De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

@Eagle`
Je blijft maar argumenteren alsof Rutte geen andere optie heeft en alsof niet toegeven aan de doorgeslagen grillen van Trump betekent dat we het binnenkort zonder de VS moeten doen. Zo zie ik dat niet, en de rest van de lidstaten duidelijk ook niet.

Los van het gepaai van Rutte moeten we vaststellen dat de Europese lidstaten grotendeels en godzijdank niet meegaan in dat verhaal. Er werden grenzen getrokken over Groenland en ook over eventuele deelnames aan deze oorlog. Als Trump daardoor de stekker eruit wilt trekken, moeten wij gewoon zeggen: oké, jammer, maar dit is echt wel de grens. En dan mag Trump de strijd in z'n eigen land aangaan, want dat gaat ook niet zonder slag of stoot gebeuren.

Het enige dat écht werkt bij Trump: call his bluff. Hoe vaak moeten we dat nog zien voor iedereen dat doorheeft? Dat geslijm van Rutte verandert daar niets aan.

Door Trump op de juiste momenten te paaien (ik moet er ook van kotsen, maar het is wat het is) hoopt men dat hij zich wat koest gaat houden.
Trump heeft gezichtsverlies geleden in Iran (al probeert hij het te verkopen als een overwinning) en nu moet er iemand boeten, want het is niet (nooit!) zijn schuld. De NAVO wrong tegen, dus ze zijn nu het slachtoffer.

Men hoopt de VS in de NAVO te houden zodat hij geen absurde dingen uitvreet tegen NAVO landen. Maar omdat hij weer over Groenland begint doet me vrezen dat we de komende weken weer die kant op gaan. Hij moet een overwinning uit de brand slepen, zijn gelijk halen. Hij vindt de NAVO zwak. Ik zou er op durven gokken dat hij Groenland inpalmt (of toch probeert) om aan te tonen dat de NAVO niks tegen hem durft te doen, om zo de zwakheid van de NAVO aan te tonen. Die kerel is op zoek naar quick wins en ik hoop dat hij zich daar in verslikt net zoals in Iran.
Dat is het net, door te gaan slijmen en vleien bega je de facto wel schuldbekentenis. Geef hem een dikke middelvinger en laat hem gerust nog wat dreigen over Groenland, hell, laat hem zelfs effectief troepen sturen naar Groenland. Soms moet je escaleren om te de-escaleren. Hoe sneller hij overal nog verder grenzen overtreedt hoe sneller men (hopelijk) zal optreden in eigen land tegen hem, doen ze dat niet dan weten we ook waar we staan en dan is dat eigenlijk even ver als nu. Men verwijt langs alle kanten dat de Eu hulpeloos is, niets zelf kan etc maar we zouden wel continue moeten blijven hulploos liggen en over ons laten lopen. Nogal contradictorisch als je het mij vraagt. Geef Trump wat hij vraagt, namelijk sterke bondgenoten in de NAVO (en sla eens even hard terug als hij doet)

Misschien moet je dan eens een paar weken blootvoets lopen en wat blaren oplopen.

En waarom zou je direct de oostelijke flank moeten gaan afdekken? Heeft geen enkel oostelijk land nog militairen ofzo? Moeten we bang zijn dat Rusland direct zal binnen vallen, je weet wel, dat land dat door Oekraïne al 4 jaar bezig gehouden wordt.

Je zegt zelf dat het lijkt alsof ze al hun beslissing genomen hebben dus waarom zouden wij daar tijd moeten blijven insteken? Het lijkt me toch veel nuttiger om die vrijgekomen tijd te steken in effectief een deftige militair apparaat op te zetten. Ik snap niet dat men altijd blijft geloven dat we zonder de VS reddeloos verloren zijn. Net die gedacht is wat ervoor zorgt dat we de VS blijven nodig hebben.
Inderdaad, net dat er zo kritiek is op NAVO maar ze zelf die NAVO blijven gebruiken om de EU klein te houden doet mij beseffen: er is een serieuze basis waar op sommige vlak wel werk aan is. Werk aan die pijnpunten en je hebt een EU waar de VS en Rusland zo schrik van hebben. Met het economisch blok dat de EU is en een eventueel leger kan de EU een blok zijn dat zich naast de bestaande blokken mag zetten. Dat is het geloof dat we hier moeten hebben. Een absolute wereldmacht? Nee, maar dat is de VS ook niet meer. Gaan we een even machtig leger hebben, hoewel dat dat "machtig" leger sinds WO2 ook al enkele keren op zijn bek gegaan is? Nee maar wij gaan ons niet bemoeien in Iran en consoorten. Laat ons maar gewoon wat bouwen waarmee we onze eigen grenzen kunnen beschermen..

