De autokeuring

Ik heb een rode kaart gekregen voor mijn tankdop :sop:
Een jaar of 3 geleden (!) stak mijn sleutel vast in de dop. Na een kwartier of zo heb ik die er eindelijk uit gekregen. Ik heb toen thuis de cilinder uit die dop gehaald en nu doe je die vast met een schroevendraaier (die ook onder mijn tankklep zit).

JAREN niks van gehoord. Vorig jaar ineens een opmerking. Dit jaar was het "OEI OEI MENEER DIE TANKDOP JA DA'S ECHT NIET GOED HOOR!". Alsof ik een puppy de nek had omgewrongen en als tankdop gebruik.
Die dop sluit trouwens nog gewoon af, kan gewoon niet meer op slot met de sleutel (wel schroevendraaier dus).

Ik heb dan maar de dag zelf ne nieuwe officiële besteld maar deze komt dus maar niet binnen. En mijn rode kaart vervalt al over een week. Op dat vlak mogen ze op de keuring echt wel wat soepeler zijn. Wat is 2 weken nu vandaag voor een herstelling. Je mag al blij zijn dat je over 2 weken langs kan gaan in de garage. Als ze dan nog stukken nodig hebben ben je helemaal gezien.

Ik was trouwens te laat met mijn keuring omdat ik toen ik moest gaan normaal geen enkele afspraak kon maken in heel Vlaanderen over een periode van 2 maanden. Geen enkele. Gelukkig kon ik vorige week eentje de dag zelf maken ineens. Chance gehad.
De politie is op dat vlak normaal heel flexibel als ze u tegenhouden, zelfs al voor alle leverproblemen zich voordeden.

Maar de boete bij de controle zelf betaal je wel natuurlijk. gratis geld voor de overheid he.
 
De politie is op dat vlak normaal heel flexibel als ze u tegenhouden, zelfs al voor alle leverproblemen zich voordeden.

Maar de boete bij de controle zelf betaal je wel natuurlijk. gratis geld voor de overheid he.
't Is daarom dat ik naar de keuring ben gegaan. Politie heeft me tegengehouden. De boete komt nog :(
 
Ik heb een rode kaart gekregen voor mijn tankdop :sop:
Een jaar of 3 geleden (!) stak mijn sleutel vast in de dop. Na een kwartier of zo heb ik die er eindelijk uit gekregen. Ik heb toen thuis de cilinder uit die dop gehaald en nu doe je die vast met een schroevendraaier (die ook onder mijn tankklep zit).

JAREN niks van gehoord. Vorig jaar ineens een opmerking. Dit jaar was het "OEI OEI MENEER DIE TANKDOP JA DA'S ECHT NIET GOED HOOR!". Alsof ik een puppy de nek had omgewrongen en als tankdop gebruik.
Die dop sluit trouwens nog gewoon af, kan gewoon niet meer op slot met de sleutel (wel schroevendraaier dus).

Ik heb dan maar de dag zelf ne nieuwe officiële besteld maar deze komt dus maar niet binnen. En mijn rode kaart vervalt al over een week. Op dat vlak mogen ze op de keuring echt wel wat soepeler zijn. Wat is 2 weken nu vandaag voor een herstelling. Je mag al blij zijn dat je over 2 weken langs kan gaan in de garage. Als ze dan nog stukken nodig hebben ben je helemaal gezien.

Ik was trouwens te laat met mijn keuring omdat ik toen ik moest gaan normaal geen enkele afspraak kon maken in heel Vlaanderen over een periode van 2 maanden. Geen enkele. Gelukkig kon ik vorige week eentje de dag zelf maken ineens. Chance gehad.
Ik heb nu nog nooit geweten dat ze u tankklep open trekken voor u tankdop te controleren🤔
Dat hebben ze in 23 jaar nog nooit gedaan bij mij
 
Ik heb nu nog nooit geweten dat ze u tankklep open trekken voor u tankdop te controleren🤔
Dat hebben ze in 23 jaar nog nooit gedaan bij mij
Bij mij in bijna 40 jaar niet.
In principe zouden ze het wel moeten controleren.
https://www.standaard.be/cnt/g9m2keklc (zit achter de betaalmuur)
https://www.standaard.be/cnt/g9m2kekm6 (zit achter de betaalmuur)

Blijkbaar is een universele vervangdop / nooddop reden voor afkeur.
Ik wist het ook niet.

