Kvind dat een moeilijke om zo te zeggen. Zo'n analyse maken over 'de andere kant' is altijd gemakkelijk omdat je dan heel wat mensen die sterk van mening met jou verschillen in een irrationele hoek kan duwen.
Ik probeer altijd de denkoefening te maken 'wat als dit aan de andere kant van het spectrum gebeurt'? Gaan linkse mensen op een in hun ogen enorm rechtse partij gaan stemmen als hun linkse kandidaat op gelijkaardige manier de rechtstaat ondermijnt? Of zien ze de dreiging van rechts als nóg groter? Mijn vrees is dat dit eigenlijk helemaal niet zo'n ding is dat uniek is voor de sekte rond Trump en dat exact hetzelfde zou gebeuren aan de andere kant.
Mijn vriendin en ik waren vrijdagavond in Brussel aan het rondwandelen, en passeerden er een pro-palestijnse betoging. Alles verliep heel vredig, maar ik merkte wel iemand op die een bord vasthield waarop een insectenspray getekend stond, gericht op de contour van het land israel.
Wij zijn allebei behoorlijk progressief, maar mijn vriendin zit nog wel een pak dieper in een linkse bubbel dan ik. Ik had het er met haar over. Ik was van mening dat toch je hele verhaal aantast. Ik vind dat het toelaten van zo'n bord ook wel iets zegt over de medebetogers die dat zomaar toelaten, en dat zo'n borden afstralen op het volledig protest. Zij was van mening dat je als betoger wel uitdagend mag zijn en dat zoiets de totale boodschap niet aantast.
Het doet me vermoeden, dat mensen véél tolereren als dat 'grensoverschrijdend gedrag' (in deze zin ruimer bedoeld dan alleen het zedige) uit hun eigen kamp komt, en ik denk dat de verdienste van Trump vooral is dat dat hij aantoonde dat je als politicus, zelfs in een moderne democratie, daar wel een pak verder in kunt gaan dan dat vroeger werd gedacht. Er zijn, in westerse democratien, vandaag gewoon geen dergelijke brutale politici van hetzelfde kaliber aan de linkerzijde om dat mee te vergelijken.