Misschien moet je dan eens een paar weken blootvoets lopen en wat blaren oplopen.

En waarom zou je direct de oostelijke flank moeten gaan afdekken? Heeft geen enkel oostelijk land nog militairen ofzo? Moeten we bang zijn dat Rusland direct zal binnen vallen, je weet wel, dat land dat door Oekraïne al 4 jaar bezig gehouden wordt.

Je zegt zelf dat het lijkt alsof ze al hun beslissing genomen hebben dus waarom zouden wij daar tijd moeten blijven insteken? Het lijkt me toch veel nuttiger om die vrijgekomen tijd te steken in effectief een deftige militair apparaat op te zetten. Ik snap niet dat men altijd blijft geloven dat we zonder de VS reddeloos verloren zijn. Net die gedacht is wat ervoor zorgt dat we de VS blijven nodig hebben.

Onmiddelijk niet waarschijnlijk, het feit dat Rusland afgeleid is zeker een grote hulp, maar gebruik dan tenminste de tijd om je keuken eindelijk op een degelijk manier te organiseren, 20 head chefs dat werkt voor geen meter qua coördinatie en beslissingssnelheid.

Vergeet niet wanneer US uit de NATO stapt, amerikanen wel ineens koers zouden kunnen zetten richting Groenland. Is de EU klaar om op 2 fronten te werken, er geraken nog geen F-16s naar Oekraïne :oi22: Dan lijkt me paaien en proberen stallen toch de betere optie..

Ik snap dat bangmakerij ook niet zo goed, wat ik geleerd heb van de laatste voorbije jaren is dat een oorlog voeren niet meer zo makkelijk is ook al heb je het sterkste leger.

Kijk naar Rusland in Oekraïne kijk naar Amerika in Iran wat hebben ze bereikt werkelijk niets toch, oorlog is zinloos maar ja als ego's de wereld willen opeisen en hun stempel will drukken ten koste van leed van andere mensen.

Toekomst ziet er triestig uit met zulke figuren als wereldleiders.

Onmiddelijk niet waarschijnlijk, het feit dat Rusland afgeleid is zeker een grote hulp, maar gebruik dan tenminste de tijd om je keuken eindelijk op een degelijk manier te organiseren, 20 head chefs dat werkt voor geen meter qua coördinatie en beslissingssnelheid.

Vergeet niet wanneer US uit de NATO stapt, amerikanen wel ineens koers zouden kunnen zetten richting Groenland. Is de EU klaar om op 2 fronten te werken, er geraken nog geen F-16s naar Oekraïne :oi22:

Er zijn reeds meer dan 20 Europese F-16's actief in Oekraïne? Sinds 2024? Met nog 40+ in de pijplijn later dit jaar en volgend jaar?

:oi22::oi22::oi22::oi22:

Vergeet niet wanneer US uit de NATO stapt, amerikanen wel ineens koers zouden kunnen zetten richting Groenland. Is de EU klaar om op 2 fronten te werken, er geraken nog geen F-16s naar Oekraïne :oi22: Dan lijkt me paaien en proberen stallen toch de betere optie..
De VS heeft ook de capaciteit niet om op twee fronten werken, die zitten momenteel volledig vast in een actief conflict in het Midden-Oosten..

Duitsland gaat daar ook niet wakker van liggen, de VS kan niet zonder Ramstein airbase. Heel dit circus is gewoon voor het thuisfront volgens mij, de VS heeft Europa gewoon nodig voor alles wat het overzees wil doen.
Trump denkt volgens mij zo niet.

Als het van Trump zelf afhangt
* Dan stapt hij uit de NATO
* Hij gaat alle VS troepen in Rusland stationeren en voila probleem opgelost, zo geraakt hij tot in het Midden Oosten (allé dat denkt hij toch)
* Hij verklaar Oekraïne de oorlog en geeft wapens en manschappen aan Rusland
* Hij pakt nog efkes Groenland mee
* ...

Een stapelgek (vergezocht) scenario? Ja.
Fatalistisch voor de VS? Ja.
Lukt hem dit in praktijk? Neen want er gaat te veel verzet zijn in de VS.

