De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Het is uiteraard straf wat Trump hier nu weer doet, maar het is best ook wel straf hoe zoveel mensen en media kanalen dit afdoen als iets onschuldig.
Ik stoor me meer aan de framing dat er nu gemaakt wordt dat dat lied een soort mainstream chant is onder zwarten in Zuid-Afrika, terwijl het hier gaat om een rally van een extreemlinkse communistische zwartnationalistische partij. Die weliswaar de vierdegrootste is, maar kom. Leden van de tweede grootste partij in België zingen blijkbaar ook dingen als 'handjes kappen, de congo is van ons'.

Maar zowel in het Vlaams volkslied als in de Marseillaise is is die vijand iets vaags (en in het Frans geval zelfs onbestaand geworden, er zijn geen contrarevolutionairen meer en van Bouillé is ook geen sprake meer).

In het Zuid Afrikaans geval zit men letterlijk op te roepen tot het vermoorden van een specifieke minderheid in het land, met de pang pang geluidjes en gebaren erbij voor moest je het niet goed verstaan. In een maatschappelijke situatie waarin er ook echt veel mensen doodgeschoten worden.

Er is uiteraard geen genocide, maar in relatie tot die liedjes dan toch eerder op een manier dat radio Milles Collines ook geen deel van een genocide was geweest als er nooit moorden waren gebeurd.

Het is uiteraard straf wat Trump hier nu weer doet, maar het is best ook wel straf hoe zoveel mensen en media kanalen dit afdoen als iets onschuldig.

Als mensen zich afvragen waarom zoveel mensen de klassieke media en instituten niet meer geloven: begin eens om in zo'n geval zowel verontwaardiging voor Trump te uiten als over volle stadiums die liedjes zingen over het uitmoorden van minderheden in plaats van excuses te zoeken waarom dat laatste ok of normaal zou zijn. Niet in elk verhaal moet er een goede en een slechte zijn, beiden kunnen slecht zijn.

Dit valt mij ook op, er zijn wel degelijk tal van raciaal geïnspireerde moorden geweest in Z-Afrika tegen blanke boeren (https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_farm_attacks) en ook politici die openlijk hebben opgeroepen tot geweld tegen blanke minderheden. Dat wordt dan ineens weggelachen als "fake news" door de MSM. Nogal logisch dat ze hun geloofwaardigheid verliezen op deze manier.

De verontwaardiging gaat eerder over de manier waarop een staatshoofd op een gezamenlijke persconferentie voor kijk wordt gezet met video’s en geprinte documenten die uit context worden getrokken (zat o.a. een foto uit Goma in Congo tussen).

Dat er problemen zijn in Zuid-Afrika moet inderdaad niet ontkend worden, of het nu gaat over spanning tussen bevolkingsgroepen of geweld in het algemeen. Maar er zijn andere manieren om dit aan te kaarten.

En dan doet hij het nog nota bene met Ramaphosa, een van de leiders ten tijde van het afschaffen van het apartheid systeem. En ja, Ramaphosa is geen onbesproken man, maar dat zijn pakweg MBS, Poetin of al-Shaara ook niet (voor extremere redenen) - en daar kan hij blijkbaar wel respect voor tonen.

Zo gaat dat wanneer je je broek niet tot op of zelfs onder je enkels wilt laten zakken:

De regering van Donald Trump heeft de toelating van de universiteit van Harvard ingetrokken om internationale studenten les te laten volgen. Hierdoor mag Harvard voorlopig geen internationale studenten meer inschrijven en moeten huidige studenten verhuizen. Volgens het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid gaf Harvard niet voldoende informatie over de mogelijke betrokkenheid van die studenten bij protesten (tegen de oorlog in Gaza).
"Deze regering houdt Harvard verantwoordelijk voor het stimuleren van geweld, antisemitisme en samenwerking met de Chinese Communistische Partij op de campus", zegt Kristi Noem, Amerikaans minister van Binnenlandse Veiligheid. "Het is een privilege, geen recht, dat universiteiten buitenlandse studenten mogen inschrijven en profiteren van hun hoge collegegelden om zo hun miljardenfondsen aan te vullen."
Weer een geurtje extra dat naar fascisme riekt...
Als dit blijvend gaat zijn, zal dit ook de internationale reputatie van het Amerikaanse elite onderwijs zwaar aantasten. Prestigeverlies voor de VS.

