De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik denk dat de 'klassieke nieuwsmedia' waarbij ik dat zelf invul (persoonlijke definities die niet uitgeklaard worden zijn vaak de ruis op de communicatie) als in De Standaard - De Morgen - HLN - VTM - VRT toch best wat verspreid zit over het spectrum tussen wat linkser en wat rechtser?

En jawel, hoewel dat HLN in principe in één adem genoemd kan worden met VTM is er wat mij betreft toch een onderscheid. Te vinden in de commentsectie :cheer:
De commentsectie van De Morgen, De Tijd en De Standaard is niet veel intelligenter dan die van HLN, hoor.

Los van de Amerikaanse cultuur, zijn er bij ons ook gevallen waarbij de klassieke nieuwsmedia toch wel wat 'links' biased was, bv.
- de cordon médiatique tegenover Vlaams Belang
- de niet-neutrale houding van bepaalde journalisten (Bjorn Soenens in het bijzonder)
M.i. leidt dit enkel maar tot verdere polarisatie.
Dit maakt dat rechtsgezinden sneller hun toevlucht zullen nemen tot alternatieve mediakanalen, waar ze via algoritmes al snel terechtkomen in een extreemrechts discours.
Tegenover Vlaams Belang kan je toch niet van een cordon médiatique spreken (in Vlaanderen)?

Ze worden voor debatten uitgenodigd en komen aan het woord indien relevant. Hun grote probleem is dat ze gewoon eeuwig in de oppositie zitten en dus niet "nodig" zijn voor de media om te interviewen ivm beleidskeuzes.

In Wallonië daarentegen ben ik wel akkoord met je stelling (en vind ik het een zwaktebod van de traditionele partijen dat ze extreemrechts dood willen zwijgen)

Tegenover Vlaams Belang kan je toch niet van een cordon médiatique spreken (in Vlaanderen)?

Ze worden voor debatten uitgenodigd en komen aan het woord indien relevant. Hun grote probleem is dat ze gewoon eeuwig in de oppositie zitten en dus niet "nodig" zijn voor de media om te interviewen ivm beleidskeuzes.

In Wallonië daarentegen ben ik wel akkoord met je stelling (en vind ik het een zwaktebod van de traditionele partijen dat ze extreemrechts dood willen zwijgen)
Extreemrechts heeft er potentieel, maar het komt er niet van grond. De cordon mediathique heeft ermee te maken, maar dat verklaar zeker niet alles.

Waarschijnlijk omdat creativiteit toch een zekere openheid van geest vereist? Openstaan voor nieuwe ideeën, kritiek kunnen omzetten naar positieve energie. Dat zijn geen eigenschappen waar je de gemiddelde extreem rechtsstemmer van kunt beschuldigen.
Ja want extreemlinks kan wel goed om met kritiek :crazy: , ze zijn allesinds creatief om hun vast te lijmen of vast te ketenen aan objecten om sociale/culturele/sportieve evenementen te boycotten.

Ja want extreemlinks kan wel goed om met kritiek :crazy: , ze zijn allesinds creatief om hun vast te lijmen of vast te ketenen aan objecten om sociale/culturele/sportieve evenementen te boycotten.
Sure. Extreem rechts lijmt of ketend zich niet vast. Zij doen dat gewoon zo. Echt veel beter! :cheer:Wel errug vreemd dat er meer tegenbetogers waren dan betogers. Blijkbaar toch niet zo gedragen, dat extreem rechts gedachtengoed? Of zijn die gewoon te lui om op straat te komen? Vast!

NSV-betoging in Gent — “Generatie Remigratie” (27 maart 2025)​

• De radicaal-rechtse studentenvereniging NSV! organiseerde een betoging met als slogan “Generatie Remigratie”. AVS+3VRT+3VRT+3
  • Ongeveer 450 deelnemers. Tussen de 1.000 (tegenbetogers) van o.a. vakbonden, middenveldorganisaties. VRT+2VRT+2
  • Er werden 27 bestuurlijke aanhoudingen verricht, onder andere voor het dragen van bivakmutsen en gezicht bedekken. Brussels Times+1
  • Er loopt een gerechtelijk onderzoek wegens het mogelijk gebruik van een nazi‑groet op beelden en ook naar een pamflet dat haatzaaiende taal bevat. VRT+2VRT+2

RFK heeft toch recent al verkondigd dat autisme door gebruik van Tylenol tijdens de zwangerschap komt? Je weet wel, net dat ene medicijn dat veilig is wanneer je zwanger bent, net dat ene dat help tegen de vele pijnen die je ondervind als zwangere vrouw en dus logischerwijze het enige waar je van op aan kan dat >95% van de vrouwen het neemt.

Of gaat trump nu zeggen dat RFK verkeerd is?

Federale rechter Merryday heeft de 15 miljard US$ aanklacht van Trump tegen de New York Times niet aanvaard.
In het ingediende document staan 2 klachten van "defamation".
Eerst 79 pagina's of ophemeling en verheerlijking van Trump op alle mogelijk manieren samen met een hoop scheldpartijen ("vituperation") om dan pas op pagina 80 aan de eerste klacht te komen!

Met andere woorden zijn advocaten hebben dat epistel eerder voor hem geschreven (waarschijnlijk op Trump's aangeven) dan voor de rechter, die gewoon een rechtsgeldig document nodig heeft, ik zou denken dat elke deftige advocaat, laat staan een heel team, wel zou weten dat een rechter zoiets niet gaat aanvaarden.
Ik zie daar toch weeral een bewijs in dat Trump zichzelf heeft omringd met mensen die enkel doen wat hij zegt, maakt niet uit of het correct, legaal of zelfs maar zinvol is, en niet met mensen waarvan capabiliteit in hun domein een beoordelingsfactor was.