Maar is dat een optie die Trump overweegt in zijn 'brein'? Wees maar zeker, want hij kijkt op naar dictators zoals Poetin. Zijne droom is er zelf ene te zijn.

De vraag is of Trump dat wel beseft, en of hij de belangen van de VS wel verdedigt.
Je zou zeggen dat hij eerder die van Rusland verdedigt, met Vance ook die Orban gaat verdedigen, nog zo'n Russische pion.
Dit dus. Bovenstaande scenario zou een typisch Makila fictieve overdrijf en/of fantasie post zijn. (Yes I know) :tongue:
Maar ik vrees dat de waarheid nog absurder is: Een Trump die echt denkt wat ik neerpen (of toch iets soortgelijk). :frown:

PS. Het is extreem moeilijk om jezelf voor te stellen om Trump te zijn dezer dagen.

Laatst bewerkt:

Ochere toch, lachen met de ene maar wanneer de andere moet weglopen in Iran met de staart tussen zijn benen zwijgen we natuurlijk. Of zijn we vergeten hoe Trump zat te roepen om hulp van Europa, bijna begon te wenen wanneer Spanje zei dat ze hun luchtruim niet mochten gebruiken.

Het is niet omdat de VS luid roept dat ze de sterkste zijn dat het daarom waar is hoor.

Een mea culpa zou u sieren na die gratuite aanval die niet strookte met de realiteit.

Toch echt niet gratuit, ik las letterlijk gisteren dat UA zich moet behelpen met re-deployment van ordnance waar er technische problemen mee waren, met de hoop dat ze toch wat splashes kunnen scoren. Schrijnende toestanden.

Het feit dat de amerikanen waarschijnlijk een percentage logistiek hebben ge-herouteerd naar de golf zal ook niet aan helpen voor UA.

edit: Kut vind artikel niet direct weer :sop:

De VS heeft ook de capaciteit niet om op twee fronten werken, die zitten momenteel volledig vast in een actief conflict in het Midden-Oosten..

Capaciteit is er wrs wel nog, maar zou eerder politieke zelfmoord zijn. Then again kerel is tot alles in staat, denk niet dat iemand in zijn bingo de laatste 15 maanden voorspeld heeft.

Ochere toch, lachen met de ene maar wanneer de andere moet weglopen in Iran met de staart tussen zijn benen zwijgen we natuurlijk. Of zijn we vergeten hoe Trump zat te roepen om hulp van Europa, bijna begon te wenen wanneer Spanje zei dat ze hun luchtruim niet mochten gebruiken.

Het is niet omdat de VS luid roept dat ze de sterkste zijn dat het daarom waar is hoor.

Ik ben geen voorstander van de US, neemt niet weg dat EU beter zijn huis op orde moet zetten, simpel.
Excuses als dat uw EU hart raakt, maar we moeten nu ook niet doen alsof EU goed bezig is .. een kritische noot mag nog hoop ik?

Laatst bewerkt:
Het enige dat écht werkt bij Trump: call his bluff. Hoe vaak moeten we dat nog zien voor iedereen dat doorheeft? Dat geslijm van Rutte verandert daar niets aan.
Ik denk inderdaad, de lidstaten moeten zeggen, dit is de rode lijn. Staat het hem niet aan... byebye.

Maar het is Rutte zijn taak om de boel bij elkaar te houden, en dat doet hij nog niet zo slecht. Hij doet wat trump wil zien.

Zo heb je als lidstaten geen gezichtsverlies en kannje de boel min of meer samen houden. Rutte heeft toch maar een tijdelijk mandaat, die kan heel ver gaan in geslijm etc om de boel bij elkaar te houden.

Dat zorgt ervoor dat het lijkt dat Europa niet vooruit geraakt terwijl er achter de schermen wel degelijk heel veel beweegt. Maar zonder luid te roepen en door -ok, soms heel traag- alle bladzijden van de verdragen 10x te lezen, te corrigeren, te ondertekenen en na te leven blijven we wel in een relatief stabiele maatschappij leven.
Helemaal mee eens dat de EU al jaren aan een perceptieprobleem lijdt. Zeker als je ziet hoe de wereld aan het evolueren is, mogen we onze pollekes kussen dat de EU bestaat.

Maar het punt blijft wel dat om de snel veranderende internationale maatschappij bij te benen, Europa fors sneller en sterker vooruit moet gaan. En dat er een grote groep Europeanen is die actief heult met onze vijanden en Europa net proberen te verzwakken. De Europese burgers zijn de voornaamste reden waarom we voorlopig nog altijd de speelbal zijn van de andere grote machtsblokken.