Reden:
"'Als je een onderdeel van je wagen vervangt, dan moet dat stuk in principe dezelfde kwaliteitsgaranties bieden als het origineel. De mensen staan er vaak niet bij stil, maar elk onderdeeltje van een auto is perfect gereglementeerd conform de Europese wetgeving',"
 
Ik ben zelf geen fan van de autokeuring, of eerder gezegd van het type volk dat daar vaak werkt, maar ben ik nu de enige die vind dat men in België niet streng genoeg is met de handhaving van de technische vereisten?
Ben een tijdje terug op reis geweest en ik heb in Duitsland en Oostenrijk slechts één wagen gezien met kapotte en/of slecht afgestelde lichten.
Als ik hier 's morgens naar het werk rij dan ben ik na de eerste 5 minuten de tel kwijt.
Als ik naar een grotere winkel ga dan verschiet ik er altijd van hoeveel mensen er met een wagen vol blutsen en krassen rondrijden op hun wagen. Om nog maar te zwijgen over de gigantische zwarte rookpluimen die sommige wagens achtervolgen...

Je gaat mij toch niet wijsmaken dat die wagens die problemen toevallig ontwikkelen nadat ze naar de keuring zijn gegaan?
Je moet pas naar de keuring als je wagen 4 jaar wordt.
En tijdens onderhoudsbeurten wordt de afstelling van de lichten blijkbaar niet gecontroleerd (blijkbaar enkel of ze werken, wat ik zelf ook kan).

Blutsen en krassen zijn op zich geen reden voor afkeur.

Ik vraag me dat bij die rookpluimen ook wel eens af... maar zijn die wagens gekeurd?
 
Je moet pas naar de keuring als je wagen 4 jaar wordt.
En tijdens onderhoudsbeurten wordt de afstelling van de lichten blijkbaar niet gecontroleerd (blijkbaar enkel of ze werken, wat ik zelf ook kan).

Blutsen en krassen zijn op zich geen reden voor afkeur.

Ik vraag me dat bij die rookpluimen ook wel eens af... maar zijn die wagens gekeurd?
Het gaat me niet zo zeer over wat er bij de keuring wordt gecontroleerd of wanneer, wel dat de dagdagelijkse controle door de politie weer schromelijk te kort schiet en het feit dat naar mijn mening de gemiddelde wagen die in België rondrijdt in slechtere staat is dan in pakweg Duitsland of Nederland door een gebrek aan respect van de bestuurders.

Je mag alleen rondrijden met een wagen die technisch in orde is. Als ik straks zie dat mijn voorlicht fungeert als zoeklicht voor vliegtuigen dan maak ik gewoon een afspraak bij de garage om dit probleem zo snel mogelijk te verhelpen, maar blijkbaar is dit bij het overgrote deel van de Belgen niet het geval.

Voor die zaken te controleren als overheid dien je toch ook niet meer middelen in te zetten. Simpel voorbeeld, politie houdt alcohol controles, controleer dan toch standaard eens de correcte werking lichten, de staat van de banden, etc. Wagen niet in orde? Dan krijg je x-aantal tijd om je volledig in regel te stellen.

Afgelopen weekend reed ik achter een polo met 'smoked' achterlichten. Dat was zo straf gedaan dat ik niet meer kon zien of die idioot zijn remlicht aanging of niet. Je gaat mij toch niet vertellen dat geen enkele agent dat ziet?
 
Hier iets soortgelijks meegemaakt. Wagen is lichtjes verlaagd. Keuring voor verlaging dus.
Morgen voor de 3de keer naar daar omdat er 2 cijfers omgedraaid zijn op mijn GOCA attest .
Dit is dus een fout van GOCA en de plichtsbewuste stationmedewerker kon dit niet goedkeuren.
Ook al was het overduidelijk dat dit voor de rest volledig in orde was.
Ik kreeg 2 weken om dit in orde te brengen.
Attest moest per post komen van Duitsland. Je kan het al raden , dit lukte niet binnen de termijn.
Dus terug naar de keuring , betalen voor een afkeuring en verlenging van opnieuw 2 weken.
Sinds vandaag ligt het originele papier bij de garagist maar die is ondertussen een week met congé.
Ik kan m'n attest dus niet afhalen.
Morgen voor de 3de keer naar de keuring.
Ik heb van de garagist de digitale attesten gekregen.
Heb dit recto verso uitgeprint en nu kan ik alleen maar hopen dat dit aanvaard wordt morgen.

