De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik moet zeggen dat dit allemaal toch wel veel geschifter en vooral sneller is dan ik het me had ingebeeld toen Trump de verkiezingen had gewonnen. Het is eigenlijk absurd wat we allemaal te zien en te horen krijgen, en ik heb de indruk dat het qua protest en tegenwind toch allemaal vrij beperkt en braaf blijft?
Of het wordt bewust onderdrukt?

Hoeveel macht en invloed heeft die niet in alle gelederen daar (en overal). Ik denk dat niet niemand dat zich dat eigenlijk kan voorstellen.

Waarom denk je dat niemand bij de democraten iets doet? Of dat de rechterlijke macht alleen nog overblijft? Er is nog niks via het huis of de senaat gegaan, toch?
Ik volg momenteel amper Amerikaanse media, laat staan social media account van politici. Maar als die vodjes papier en dat posturing in strijd lijken te zijn met de grondwet of de scheiding der machten zou ik toch een ferme tegenreactie verwachten?

Groot deel van de democraten ook nog niet door waarom ze verloren hebben.

Dat ze net nu zowel het huis als de senaat kwijt zijn helpt ook niet natuurlijk.

Wat ik me ook afvraag is of Trump niet zijn eigen gedachtegang projecteert in bepaalde uitspraken.
"Zelensky is zonder verkiezingen een dictator" --> misschien heeft Trump recent vergaderd rond zijn eigen toekomstplannen en ging het daar over hetzelfde idee, nl. als hij langer aan de macht wil blijven moeten er (snert)verkiezingen komen, anders is hij zonder ambiguïteit een dictator.

Wat ik me ook afvraag is of Trump niet zijn eigen gedachtegang projecteert in bepaalde uitspraken.
"Zelensky is zonder verkiezingen een dictator" --> misschien heeft Trump recent vergaderd rond zijn eigen toekomstplannen en ging het daar over hetzelfde idee, nl. als hij langer aan de macht wil blijven moeten er (snert)verkiezingen komen, anders is hij zonder ambiguïteit een dictator.

Trump zal geen derde ambtstermijn kunnen krijgen om dezelfde reden dat hij er niet in zal slagen het birthright citizenship af te schaffen: dat is verankerd met een amendement in de grondwet en er zijn te veel Democratische staten die een verandering daarop nooit zomaar zouden goedkeuren.

Je had een tijdje terug inderdaad zo'n dwaas randfiguur die dit wou doen (en dan nog expliciet Obama wou uitsluiten, lol) en dat was zo goed als kansloos. De president kan dit niet op z'n eentje beslissen, zelfs niet met het Huis van Afgevaardigden en de Senaat volledig achter zich.

Graag toch nog enige realiteitszin in wat in deze thread toch maar al te vaak gemakzuchtig wat op Trump kappen is zonder deftige logica.
Er is genoeg sh*t dat die man aan het uithalen is waar je wél gegrond op kritiek kan op leveren. Van zodra Trump en z'n trawant Musk erin slagen de grondwet volledig naast zich neer te leggen hebben we een andere discussie, maar ik mag hopen dat er dan nog wel een aantal Republikeinen niet zullen meegaan in dat verhaal.

Het voelt allemaal zo absurd aan dat ik begin te denken dat Trump aan de grootste trol-actie ooit bezig is.

Screenshot 2025-02-20 at 14.46.11.png

(Bron: officieel Trump account op Truth Social)

Een trol actie van een president? zelfs een bananenrepubliek onwaardig..
Yeah, maar ik vind het soms moeilijk om in te schatten welke uitspraken hij doet om zaadjes te planten en welke om "lefties" op stang te jagen. Maga geniet er gewoon van, van dat "bully" gedrag tegenover de democraten en andere naties.

Graag toch nog enige realiteitszin in wat in deze thread toch maar al te vaak gemakzuchtig wat op Trump kappen is zonder deftige logica.
Er is genoeg sh*t dat die man aan het uithalen is waar je wél gegrond op kritiek kan op leveren. Van zodra Trump en z'n trawant Musk erin slagen de grondwet volledig naast zich neer te leggen hebben we een andere discussie, maar ik mag hopen dat er dan nog wel een aantal Republikeinen niet zullen meegaan in dat verhaal.
Is er iemand die realistisch gezien nog kan zeggen waar we over 6 maand staan? Laat staan over 46... ik denk dat de meesten hier vooral ongemakkelijk worden van de snelheid waarmee alles zich af speelt. Moest dit de situatie zijn na 2 jaar zou je kunnen denken "ok, halfweg, damage control" maar nu? We zitten niet eens 5% ver in zijn ambtstermijn. Hoe meer muren gesloopt worden, hoe makkelijker het is om de volgende te slopen. De manier waarop het allemaal gebeurd is ook eigen aan het MO van extreme op het politieke spectrum, zelfs als MAGA in 2028 het onderspit moet delven gaat er een veelvoud van 4 jaar nodig zijn om zaken enigszins recht te trekken. Je kan moeilijk ontkennen dat het systeem van checks & balances serieus ondergraven wordt en dat de boel toch stilaan zeer wankel staat...

