De autokeuring

Ik snap niet waarom er daar een marge moet op zitten?

Op metingen door een toestel kan ik dat nog begrijpen vanwege het risico op een meetfout, maar kan ik er van uitgaan dat op moment je met je keuringsbewijs het station verlaat je al exact weet wat je uiterste datum is voor zijn volgende periodieke keuring? En dat daar ook meteen de aanbiedingsperiode van 2 maand met behoud van uiterste datum op te lezen valt?
En dan krijg je in de meeste gevallen ook nog een uitnodiging in de bus of in de e-box.

De enige logische redenering die ik daarin kan zien is dat ze het risico niet willen nemen dat ze op dat moment niet over de meest accurate data beschikken in hun systeem.

Ik vraag mij ook af in hoeverre de verzekering meegaat in die marge als er een ongeval gebeurt.

Ik ben 1x te laat geweest met de keuring, dat was de eerste keer met mijn auto toen hij 6 jaar werd en ik voor de tweede keer moest gaan. Ik dacht dat ik ten laatste 26 juni moest gaan, maar bleek 6 juni. Ik was toen een week te laat.
Sindsdien ga ik in mei, dit jaar zelfs al in april gegaan. Maar maanden te laat is toch gewoon van niet willen?

Ik snap niet waarom er daar een marge moet op zitten?

Op metingen door een toestel kan ik dat nog begrijpen vanwege het risico op een meetfout, maar kan ik er van uitgaan dat op moment je met je keuringsbewijs het station verlaat je al exact weet wat je uiterste datum is voor zijn volgende periodieke keuring? En dat daar ook meteen de aanbiedingsperiode van 2 maand met behoud van uiterste datum op te lezen valt?
En dan krijg je in de meeste gevallen ook nog een uitnodiging in de bus of in de e-box.

De enige logische redenering die ik daarin kan zien is dat ze het risico niet willen nemen dat ze op dat moment niet over de meest accurate data beschikken in hun systeem.
Volledig akkoord. Imo ben je als wageneigenaar verantwoordelijk dat uw wagen gekeurd is en men mag stoppen met doen alsof dat een basisrecht is.

Ik vraag mij ook af in hoeverre de verzekering meegaat in die marge als er een ongeval gebeurt.

Ik ben 1x te laat geweest met de keuring, dat was de eerste keer met mijn auto toen hij 6 jaar werd en ik voor de tweede keer moest gaan. Ik dacht dat ik ten laatste 26 juni moest gaan, maar bleek 6 juni. Ik was toen een week te laat.
Sindsdien ga ik in mei, dit jaar zelfs al in april gegaan. Maar maanden te laat is toch gewoon van niet willen?
Dat zal vooral van de situatie afhangen.

Rij je door onoplettendheid ergens achteruit tegen een grote ruit van een vitrine zal de verzekering wel tussenkomen.
Komt iemand iets tegen door een klapband, die bij onderzoek volledig versleten blijkt te zijn, en bij het verlies van controle heeft die 5 Bugatti’s mee en een vitrine van de garage, dan zal de verzekering in eerste instantie wel optreden met de hele grote kans dat die wel eens een deel gaan terugvorderen op de verzekeringsnemer.

Je kan natuurlijk altijd later voorrijden omwille van een defect aan de wagen dat een lange herstelling heeft, ziekenhuisopname ed. Maar dat staat los van een marge natuurlijk.

Mag een garage nu al zelf keuringen doen eigenlijk? ik ben afgekeurd op het profiel van de voorbanden (de winterbanden komen er binnenkort op) en heb geen zin om terug naar de keuring te gaan.

Mag een garage nu al zelf keuringen doen eigenlijk? ik ben afgekeurd op het profiel van de voorbanden (de winterbanden komen er binnenkort op) en heb geen zin om terug naar de keuring te gaan.
Goeie vraag. Ik lees op de site van GOCA dat het nog niet mag, en nieuwsberichten er rond spreken allemaal over "binnenkort", maar nergens een datum te vinden wanneer het in voege treedt.