2 weken is dus echt wel te kort om zo'n futiliteiten in orde te brengen.
En te zeggen dat je daar tot vorig jaar 3 maanden voor kreeg.

Dat grapje heeft me ondertussen al 100€ gekost , een hoop verloren tijd en ergernissen voor de afspraken in Webbekom te maken en dat allemaal voor iets waar ik totaal geen schuld aan heb.
 
Ik heb de krant eens gekocht, speciaal voor hun “onderzoek”, en na het lezen kan ik enkel maar vragen stellen bij dat soort van onderzoek.

Het begint al in de eerste alinea waarbij ze iemand aan het woord laten die schade heeft aan zijn voordiffirentieel van zijn wagen. En die lijkt te laten uitschijnen dat die niet vergoed zou zijn.
Aan het verhaal te lezen zou het me al vrij sterk lijken dat het onderdeel stuk zou zijn gegaan, maar zelfs al zou het zo zijn, elk schadedossier bij zo’n firma’s gaat via de verzekering. En die stellen een expert aan om de aansprakelijkheid te bepalen. En er zijn steeds beroepsmogelijkheden. Als je dan toch aan onderzoeksjournalistiek doet, doe dan een check of dit daadwerkelijk zo gegaan is.

Hun autojournalist geeft de indruk dat die organismen naar eigen goeddunken beslissen of een wagen goedgekeurd is of niet, als een romeinse keizer die beslist of de gladiator mag blijven leven.
Iedere beslissing die men daar neemt dient in overeenstemming te zijn met geldende reglementering.

Een paar zinnen verder staat terug zo’n pareltje:

Dat overkwam ook P.M. uit Zwevegem. Hij is zelfstandig garagist.
Één van zijn klanten kwam bij hem langs met een afgekeurde benzineauto. Reden: de roetfilter. Nochtans hebben benzinewagens geen roetfilter nodig. “Toen ik de stationschef opbelde, vertelde die me doodleuk dat mijn klant mocht terugkeren en een groene kaart zou krijgen” zegt P. Zijn keurder is overijverig geweest. “Waarmee zijn we dan bezig?”


Losstaand dat benzinemotoren wel een partikelfiter kunnen hebben is hier waarschijnlijk gewoon een verkeerde selectie in het systeem gebeurd. Men werkt met mensen en mensen kunnen nu eenmaal fouten maken.

Dan gaat het (opnieuw) over de PN meter. Die test is er gekomen op vraag van de bevoegde minister. Van voertuigen die niet slagen in die test, daar kunnen we vrij zeker van zijn dat er effectief iets niet juist is aan het emissieregelsysteem op het moment van de meting. Of de wagen nu al dan niet afgekeurd is of een jaar uitstel heeft : Er is iets mis met die wagen en dat zou eigenlijk opgelost moeten worden. Dus poneren dat de mensen onnodige kosten moesten doen is feitelijk niet juist. De uitstoot van verbrandingsgassen heeft een impact op mens en milieu. Die schadelijke stoffen zijn best zo laag mogelijk. Dat niet inzien is het zonlicht ontkennen.

Ook de passage van mobiliteisorganisatie VAB is opvallend. Toen die zelf enkel jaren geleden te weinig geld op tafel konden leggen om een keuringsbedrijf over te nemen (Touring was de winnaar) en daar een rechtszaak over aanspanden kunnen die het niet laten om op gezette tijden negatieve informatie te lanceren in de media. Toch is volgens hun onderzoek de belgische keuring één van de efficiëntste en goedkoopste van Europa. Toch zijn er klachten dat de keuring te duur zou zijn, zou dan de perceptie van de klagers fout zijn?
 
Ik was trouwens te laat met mijn keuring omdat ik toen ik moest gaan normaal geen enkele afspraak kon maken in heel Vlaanderen over een periode van 2 maanden. Geen enkele. Gelukkig kon ik vorige week eentje de dag zelf maken ineens. Chance gehad.
Je kan toch ook gewoon gaan zonder afspraak? Geen enkele afspraak mogelijk op 2 maand tijd kan ik moeilijk geloven. Ben pas geweest en kon verschillende momenten kiezen, heb zelfs 3 stations vergeleken om te zien waar ik het snelste kon.
 