Deftig van antwoord gediend? Hij is rustig gebleven maar hij heeft Trump er niet attent op gemaakt dat hij daar met beelden, artikels en insinuaties komt die een president onwaardig zijn, bijkomend betaamd het niet om deze, niet geverifieerde, informatie op dit ogenblik en op deze wijze te presenteren - bij gevolg acht ik u ongeschikt en erken ik u niet als een gerespecteerd leider van de VS. Bijkomend zou het passend zijn om uw entourage eens grondig door te lichten gezien de onkunde die hier wordt tentoongespreid.

Wat ik gezien heb is niet iemand die Trump deftig van antwoord heeft gediend maar eerder van iemand die met de loop van een geweer tegen zijn hoofd plat op de buik gaat op een rustige manier.

Maar ja, zo werkt het nu eenmaal "op het hoogste niveau" blijkbaar, het mocht nog de waarheid geweest zijn - dan nog presenteer je dat niet op deze manier - dat is eigenlijk gewoon zeggen: ik ben hier de baas en jij de onderdaan.
Er is een metafoor rond in de modder worstelen met een varken die hier van toepassing lijkt, ik denk dat geen enkele staatsleider of prominente persoon echt veel te winnen heeft met "Trump eens goed de waarheid te zeggen", in het Witte Huis dan nog waar hij omringd is door mensen die Trump's uitspraken als het evangelie opvatten. In het beste geval staat iedereen met zijn mond vol tanden, wat al weinig waarschijnlijk is, waarna er wel een verknipt filmpje de wereld wordt ingestuurd en een press statement over hoe Trump weer triomfeerde.

De verontwaardiging gaat eerder over de manier waarop een staatshoofd op een gezamenlijke persconferentie voor kijk wordt gezet met video’s en geprinte documenten die uit context worden getrokken (zat o.a. een foto uit Goma in Congo tussen).

Dat er problemen zijn in Zuid-Afrika moet inderdaad niet ontkend worden, of het nu gaat over spanning tussen bevolkingsgroepen of geweld in het algemeen. Maar er zijn andere manieren om dit aan te kaarten.

En dan doet hij het nog nota bene met Ramaphosa, een van de leiders ten tijde van het afschaffen van het apartheid systeem. En ja, Ramaphosa is geen onbesproken man, maar dat zijn pakweg MBS, Poetin of al-Shaara ook niet (voor extremere redenen) - en daar kan hij blijkbaar wel respect voor tonen.
Uiteraard is wat Trump deed compleet van het padje. Maar daar kan kritiek op gegeven worden zonder dat men zich in bochten moet wringen om te zeggen dat Zuid Afrika geen probleem met racisme heeft en dat die liedjes niet compleet gestoord zijn. Op verschillende plaatsen kon je lezen dat het hooggerechtshof in Zuid Afrika die liedjes legaal verklaard heeft met de insinuatie dat de kous daarmee af is en dat ze niet tot geweld oproepen.

De leider van die partij heeft ter zijn verdediging in de rechtbank blijkbaar gezegd "We are not calling for the slaughtering of white people. At least for now"BBC.

Kan je je voorstellen hoe de reactie van de pers zou moest een Filip De Winter hier volle stadiums "doodt de Walen" doen scanderen? Als ie dan nadien zou zeggen dat we ons geen zorgen moeten maken want dat ie, voorlopig, nog niet gaat overgaan tot het afslachten van de walen, hoe gerustgesteld zouden we zijn als een rechtbank zou zeggen dat dit geen oproep tot geweld is? Hoe zou de internationale pers over zo'n bijeenkomst schrijven?

Ik heb de indruk dat hier heel anders over geschreven zou worden moest dit niet via Trump in de aandacht gekomen zijn, dat de pers hier een compleet ongepaste "de vijand van mijn vijand is mijn vriend" van maakt.

Laatst bewerkt:
Uiteraard is wat Trump deed compleet van het padje. Maar daar kan kritiek op gegeven worden zonder dat men zich in bochten moet wringen om te zeggen dat Zuid Afrika geen probleem met racisme heeft en dat die liedjes niet compleet gestoord zijn. Op verschillende plaatsen kon je lezen dat het hooggerechtshof in Zuid Afrika die liedjes legaal verklaard heeft met de insinuatie dat de kous daarmee af is en dat ze niet tot geweld oproepen.

De leider van die partij heeft ter zijn verdediging in de rechtbank blijkbaar gezegd "We are not calling for the slaughtering of white people. At least for now"BBC.

Kan je je voorstellen hoe de reactie van de pers zou moest een Filip De Winter hier volle stadiums "doodt de Walen" doen scanderen? Als ie dan nadien zou zeggen dat we ons geen zorgen moeten maken want dat ie, voorlopig, nog niet gaat overgaan tot het afslachten van de walen. Hoe gerustgesteld zouden we zijn als een rechtbank zou zeggen dat dit geen oproep tot geweld is? Hoe zou de internationale pers over zo'n bijeenkomst schrijven?

