De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Nu gebruikt Trump dus ook tariffs om de justitie van andere landen te beïnvloeden.

Hij is niet gelukkig dat Brazilië Bolsanero wil vervolgen voor een poging tot coup (via het niet aanvaarden van verkiezingsuitslagen, klinkt bekend?), dus hoppa, 50% tariffs tot ze de "witch hunt" achter zijn goede vriend Bolsanero stopzetten.

Geen greintje met trade of economie te maken...
Echt schaamteloos van Trump. Hij wil gewoon andere extreem rechtse/dictators helpen om vervolging te ontlopen. Hij is in het hetzelfde bedje ziek.

Heeft het ook bij Israël gedaan. Gedreigd met stoppen van wapenleveringen als het gerecht in daar gewoon haar werk zou doen.

De BBB is er dus door? Benieuwd hoe de VS er in 2029 zal uitzien.

@AgeofAI wat is jouw mening hierover? Op economisch vlak leun je toch dichter bij Musk aan, of niet? Zie je dit wel als een positief iets, in de zin van het doel heiligt de middelen?
Van 2 juli geleden maar had hier nog niet op gereageerd;

Leun inderdaad veel dichter bij Musk aan wat betreft de hele discussie rond overheidsuitgaven en de BBB (en vele andere zaken).
Trump heeft een vuil spel gespeeld met Musk.

Zelfs los van de BBB is Trump de laatste weken veel credibiliteit aan het verliezen.
Ik volg niet alles op de voet, maar ik denk aan: Epstein files (degoutante leugenachtige houding Trump admin), Iran (waarom komt hij in godsnaam tussen om dan meteen Israel een hak te zetten en het conflict te bevriezen), deze week ronde 3 of 4 van het tariffs circus (why oh why - buiten China, dat is begrijpelijk), Trump-branded producten (what the actual fuck), vliegtuig als gift van Qatar, enzoverder.

Het begint serieus tegen te steken.

Vooral omdat ze op deze manier recht de muur ingaan. Als er niets verandert verliest de GOP grandioos de midterms.
En in '28 zijn ze dan helemaal schaakmat met een AOC/Newsom-type figuur aan het roer. Alles terug bij af dus.

Met Vance aan de knoppen voorkom je dat (imo). Wie weet...

Welke midterms? Alsof die er nog gaan komen. En als ze er al komen, of die eerlijk gaan verlopen.

Ik acht Trump weinig positiefs toe, maar dat hij de midterms zou cancelen lijkt me nu toch wel heel sterk. Dat is gewoon vragen om afzetting, al dan niet hardhandig, toch? Toch? :unsure:

Met ICE als zijn privéleger dat een massa funding gekregen heeft? Forget it.

Sorry, maar daar geloof ik niet in. Ik heb nog een beetje geloof in het Amerikaans rechtssysteem en hun democratie. Als Trump zijn eigen macht forceert na 2/4 jaar, dan moet hij gewoon hardhandig door het leger uit het witte huis gesleurd worden. Wat gaat de ICE daaraan doen? Zou wel lekker burgeroorlogje zijn dat daar ontketend wordt.

Dus die ICE gaat een soort van concentratie kampen uitbaten.

Is er dan nog een verschil met de SS, behalve dat de ICE medewerkers geen Duitse bevelen schreeuwen?

Sorry, maar daar geloof ik niet in. Ik heb nog een beetje geloof in het Amerikaans rechtssysteem en hun democratie. Als Trump zijn eigen macht forceert na 2/4 jaar, dan moet hij gewoon hardhandig door het leger uit het witte huis gesleurd worden. Wat gaat de ICE daaraan doen? Zou wel lekker burgeroorlogje zijn dat daar ontketend wordt.
Je weet dat ICE momenteel backup krijgt van het leger om hun ding te doen? https://www.militarytimes.com/news/...ida-as-pentagon-approves-more-support-to-ice/

Waarom zou het leger dat doen? Wie zal die opdracht geven? Hij moest nu ook al lang impeached zijn, maar dat gebeurt ook niet.
Het idee dat hij zo de macht zou grijpen lijkt op vandaag misschien absurd, maar de huidige situatie en alles dat intussen al gebeurd is leek een half jaar geleden even absurd.