Ik denk dat het ook nog wel wat voeten in de aarde zal hebben vooraleer dit er zal komen.
Dit is gewoon een move van een minister in volle aanloop van verkiezingen.

Het gaat sowieso over een proefproject van 5 jaar voor maar bepaalde herkeuringen. Daar moet nog een heuse structuur van opgezet worden inzake IT ed.
Het zou verlopen via bepaalde garages die een erkenning kunnen aanvragen en die daardoor aan bepaalde forse criteria zal moeten voldoen. Net zoals de persoon die de herkeuring zal uitvoeren.

De herkeuring mag ook niet meer kosten dan de 15,40€ die een keuringsstation nu mag aanrekenen, ongeacht hoeveel punten er herbekeken moeten worden met die verstande dat de erkende hersteller daarvan, net als de huidige keuringsstations, ook 10 euro moet afdragen aan het verkeersveiligheidsfonds.
Dat staat dan nog los van je andere kosten en belastingen die van dat bedrag afgaan.

De vraag is natuurlijk wie de investeringen wil doen in mens en materiaal voor zo’n lage return, gewoon als service aan zijn of haar klant? Dus denk ik dat, als het er ooit door komt, het eerst voor de hele grote automotive groepen kan zijn die kapitaalkrachtig zijn om de investeringen te doen.
Dan komt meteen de vraag, aangezien de herkeuring op zich niet echt rendabel is, hoe die garage dan wel zijn kosten kan recupereren? Een veel duurdere herstelling dan vandaag komt plots bij me op.
Als je nu al de wachttijden hoort bij sommige herstellers, wat gaat dat geven als ze ook nog herkeuringen bijnemen? En er is nu al vaak een personeelsgebrek. Wie zal daar, met het juiste diploma, bijkomend aan de scholingen die nu al gevolgd (moeten) worden dat er ook nog eens bijnemen. (En slagen in examens)

Staat dan nog volledig los van de bedenking die je kan maken inzake onafhankelijkheid.

Je zal maar een klant hebben die een bepaalde vloot heeft, elk jaar X aantal voertuigen koopt en je dan onder druk zet bij een herkeuring…

Het is weer zover hier, de Mercedes moet naar de keuring. Paar weken geleden gemerkt dat de ruitensproeier vooraan het niet meer doet. Iemand een idee of dit afkeur is? Heb het 2 garagisten gevraagd, de ene zegt dat het een opmerking is, de andere zegt dat het afkeur is. Iemand een idee wie gelijk heeft?

Als ik de draden op het motortje omdraai, werkt het motortje ook enkel op de schakelaar van de achterste sproeier en doet de schakelaar van de voorste sproeier niets. Dus hoogstwaarschijnlijk is de schakelaar stuk, maar daarvoor moet de hele stuurmodule vervangen worden. Valt mee qua werk, maar vind ik iets te duur om enkel de sproeiers te laten werken.

Dus als het afkeur zou betekenen, vroeg ik me af of ze me ook mogen afkeuren als ik de voorste sproeiers op de schakelaar van de achterste aansluit? Dan is het een quick en cheap fix.

Het is weer zover hier, de Mercedes moet naar de keuring. Paar weken geleden gemerkt dat de ruitensproeier vooraan het niet meer doet. Iemand een idee of dit afkeur is? Heb het 2 garagisten gevraagd, de ene zegt dat het een opmerking is, de andere zegt dat het afkeur is. Iemand een idee wie gelijk heeft?
Als ik
goed interpreteer, is dat een 'groot gebrek' = rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid.