Je kan toch ook gewoon gaan zonder afspraak? Geen enkele afspraak mogelijk op 2 maand tijd kan ik moeilijk geloven. Ben pas geweest en kon verschillende momenten kiezen, heb zelfs 3 stations vergeleken om te zien waar ik het snelste kon.
Heb vorig jaar November ook een afspraak willen maken voor mijn wagen. Geen enkele datum dat kortbij was was beschikbaar. Ben gewoon kort voor de middag daar naartoe gereden en een uur later was de wagen gekeurd.
 
Ik heb nu nog nooit geweten dat ze u tankklep open trekken voor u tankdop te controleren🤔
Dat hebben ze in 23 jaar nog nooit gedaan bij mij
Ik ook niet, nooit geweten dat ze dat controleerden.
Op mijn huidige auto staat zelfs niet eens een tankdop, in de tankopening zit een klep die je gewoon open duwt met het tankpistool.
 
Na deel twee van het artikel te lezen kan ik alleen maar stellig hopen dat alle autokeuringen spontaan in brand vliegen en dat de overheid iets moet doen. Dit trekt gewoon op geen kloten en laat zien dat je met onbekwame bedrijven en mensen bezig bent.
 
De keuring is gewoon vaak een machtspelletje. Je geeft macht aan bandwerkers die daar niet mee omkunnen. Dat is net hetzelfde als die pestkopjes die bij een vakbondsactie de boel blokkeren. Een win-for-life is het zeker, want die bedrijven hebben echt wel een monopolie. Dat er wrakken uit het verkeer moeten gehaald worden, volledig akkoord, maar daar doet de keuring niks aan. Sommige van die keurders hebben er gewoon hun plezier in om zoveel mogelijk stuk te maken. Ik heb de laatste keren altijd pech om net die man te hebben die overduidelijk niet kan lachen, zelf niet na het aanbieden van een frutella snoepje. Misschien moet ik volgende keer een biermand klaarzetten op de passagierszetel?

Neem nu die roettest, ik ga nooit zo hoog in toeren. Ik rijd wel vlot bij warme motor, maar waarom is dat nodig om die motor daar zo te mismeesteren?

Die ophangingstest bij een nieuwe lichte vracht, komaan. Die wagen is nieuw en moet al de keuring verlaten met onnodige slijtage. Die gasten zien toch ook dat die wagen nieuw is, waarom dan zo trekken en sleuren aan die ophanging met een smile op hun gezicht.

De wagen 6 keer starten en stilleggen, wat een onnodige slijtage van de startmotor. Laat die gewoon draaien. Tussendoor nog een beetje je batterij verkloten door alle lichten te laten branden.

Bruut optrekken en remmen, ik rijd nooit zo met mijn wagen. Die gasten mogen dat allemaal maar doen.

Grote kuis in die organisatie en vriendelijke mensen in de plaats zetten, met respect voor je wagen.

En ondertussen op de weg:

De grootste roetmakende stinkdiesel met aan boord een boomer, kan voor je rijden en je instant longkanker geven. Wie gaat die gezondheidsschade vergoeden?
 
Je kan toch ook gewoon gaan zonder afspraak? Geen enkele afspraak mogelijk op 2 maand tijd kan ik moeilijk geloven. Ben pas geweest en kon verschillende momenten kiezen, heb zelfs 3 stations vergeleken om te zien waar ik het snelste kon.
Kan inderdaad, maar mijn goesting was voorbij. En ik kon effectief in geen enkel station een afspraak maken zo ver als de kalender ging. Dat was wel in de zomer rond juli. Misschien dat het dan drukker is.
 
Dinsdag groene kaart ontvangen, keuring is nog geldig tot 8 maart. Gelieve via km.be afspraak te maken.
Nope, ik ga wel naar Moeskroen, daar beulen ze mijn 17 jarige kar zo niet af. Da's dan wel via een andere site waar Engels, Frans en Duits de taalopties zijn. Nederlands kennen we daar niet.
Gisteravond gekeken voor een afspraak te maken. In Moeskroen nog 3 dagen vrij en gelukkig alle slots om 7u tot 7u40 's ochtends.
Zoiezo krijg ik over 6 maanden weer een herinnering in de bus want de keuring van Wallonië en Vlaanderen spreken niet met elkaar.