Dus die ICE gaat een soort van concentratie kampen uitbaten.

Is er dan nog een verschil met de SS, behalve dat de ICE medewerkers geen Duitse bevelen schreeuwen?
En ze nog geen oven aan hebben. Je kan ook gewoon een punt maken zonder altijd maar weer naar den duits te verwijzen.

Het is m.i. onmogelijk een parallel te trekken zonder het parallele gegeven ( https://en.wikipedia.org/wiki/Schutzstaffel ) expliciet te vernoemen.

En daarnaast lijkt men momenteel openlijk trots op de symboliek en de onderliggende ideologie.
Ik zou niet weten waarom die niet telkens bij naam genoemd mag worden.

En om op uw vermeend verschil terug te komen: De ovens verschenen ook in de SS kampen niet meteen, daar gingen enkele jaren overheen.

Ik heb wel niet bang dat "de ovens" gaan terugkomen, dat gaat echt niet gebeuren.
Het enige in dat steeds weer voorkomende vergelijk met onze WW2 geschiedenis waar ik wel echt bang van heb is hoe ver hij reeds gegaan is en hoe ver hij toch best veel Amerikanen (en zelfs enkele Beyond members) meekrijgt in zijn discours en dat dat alles als het nieuwe normaal wordt beschouwd. Is ook een constant verschuivende lijn!
Paar puntjes:
  • Dehumaniseren van iedereen die hem niet aanstaat. Sinds wanneer kan bijvoorbeeld een politieke tegenstander "ongedierte" noemen dat "uitgeroeid moet worden" het nieuwe normaal zijn? Tijdens de campagne werd daar gretig op ingespeeld door de media, nu is het zo normaal dat het niet meer wordt vermeld.
  • Het hele framework van het de-facto ontmantelen van het judicieel systeem waar het betreft checks and balances van de exuctieve. Het is zover dat de supreme court niet meer zegt dat iets bijvoorbeeld "tegen de grondwet" is (want dat kunnen ze niet wanneer het overduidelijk effectief zo is, zie jus soli), maar dat ze dan wel het standpunt innemen dat ze niet mogen/kunnen beslissen over wat de executieve uitspookt...
  • Het normaliseren dat mensen zonder enig vorm van rechtsvorm opgesloten en of gedeporteerd kunnen worden door gemaskerde agenten die alle identificatie van hun uniform mogen verwijderen, zonder in heel de procedure zelfs maar de kans te krijgen van even te bewijzen dat ze wel legaal in het land zijn.
  • Absolute alleenrecht verworven om ambtenaren te ontslaan, geen checks and balances meer, dus iedereen die niet akkoord met hem is kan de laan uitgestuurd worden (zelfs een volledig departement in één keer) en dit zonder congres te raadplegen.
  • Rechters aanvallen die ook maar iets beslissen dat hem niet aanstaat, tot het arresteren van rechters toe.
  • Het genormaliseerd zijn dat de press secretary van het Witte Huis gewoon regelrecht leugens en disinformatie mag uitkramen om Trump's zaak te ondersteunen. Er werd altijd al wel wat "een draai" aan de realiteit gegeven om het wat mooier te laten lijken, maar dit is een alternatieve realiteit creëren en als waarheid verkopen.
.

