De autokeuring

Erger nog. Gekocht bij een BMW dealership.
Zij hadden blijkbaar bij de verlaging al de keuring voor verlaging moeten laten uitvoeren. Dit is blijkbaar dan nooit gebeurt.
Ik heb dus eigenlijk 4 jaar rondgereden met een illegale auto.
En nu op de eerste keuring zijn ze daar achter gekomen.
Met alle gezeik dus.
 
De keuring is gewoon vaak een machtspelletje. Je geeft macht aan bandwerkers die daar niet mee omkunnen. Dat is net hetzelfde als die pestkopjes die bij een vakbondsactie de boel blokkeren. Een win-for-life is het zeker, want die bedrijven hebben echt wel een monopolie. Dat er wrakken uit het verkeer moeten gehaald worden, volledig akkoord, maar daar doet de keuring niks aan. Sommige van die keurders hebben er gewoon hun plezier in om zoveel mogelijk stuk te maken. Ik heb de laatste keren altijd pech om net die man te hebben die overduidelijk niet kan lachen, zelf niet na het aanbieden van een frutella snoepje. Misschien moet ik volgende keer een biermand klaarzetten op de passagierszetel?

Neem nu die roettest, ik ga nooit zo hoog in toeren. Ik rijd wel vlot bij warme motor, maar waarom is dat nodig om die motor daar zo te mismeesteren?

Die ophangingstest bij een nieuwe lichte vracht, komaan. Die wagen is nieuw en moet al de keuring verlaten met onnodige slijtage. Die gasten zien toch ook dat die wagen nieuw is, waarom dan zo trekken en sleuren aan die ophanging met een smile op hun gezicht.

De wagen 6 keer starten en stilleggen, wat een onnodige slijtage van de startmotor. Laat die gewoon draaien. Tussendoor nog een beetje je batterij verkloten door alle lichten te laten branden.

Bruut optrekken en remmen, ik rijd nooit zo met mijn wagen. Die gasten mogen dat allemaal maar doen.

Grote kuis in die organisatie en vriendelijke mensen in de plaats zetten, met respect voor je wagen.

En ondertussen op de weg:

De grootste roetmakende stinkdiesel met aan boord een boomer, kan voor je rijden en je instant longkanker geven. Wie gaat die gezondheidsschade vergoeden?
Het zit net iets genuanceerder in elkaar dan jij het ziet.

Ik begrijp maar niet waarom je dat ziet als een machtsspel. Voor veel zaken in ons leven hangen we nu eenmaal af van bepaalde mensen die een bepaalde accreditatie hebben om iets uit te voeren die iemand anders niet zomaar mag uitvoeren.
Zo kan je niet zomaar de taken en bevoegdheden toe-eigenen van een politieambtenaar, brandweer, rechter, notaris, arts enzo kan ik nog lang doorgaan.
Ook in jouw vakgebied moet je bepaalde certificaten / opleiding hebben om bepaalde dingen te mogen doen. Is het daarom altijd meteen monopolie of machtsmisbruik? Jij bent/was ooit chauffagist, dan mag je waarschijnlijk meer dan ik als gewone bediende kwa sanitair/aardgas. Je bent nu leerkracht dacht ik? Dan neem je (mondelinge)examens af van leerlingen en moet je die punten geven. Is dat dan ook een machtsspelletje? En moet dan iemand die niet geslaagd is er dan vanuit gaan dat jij je plezier in schept om iemand te buizen?

Nee. We moeten ervan uitgaan dat iedereen integer zijn werk doet en beseffen dat onze perceptie ook wel een verkeerd kan zijn als we niet exact weten hoe die sector werkt.

Die bedrijven doen dat inderdaad al heel lang en die doen dat al bij al heel goed. In het buitenland, zoals het veelgenoemde Nederland, kijken ze vanuit de overheid daar enorm op naar ons systeem in België. 10% van de steekproeven van de RDW bij garages leveren daar verschillen op. Dat gaat dan over de toestand van het voertuig op het moment van de controle. Niet over de noodzaak van de reeds gebeurde herstellingen.

