet veel anders op om nu te gaan keuren...
 
Heb namelijk een mix van banden. Enkel de achterbanden waren sterk afgesleten, voorbanden nog perfect. Dus heb zelf de achterbanden vervangen met wat ik nog had liggen.

Zou dit een probleem vormen?

De banden op dezelfde as zijn exact hetzelfde en profielen zijn zeker nog goed.
- Voorbanden: Zomerbanden 235/60/R18
- Achterbanden: Winterbanden 235/65/R17

Twijfel vooral door de lichte afwijking of dit ok is. Wat denken jullie? Morgen vervalt mijn voorlopig keuringsbewijs, dus zit sowieso niet veel anders op om nu te gaan keuren...
 
met andere woorden, ze kijken per as:
- draairichting correct gemonteerd
- banden moeten gelijk zijn, links en rechts, qua type & profiel.
- tolerantie grootte toelaatbaar is

Dus dat je vooraan zomerbanden hebt, en achteraan winterbanden liggen hebt, ook het verschil in grootte is toegelaten. (al is het vaak omgekeerd, dat er een grotere diameter velg gemonteerd is achteraan)
 
Je kunt de toegestane tolerante van bandenmaten checken op de website van Goca:

Per as moet type gelijk zijn dus vooraan zomer en achter winter is in principe toegestaan. Maar ik zou daar zelf niet te lang mee rijden...
 
Wil hier geen topic over starten, maar is er iemand die een site weet waar je een automodel op basis van een nummerplaat kan terugvinden?

Gewoon als ik "2-xxx-999" invul ik bijvoorbeeld krijg "BMW 3-reeks". Het moet zelfs niet specifieker zijn. Gewoon merk en model.
Heb via mijn toekomstige werkgever al een nummerplaat doorgestuurd gekregen en ben gewoon benieuwd welke wagen ik zal hebben :)
 
Wil hier geen topic over starten, maar is er iemand die een site weet waar je een automodel op basis van een nummerplaat kan terugvinden?

Gewoon als ik "2-xxx-999" invul ik bijvoorbeeld krijg "BMW 3-reeks". Het moet zelfs niet specifieker zijn. Gewoon merk en model.
Heb via mijn toekomstige werkgever al een nummerplaat doorgestuurd gekregen en ben gewoon benieuwd welke wagen ik zal hebben :)
In Nederland kan dit, maar in België hebben we geen publiek beschikbare database daarvoor.
Er zijn wel bepaalde profielen die dit kunnen opzoeken, als ze de vertrouwelijkheid van hun beroep willen schenden.
 
Wil hier geen topic over starten, maar is er iemand die een site weet waar je een automodel op basis van een nummerplaat kan terugvinden?

Gewoon als ik "2-xxx-999" invul ik bijvoorbeeld krijg "BMW 3-reeks". Het moet zelfs niet specifieker zijn. Gewoon merk en model.
Heb via mijn toekomstige werkgever al een nummerplaat doorgestuurd gekregen en ben gewoon benieuwd welke wagen ik zal hebben :)
Gewoon vragen is geen optie? :p
 
Blijkbaar zou er volgens een artikel van HLN een auto zijn afgekeurd omdat hem niet voldoende gestofzuigt is geweest …das er toch een beetje over , okay als ge omwille van het vuil het stuur moet zoeken en niet door de vooruit kunt kijken …maar omdat het matteke wat vuil ziet …die dragen toch een overal ?
 
Blijkbaar zou er volgens een artikel van HLN een auto zijn afgekeurd omdat hem niet voldoende gestofzuigt is geweest …das er toch een beetje over , okay als ge omwille van het vuil het stuur moet zoeken en niet door de vooruit kunt kijken …maar omdat het matteke wat vuil ziet …die dragen toch een overal ?
Het zou me niet verbazen mocht het de vuilste auto van België geweest zijn die deze opmerking kreeg.
 
Wil hier geen topic over starten, maar is er iemand die een site weet waar je een automodel op basis van een nummerplaat kan terugvinden?

