De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

De gevolgen zijn integraal voor ons. Hoge olieprijzen en een vluchtelingenstroom waar we niets aan kunnen doen want eigen EVRM en geen vat op de oorlog zelf.

Wat ik me afvraag: heeft Trump II nu eigenlijk al iets noemenswaardig gedaan op positief vlak voor de gewone mens? De meeste van zijn grote beloftes bleken leugens, en behalve het invoeren van Project 2025 (iets waarover talrijke supporters pre-verkiezing ons op het hart drukten dat het niet ging gebeuren) en het verrijken van een heel select groepje multi-miljonairs en miljardairs heeft hij toch nog niet veel verwezenlijkt wat een "standaard president" ook niet zou gedaan hebben?

Zijn radicale volgelingen kunnen zich nog verwarmen aan het feit dat ICE hier en daar een "wokie" doodschiet en dat die heelder drommen bruine mensen doen verdwijnen, maar wat heeft de gematigde stemmer, de "winkelkar" stemmer er al aan gehad? Want ondertussen schieten ze in Iran een miljard per dag weg, en dat voor een "no more wars" president die ging besparen.

De Epstein files; nog zo'n belofte waar niets van is gekomen. De swamp is ook nog nooit zo gevuld geweest met inhoudsloze brulapen.

Ik zie het echt niet.
DOGE, ICE, tarrifs, vrijgeven Epstein files, Oekraïne, Groenland-debacle, Venezuela, Iran, Cuba(?)... .
Overal is hij iets begonnen, maar hij maakt het niet af. Hij wil quick wins en snelle deals. Vanaf het te lang duurt is zijn geduld op en bestaat de kans op tegengeluiden dus legt hij zijn focus op iets anders.
Wat achterblijft zijn heel wat vragen (Epstein), verbroken historische banden (NAVO, Groenland-debacle), landen achterlaten in chaos (Venezuela, Iran) en nieuwe landen die de bui al voelen hangen (Cuba).
Er gaat na Trump een grote opkuis nodig zijn en het zal niet Biden zijn schuld zijn.

Als Trump het echt wil kan hij handelsroutes bezetten in Hormuz, Panamakanaal (en Groenland, als die woke ex-vikingen het willen begrijpen tenminste). China domineert de US op veel vlakken maar als het er op aankomt moet je een vuist durven slaan op the global stage zonder dat de eigen bevolking (& corrupte legerleiders bij Xi) en je partners zich tegen je keren. Donnie is de king op dat vlak: hij komt overal mee weg. Voorspelde aanval op Taiwan is nog niet voor direct.

Dat kan hij niet.

En ja, enorme vuist die hij gemaakt heeft tegen Putin (door geen militaire steun meer te geven aan Oekraïne, that showed him) of Xi (door 13 miljard aan wapenleveringen aan Taiwan te pauzeren, DAT ZAL HEM LEREN).

Oekraïne steunen leidde ook tot hogere prijzen. Mexico, Canada, bijna de hele EU,... hebben al lang geen verhaal meer tegen China; Denemarken kan beter de USA vrije doorgang geven aan de Noordpool. Khameini Jr. z'n kop gaat er af als die weer dwars ligt.
De VS had al toegang tot Groenland, heel dat debiele toneel van onze Amerikaanse vriend(en) was nergens voor nodig.

Je vergeet dat er ook nog zoiets is al economische macht. Daarin heeft de EU zeker slagkracht.
Wat hebben wij de wereld nog te bieden ? Noors gas, beetje pharma, hi-tech machines... terwijl de bevolking die niks creëert wil leven als een koning. West-Europa zou moeten downscalen qua alles maar kan dat niet.

Wapens pauzeren in Taiwan is deel van het steekspel, kijk eens wat ik in theorie allemaal durf. Oost-Oekraïne is een verloren zaak zoals Georgië en de Krim destijds. In dat uithoekje dan maar liever een collega pro-China dan anti-VS.

Als de Dems het juiste konijn uit hun hoed toveren is Vance op papier kansloos, maar in de praktijk kan de tegenkandidaat nooit met uitgestreken gezicht fake overwinningen claimen zoals Trump.

Dat kan hij niet.

En ja, enorme vuist die hij gemaakt heeft tegen Putin (door geen militaire steun meer te geven aan Oekraïne, that showed him) of Xi (door 13 miljard aan wapenleveringen aan Taiwan te pauzeren, DAT ZAL HEM LEREN).
Je loopt achter, ondertussen gaat Trump er voluit in door de sancties tegen landen die met Rusland oliehandel te drijven te stoppen:

Dat na een gesprek met Putin op maandag. Dat zal Putin wel echt leren!!

(dat is dus hetzelfde Rusland dat Iran informatie geeft over US doelen in de regio. Make it make sense. Krasnov?)

Communistische olie zal niet volstaan, ze laten liever de economie imploderen dan dat Iran een volle gastanker verandert in een vuurpaddestoel.

BTW Waar zit Bibi op te broeden ?

Wat hebben wij de wereld nog te bieden ? Noors gas, beetje pharma, hi-tech machines... terwijl de bevolking die niks creëert wil leven als een koning. West-Europa zou moeten downscalen qua alles maar kan dat niet.

Wapens pauzeren in Taiwan is deel van het steekspel, kijk eens wat ik in theorie allemaal durf. Oost-Oekraïne is een verloren zaak zoals Georgië en de Krim destijds. In dat uithoekje dan maar liever een collega pro-China dan anti-VS.