Maar blijkbaar is het in België een schande dat je bedrijf 90 jaar bestaat en blijkbaar nog schandaliger dat je zowaar winst maakt als prive-onderneming.

Wat betreft je andere opmerkingen:

-Controleurs mogen geen geschenken aanvaarden van klanten.
-Die roettest klinkt idd wel erg, maar als de motor in goeie conditie is geeft dit geen probleem. Uw constructeur van uw wagen heeft het laatste woord. Als die attesteert dat die test niet mag gebeuren dan zal die niet gebeuren. (Bvb bepaalde types Volvo)
-Uw ophanging gaat echt niet onnodig veel slijtage oplopen van die testen hoor. Moest je eens een vertraagd beeld zien via een gopro van je ophanging als je een verkeersdrempel oprijdt, of als je een noodstop maakt zal je zien dat het veel erger is. Het is gewoon de perceptie die je hebt omdat je er van buitenaf je wagen staat op te kijken.
-Een wagen zal op emissie steeds gecontroleerd worden op basis van de toen geldende normen. Da’s toch logisch? Dan kan er inderdaad af en toe nog een ouder, veel meer uitstotend voertuig jouw pad kruisen.

Maar hé, al die bovenstaande zaken licht ik graag aan jou eens toe.
Waar ik echt oprecht teleur in gesteld ben, is het feit dat je blijkbaar de link niet kan leggen met een wagen stilleggen vs een wagen die onnodig zou staan draaien in een (afgesloten)hal met een mogelijks grotere impact op de gezondheid.
 
Laatst bewerkt:
Na deel twee van het artikel te lezen kan ik alleen maar stellig hopen dat alle autokeuringen spontaan in brand vliegen en dat de overheid iets moet doen. Dit trekt gewoon op geen kloten en laat zien dat je met onbekwame bedrijven en mensen bezig bent.
Ik ben niet zeker wat ik het meest verontrust vind aan jouw post, het feit dat je hoopt dat een gebouw in brand zou vliegen of het feit dat je letterlijk alles gelooft wat HLN schrijft …
 
Maar blijkbaar is het in België een schande dat je bedrijf 90 jaar bestaat en blijkbaar nog schandaliger dat je zowaar winst maakt als prive-onderneming.
Schandalig is dat niet, maar het komt er op neer dat we enkel vinçotte zouden kunnen bellen voor een elektrische keuring. Dat is toch ook maar vreemd.
Maar hé, al die bovenstaande zaken licht ik graag aan jou eens toe.
Waar ik echt oprecht teleur in gesteld ben, is het feit dat je blijkbaar de link niet kan leggen met een wagen stilleggen vs een wagen die onnodig zou staan draaien in een (afgesloten)hal met een mogelijks grotere impact op de gezondheid.
Nee ik kan de link niet leggen. Volgens mij is de uitstoot net na de start het hoogst en laat je hem beter draaien voor de schokdempertest en lichtentest.
 
Schandalig is dat niet, maar het komt er op neer dat we enkel vinçotte zouden kunnen bellen voor een elektrische keuring. Dat is toch ook maar vreemd.

Nee ik kan de link niet leggen. Volgens mij is de uitstoot net na de start het hoogst en laat je hem beter draaien voor de schokdempertest en lichtentest.
Maar je kan toch perfect naar een andere firma gaan om je wagen te keuren? Het is wel op provinciaal niveau gegroepeerd, maar die afstand is nu ook niet onoverbrugbaar.

Die uitstoot kan dan wel hoog zijn op het moment van starten, maar een wagen van bvb 2000cc heeft dus een inhoud van 2000 cm3, en die komt er dan per 2 toeren uit? Aan ongeveer 700 a 900 tr/min. voor een stationair toerental is dat toch veel verbrandingsgassen die daar de ruimte ingaan?
 
