Ik ga al jaren naar Eeklo, altijd op afpsraak VOOR de werkuren op een weekdag. (7 uur)
Op die vroege uren heb daar nog nooit langer gestaan dan wat mijn afspraak moment was. (ook niet tijdens covid periode)
Bij de keuring zelf heb ik toch ook wel soms grote vragen.
Ik had een nieuwe auto, eerste keuring en de lichten zouden niet goed afgesteld geweest zijn.
Terug naar Garage die mannen merken niets verkeerd, doen ook niets, rijden zelf terug en alles ik ok.... 2x kosten voor niets.
Sommige wagens hebben een hoogteregeling voor de lichten, al dan niet automatisch. Het kan dus voorvallen dat deze voor een onbekende reden zichzelf verplaatst. De lichtmeters op de keuring zijn van de firma LET in Deinze. Ik ben daar ooit eens op bedrijfsbezoek geweest. Dat is een top wereldspeler op dat gebied. Die firma regelt dat daar af, doen periodiek onderhoud en er is een ijking van VIAS. Dat zijn geen prutsers. Na wat ik daar gezien heb ben ik overtuigd dat als zo’n toestel zegt dat de lichten niet juist staan, ze effectief op
dat moment ook buiten tolerantie waren.
De meeste autofabrikanten regelen hun lichten op -1 a -1,3%. De tolerantie daarop loopt van -0,25 tot -2,75%. Tegen dat die dus rood zal aanduiden staan ze serieus ontregeld of staan ze echt op de limit. 0,01% kan het verschil maken tussen goed en niet goed. Ook controleren deze meters het lichtbeeld en sterkte. Daar kan ook iets aan misgaan (bvb damp in een lamp)
Tis ook een fabel dat als ge zo vroeg of just voor sluiting gaat aansluiten dat ze snel snel hun werk doen en u me plezier een groen bewijs geven omdat ze snel naar huis willen vertrekken of te moe zijn om hun werk te doen.
Ik ben een keer met de bestelwagen van het bedrijf om 7u gaan keuren smorgens zodat ik om half 9 kon beginnen werken. Gewoon rooi kaart zonder pardon, schokbrekers waren nie goe. Met arval lease maatschappij geregeld zodat ik de keuring kosten niet zelf moest betalen, want das ookal een getreuzel. De lease maatschappij wilt niet altijd op hun kosten de keuring betalen.
Ookal kost die herkeuring 20 euro. Ik ga da ech nie uit men zakke betalen.
Ik lees “zonder pardon”
Als er een defect is kan het ook nooit goed zijn he. Ongeacht welk uur het op een dag is.
Autokeuring , bende paljassen ja.
Mijne kreeg rode kaart vorige week omdat de nr's vd veren niet overeen kwamen met het meegeleverde attest.
Ik naar mijn garagist , die kijkt alles na en zegt dat er niks ad hand is .
Alles kwam gewoon netjes overeen.
Ik dus terug enkele dagen nadien. Gewoon groene kaart.
Gewoon de moeite niet gedaan om te checken.
En 2x dat ze de oplader van m'n dashcam gewoon uittrekken.
Edit mod: Aangepast taalgebruik
Als persoon kan je in de meeste gevallen er voor kiezen om niet gefilmd te worden. Dit is een voorbeeld daarvan.
Deze week geweest voor keuring voor verkoop. Zelf niet mogen binnenrijden. Gewoon sleutels afgeven en wachten.
Verder geen klachten over hoe alles gaat. Afspraak was ook min of meer op tijd.
Maar bijna €85 hiervoor (keuring + carpass (€10) + roze formulier (€4)) is toch gewoon afzetterij.
Op zich is dat een correcte prijs. Van bepaalde kosten die ze je doorrekenen kunnen ze weinig aan doen. Dat bedrag voor een carpass bijvoorbeeld gaat waarschijnlijk gewoon naar carpass vzw. Om aldaar de werking te betalen. Dan is er nog BTW, kosten voor lonen, infrastructuur en IT, sociale en fiscale lasten, kosten voor diverse uitgaven zoals onderhoud, divisie rijbewijs en VIAS institute en zo. En uiteindelijk, als het van jou mag, maakt een bedrijf ook graag wat winst op het einde van het boekjaar. Want da’s de reden waarom jij en ik ook gaan werken.
Moest je zelf alles in eigen beheer moeten doen, je kan dat niet voor die prijs. Er is een reden waarom de ondernemingen, die privaat zijn, dat al zo lang doen. Het is voor een nieuwkomer onbetaalbaar om te starten vanaf 0. Vandaar dat ze eerder een bestaand bedrijf overnemen (zoals BNP ParibasFortis en AG insurance nu gedaan hebben met autoveiligheid) dan volledig from scratch te beginnen.
Die prijzen zijn trouwens gereguleerd. Ze kunnen niet zomaar vragen wat ze willen.