Let op, de rechter heeft niet geoordeeld over Trump's aanklacht, enkel over hoe ze is opgemaakt. Team Trump heeft nu 28 dagen om versie 2 in te dienen.

FYI, dit is de derde keer dat Trump de NYT voor de rechter daagt, de twee vorige keren is de aanklacht telkens in de vuilbak gezwierd door de rechters, waarvan een keer hij zelfs is veroordeeld tot het betalen van alle rechtskosten van de NYT!

Hij zal hopen op een "derde keer scheepsrecht" zekers?

RFK heeft toch recent al verkondigd dat autisme door gebruik van Tylenol tijdens de zwangerschap komt? Je weet wel, net dat ene medicijn dat veilig is wanneer je zwanger bent, net dat ene dat help tegen de vele pijnen die je ondervind als zwangere vrouw en dus logischerwijze het enige waar je van op aan kan dat >95% van de vrouwen het neemt.

Of gaat trump nu zeggen dat RFK verkeerd is?
Tylenol is gewoon paracetamol, dat al vele decennia gebruikt wordt door zwangere vrouwen, baby en kind. Het is nummer 1 pijnstiller bij vele riscopatiënten en wordt algemeen als de veiligste pijnstiller aanzien. Dat wil ik wel eens zien dat ze dat gaan schrappen, er is gewoon geen alternatief ten eerste. Ten tweede, niet onverwacht, is er dit jaar nog een studie uitgekomen die geen enkel verband zag met autisme.

Maar het is toch zoveel toffer om te geloven in complotten hé...

Meer en meer kritiek ook van rechterzijde op de Kimmel cancelling en de FCC dreigementen. Je ziet nu zelfs journalisten openlijk aan Trump de vraag stellen of Freedom of Speech enkel geldt als het hem mooi afschildert.

Benieuwd of dit een kantelmoment wordt.

Meer en meer kritiek ook van rechterzijde op de Kimmel cancelling en de FCC dreigementen. Je ziet nu zelfs journalisten openlijk aan Trump de vraag stellen of Freedom of Speech enkel geldt als het hem mooi afschildert.

Ik gok eerder dat Trump&Co hun beproefde methode zal uitrollen die ze meestal gebruiken van zodra het verkeerde onderwerp momentum krijgt: Switch the narratif!
Ongeacht alles is er 1 ding waar Trump al sinds het begin van z´n campagne, eigenlijk al begonnen in z´n vorige termijn, echt wel heer en meester is dat is het narratief bepalen. Goedschiks of kwaadschiks draait alle publiciteit rond hem en zijn uitspraken.

Dat, meer dan andere factoren (die ook invloed hadden), heeft imo de verkiezingen beslist. Op geen enkel moment hebben de democraten echt hun verhaal en punten gebracht, ze hebben bijna puur reactief campagne gevoerd. Een (te groot) deel van de campagne was niet Pro dems maar eerder anti (reactie op) Trump

(Trump ff gebruikt als benaming voor z´n administratie en randfiguren, niet uitsluitend DT zelf)

Waar dan, effectief op Fox News en Newsmax? Zolang het daar niet de gepaste kritiek krijgt, gaat er niks veranderen.
En ik vermoed dat ze snel genoeg wel een aap uit de mouw gaan schudden die de aandacht helemaal afleidt. Misschien iets over Oekraïne/Rusland, of China. Of dat de moordenaar van Kirk elke avond Kimmel keek...

Tylenol is gewoon paracetamol, dat al vele decennia gebruikt wordt door zwangere vrouwen, baby en kind. Het is nummer 1 pijnstiller bij vele riscopatiënten en wordt algemeen als de veiligste pijnstiller aanzien. Dat wil ik wel eens zien dat ze dat gaan schrappen, er is gewoon geen alternatief ten eerste. Ten tweede, niet onverwacht, is er dit jaar nog een studie uitgekomen die geen enkel verband zag met autisme.

Maar het is toch zoveel toffer om te geloven in complotten hé...
Is nochtans een documentaire van op Netflix.
"Cold Case: The Tylenol Murders"
Snap die paranoia dan ergens wel van die muricans.

Is nochtans een documentaire van op Netflix.
"Cold Case: The Tylenol Murders"
Snap die paranoia dan ergens wel van die muricans.

The Chicago Tylenol murders were a series of poisoning deaths resulting from drug tampering in the Chicago metropolitan area in 1982. The victims consumed Tylenol-branded acetaminophen (paracetamol) powder-filled capsules that had been laced with potassium cyanide. At least seven people died in the original poisonings, and there were several more deaths in subsequent copycat crimes.

Compleet niks te maken met nevenwerkingen van het medicijn of linkage aan autisme.

The Chicago Tylenol murders were a series of poisoning deaths resulting from drug tampering in the Chicago metropolitan area in 1982. The victims consumed Tylenol-branded acetaminophen (paracetamol) powder-filled capsules that had been laced with potassium cyanide. At least seven people died in the original poisonings, and there were several more deaths in subsequent copycat crimes.

Compleet niks te maken met nevenwerkingen van het medicijn of linkage aan autisme.
Die tampering is nooit bewezen 🙄. En het ging me om de voorgeschiedenis van dat merk dat ik wel snap dat mensen argwaan hebben.

Terug
Bovenaan