Dit zijn trouwens de voorstellen van TRAXIO die ze hebben meegedeeld naar aanleiding van het HLN onderzoek mbt onze autokeuring:
(de aanpassingen die ze voor handelaars/professionals willen buiten beschouwing gelaten gezien die niet relevant zijn hier)


- periode na keuring voor tweedehandse verkoop verhogen in functie van de leeftijd van het voertuig
- stoppen met scannen van het COC gezien dit zinloos is door de invoering van de preregistratie
- bepaalde herkeuringen laten uitvoeren in de werkplaatsen van garages (bvb slecht afgestelde koplampen, defecte dashboardlampjes, beschadigde ruiten of lichtblokken, versleten banden)
- bepaalde keuringen schrappen wegens niet wenselijk zoals de keuring van af fabriek gemonteerde accessoires of de keuring van nieuwe trekhaken
- afvoeren van 'nul kilometer'-tweedehands wagens
 
Erger nog. Gekocht bij een BMW dealership.
Zij hadden blijkbaar bij de verlaging al de keuring voor verlaging moeten laten uitvoeren. Dit is blijkbaar dan nooit gebeurt.
Ik heb dus eigenlijk 4 jaar rondgereden met een illegale auto.
En nu op de eerste keuring zijn ze daar achter gekomen.
Met alle gezeik dus.
Spijtig dat het idd pas na 4j duidelijk wordt, want anders kreeg de dealer toch een factuur van €270 van mij hoor :)
 
Spijtig dat het idd pas na 4j duidelijk wordt, want anders kreeg de dealer toch een factuur van €270 van mij hoor :)
Ja , idd. Ze hebben de verlaging bij een installateur laten uitvoeren. Die factuur heb ik er bij gekregen.
De originele veren lagen in de koffer bij aflevering.
Maar dus geen keuring na installatie.
Weer iets bijgeleerd. Hopelijk leest er iemand mee die dat ook van plan is en is hij/zij er mee geholpen.
Je moet het als consument maar allemaal weten.
 
Ja , idd. Ze hebben de verlaging bij een installateur laten uitvoeren. Die factuur heb ik er bij gekregen.
De originele veren lagen in de koffer bij aflevering.
Maar dus geen keuring na installatie.
Weer iets bijgeleerd. Hopelijk leest er iemand mee die dat ook van plan is en is hij/zij er mee geholpen.
Je moet het als consument maar allemaal weten.
Ik vind het dan wel wat dubbel dat je hier de keuring verwijten maakt maar de schuld ligt eigenlijk bij de installateur/ stealer.
 
Ik vind het dan wel wat dubbel dat je hier de keuring verwijten maakt maar de schuld ligt eigenlijk bij de installateur/ stealer.
Kom kom, de bedragen die hij noemt en van het kastje naar de muur gestuurd worden EN er maar 2 weken tijd voor krijgen zijn redenen genoeg om de keuring verwijten te maken. Ik moet absoluut niks hebben van die gangsterpraktijken bij de keuring.
 
Ik vind het dan wel wat dubbel dat je hier de keuring verwijten maakt maar de schuld ligt eigenlijk bij de installateur/ stealer.
De schuld ligt bij Goca die 2 cijfers gewisseld hebben op het certificaat.

En de keuring , tja , wat moet ik daar nog meer over zeggen. Pure maffia !
Als ze bij de eerste keuring al eens wat menselijker geweest waren hadden ze me gewoon veel tijd en geld kunnen besparen.
Ze wisten perfect dat er 2 cijfertjes gewoon verwisseld waren.
Had daar gewoon iemand even online of telefonisch contact opgenomen met Goca was het in orde geweest.

Het enige waar ze daar tijd voor hebben is rondlopen en vragen of het al tijd is om pauze te nemen.
Daar liet een keurder gewoon een mens wachten terwijl zijn auto op de brug stond. Omdat het tijd was voor zijn pauze.
Na een 5tal minuten kwam er dan een andere. Werk toch gewoon die auto af en ga dan pauzeren.

En van die geit bij de receptie ga ik gewoon zwijgen. Onbeschoft geval.
Dus nee , autokeuring , doorlichten en afschaffen die zooi.
 
