De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Hoeveel publieke instellingen moeten nog plooien voor het ego van een president met een strafblad?

Wat stelt dit voor als je weet dat de "highly respected board" vol met Trump aangeduide zitten.
Eens Trump geschiedenis is, gewoon terug veranderen.
Meer zelfs, ze hebben de autoriteit niet om die naam te veranderen. Alleen Congress kan dat. Niet dat dat iets uitmaakt vandaag de dag in circus Trump.

Wat stelt dit voor als je weet dat de "highly respected board" vol met Trump aangeduide zitten.
Njah, daar heb ik mijn twijfels bij.. Al die pionnen die hij nu overal aan het neerzetten is, gaan niet magisch verdwijnen bij de volgende verkiezingen éh. Veel van die mensen gaan daar lange(re) tijd zitten en nog steeds hun invloed hebben, lang nadat Trump geen president meer is.

Tenzij er op Stalinistische wijze een tegenbeweging is bij de volgende president om iedereen direct buiten te gooien, maar dan ben je weer vertrokken voor het wij-zij bij de Democraten/Republikeinen en maak je de situatie er niet beter op.

Het enige wat je kan hopen is dat zijn invloed uitdooft als hij niet meer verkiesbaar is, en dat er intern een gevecht ontstaat tussen de troonopvolgers, waarbij ze zelf al wat gaan zuiveren. Daarnaast zullen er ook wel een paar hun kar keren (heck, als zelfs Marjorie Taylor Greene het deed..), maar ik vrees dat de invloed van dit presidentschap nog héél lang gaat doorzinderen in bepaalde postjes of door bepaalde instellingen die afgeschaft zijn en niet meer terug gaan komen.

fake UK news, 10 miljard boet!
dr-austin.gif

Wanneer je dergelijke "strategie" op voldoende grote schaal kan toepassen heeft dat wellicht zelfs enige slaagkans - Rusland doet het wat verfijnder maar niet zonder succes.

Njah, daar heb ik mijn twijfels bij.. Al die pionnen die hij nu overal aan het neerzetten is, gaan niet magisch verdwijnen bij de volgende verkiezingen éh. Veel van die mensen gaan daar lange(re) tijd zitten en nog steeds hun invloed hebben, lang nadat Trump geen president meer is.

Tenzij er op Stalinistische wijze een tegenbeweging is bij de volgende president om iedereen direct buiten te gooien, maar dan ben je weer vertrokken voor het wij-zij bij de Democraten/Republikeinen en maak je de situatie er niet beter op.

Het enige wat je kan hopen is dat zijn invloed uitdooft als hij niet meer verkiesbaar is, en dat er intern een gevecht ontstaat tussen de troonopvolgers, waarbij ze zelf al wat gaan zuiveren. Daarnaast zullen er ook wel een paar hun kar keren (heck, als zelfs Marjorie Taylor Greene het deed..), maar ik vrees dat de invloed van dit presidentschap nog héél lang gaat doorzinderen in bepaalde postjes of door bepaalde instellingen die afgeschaft zijn en niet meer terug gaan komen.
Het gros van die pionnen gaan wel gewoon verdwijnen hoor. Mensen als RFK jr., die Dr Oz, Patel, Gabbard, Bessent, Hegseth... Zijn allemaal figuren die door hem daar neergepoot zijn en door de volgende administratie gewoon zullen worden vervangen. En maar goed ook.

Hoeveel publieke instellingen moeten nog plooien voor het ego van een president met een strafblad?

Mjah, blijkbaar was de unanieme stem wel op een bedenkelijke manier gehaald, wanneer boardmembers die tegen wilden stemmen gewoon op "mute" gezet werden.

Dan is het natuurlijk makkelijk!

Meerdere bronnen als je wat googled:

Mjah, blijkbaar was de unanieme stem wel op een bedenkelijke manier gehaald, wanneer boardmembers die tegen wilden stemmen gewoon op "mute" gezet werden.