We moeten daarin ook wel eerlijk zijn en toegeven dat de EU de dag vandaag op bepaalde vlakken haar doel voorbijschiet. Het houdt zich te vaak bezig met futiliteiten en zaken die door de bevolking niet gedragen worden, het opdwingen van bepaalde wetten/verdragen die voordeel bieden aan bepaalde landen maar (zware) nadelen aan andere landen helpt evenmin. Daarnaast heb je dan nog vertegenwoordigers die niet rechtstreeks verkozen zijn, maar toch uitspraken doen in naam van gans Europa terwijl dat (wederom) niet door een meerderheid in Europa gedragen wordt (hallo Ursula). Last but not least is dat hele Europarlement gewoon een corrupte boel met een plethora aan vertegenwoordigers die hun best doen om zoveel mogelijk op kosten van de Europese belastingbetaler zichzelf te verrijken.

Er is teveel ballast op Europees vlak dat voor easy targets zorgt voor zulke politieke partijen. De Unie mag op dat vlak heus wel in eigen boezem kijken ook.

Uiteraard kunnen er zaken beter aan de bestaande EU, en moet ze ook altijd in eigen boezem kijken. Maar je stelt de zaken hier wel niet helemaal correct voor. De Europese wetten en regelgeving worden democratisch gestemd, door democratisch gekozen vertegenwoordigers. Dan kan je niet hard maken dat die zaken niet door (een meerderheid van) de bevolking gedragen worden. Dat het vaak over futiliteiten gaat ... dat is een mening, geen feit. Wat een futiliteit is voor jou, is dat niet noodzakelijk voor een ander. De leden van de Europese Commissie worden niet rechtstreeks verkozen, dat is een feit. Maar dat geldt net zozeer voor de leden van de meeste regeringen in Europa. Ik ben het er mee eens dat de EU dichter bij de bevolking moet staan, en dat meer rechtstreekse verkiezingen en vertegenwoordiging beter zou zijn. Maar uiteindelijk is Ursula Von der Leyen gekozen door de regeringsleiders van allemaal democratisch verkozen regeringen. Je kan stellen dat het te onrechtstreeks is, maar ook hier kan je moeilijk hard maken dat het niet gedragen is.

Het hele Europarlement een corrupte boel noemen, dat kan je helemaal niet hard maken en is eigenlijk niet meer dan puur populisme. Elke corrupte politicus is er eentje te veel, en daar moet natuurlijk streng op toegezien worden. Maar je gaat corruptie nooit helemaal kunnen uitbannen, op geen enkel niveau.

Ik wil wel nog inpikken op "het opdwingen van bepaalde wetten/verdragen die voordeel bieden aan bepaalde landen maar (zware) nadelen aan andere landen". De woordkeuze voor 'opdwingen' past hier eigenlijk weer niet helemaal, want democratisch zo beslist. De EU is het Belgisch compromismodel tot de hoogste graad verheven, maar dan nog ga je altijd winnaars en verliezers hebben. Eenmaal je je aansluit bij een Unie, telt in de eerste plaats wat goed is voor de Unie in zijn geheel, en niet wat voor individuele lidstaten goed is. De ene keer ga je daar als individuele staat meer profijt uit halen dan een andere, de andere keer ga je meer verlies slikken dan een andere. Daar valt bitter weinig aan te doen. Maar ik ben er van overtuigd dat elke lidstaat netto véél, maar dan ook véél meer profijt haalt uit haar lidmaatschap aan de EU dan dat ze er verlies op doet. En dat ze er, zeker internationaal, veel sterker op staan binnen de EU dan buiten.

En waarom moet de Rutte eigenlijk altijd maar weer de VS in het zadel proberen te houden? Keer op keer is dat gewoon toegeven aan Trump. Dat is al eens vrouw die geslagen wordt door haar man en keer op keer maar weer terugkeert want hij zal het wel niet meer doen. Zeg gewoon dit is de lijn, ga je er over dan mag je uw boel pakken en oprotten. En willen we dat men in de VS ook wakker schiet dan moeten we ook niet altijd maar weer alles tolereren wat Trump uitkraamt. Waarom zouden ze in de VS wakker liggen van hoe Trump zich gedraagt tegenover de rest van de wereld gezien iedereen maar blijft meegaan in zijn achterlijke zever.