Kom kom, de bedragen die hij noemt en van het kastje naar de muur gestuurd worden EN er maar 2 weken tijd voor krijgen zijn redenen genoeg om de keuring verwijten te maken. Ik moet absoluut niks hebben van die gangsterpraktijken bij de keuring.
Er is te weinig informatie om uit te maken hoe het precies zit, maar om te zeggen dat hij van het kastje naar de muur gestuurd wordt, ik weet niet ze.

Op de keuring zien ze dat het attest niet correct is, dus moet de leverancier van de verlagingskit een nieuw bezorgen. Da‘s het enige wat hier blijkbaar moet gebeuren. Als dat al van het kastje naar de muur sturen is…

Het is op dit moment als lezer niet ondubbelzinnig uit te maken wie hier in fout is, maar dat er meerdere mensen binnen die schakel fouten gemaakt hebben, dat lijkt me heel waarschijnlijk:

Heeft de Goca een fout gemaakt? Of zijn de gegevens die de fabrikant upload naar de Goca om het attest te maken wel juist geweest? Heeft die fabrikant dan zijn eigen attesten niet gecontroleerd? Heeft de installateur dat dan niet gezien? Controleert die dan ook zijn papierwerk niet? Waarom heeft hij de nodige keuring niet uitgevoerd? Dan had het al eerder opgemerkt geweest. Heeft hij gezegd aan de dealer dat de keuring nog moest gebeuren? Waarom heeft die dealer dat niet gedaan? Heeft de dealer de papieren bekeken? Heeft die dealer zijn klant geïnformeerd dat die keuring nog moest gebeuren? De klant weet duidelijk dat de wagen verlaagd is, heeft die gecontroleerd of alles wel juist verlopen is? En kan je verwachten van iemand die een verlaagde wagen koopt, dat die even, maar dan ook heel even, zou stilstaan dat daar documenten en een keuring bijhoren?

De tweede hit in Google bij de zoekterm “auto verlagen“ is een link naar de site van de Vlaamse overheid die de nodige info geeft.
Eerste hit gaat over NL, derde en vierde is reclame en vijfde is het topic verlaging op autoforum.be
 
Laatst bewerkt:
het feit dat naar mijn mening de gemiddelde wagen die in België rondrijdt in slechtere staat is dan in pakweg Duitsland of Nederland door een gebrek aan respect van de bestuurders.

Je mag alleen rondrijden met een wagen die technisch in orde is. Als ik straks zie dat mijn voorlicht fungeert als zoeklicht voor vliegtuigen dan maak ik gewoon een afspraak bij de garage om dit probleem zo snel mogelijk te verhelpen, maar blijkbaar is dit bij het overgrote deel van de Belgen niet het geval.
Ik vermoed dat je niet veel op reis gaat, want er zijn weinig landen waar auto's zo in orde zijn als in België. Je noemt 2 landen op waar het mogelijk beter is (ik zou eerder zeggen gelijk aan hier), maar bijna alle andere landen doen het slechter. Ga naar Zuid- of Oost-Europa (en ver hoef je niet te gaan, bvb Frankrijk) en daar is het een pak erger gesteld hoor. Hoe vaak ik bv. wel niet verblind wordt door verkeerd afgestelde koplampen in Frankrijk. Maar ik stoor me daar niet echt aan. Ik vind dat ze hier al fel overdrijven met hun autokeuring en sommige politiecontroles. Ik heb zo bij een alcoholcontrole eens een proces-verbaal van waarschuwing gekregen omdat m'n nummerplaat verlichting niet werkte. Heb dat dan gefixt en moest dat in het lokale politiekantoor gaan laten checken, die agent wou het zelfs niet komen nakijken en vroeg zich luidop af of die andere politiezone geen betere dingen te doen heeft dan zich met zo'n futuliteiten bezig te houden. Hij zei, zonder het te checken, dat het oké was en ik kon gaan.

