Uiteraard is wat Trump deed compleet van het padje. Maar daar kan kritiek op gegeven worden zonder dat men zich in bochten moet wringen om te zeggen dat Zuid Afrika geen probleem met racisme heeft en dat die liedjes niet compleet gestoord zijn. Op verschillende plaatsen kon je lezen dat het hooggerechtshof in Zuid Afrika die liedjes legaal verklaard heeft met de insinuatie dat de kous daarmee af is en dat ze niet tot geweld oproepen.
De leider van die partij heeft ter zijn verdediging in de rechtbank blijkbaar gezegd "We are not calling for the slaughtering of white people. At least for now"
BBC.
Kan je je voorstellen hoe de reactie van de pers zou moest een Filip De Winter hier volle stadiums "doodt de Walen" doen scanderen? Als ie dan nadien zou zeggen dat we ons geen zorgen moeten maken want dat ie, voorlopig, nog niet gaat overgaan tot het afslachten van de walen. Hoe gerustgesteld zouden we zijn als een rechtbank zou zeggen dat dit geen oproep tot geweld is? Hoe zou de internationale pers over zo'n bijeenkomst schrijven?
Ik heb de indruk dat hier heel anders over geschreven zou worden moest dit niet via Trump in de aandacht gekomen zijn, dat de pers hier een compleet ongepaste "de vijand van mijn vijand is mijn vriend" van maakt.