Als de Dems het juiste konijn uit hun hoed toveren is Vance op papier kansloos, maar in de praktijk kan de tegenkandidaat nooit met uitgestreken gezicht fake overwinningen claimen zoals Trump.
Maar wat zeg je nu eigenlijk met je posts? Want het gaat van links naar rechts. Wat bedoel je?
Eerst zeg je dat Trump de koning is van acties te ondernemen zonder dat het eigen volk het voelt, en als mensen aanhalen dat het eigen volk het wél voelt, is Trump plots de koning van de fake overwinningen claimen. En als hij dat niet blijkt -want hij heeft al veel verkiezingen proberen te stelen, maar het is nog nooit gelukt- wat dan?

Verder zie ik veel punten waarop zogenaamd de EU inferieur is. Wat betekent dat precies in dit geval? Er is geen strijd, het gaat niet om ingelijfd worden door de VS en de sterkste, hè. Het gaat wel om samenwerken, maar dat hoeft niet alleen de sterkste te zijn?

Eh, 744 relatief rijke miljoen inwoners (of in de EU 450 milj), nog iets? Een eiland van democratische stabiliteit in een zee van autoritaire onzekerheden?
Ik vind dat we ons veel te zwak en naief opstellen, maar dat is eerder een discussie voor hier.

Maar wat zeg je nu eigenlijk met je posts? Want het gaat van links naar rechts. Wat bedoel je?
Eerst zeg je dat Trump de koning is van acties te ondernemen zonder dat het eigen volk het voelt, en als mensen aanhalen dat het eigen volk het wél voelt, is Trump plots de koning van de fake overwinningen claimen. En als hij dat niet blijkt -want hij heeft al veel verkiezingen proberen te stelen, maar het is nog nooit gelukt- wat dan?
Waar zeg ik dat het volk het niet voelt ? Hun staatsschuld jackpot ratelt sneller dan het menselijk oog kan volgen. Trump moet Amerikaanse sojaboeren subsidiëren om te kunnen concurreren met China, vestzak-broekzak operatie die alleen maar meer schuld veroorzaakt. Maar zolang het MAGA publiek gelooft dat ze goed bezig zijn blijft de molen draaien.

Waar zeg ik dat het volk het niet voelt ? Hun staatsschuld jackpot ratelt sneller dan het menselijk oog kan volgen. Trump moet Amerikaanse sojaboeren subsidiëren om te kunnen concurreren met China, vestzak-broekzak operatie die alleen maar meer schuld veroorzaakt. Maar zolang het MAGA publiek gelooft dat ze goed bezig zijn blijft de molen draaien.

Ik weet niet meer wat je zegt, dat is het punt:
Als Trump het echt wil kan hij handelsroutes bezetten in Hormuz, Panamakanaal (en Groenland, als die woke ex-vikingen het willen begrijpen tenminste). China domineert de US op veel vlakken maar als het er op aankomt moet je een vuist durven slaan op the global stage zonder dat de eigen bevolking (& corrupte legerleiders bij Xi) en je partners zich tegen je keren. Donnie is de king op dat vlak: hij komt overal mee weg. Voorspelde aanval op Taiwan is nog niet voor direct.
De bevolking begint het te voelen -en dat is nog maar het begin, de voorspelde gevolgen van de tariffs zijn nu ook komende samen met nog een verergering door de Iran-oorlog- en dat is te zien in alle polls. Je hebt het daarnaast over de vuist die Trump maakt in vergelijking met de schulden en het gebrek aan daakdracht van de EU, maar van beide zie ik niet echt voorbeelden in je post...

Ik snap niet wat de Europese economische of ethische bijdrage hiermee te maken hebben, alsof het een soort krachtmeting is. Het is niet opgeslokt worden door de VS of door China. Dus ik snap de relevantie niet.

Oekraïne steunen leidde ook tot hogere prijzen. Mexico, Canada, bijna de hele EU,... hebben al lang geen verhaal meer tegen China; Denemarken kan beter de USA vrije doorgang geven aan de Noordpool. Khameini Jr. z'n kop gaat er af als die weer dwars ligt.
Sinds wanneer heeft de VS geen vrije doorgang meer aan de Noordpool door Denemarken?

Bij bijna al zijn moves is iemand uit zij entourage of familie rijker geworden. Ook met de oorlog in Iran.

Draining the swamp, noemen ze dat.

Hoe zou het volk dat door Doge hun job kwijt geraakt is denken over deze cijfers? Of Musk. Ongelofelijk eigenlijk dat men voor de verkiezingen hun mond vol had over de kostprijs van als die oorlogen en je nu dit ziet.
Daar mag je nog de financiele/militaire steun aan Israel bij optellen. Geen idee hoeveel dat is, maar dat kunnen ze toch nooit alleen financieren?

@willydrama kan je even duidelijk aangeven wat je nu eigenlijk wil zeggen? Ik kan van jouw berichten kop noch staart maken, en ik blijk niet de enige te zijn die deze schijnbaar volledig willekeurige stroom niet helemaal snapt.

Zoals in de annexatiethread al eens gepost:

Ongelooflijk dat er zoveel op het spel wordt gezet voor iets dat met partnerschappen en wat samenwerking gemakkelijk kon worden bekomen. Maar nee, liever de bully uithangen.

Zoals Timothy Snyder het al zei:

...
The American imperialism directed towards Denmark and Canada is not just morally wrong. It is strategically disastrous. The US has nothing to gain from it, and much to lose. There is nothing that Americans cannot get from Denmark or Canada through alliance. The very existence of the base at Pituffik shows that. Within the atmosphere of friendship that has prevailed the last 80 years, all of the mineral resources of Canada and Greenland can be traded for on good terms, or for that matter explored by American companies. The only way to put all of this easy access in doubt was to follow the course that Musk-Trump have chosen: trade wars with Canada and Europe, and the threat of actual wars and annexations.
...

Werkelijk zum kotzen. Hopelijk maar 3 jaar meer.

Terug
Bovenaan