Over de keuring kan ik ook een hoop verhalen vertellen van hoe ze me daar zitten hebben gehad. Echt voor de belachelijkste dingen afkeuren of een tuning-attest aansmeren. En dat is dan ook pure willekeur, want het ene jaar word je er niet voor afgekeurd of krijg je geen tuningattest, het andere jaar word je er wel voor afgekeurd of krijg je ineens wel een tuning attest.
 
Ik vermoed dat je niet veel op reis gaat, want er zijn weinig landen waar auto's zo in orde zijn als in België. Je noemt 2 landen op waar het mogelijk beter is (ik zou eerder zeggen gelijk aan hier), maar bijna alle andere landen doen het slechter. Ga naar Zuid- of Oost-Europa (en ver hoef je niet te gaan, bvb Frankrijk) en daar is het een pak erger gesteld hoor. Hoe vaak ik bv. wel niet verblind wordt door verkeerd afgestelde koplampen in Frankrijk. Maar ik stoor me daar niet echt aan. Ik vind dat ze hier al fel overdrijven met hun autokeuring en sommige politiecontroles.
Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Zweden, Finland, Zwitserland zijn landen waar die zaken een pak beter zijn dan in België. Ik zie ook niet echt in hoe je reply relevant is aan mijn post want in het stuk dat je quote gaat het over het feit dat het rondrijden met een wagen die niet technisch in orde is getuigt van weinig respect naar je voertuig (en bijgevolg medeweggebruikers).

Misschien dat jij je niet ergert aan die slecht afgestelde koplampen maar ik erger mij daar dood aan omdat ik continue ' nachts op de baan ben.
Op een autostrade is dat zelden meer dan een ergernis, maar in een omgeving met voetgangers is dat gewoon levensgevaarlijk dat je enkele seconden gewoon blind bent voor de weg voor je.

Verder hou je je aannames over mijn reisverleden maar voor jezelf.
 
Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Zweden, Finland, Zwitserland zijn landen waar die zaken een pak beter zijn dan in België. Ik zie ook niet echt in hoe je reply relevant is aan mijn post want in het stuk dat je quote gaat het over het feit dat het rondrijden met een wagen die niet technisch in orde is getuigt van weinig respect naar je voertuig (en bijgevolg medeweggebruikers).

Misschien dat jij je niet ergert aan die slecht afgestelde koplampen maar ik erger mij daar dood aan omdat ik continue ' nachts op de baan ben.
Op een autostrade is dat zelden meer dan een ergernis, maar in een omgeving met voetgangers is dat gewoon levensgevaarlijk dat je enkele seconden gewoon blind bent voor de weg voor je.

Verder hou je je aannames over mijn reisverleden maar voor jezelf.
Wow, er is iemand met het verkeerde been uit bed gestapt. :rolleyes:

Ik quote toch ook een stuk waar je zegt dat in België de wagens minder in orde zijn dan verschillende landen door een gebrek aan respect. Een (sterker) brilletje zou je ook niet misstaan. ;)

Je haalt er nu ook net landen bij die heel (veel te) streng zijn qua verkeer (behalve Duitsland, daar valt het nog mee). Ik kan alleen maar zeggen dat ik veel reis waarbij ik elke keer een auto huur en dat België tot de betere landen hoort. Ik rij ook vooral wanneer het donker is en het is nu niet dat in België zoveel mensen met verkeerde afgestelde lichten rondrijden dat ik meermaals per week verblind word hoor.
 
Laatst bewerkt:
Efkes een update: ik was dus afgekeurd voor mijn tankklep. Direct een nieuwe besteld bij de dealer om geen gezeik te hebben op de keuring. Die is gisteren maar geleverd en mijn keuring was maar tot gisteren geldig. Vandaag voor de herkeuring (zonder aanschuiven) mijn vrouw gestuurd en ze heeft een groen papier meegekregen :woohoo:

Omdat die tankklep op zich liet wachten wel ook een 2e besteld... die ik nog altijd niet heb. Die is nu wel onderweg :/
 
Terug
Bovenaan