De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Gedeeltelijk akkoord: tarrifs op zich kunnen hun nut hebben. Tarrifs op computerchips zou ik bv positief vinden want de mate waarin zowat de hele wereld hierin afhankelijk is van China is zeer verontrustend. Covid heeft dit al bewezen en dit was gelukkig van voorbijgaande aard, maar als er ooit een grootschalige warme of koude oorlog komt met China zijn we zwaar gejost.

Wat Trump doet is wel iets anders natuurlijk: hij slaat maar wat rond met symbolische tarieven gericht naar andere landen die dingen doen/zeggen dat hem niet zint (of waarvan hij denkt dat ze dingen doen die hem niet zint cfr. de zogezegde Fentanyl toevoer via Canada's). Er zit 0.0 strategie achter.

Filmpje met goede uitleg: Economics Explained: Can Tariffs Actually Work?
Voorbeeld van hoe simpel tariffs te omzeilen kunnen zijn: tariffs op auto's -> Ok, zet dan een 'fabriek' neer op USA grond waar men 99% afgewerkte auto's naartoe stuurt vanuit buiten de USA, en monteer bij wijze van spreken de wielen er pas op in de USA fabriek. Dusja, officieel bouw je dan autos in de USA ... :sarcastic:
Als je zulk 'misbruik' wil vermijden moeten de regels goed uitgedacht zijn, maar gelooft er iemand dat dit het geval zal zijn?
Ik heb daar op mijn werk ook mee te zien en zo werkt het jammergenoeg (of gelukkig) niet, ge moet een minimumpercentage van de totale kostprijs aan waarde 'toevoegen' voor ge er een label met 'made in xxx' kunt op plakken.

Heftig! Dus 10% van alle gedeporteerde venezolanen is een MS13 bendelid?
Dat is hallucinant veel!

Ter vergelijking hadden we in ons land 98 gedetineerden met een radicaal-islamitische ideologie op een totale gevangenispopulatie van 10500 (cijfers 2021). Dat is minder dan 1%.

Stel je voor dat het over 10% ging zoals jij aanhaalde.
Van de 250 Venezolanen die nu gedeporteerd zijn naar deze gevangenis onder Trump zijn speciale oorlogsbevel zijn er 23 zogezegde MS13 bendeleden bij, ja. Die hebben gewoonlijk bendetattoo's.

Van je vergelijking snap ik niks.

Kijk he, dat je met die bendeleden geen risico wil nemen, kan ik begrijpen. Dat je zo'n mannen zo zwaar mogelijk wil straffen, kan je niets op tegen hebben. Dat je aantoonbare leden wegsteekt zonder proces, ga ik niet mee akkoord maar kan het vanuit Republican pov wel nog begrijpen.
Maar dat je die andere 90% waarvan je niet weet of het effectief bendeleden zijn, zonder proces opsluit in een gevangenis in een ander land waarbij ze weinig tot geen kans hebben om via het juridische proces er nog uit te komen, is toch gewoon waanzinnig crimineel.

Het volgend een-tweetje...
Is te verwachten he dat hij dat een goed idee zou vinden, als het er ooit van komt we zullen het zien zeker in het Amerikaanse leger is er toch niet zo voor verkocht evenals de bevolking maar Trump doet wat hij wilt.

Het volgend een-tweetje...
Hij gaat er echt voor gaan, ik durf er veel op te verwedden::

"We'll go as far as we have to go. We need Greenland. And the world needs us to have Greenland, including Denmark. Denmark has to have us have Greenland. And, you know, we'll see what happens. But if we don't have Greenland, we can't have great international security."

Trump added, "I view it from a security standpoint, we have to be there."
Bron

Hij gaat er echt voor gaan, ik durf er veel op te verwedden::

"We'll go as far as we have to go. We need Greenland. And the world needs us to have Greenland, including Denmark. Denmark has to have us have Greenland. And, you know, we'll see what happens. But if we don't have Greenland, we can't have great international security."

Trump added, "I view it from a security standpoint, we have to be there."
Bron
Hij zet gewoon de doos van Pandora open, iedere land kan dan een claim doen op een andere land.

Zit te zeggen dat Zelensky WW3 wil maar het is hij die wel effectief de wereld onveiliger maakt.

Misschien kunnen de inwoners van Groenland wel samenhokken met de Palestijnen in Jordanië, niet?

Ik begin het echt beu te worden, dat kotsmisselijk crimineel gedrag... Wanneer implodeert het eindelijk?

Ik heb daar op mijn werk ook mee te zien en zo werkt het jammergenoeg (of gelukkig) niet, ge moet een minimumpercentage van de totale kostprijs aan waarde 'toevoegen' voor ge er een label met 'made in xxx' kunt op plakken.

Mja, het passeert al gewoon niet omdat ook op auto-onderdelen 25% tarief gehoffen wordt. Dus niet enkel op de wagen, ook op de onderdelen die gebruikt worden in eigen productie die komen uit het buitenland.

EDIT : iets meer achtergrond :

Ook al stuur je dan een wagen die niet af is op en voeg je daar iets toe, dan betaal je nog altijd die tarief. Zelfs als het het label made in xxx zou krijgen dan betaal je die ook nog altijd op de onderdelen die je ingescheept hebt.

Sowieso gaat dit pijn doen bij Amerikanen. En we gaan allemaal op de blaren zitten.