Omdat Trump niet alleen in staat is om het bondgenootschap op te blazen, maar om ons ook actief te bekampen. Dan zit je met Rusland in Oekraïne, waarbij het Rusland wordt die steun krijgt van de VS. Dan staat hij straks gewoon in Groenland. Dan start hij een echte, full-blown handelsoorlog met Europa.

De Amerikaanse bevolking kan morren, het is intussen toch al lang duidelijk dat Trump daar niet (meer) van wakker ligt? Trump is geen rationeel mens (meer), dat is iemand die - net zoals het regime in Iran - liever de hele wereld in de fik steekt dan toegeven dat hij fout is.

@Eagle`
Je blijft maar argumenteren alsof Rutte geen andere optie heeft en alsof niet toegeven aan de doorgeslagen grillen van Trump betekent dat we het binnenkort zonder de VS moeten doen. Zo zie ik dat niet, en de rest van de lidstaten duidelijk ook niet.

Los van het gepaai van Rutte moeten we vaststellen dat de Europese lidstaten grotendeels en godzijdank niet meegaan in dat verhaal. Er werden grenzen getrokken over Groenland en ook over eventuele deelnames aan deze oorlog. Als Trump daardoor de stekker eruit wilt trekken, moeten wij gewoon zeggen: oké, jammer, maar dit is echt wel de grens. En dan mag Trump de strijd in z'n eigen land aangaan, want dat gaat ook niet zonder slag of stoot gebeuren.

De ene zalft, de andere "slaat". Ik denk dat dat geen slechte tactiek is. Het is een heel precaire evenwichtsoefening om enerzijds de hielen in het zand te zetten en 'call his bluff' te doen zoals je zegt, en anderzijds er voor te zorgen dat er na Trump nog altijd een NAVO-bondgenootschap is.

Helemaal mee eens dat de EU al jaren aan een perceptieprobleem lijdt. Zeker als je ziet hoe de wereld aan het evolueren is, mogen we onze pollekes kussen dat de EU bestaat.

Maar het punt blijft wel dat om de snel veranderende internationale maatschappij bij te benen, Europa fors sneller en sterker vooruit moet gaan. En dat er een grote groep Europeanen is die actief heult met onze vijanden en Europa net proberen te verzwakken. De Europese burgers zijn de voornaamste reden waarom we voorlopig nog altijd de speelbal zijn van de andere grote machtsblokken.
Het is wel een stevige claim om te zeggen dat “een grote groep Europeanen actief heult met onze vijanden”. Dat reduceert een complexe interne discussie tot iets bijna binairs: loyaal vs verrader. Bijvoorbeeld: binnen Europa bestaan er gewoon fundamentele meningsverschillen over migratie en geopolitiek. Als je het beleid van Spanje vergelijkt met dat van Denemarken, dan zie je een enorm contrast tussen twee Europese landen. Europeanen die standpunten innemen wat betreft antimigratie, bezorgdheid over ontsporende criminaliteit of een meer conservatieve visie worden vandaag al snel op één hoop gegooid met “Ruslandverstaanders” of aanhangers van Trump of Musk, wat niet wil zeggen dat deze personen erop inspelen, maar de gevoelens van deze europeanen wegzetten als 'actief heulen met de vijand' is best wel een stevige uitspraak.
Als je elke interne kritiek of beleidsverschil wegzet als verraad, dan ondermijn je net het democratisch debat dat Europa zou moeten onderscheiden van andere machtsblokken. Het probleem is misschien minder dat Europeanen “de speelbal” zijn, en meer dat we moeite hebben om legitieme meningsverschillen te erkennen zonder ze te demoniseren.

Het is wel een stevige claim om te zeggen dat “een grote groep Europeanen actief heult met onze vijanden”. Dat reduceert een complexe interne discussie tot iets bijna binairs: loyaal vs verrader. Bijvoorbeeld: binnen Europa bestaan er gewoon fundamentele meningsverschillen over migratie en geopolitiek. Als je het beleid van Spanje vergelijkt met dat van Denemarken, dan zie je een enorm contrast tussen twee Europese landen. Europeanen die standpunten innemen wat betreft antimigratie, bezorgdheid over ontsporende criminaliteit of een meer conservatieve visie worden vandaag al snel op één hoop gegooid met “Ruslandverstaanders” of aanhangers van Trump of Musk, wat niet wil zeggen dat deze personen erop inspelen, maar de gevoelens van deze europeanen wegzetten als 'actief heulen met de vijand' is best wel een stevige uitspraak.
Als je elke interne kritiek of beleidsverschil wegzet als verraad, dan ondermijn je net het democratisch debat dat Europa zou moeten onderscheiden van andere machtsblokken. Het probleem is misschien minder dat Europeanen “de speelbal” zijn, en meer dat we moeite hebben om legitieme meningsverschillen te erkennen zonder ze te demoniseren.
Dat elke visie die afwijkt (van wat net?) wordt weggezet als verraad maak jij er toch gewoon van?