Toevallig ook juist gechat met een Amerikaanse vriend die op bezoek is in België en in een "tip" beroep zit, en dat natuurlijk zeer nauwgezet gevolgd heeft.
Gaat nog even duren voor ze een effect zien van de "no tax on tips" in de BBB. Zolang de voorheffingstabellen niet geupdate zijn (en wegens gebrek aan personeel na al de lay-offs kan dat nog wel even duren, ze zijn eerst nog even zoet met de terugbetalingen die al redelijk wat vertraging hebben te verwerken) wordt er dus op hun tips nog steeds voorheffing ingehouden zoals voorheen.
Ze kunnen dit wel bij hun aangifte als aftrekbare inkomsten invullen, dus gaat uiteindelijk wel verrekend worden.
Geldt ook enkel op federal tax, en niet op state tax, local tax en FICA tax, dus al naargelang de staat gaat de "no tax" dus eerder "gehalveerde tax" zijn.
Dan nog eens afgetopt op 18500$/jaar aan tips die je mag inbrengen, alles daarboven wordt normaal belast.
In het voorbeeld van mijn vriend, zijn "vast" loon is 3,6$/u (al een stuk boven het wettelijke minimum 2.3$/u voor "tipped" employees), inclusief tips zit hij aan een 20 à 25$/uur.
In zijn geval ontvangt hij wanneer hij een vol jaar zou werken meer dan 30,000$ aan tips waar hij er dan 18500 zou mogen inbrengen om enkel zijn federale tax omlaag te brengen.
Gecombineerd met het algemene sentiment dat er redelijk wat restaurant bezoekers gebaseerd op het "nieuws" dat tips nu bruto = netto zijn, de neiging gaan hebben minder tip te geven, gaat die "no tax on tips" wat mijn vriend een "penny gift" noemt worden, waar het geld dat de federale overheid minder gaat incasseren vooral in de zakken van de restaurantbezoekers gaat blijven plakken.

Oh, en aangezien het een aftrekpost is, gaat dit voor de allerlaagst verdienenden (die bijvoorbeeld last hebben een volle uurrooster te versieren), en die dus eigenlijk al geen belasting betalen via de reeds in plaats zijnde aftrekposten, absoluut geen iota verschil maken!

Laatst bewerkt:
Geen 35 jaar cel, maar lof voor arts die kinderen zoutoplossing in plaats van coronavaccin gaf: Amerikaanse justitieminister laat aanklachten intrekken

Mooie tijden voor de wetenschap. Nog even en we krijgen op school te leren dat de aarde plat is.

Steven van Gucht vat het mooi samen:
"Ze houden niet van wetenschap, want wetenschap komt met feiten en waarheden – en durft tegenspreken.”

Geen 35 jaar cel, maar lof voor arts die kinderen zoutoplossing in plaats van coronavaccin gaf: Amerikaanse justitieminister laat aanklachten intrekken

Mooie tijden voor de wetenschap. Nog even en we krijgen op school te leren dat de aarde plat is.

Het is eerder de fraude er rond die pijnlijk is.
De arts gaf de zoutinjecties blijkbaar op vraag van de ouders, maar gaf daarna wel het vaccinatie certificaat.
De zoutinjecties gewoon om te vermijden dat de kinderen, die niet beter weten, bijvoorbeeld op school zouden per ongeluk kunnen zeggen dat ze geen vaccin/injectie gehad hebben.

De ouders konden zo een vaccinatiecertificaat kopen zonder zoutinjectie (50$).

Dat is geen keuze geven hé, dat is frauderen met zaken die volksgezondheid aangaan. De keuze was er altijd, alleen zonder vaccinatie waren er meer beperkingen om zwakkeren te beschermen. Discussie is hier al héél veel gevoerd.

Steven van Gucht vat het mooi samen:
"Ze houden niet van wetenschap, want wetenschap komt met feiten en waarheden – en durft tegenspreken.”
Wetenschap en een bepaald soort leider gaan niet samen hé, tenzij de leider kan bepalen wat de wetenschap zegt.

Nog niet zo heel lang geleden ging het hier in Europa bijvoorbeeld over het formaat van de hoofden van een bepaalde bevolkingsgroep...Allemaal ondersteund door "de wetenschap".

Terug
Bovenaan