Ook nog eens Deerlijk en Zwevegem gecontroleerd en daar enkel nog wat mottige uren over dag vrij over 3 weken.
Zo is het toch niet moeilijk om je keuring te laten vervallen, tenzij je je congé wil opofferen.
 
Hier iets soortgelijks meegemaakt. Wagen is lichtjes verlaagd. Keuring voor verlaging dus.
Morgen voor de 3de keer naar daar omdat er 2 cijfers omgedraaid zijn op mijn GOCA attest .
Dit is dus een fout van GOCA en de plichtsbewuste stationmedewerker kon dit niet goedkeuren.
Ook al was het overduidelijk dat dit voor de rest volledig in orde was.
Ik kreeg 2 weken om dit in orde te brengen.
Attest moest per post komen van Duitsland. Je kan het al raden , dit lukte niet binnen de termijn.
Dus terug naar de keuring , betalen voor een afkeuring en verlenging van opnieuw 2 weken.
Sinds vandaag ligt het originele papier bij de garagist maar die is ondertussen een week met congé.
Ik kan m'n attest dus niet afhalen.
Morgen voor de 3de keer naar de keuring.
Ik heb van de garagist de digitale attesten gekregen.
Heb dit recto verso uitgeprint en nu kan ik alleen maar hopen dat dit aanvaard wordt morgen.

2 weken is dus echt wel te kort om zo'n futiliteiten in orde te brengen.
En te zeggen dat je daar tot vorig jaar 3 maanden voor kreeg.

Dat grapje heeft me ondertussen al 100€ gekost , een hoop verloren tijd en ergernissen voor de afspraken in Webbekom te maken en dat allemaal voor iets waar ik totaal geen schuld aan heb.
Juist terug van de keuring.
Goca attest nu wel in orde. Ah mijnheer , nu mag u hier rond het gebouw rijden en aan poort 3 de wagen laten uitlijnen.
Euh , ok zeker.
Wagen wordt uitgelijnd , nog eens gecontroleerd. Alles in orde.
Ik rijd terug naar voor , ga in de wachtzaal zitten.
Mijnheer Greny met de BMW 520 , das dan 94,50€.
Wtf zelfs ,ik heb langer moeten wachten om te betalen dan dat de auto daar binnen is geweest. 94,50€ Goed verdiend.

Dat heel spelleke heeft me dus dik 270€ gekost , 3x over en weer kunnen rijden naar de keuring , 2x naar de garage en 70€ om een nieuw Goca attest op te laten sturen en 1 lamp bij te regelen.

Ik ga me inp*epen met 1 van die families die eigenaar van die inversteringsgroep zijn.
Broodje gebakken voor de rest van m'n leven.
Ronduit degoutant.

Er rijden zo veel ongekeurde auto's rond hoor je vaak.
Tja , hoe zou het komen ?
 
Laatst bewerkt:
Juist terug van de keuring.
Goca attest nu wel in orde. Ah mijnheer , nu mag u hier rond het gebouw rijden en aan poort 3 de wagen laten uitlijnen.
Euh , ok zeker.
Wagen wordt uitgelijnd , nog eens gecontroleerd. Alles in orde.
Ik rijd terug naar voor , ga in de wachtzaal zitten.
Mijnheer Greny met de BMW 520 , das dan 94,50€.
Wtf zelfs ,ik heb langer moeten wachten om te betalen dan dat de auto daar binnen is geweest. 94,50€ Goed verdiend.

Dat heel spelleke heeft me dus dik 270€ gekost , 3x over en weer kunnen rijden naar de keuring , 2x naar de garage en 70€ om een nieuw Goca attest op te laten sturen en 1 lamp bij te regelen.

Ik ga me inp*epen met 1 van die families die eigenaar van die inversteringsgroep zijn.
Broodje gebakken voor de rest van m'n leven.
Ronduit degoutant.

Er rijden zo veel ongekeurde auto's rond hoor je vaak.
Tja , hoe zou het komen ?
En hoeveel heeft de verlagingskit gekost?
 
Terug
Bovenaan