Ik heb de indruk dat hier heel anders over geschreven zou worden moest dit niet via Trump in de aandacht gekomen zijn, dat de pers hier een compleet ongepaste "de vijand van mijn vijand is mijn vriend" van maakt.

Ik weet niet of dat per sé zó geminimaliseerd wordt? Lijkt me eerder weer een geval van Trump-zegt-iets-absurd en door dat te fact checken lijkt het alsof de effectieve problemen geminimaliseerd worden.

Verder volledig akkoord met wat je schrijft.

Zo gaat dat wanneer je je broek niet tot op of zelfs onder je enkels wilt laten zakken:

De regering van Donald Trump heeft de toelating van de universiteit van Harvard ingetrokken om internationale studenten les te laten volgen. Hierdoor mag Harvard voorlopig geen internationale studenten meer inschrijven en moeten huidige studenten verhuizen. Volgens het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid gaf Harvard niet voldoende informatie over de mogelijke betrokkenheid van die studenten bij protesten (tegen de oorlog in Gaza).
"Deze regering houdt Harvard verantwoordelijk voor het stimuleren van geweld, antisemitisme en samenwerking met de Chinese Communistische Partij op de campus", zegt Kristi Noem, Amerikaans minister van Binnenlandse Veiligheid. "Het is een privilege, geen recht, dat universiteiten buitenlandse studenten mogen inschrijven en profiteren van hun hoge collegegelden om zo hun miljardenfondsen aan te vullen."

Weer een geurtje extra dat naar fascisme riekt...
Als dit blijvend gaat zijn, zal dit ook de internationale reputatie van het Amerikaanse elite onderwijs zwaar aantasten. Prestigeverlies voor de VS.
Hier gaat hij toch zwaar de "elite" tegen de borst stoten?
Is niet onmiddelijk een prutsschool hé.
Als ze hun been stijf houden kan Princess Elizabeth een andere school gaan zoeken, die heeft daar juist haar eerste jaar afgerond...

Ondertussen heeft ie ook de iPhones met een tariff 25% duurder gemaakt. Apple zal nog rap enkele miljoenen exemplaren moeten overvliegen.

Maar is nog altijd goedkoper dan ze in Amerika te laten maken, in dat geval kost een iphone 3000+ dollar.
Zijn tarief-gegoochel gaat weer volle bak beginnen, ook de EU krijgt er weer van met een algemeen tarief van 50%. Ik zal de komende dagen / weken maar niet te vaak naar mijn beleggingen kijken. It's going to be a bumpy ride.

Zijn tarief-gegoochel gaat weer volle bak beginnen, ook de EU krijgt er weer van met een algemeen tarief van 50%. Ik zal de komende dagen / weken maar niet te vaak naar mijn beleggingen kijken. It's going to be a bumpy ride.

Hij zal weer een slechte nacht hebben.

Toch eens benieuwd of en hoeveel er van die tarieven op het einde van de rit zal overblijven - is het nog steeds mogelijk dat het zowaar positief voor de VS kan zijn?

Laten we de beurzen weer doen crashen

Toch eens benieuwd of en hoeveel er van die tarieven op het einde van de rit zal overblijven - is het nog steeds mogelijk dat het zowaar positief voor de VS kan zijn?

Ik vrees er voor. Enige wat in zijn voordeel speelt is de lagere dollarkoers voor zijn export. Maar wat ben je met een lagere dollar als je al je allies tot vijanden hebt gemaakt?
De Russische economie gaat de VS niet veel geld opleveren hoor.

President Donald Trump said Friday he is “recommending” a tariff of 50% on goods from the European Union, citing a lack of progress in current trade negotiations.

Aan wie moet ie eigenlijk toestemming vragen? Hij beslist toch alles zelf via EO.

Gaat weer een gevalletje blufpoker zijn om Europa de hand om te wringen in de negotiations. Maar het zal weer uitdraaien op een TACO (Trump Always Chickens Out)

Edit: en de aandacht afleiden van zijn Qatar 747/ Harvard situatie natuurlijk.

Laat ons hopen - maar vroeg of laat zal die toch wat langer voet bij stuk houden en zullen er (tijdelijk) mogelijks ook tegenmaatregelen zijn. Nog even en het gaat burn -outs regenen bij douane en aanverwanten, dat is om compleet zot van te worden.

Het feit dat UK ook weer dichter bij EU aanschuurt sinds dit weekend en dat we een mineralendeal met Groenland hebben zal er ook wel mee te maken hebben.

Terug
Bovenaan