Laatst bewerkt:
Zijn het alleen mensen met bendetattoos die gedeporteerd worden? Is een tattoo van MS13 het bewijs van specifieke criminele feiten? Het antwoord op beiden is 'nee', dus er is geen sprake van foute framing of een of ander mantra. Dit is wat er gebeurt: verdachten, die volgens de rechtstaat gewoon onschuldig zijn tot het tegendeel bewezen is, worden gedeporteerd zonder proces en zelfs zonder ze individueel te zien op basis van vermoedens en uiterlijke kenmerken. Ik garandeer je dat er onterechte deportaties bijzitten, en dus onterechte gevangenen in El Salvador. Iemand in een rechtstaat zegt: beter 10 onterecht vrijuit dan 1 onterecht opgesloten. Jij niet? Een success rate van 10% is een ontzettend slechte maatregel, als 90% onschuldig zijn.
Pas op, ik snap dat je het ontbreken van wettelijke grond aankaart, maar anderzijds:
trek je hier nu echt de “profiling” kaart voor mensen die bewust heel hun aangezicht vol bende tats lieten zetten? Zoiets inkleuren duurt lang genoeg voor reflectie. Als je dat als onschuldige doet is het FAFO gehalte daarvan dan niet zo ontzettend hoog dat men eveneens een gevaar is voor de maatschappij, puur wegens de domheid? 😆

Mja, het passeert al gewoon niet omdat ook op auto-onderdelen 25% tarief gehoffen wordt. Dus niet enkel op de wagen, ook op de onderdelen die gebruikt worden in eigen productie die komen uit het buitenland.

EDIT : iets meer achtergrond :

Ook al stuur je dan een wagen die niet af is op en voeg je daar iets toe, dan betaal je nog altijd die tarief. Zelfs als het het label made in xxx zou krijgen dan betaal je die ook nog altijd op de onderdelen die je ingescheept hebt.

Sowieso gaat dit pijn doen bij Amerikanen. En we gaan allemaal op de blaren zitten.

Trump zijn oplossing: de fabrikanten de meerkost laten dragen.

Probleem van die tariffs is dat ook dat de bedrijven die enkel lokaal produceren hun kans schoon gaan zien om hun prijzen te verhogen. Dat is nu eenmaal de werking van de markt. Zie wat er gebeurde tijdens COVID. Van zodra er een kans is om te profiteren dan zal er geprofiteerd worden op de kap van de consument.
Niet iedereen over dezelfde kam scheren. Een tijdje terug was er op Reddit een thread over een bedrijfseigenaar van een metaalverwerkingsbedrijf en hij vreesde failliet te gaan omdat de prijzen nog meer verhogen (de kosten lagen nu al zo hoog) quasi zeker tot verlaagde vraag zou leiden.

Zien ze dan zelf niet de gigantische tattoos met MS13?
Wat denk je dat die gasten zijn? Buschauffeur? Postbode?

Goed dat ze gedeporteerd zijn, dat zouden we hier ook moeten doen.

Wat motiveert de VRT om dit zo verkeerd te framen?
Orange man bad mantra?
Man, jij trapt ook gewoon recht in de MAGA-propaganda. 'Oei, controversieel dat we die mannen naar die gevangenis sturen? Laten we gewoon wat beelden oppakken waarbij we de mannen met de meeste tattoos vooraan goed in beeld brengen. Dan zien ze er heel gevaarlijk uit en gaan de dutskes thuis ook denken dat we iets goed gedaan hebben'

Niet iedereen over dezelfde kam scheren. Een tijdje terug was er op Reddit een thread over een bedrijfseigenaar van een metaalverwerkingsbedrijf en hij vreesde failliet te gaan omdat de prijzen nog meer verhogen (de kosten lagen nu al zo hoog) quasi zeker tot verlaagde vraag zou leiden.

Goh ja. Theoretisch zou een hogere marge met een lagere verkoop geen ramp moeten zijn (toch niet als ook je grootste concurrenten duurder worden. Op die manier kan je ook besparen op de grootste kosten in je bedrijf, namelijk personeel en infrastructuur. Maar de markt zal wel wat ingewikkelder in mekaar zitten. Ik ben ook geen economicus om daarover gefungeerde uitspraken te doen.

Man, jij trapt ook gewoon recht in de MAGA-propaganda. 'Oei, controversieel dat we die mannen naar die gevangenis sturen? Laten we gewoon wat beelden oppakken waarbij we de mannen met de meeste tattoos vooraan goed in beeld brengen. Dan zien ze er heel gevaarlijk uit en gaan de dutskes thuis ook denken dat we iets goed gedaan hebben'
Het is toch duidelijk dat het bezoek van die minister een propagandastunt was. Dat kan toch iedereen zien!?
Per toeval gaan ze de vrouw interviewen voor een grote cel met half naakte mannen in de achtergrond goed in beeld zodat hun gang-tattoos zeker goed zichtbaar zijn!
Zowel de Trump regering als de lokale regering hebben er baat bij om dit zo in beeld te brengen.
Niets meer dan een MAGA propagandastunt.

De boeren in Nebraska en Michigan beginnen zich te roeren. Geen lowpay labor meer wegens deportations, geen funds meer want bevrozen en minder afnemers buiten US.

Terug
Bovenaan