Dan is het natuurlijk makkelijk!

Meerdere bronnen als je wat googled:

Mocht Trump komen te overlijden tijdens zijn ambsttermijn, gelieve de film Death of Stalin eens te kijen om te zien hoe dat het achter de schermen dan aan toegaat :woohoo:

Krijg zo plots die vibes bij het lezen van jouw bericht.

Meer zelfs, ze hebben de autoriteit niet om die naam te veranderen. Alleen Congress kan dat. Niet dat dat iets uitmaakt vandaag de dag in circus Trump.

Dit is toch iets dat er bij mij niet in gaat. Altijd die blabla van "checks and balances" maar Trump benoemd, hernoemd, verkondigd, ontslaat en neemt aan naar believen en iedereen gaat daar gewoon in mee ook al is het voor heel wat zaken niet aan hem? Aller, ben ik nu de enigste dat denkt: "hu? But Like HEUH?!"

Erika Kirk/TPUSA geeft een endorsement aan JD Vance voor 2028. Relatief natuurlijk, want de midterms zijn nog niet eens voorbij, laat staan dat er al campagne voor de primaries van 2028 gevoerd wordt. Die endorsement kan dus nog wel veranderen.

JD Vance heeft het charisma van Trump niet en lijkt me zeker haalbaar om te verslaan, mits de Democraten eens een sterke kandidaat kunnen domineren, en zich niet opnieuw laten vangen aan identity politics zoals ze met Harris deden.

Maar interessanter: geen endorsement aan Trump dus; ook in het pro-Trump kamp is er niemand die gelooft dat hij voor een constitutioneel onmogelijke derde termijn zou gaan.

Ik zag in de "vlugte" daarpas op CNN dat Ben Shapiro ook weer aan het stoken was op TPUSA's congres. Moet straks nog eens zien wat hij precies zei, maar ik heb "Tucker Carlson" en "Megyn Kelly" opgevangen dus oh boy.

Erika Kirk/TPUSA geeft een endorsement aan JD Vance voor 2028. Relatief natuurlijk, want de midterms zijn nog niet eens voorbij, laat staan dat er al campagne voor de primaries van 2028 gevoerd wordt. Die endorsement kan dus nog wel veranderen.

JD Vance heeft het charisma van Trump niet en lijkt me zeker haalbaar om te verslaan, mits de Democraten eens een sterke kandidaat kunnen domineren, en zich niet opnieuw laten vangen aan identity politics zoals ze met Harris deden.

Maar interessanter: geen endorsement aan Trump dus; ook in het pro-Trump kamp is er niemand die gelooft dat hij voor een constitutioneel onmogelijke derde termijn zou gaan.

Ik zag in de "vlugte" daarpas op CNN dat Ben Shapiro ook weer aan het stoken was op TPUSA's congres. Moet straks nog eens zien wat hij precies zei, maar ik heb "Tucker Carlson" en "Megyn Kelly" opgevangen dus oh boy.
Neen, niemand die dat gelooft.

Ook niet onrealistisch dat hij trouwens gewoon doet wat Putin ook deed: Vance endorsen als puppet en dan eens die president is gewoon de facto het presidentschap overnemen.

Neen, niemand die dat gelooft.

Ook niet onrealistisch dat hij trouwens gewoon doet wat Putin ook deed: Vance endorsen als puppet en dan eens die president is gewoon de facto het presidentschap overnemen.
De man is wel al boven de 80 tegen dan. Een jongere Trump zou het proberen , deze schat ik toch te oud daarvoor in.

Trump is niet het type om op pensioen te gaan en hij is te zelfgericht om een derde ambtstermijn niet te ambiëren (evt. als vice-president). Midterms gaan wel bepalend zijn voor zijn huidige ambtstermijn, als hij daar keihard wordt afgestraft belooft dat niet veel goeds voor 2028. Al hangt veel af van hoe de Democraten er dan voor staan en vooral wie ze naar voor gaan schuiven. Zal dan een pragmatische persoon moeten zijn die vooral de "what's in it for me" moet uitrollen, want Amerikanen moet je niet paaien met identity politics maar met goedkope facturen.