Volledig akkoord. Imo ben je als wageneigenaar verantwoordelijk dat uw wagen gekeurd is en men mag stoppen met doen alsof dat een basisrecht is.
Ik snap het ergens wel. Maar tegelijk, je moet redelijk veel geld achterlaten voor een ongemakkelijke en verplichte controle waarbij ze uw auto half mishandelen en waarbij ge zelfs op afspraak vaak een halfuur met uw duimen zit te draaien.

Dan mag minstens de brief tijdig komen...

Marge is er inderdaad want ik heb bijvoorbeeld een turbo opgeblazen de dag voor mijn afspraak en ze konden blijkbaar pas eentje een maand later krijgen als vervangstuk. Volgende afspraak was dan mogelijk een week na datum. Eens met de politie gebeld en die zeiden dat het geen probleem was om een week zonder keuring rond te rijden ondanks dat ik elke dag 69781978 ANPR cameras passeerde toen. :unsure:

Marge is er inderdaad want ik heb bijvoorbeeld een turbo opgeblazen de dag voor mijn afspraak en ze konden blijkbaar pas eentje een maand later krijgen als vervangstuk. Volgende afspraak was dan mogelijk een week na datum. Eens met de politie gebeld en die zeiden dat het geen probleem was om een week zonder keuring rond te rijden ondanks dat ik elke dag 69781978 ANPR cameras passeerde toen. :unsure:
In "Alloo bij de verkeerspolitie" geeft de verkeerspolitie je normaal een marge van 3 maanden. Vanaf dan is het 150€ boete (+10,10€ adminkosten?). Ik vermoed dat zo'n ANPR je die marge ook geeft?

Anderzijds, je mag altijd rijden in de driehoek thuis-garage-keuring, dacht ik.

Als ik de draden op het motortje omdraai, werkt het motortje ook enkel op de schakelaar van de achterste sproeier en doet de schakelaar van de voorste sproeier niets. Dus hoogstwaarschijnlijk is de schakelaar stuk, maar daarvoor moet de hele stuurmodule vervangen worden. Valt mee qua werk, maar vind ik iets te duur om enkel de sproeiers te laten werken.

Dus als het afkeur zou betekenen, vroeg ik me af of ze me ook mogen afkeuren als ik de voorste sproeiers op de schakelaar van de achterste aansluit? Dan is het een quick en cheap fix.
ik dacht zelfs niet dat ze de ruitensproeiers testen? laat staan de ruitenwissers.

ik dacht zelfs niet dat ze de ruitensproeiers testen? laat staan de ruitenwissers.
Mijn pa zei dat ze die bij hem niet getest hebben, maar hij gaat in een kleine gemeente in Wallonië dus daar zijn ze sowieso wat lakser.

Wat gezocht en sinds 2019 is het blijkbaar veranderd en moet je vooraan werkende sproeiers hebben of het is afkeur. Zoals @J Lawieck zei gaan ze dit dus wel testen.

Het zal er idd wat vanaf hangen of de keuring grondig gebeurt of niet, maar da's natuurlijk altijd zo.

Het maakt blijkbaar niet uit hoe je ze moet bedienen, al voorzie ik een aparte knop. Dus heb de voorste ruitensproeiers nu op de knop staan voor de achterste sproeiers (die we toch nooit gebruiken). Als ik ooit eens zin heb om met geld te gooien en het deftig te fixen kan ik dat nog altijd doen. :p

Logisch toch dat vooraan je ruitensproeiers moeten werken,ooit al eens op de
Expressweg of snelweg gereden met spray van vuil of zout 😅 Dan is dit wel handig.

Alle deuren of koffer moeten opengaan langs buiten om slachtoffers te bevrijden bij een ongeval als er bvb bij 1 flank door schade de deuren niet opengaan.

Sinds het hele debacle van de roetfilter test ga ik in Wallonië naar de keuring om geen risico te nemen. Afspraak om 12h, om 12h14 daar buiten. Dat was in Vlaanderen wel anders. Alleen als ze de kilometerstand vragen is het wat moeilijker in het Frans😅.

Terug
Bovenaan