Gewoon als ik "2-xxx-999" invul ik bijvoorbeeld krijg "BMW 3-reeks". Het moet zelfs niet specifieker zijn. Gewoon merk en model.
Heb via mijn toekomstige werkgever al een nummerplaat doorgestuurd gekregen en ben gewoon benieuwd welke wagen ik zal hebben :)
@Str8_6 zoekt dat op voor €10 dacht ik.
 
Blijkbaar zou er volgens een artikel van HLN een auto zijn afgekeurd omdat hem niet voldoende gestofzuigt is geweest …das er toch een beetje over , okay als ge omwille van het vuil het stuur moet zoeken en niet door de vooruit kunt kijken …maar omdat het matteke wat vuil ziet …die dragen toch een overal ?

Het zou me niet verbazen mocht het de vuilste auto van België geweest zijn die deze opmerking kreeg.

Mijn broer heeft dat al eens tegengekomen, er lag vrij veel stof in + een leeg colablikje. :laugh:
Voor een beetje vuil gaan ze dat echt niet afkeuren hoor. Volgens mij is dat gewoon al omdat de auto echt te voos is om er in te willen zitten of te bedienen.

Ik ben vanmorgen geweest, vergeten auto leeg te maken dus dit nog vanmorgen in 't donker gedaan want moest om 6u30 vertrekken richting keuring. Toen ik hem terug kreeg en ik de afneembare trekhaak terug in de koffer wou leggen, zag ik pas dat mijn honden een tapis plain hebben achtergelaten er in, ze hebben daar toch niets van gezegd.
 
Wil hier geen topic over starten, maar is er iemand die een site weet waar je een automodel op basis van een nummerplaat kan terugvinden?

Gewoon als ik "2-xxx-999" invul ik bijvoorbeeld krijg "BMW 3-reeks". Het moet zelfs niet specifieker zijn. Gewoon merk en model.
Heb via mijn toekomstige werkgever al een nummerplaat doorgestuurd gekregen en ben gewoon benieuwd welke wagen ik zal hebben :)
Bestaat niet tenzij je toegang hebt tot de DIV databank. Kun je het niet gewoon vragen aan je WG?
 
In Nederland kan dit, maar in België hebben we geen publiek beschikbare database daarvoor.
Er zijn wel bepaalde profielen die dit kunnen opzoeken, als ze de vertrouwelijkheid van hun beroep willen schenden.
Bijna elke politieagent schendt de vertrouwelijkheid van hun beroep blijkbaar en dat kan gewoon zonder straf:

https://www.rtv.be/actualiteit-en-nieuws/wijkagent-veroordeeld-voor-onrechtmatige-opzoekingen-politiedatabanken

De man gaf de feiten toe. Maar uit een onderzoek van het COC, het controleorgaan van de politie, blijkt dat bijna elke agent databanken gebruikt voor eigen opzoekingen. De man werd daarom schuldig bevonden maar kreeg een opschorting van straf.
Walgelijk gewoon...
 
En ik die dacht dat alle opzoekingen te traceren waren en verantwoord moesten zijn. @Str8_6 zal waarschijnlijk wel kunnen bevestigen hoeveel onzin dat artikel al dan niet bevat.
Ik ken de regels niet maar enkele jaren geleden had mijn vorige werkgever het op de autostrade aan de stok met een andere automobilist. Enkele uren later stonden die gasten bij hem aan de deur om verhaal te halen. Vriendendiensten worden dus wel geleverd.
 
En ik die dacht dat alle opzoekingen te traceren waren en verantwoord moesten zijn. @Str8_6 zal waarschijnlijk wel kunnen bevestigen hoeveel onzin dat artikel al dan niet bevat.
Niets persoonlijk tegen @Str8_6 , maar ik betwijfel dat een agent hier open en bloot de waarheid gaat spreken over de misstanden bij de politie... RTV is verre van HLN he. Het feit dat die agent geen straf krijgt na zoveel persoonlijke opzoekingen zegt toch genoeg. En dat hij zoveel opzoekingen heeft kunnen doen voor hij erop aangesproken werd zegt ook heel veel.
 
Terug
Bovenaan