Het gros van die pionnen gaan wel gewoon verdwijnen hoor. Mensen als RFK jr., die Dr Oz, Patel, Gabbard, Bessent, Hegseth... Zijn allemaal figuren die door hem daar neergepoot zijn en door de volgende administratie gewoon zullen worden vervangen. En maar goed ook.
Dat zijn leden van het kabinet van de president en zij worden bij een nieuwe ambtstermijn doorgaans vervangen, mits goedkeuring door de Senaat. Trump heeft echter in traditioneel neutrale instellingen, vaak ook dubieuze wijze, loyalisten benoemd en dus instellingen zoals het Kennedy Center gepolitiseerd. Die naamwisseling is sowieso illegaal maar eigenlijk zou een nieuwe Democratische president de door Trump aangesteld board members weer kunnen ontslaan. Op die manier dreigt bij elke presidentswissel een voortdurende stoelendans binnen dergelijke instellingen.

Edit: Het is zelfs niet ondenkbaar dat Patel of RFK Jr. nog voor het einde van Trumps ambtstermijn worden vervangen. Patel is zelfs naar Trumps normen achterlijk en onbekwaam en RFK Jr. heeft zijn electorale nut intussen bewezen. Hegseth had ook al lang voor de bus gegooid moeten worden.

Laatst bewerkt:
Edit: Het is zelfs niet ondenkbaar dat Patel of RFK Jr. nog voor het einde van Trumps ambtstermijn worden vervangen. Patel is zelfs naar Trumps normen achterlijk en onbekwaam en RFK Jr. heeft zijn electorale nut intussen bewezen. Hegseth had ook al lang voor de bus gegooid moeten worden.
Je mag daar vrij zeker van zijn. Tenzij je familie van Trump bent, hou je het doorgaans geen 4 jaar vol bij hem. Enkel Vance is daarop een uitzondering omdat Trump hem niet kan ontslaan.

Nee, kan je je VP niet buitengooien?
Verkozen door het volk (enfin, kiesmannen). Als je in de VS stemt voor President, breng je een stem uit voor (de kiesmannen van) zowel President als Vice-President.

Dus Vance kan enkel buitengegooid worden via impeachment, wat enkel aan de wetgevende macht toekomt (Huis+Senaat). Trump kan hem niet ontslaan.

Verkozen door het volk (enfin, kiesmannen). Als je in de VS stemt voor President, breng je een stem uit voor (de kiesmannen van) zowel President als Vice-President.

Dus Vance kan enkel buitengegooid worden via impeachment, wat enkel aan de wetgevende macht toekomt (Huis+Senaat). Trump kan hem niet ontslaan.

Oei, sinds wanneer heeft team Trump zich aan zo'n regels gehouden?

Oei, sinds wanneer heeft team Trump zich aan zo'n regels gehouden?
Trump kon Pence niet ontslaan. Iets wat hij nochtans maar al te graag had willen doen op 1/6/21.

Trump kan ook Vance niet ontslaan. Vance is verkozen en heeft een Grondwettelijk mandaat van 4 jaar, dat begint en eindigt met dat van Trump*. Er zijn maar 2 manieren waarop een nog bij leven zijnde Vance buiten vliegt: Vance neemt zelf ontslag, of impeachment door het Congres. Dat zijn overigens ook de 2 manieren waarop Trump zelf kan buitenvliegen, dus als Trump die regels niet respecteert (al zou ik niet weten hoe - de Grondwet laat geen opties) dan stelt Trump zichzelf bloot aan een gelijkaardige behandeling.

* Dat wil bv ook zeggen, als Trump vroegtijdig verdwijnt en Vance wordt President, dan nog eindigt z'n mandaat als President op 20 januari 2029. Hij krijgt geen 4 nieuwe volle jaren.

Terug
Bovenaan