Ik wil wel nog inpikken op "het opdwingen van bepaalde wetten/verdragen die voordeel bieden aan bepaalde landen maar (zware) nadelen aan andere landen". De woordkeuze voor 'opdwingen' past hier eigenlijk weer niet helemaal, want democratisch zo beslist. De EU is het Belgisch compromismodel tot de hoogste graad verheven, maar dan nog ga je altijd winnaars en verliezers hebben. Eenmaal je je aansluit bij een Unie, telt in de eerste plaats wat goed is voor de Unie in zijn geheel, en niet wat voor individuele lidstaten goed is. De ene keer ga je daar als individuele staat meer profijt uit halen dan een andere, de andere keer ga je meer verlies slikken dan een andere. Daar valt bitter weinig aan te doen. Maar ik ben er van overtuigd dat elke lidstaat netto véél, maar dan ook véél meer profijt haalt uit haar lidmaatschap aan de EU dan dat ze er verlies op doet. En dat ze er, zeker internationaal, veel sterker op staan binnen de EU dan buiten.
Zoals bewezen door Brexit - het is natuurlijk eenvoudig om naar de geldstromen te kijken en te concluderen dat een netto betaler zich beter zou terugtrekken en alles op zichzelf zou regelen, maar ga eens aan de gemiddelde brit vragen wat ze er nu van denken.

De nadelen van de EU zijn eenvoudiger te zien (mede door politiekers die deze graag onder de aandacht brengen of gebruiken om schuld af te schuiven) dan de voordelen, maar dat betekent niet dat die nadelen groter zijn dan de voordelen.

Oh pa-lease. Je begint je zin al met een framing van jewelste, zodat de rest van wat je zegt "genuanceerder" lijkt. Het gaat hier totaal niet om meningsverschillen. Neen, ook niet over cliché zaken zoals bijvoorbeeld "Migratie". Laat ons gewoon een kat een kat noemen: Hongarije bijvoorbeeld HEULT effectief ACTIEF met "onze vijanden". Wat is er mis met dat te zeggen? Het zijn, wat mij betreft, effectief verraders, en zeker als er dan 1 of andere MAGA lunatic even komt overvliegen om een vlammetje nog wat extra aan te wakkeren. Je zou bijna durven zeggen dat MAGA <3 Russia.

Bon, even terug inhoudelijk: Niemand heeft gezegd dat alle meningsverschillen of alle Europeanen in twee kampen vallen. Jij maakt er zelf een zwart-wit dingetje van om die dan te kunnen bekritiseren. Het punt was dan ook: er bestaat een groep die actief meesurft op anti-EU narratieven. Dat is iets totaal anders dan “iedereen is verrader of loyaal”.

Dan kom je af met migratie, Spanje en Denemarken: Zegt niets? Puur deflectie. Je haalt legitieme beleidsverschillen aan... Ok? Et alors? Niemand ontkent dat er normale democratische verschillen zijn. Je doet alsof dat dat het hele debat is, terwijl het punt net ging over bewuste ondermijning / alignment met externe belangen.

Dan "ruslandverstaanders": Sure, daar zit effectief een halve waarheid in, maar jij gebruikt dat om impliciet te zeggen dat zo'n labels meestal onterecht zijn. Wat je bewust achterlaat is dat er effectief politieke actoren, mediafiguren en partijen in Europa zijn die aantoonbaar narratieven pushen die overlappen met Russische propaganda ( EU-zwakte, NAVO wantrouwen, sancties ondermijnen, etc.). Dat volledig reduceren tot “mensen hun zorgen” is gewoon extreem selectief en elk normaal mens zou daardoor moeten kijken. Het gaat niet om "gevoelens", maar over gedrag, discours en politieke lijnen. Dus je hoeft het echt niet "persoonlijk" en "emotioneel" te maken.

Vermoeiend hoor die constant framing onder het mom van "nuance".

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan