De autokeuring

Net terug van de keuring (Sint-Niklaas).
Twee weken geleden afspraak gemaakt, was iets drukker dan normaal (blijkbaar vrijdag gemengd met en zonder afspraak) dus 45min over gedaan.
Bij het eerste station is de lijn voor op afspraak weliswaar korter, maar daarna kan je kiezen welke lijn je neemt voor de volgende stations waardoor je dus geen voordeel meer hebt natuurlijk. Volgend jaar terug op een dag voor enkel afspraken...
Mijn radio trouwens uitgezet en de verwarming op 20°C :unsure:
 
'k Ben ook al eens terug moeten keren naar de keuring omdat mijn inschrijvingsbewijs niet aanwezig was. Ik al helemaal in paniek van shit seffes ben ik dat kwijt, mijn vriend al opgebeld om te vragen of het niet per ongeluk in 't boekje van de andere auto zat, helemaal overdonderd.

Ik rij naar huis en eenmaal alles afgezocht kijk ik zelf eens in het mapje... Heb ik het direct vast :cautious: Moest het dan gaan 'tonen' (moest gelukkig niet meer aanschuiven, mocht direct doorrijdenen naar achter) en 't was dan in orde.
 
Net terug van de keuring (Sint-Niklaas).
Twee weken geleden afspraak gemaakt, was iets drukker dan normaal (blijkbaar vrijdag gemengd met en zonder afspraak) dus 45min over gedaan.
Bij het eerste station is de lijn voor op afspraak weliswaar korter, maar daarna kan je kiezen welke lijn je neemt voor de volgende stations waardoor je dus geen voordeel meer hebt natuurlijk. Volgend jaar terug op een dag voor enkel afspraken...
Mijn radio trouwens uitgezet en de verwarming op 20°C :unsure:
Radio aanzetten en eminem criminal opzetten🤣
 
Deze week geweest voor keuring voor verkoop. Zelf niet mogen binnenrijden. Gewoon sleutels afgeven en wachten.
Verder geen klachten over hoe alles gaat. Afspraak was ook min of meer op tijd.

Maar bijna €85 hiervoor (keuring + carpass (€10) + roze formulier (€4)) is toch gewoon afzetterij.
 
Deze week geweest voor keuring voor verkoop. Zelf niet mogen binnenrijden. Gewoon sleutels afgeven en wachten.
Verder geen klachten over hoe alles gaat. Afspraak was ook min of meer op tijd.

Maar bijna €85 hiervoor (keuring + carpass (€10) + roze formulier (€4)) is toch gewoon afzetterij.
Toch wel raar zenne, in limburg moogt ge zelf uwe auto naar binnen rije tot aan de lichten, de schokdemper test en en op de brug doet de keurder zelf gelijk hoe het altijd is.
 
Ik ga al jaren naar Eeklo, altijd op afpsraak VOOR de werkuren op een weekdag. (7 uur)
Op die vroege uren heb daar nog nooit langer gestaan dan wat mijn afspraak moment was. (ook niet tijdens covid periode)

Bij de keuring zelf heb ik toch ook wel soms grote vragen.
Ik had een nieuwe auto, eerste keuring en de lichten zouden niet goed afgesteld geweest zijn.
Terug naar Garage die mannen merken niets verkeerd, doen ook niets, rijden zelf terug en alles ik ok.... 2x kosten voor niets.
Sommige wagens hebben een hoogteregeling voor de lichten, al dan niet automatisch. Het kan dus voorvallen dat deze voor een onbekende reden zichzelf verplaatst. De lichtmeters op de keuring zijn van de firma LET in Deinze. Ik ben daar ooit eens op bedrijfsbezoek geweest. Dat is een top wereldspeler op dat gebied. Die firma regelt dat daar af, doen periodiek onderhoud en er is een ijking van VIAS. Dat zijn geen prutsers. Na wat ik daar gezien heb ben ik overtuigd dat als zo’n toestel zegt dat de lichten niet juist staan, ze effectief op dat moment ook buiten tolerantie waren.
De meeste autofabrikanten regelen hun lichten op -1 a -1,3%. De tolerantie daarop loopt van -0,25 tot -2,75%. Tegen dat die dus rood zal aanduiden staan ze serieus ontregeld of staan ze echt op de limit. 0,01% kan het verschil maken tussen goed en niet goed. Ook controleren deze meters het lichtbeeld en sterkte. Daar kan ook iets aan misgaan (bvb damp in een lamp)
Tis ook een fabel dat als ge zo vroeg of just voor sluiting gaat aansluiten dat ze snel snel hun werk doen en u me plezier een groen bewijs geven omdat ze snel naar huis willen vertrekken of te moe zijn om hun werk te doen.
Ik ben een keer met de bestelwagen van het bedrijf om 7u gaan keuren smorgens zodat ik om half 9 kon beginnen werken. Gewoon rooi kaart zonder pardon, schokbrekers waren nie goe. Met arval lease maatschappij geregeld zodat ik de keuring kosten niet zelf moest betalen, want das ookal een getreuzel. De lease maatschappij wilt niet altijd op hun kosten de keuring betalen.
Ookal kost die herkeuring 20 euro. Ik ga da ech nie uit men zakke betalen.
Ik lees “zonder pardon”
Als er een defect is kan het ook nooit goed zijn he. Ongeacht welk uur het op een dag is.
Autokeuring , bende paljassen ja.
Mijne kreeg rode kaart vorige week omdat de nr's vd veren niet overeen kwamen met het meegeleverde attest.
Ik naar mijn garagist , die kijkt alles na en zegt dat er niks ad hand is .
Alles kwam gewoon netjes overeen.
Ik dus terug enkele dagen nadien. Gewoon groene kaart.
Gewoon de moeite niet gedaan om te checken.

En 2x dat ze de oplader van m'n dashcam gewoon uittrekken.

Edit mod: Aangepast taalgebruik
Als persoon kan je in de meeste gevallen er voor kiezen om niet gefilmd te worden. Dit is een voorbeeld daarvan.
Deze week geweest voor keuring voor verkoop. Zelf niet mogen binnenrijden. Gewoon sleutels afgeven en wachten.
Verder geen klachten over hoe alles gaat. Afspraak was ook min of meer op tijd.

Maar bijna €85 hiervoor (keuring + carpass (€10) + roze formulier (€4)) is toch gewoon afzetterij.
Op zich is dat een correcte prijs. Van bepaalde kosten die ze je doorrekenen kunnen ze weinig aan doen. Dat bedrag voor een carpass bijvoorbeeld gaat waarschijnlijk gewoon naar carpass vzw. Om aldaar de werking te betalen. Dan is er nog BTW, kosten voor lonen, infrastructuur en IT, sociale en fiscale lasten, kosten voor diverse uitgaven zoals onderhoud, divisie rijbewijs en VIAS institute en zo. En uiteindelijk, als het van jou mag, maakt een bedrijf ook graag wat winst op het einde van het boekjaar. Want da’s de reden waarom jij en ik ook gaan werken.

Moest je zelf alles in eigen beheer moeten doen, je kan dat niet voor die prijs. Er is een reden waarom de ondernemingen, die privaat zijn, dat al zo lang doen. Het is voor een nieuwkomer onbetaalbaar om te starten vanaf 0. Vandaar dat ze eerder een bestaand bedrijf overnemen (zoals BNP ParibasFortis en AG insurance nu gedaan hebben met autoveiligheid) dan volledig from scratch te beginnen.
Die prijzen zijn trouwens gereguleerd. Ze kunnen niet zomaar vragen wat ze willen.
 
Laatst bewerkt:
Toch wel raar zenne, in limburg moogt ge zelf uwe auto naar binnen rije tot aan de lichten, de schokdemper test en en op de brug doet de keurder zelf gelijk hoe het altijd is.
Heers is ook Limburg en daar is het uitstappen aan de eerst poort (testen uitlaatgassen) en terug instappen aan de put om weer buiten te rijden.
(Afgelopen dinsdag geweest, staat hier iets hoger)
 
Sommige van die gasten hebben een gezicht dat uitstraalt: "ik haat deze job, maar doe ze omdat ik maar 4 dagen moet werken" beetje vergelijkbaar met die mensen in de tolhuisjes...
 
Als persoon kan je in de meeste gevallen er voor kiezen om niet gefilmd te worden. Dit is een voorbeeld daarvan.
En hoe doen ze dat dan met een Tesla ? Die filmt toch continue.
Als mijn dashcam rechtstreeks op de batterij hang en niet zoals nu in de sigarettenaansteker kunnen ze die ook ni afzetten.
Ze moeten daar gewoon met hun pollen vanaf blijven !

Iedereen wordt wel elke 5 min ergens gefilmd.
Als ik naar den Aldi ga dan moet ik de camera aan de uitgang dan ook maar uittrekken ?
 
Sommige van die gasten hebben een gezicht dat uitstraalt: "ik haat deze job, maar doe ze omdat ik maar 4 dagen moet werken" beetje vergelijkbaar met die mensen in de tolhuisjes...
Dat zullen er dan toch wel weinig zijn…
Nu ja, ik schreef het al eerder: Zou je nu zelf graag hebben dat ze over jouw job zo neerbuigend doen zoals sommigen hier schrijven? Dat een klant die je misschien nog nooit eerder zag een soort van vijandigheid heeft tov jou?

Ik lees hier op die amper 7/8 pagina’s dingen zoals “Prutsers. Derderangsgaragisten. Incompetente automechaniekers.” Of “De allerbeste oplossing zou zijn dat ik die kerel daar een oplawaai mocht verkopen dat z’n tanden eruit vliegen” Komaan jongens, moet zo iets echt? Ben je nu echt niet beter dan dat?
De mods hebben al twee keer ingegrepen op taalgebruik.

“als ik al geïrriteerd in mijn auto stap omdat ik het dwaas vind dat maar zoiets bestaat als een autokeuring” is ook zo’n pareltje. Als we nog de impact van een periodieke keuring op de verkeersveiligheid moeten gaan duidelijk maken, dan is er nog een hele lange weg te gaan…

Er zijn echt veel voertuigen met een defect.
 
Laatst bewerkt:
En hoe doen ze dat dan met een Tesla ? Die filmt toch continue.
Als mijn dashcam rechtstreeks op de batterij hang en niet zoals nu in de sigarettenaansteker kunnen ze die ook ni afzetten.
Ze moeten daar gewoon met hun pollen vanaf blijven !

Iedereen wordt wel elke 5 min ergens gefilmd.
Als ik naar den Aldi ga dan moet ik de camera aan de uitgang dan ook maar uittrekken ?
Het gebruik van camera’s is aan een aantal regels onderworpen. Er is nog steeds zo iets als een camerawetgeving en een privacywetgeving. Er is ook een verschil van iemand die een privédomein zal betreden (Aldi) en daar zal gefilmd worden tov iemand die een privédomein al filmend zal betreden. En openbare weg vs privé. Er moet wel voor beiden kennisgeving zijn. Als ik de parking wil oprijden van de Aldi in uw voorbeeld, zal er vooraleer ik het domein zal betreden een bord uithangen dat ik gefilmd zal worden. Ik heb dan alsnog de keuze om niet te betreden. Idem als jij al filmend komt aangelopen naar een persoon toe. Die kan zich beroepen op oa het portretrecht. En dus de keuze om niet gefilmd te worden.
 
Laatst bewerkt:
Het gebruik van camera’s is aan een aantal regels onderworpen. Er is nog steeds zo iets als een camerawetgeving en een privacywetgeving. Er is ook een verschil van iemand die een privédomein zal betreden (Aldi) en daar zal gefilmd worden tov iemand die een privédomein al filmend zal betreden. Er moet wel voor beiden kennisgeving zijn. Als ik de parking wil oprijden van de Aldi in uw voorbeeld, zal er vooraleer ik het domein zal betreden een bord uithangen dat ik gefilmd zal worden. Ik heb dan alsnog de keuze om niet te betreden. Idem als jij al filmend komt aangelopen naar een persoon toe. Die kan zich beroepen op oa het portretrecht.
Dan moeten ze maar een bordje hangen dat dashcams uitgeschakeld moeten worden vooraleer je binnenrijdt vind ik. Dashcams zijn tegenwoordig zo ingeburgerd dat het niet meer dan normaal is dat een wagen met cam een autokeuring zal binnenrijden. Als ze daar een probleem mee hebben moeten ze dat kenbaar maken vooraleer men binnenrijdt, maar niet zelf dingen beginnen uittrekken/uitschakelen.
En niet alleen Tesla heeft ingebouwde cams, er zijn intussen een hoop meer merken die het als optie aanbieden.
Anyway, ik ben vorige week geweest en ze zijn niet aan mijn cam geweest. Ook geen opmerking over gehad.
 
Dan moeten ze maar een bordje hangen dat dashcams uitgeschakeld moeten worden vooraleer je binnenrijdt vind ik. Dashcams zijn tegenwoordig zo ingeburgerd dat het niet meer dan normaal is dat een wagen met cam een autokeuring zal binnenrijden. Als ze daar een probleem mee hebben moeten ze dat kenbaar maken vooraleer men binnenrijdt, maar niet zelf dingen beginnen uittrekken/uitschakelen.
En niet alleen Tesla heeft ingebouwde cams, er zijn intussen een hoop meer merken die het als optie aanbieden.
Anyway, ik ben vorige week geweest en ze zijn niet aan mijn cam geweest. Ook geen opmerking over gehad.
Mja, da’s de boel omkeren he. De wetgeving zegt (kort door de bocht) dat je niet zomaar iemand filmt, enkele uitzonderingen daarbuiten. Dat is het algemene principe. Om eens een onnozele vergelijking te maken: Ik moet toch ook geen bordje hangen aan mijn tuin “verboden in te breken”? Als ik straks de baan op ga, zie ik ook nergens een bord hoeveel promille alcohol er in mijn bloed mag zitten. Dat is ook niet het principe van die wetgeving.

Nu, voor alle duidelijkheid, ik ben pleitbezorger voor een dashcam he. Ik ben al jaren gebruiker daarvan en raadt het bij iedereen aan. Maar wel volgens de regels. (Zo stond vroeger mijn naam geregistreerd bij de toenmalige privacycommissie, was verplicht om als bewijs te kunnen dienen) Nu is de wetgeving op dat punt gewijzigd.

Ik zou wel het fatsoen hebben om deze zelf uit te schakelen en als ik zou geconfronteerd worden op privéterrein door iemand die me zo wil filmen, dan zal ik het vragen om dit niet te doen.
 
Laatst bewerkt:
Nu, voor alle duidelijkheid, ik ben pleitbezorger voor een dashcam he. Ik ben al jaren gebruiker daarvan en raadt het bij iedereen aan. Maar wel volgens de regels. (Zo stond vroeger mijn naam geregistreerd bij de toenmalige privacycommissie, was verplicht om als bewijs te kunnen dienen) Nu is de wetgeving op dat punt gewijzigd.

Ik moet zeggen ik heb er ook al aan gedacht want veel op de baan maar het valt mij op dat de mensen die ik ken met een dashcam er meestal zelf een zeer dubieuze rijstijl op nahouden 😄.
 
Ik moet zeggen ik heb er ook al aan gedacht want veel op de baan maar het valt mij op dat de mensen die ik ken met een dashcam er meestal zelf een zeer dubieuze rijstijl op nahouden 😄.
Zeker doen. Ik heb het helaas al twee keer nodig gehad bij een aanrijding, die volgens de tegenpartijen de ene keer mijn schuld was en de andere keer een gedeelde schuld. Gelukkig spraken de beelden voor zich. Ook werd mijn ma ervan beticht een wagen aangereden te hebben op een parking. Op de beelden van haar wagen was duidelijk te zien dat de wagen reeds geblutst was bij aankomst en dat zij ver genoeg van de wagen stond.
 
Ik ben zelf geen fan van de autokeuring, of eerder gezegd van het type volk dat daar vaak werkt, maar ben ik nu de enige die vind dat men in België niet streng genoeg is met de handhaving van de technische vereisten?
Ben een tijdje terug op reis geweest en ik heb in Duitsland en Oostenrijk slechts één wagen gezien met kapotte en/of slecht afgestelde lichten.
Als ik hier 's morgens naar het werk rij dan ben ik na de eerste 5 minuten de tel kwijt.
Als ik naar een grotere winkel ga dan verschiet ik er altijd van hoeveel mensen er met een wagen vol blutsen en krassen rondrijden op hun wagen. Om nog maar te zwijgen over de gigantische zwarte rookpluimen die sommige wagens achtervolgen...

Je gaat mij toch niet wijsmaken dat die wagens die problemen toevallig ontwikkelen nadat ze naar de keuring zijn gegaan?
 
Ik heb een rode kaart gekregen voor mijn tankdop :sop:
Een jaar of 3 geleden (!) stak mijn sleutel vast in de dop. Na een kwartier of zo heb ik die er eindelijk uit gekregen. Ik heb toen thuis de cilinder uit die dop gehaald en nu doe je die vast met een schroevendraaier (die ook onder mijn tankklep zit).

JAREN niks van gehoord. Vorig jaar ineens een opmerking. Dit jaar was het "OEI OEI MENEER DIE TANKDOP JA DA'S ECHT NIET GOED HOOR!". Alsof ik een puppy de nek had omgewrongen en als tankdop gebruik.
Die dop sluit trouwens nog gewoon af, kan gewoon niet meer op slot met de sleutel (wel schroevendraaier dus).

Ik heb dan maar de dag zelf ne nieuwe officiële besteld maar deze komt dus maar niet binnen. En mijn rode kaart vervalt al over een week. Op dat vlak mogen ze op de keuring echt wel wat soepeler zijn. Wat is 2 weken nu vandaag voor een herstelling. Je mag al blij zijn dat je over 2 weken langs kan gaan in de garage. Als ze dan nog stukken nodig hebben ben je helemaal gezien.

Ik was trouwens te laat met mijn keuring omdat ik toen ik moest gaan normaal geen enkele afspraak kon maken in heel Vlaanderen over een periode van 2 maanden. Geen enkele. Gelukkig kon ik vorige week eentje de dag zelf maken ineens. Chance gehad.
 
Terug
Bovenaan