Hoe zotter hij zich gedraagt hoe groter toch de kans dat er een moordaanslag op hem gaat komen? Zoveel schietincidenten in de US + iemand die op korte tijd zéér veel vijanden aan het maken is... 1+1=2?
niet vergeten dat er al een poging geweest is he, en dat dat heeft bij gedragen tot zijn overwinning
Het voelt allemaal zo absurd aan dat ik begin te denken dat Trump aan de grootste trol-actie ooit bezig is.
het is eigenlijk fascinerend, omdat het gewoon deels aantoont hoe de nazi's en fascisten indertijd (en andere dictators recenter) gewoon hun gang konden gaan:
- een deel van de bevolking die gewoon aanbiddend de propaganda volgt
- een deel van de bevolking die afwacht, en "voordeel van de twijfel" blijft geven
- een deel van de bevolking die denken "dit is allemaal 1 grote grap, het kan niet serieus zijn"

en op het moment dat het besef begint te komen, is het veel te laat.

zelfs nu is de groep die echt denkt dat de hele MAGA beweging een ernstig te nemen bedreiging is, enorm beperkt.

niet vergeten dat er al een poging geweest is he, en dat dat heeft bij gedragen tot zijn overwinning

het is eigenlijk fascinerend, omdat het gewoon deels aantoont hoe de nazi's en fascisten indertijd (en andere dictators recenter) gewoon hun gang konden gaan:
- een deel van de bevolking die gewoon aanbiddend de propaganda volgt
- een deel van de bevolking die afwacht, en "voordeel van de twijfel" blijft geven
- een deel van de bevolking die denken "dit is allemaal 1 grote grap, het kan niet serieus zijn"

en op het moment dat het besef begint te komen, is het veel te laat.

zelfs nu is de groep die echt denkt dat de hele MAGA beweging een ernstig te nemen bedreiging is, enorm beperkt.
En een deel van de bevolking die het wel door heeft, maar machteloos moet toezien terwijl ze als paniekzaaiers worden weggezet.

Hopelijk wint Canada... :unsure:
"We played by the rules, they didn't!
I saw it, the referee saw it, but he didn't interfere.
They stole the game, they bought the referee. The referee should be fired!"

Een maand lang Trump II, elke dag, ik heb er nu al genoeg van.
Het probleem is dat, wanneer je het nieuws links wilt laat liggen voor een dag of langer, hij telkens zoiets grotesk uithaalt/uitspreekt dat betrekking heeft op zijn land of de rest van de wereld zodat het overal (kranten, social media, ...) opduikt en je als het ware geen rust kent.

Ik volg momenteel amper Amerikaanse media, laat staan social media account van politici. Maar als die vodjes papier en dat posturing in strijd lijken te zijn met de grondwet of de scheiding der machten zou ik toch een ferme tegenreactie verwachten?
Denk dat dat inderdaad het geval zal zijn. Alleen reageren agentschappen en rechters niet zo spectaculair als Trump waardoor het lijkt alsof dat alles lukt. Denk dat het probleem op dat vlak ook wat is dat iedereen dat eigenlijk wil zien, Trump supporters zien graag een sterke president die iedereen overvleugelt, en degenen die ervoor een dystopisch beeld van Trump II aanhingen willen nu heel graag een "I told you so", dus langs beide kanten hoor je hoe Trump als een stormram doorheen raast, terwijl de realiteit waarschijnlijk (hopelijk) heel wat genuanceerder is en veel van die executive orders gewoon naar prullenmand verwezen gaan worden.

Wat niet wil zeggen dat het niet al straf is wat Trump probeert te doen met die executive orders en dat ie ook heel wat zaken effectief kan doen en doet die ook een heel negatieve impact hebben (bvb Oekraïne) maar als je sommige posts hier ziet over hoe de VS nu al niet meer als een democratie gezien kan worden dan zitter er toch enkele al 5 stappen verder dan wat er in werkelijkheid al gebeurd is (Maar opnieuw, zelfs het idee dat we nu moeten rekening houden met het feit dat de VS zelfs maar misschien een probleem heeft op dat vlak is al hallucinant op zichzelf)

Denk dat dat inderdaad het geval zal zijn. Alleen reageren agentschappen en rechters niet zo spectaculair als Trump waardoor het lijkt alsof dat alles lukt. Denk dat het probleem op dat vlak ook wat is dat iedereen dat eigenlijk wil zien, Trump supporters zien graag een sterke president die iedereen overvleugelt, en degenen die ervoor luid tegen Trump waren willen nu heel graag een "I told you so", dus langs beide kanten hoor je hoe Trump als een stormram doorheen raast, terwijl de realiteit waarschijnlijk (hopelijk) heel wat genuanceerder is en veel van die executive orders gewoon naar prullenmand verwezen gaan worden.

Wat niet wil zeggen dat het niet al straf is wat Trump probeert te doen met die executive orders en dat ie ook heel wat zaken effectief kan doen en doet die ook een heel negatieve impact hebben (bvb Oekraïne) maar als je sommige posts hier ziet over hoe de VS nu al niet meer als een democratie gezien kan worden dan zitter er toch enkele al 5 stappen verder dan wat er in werkelijkheid al gebeurd is (Maar opnieuw, zelfs het idee dat we nu moeten rekening houden met het feit dat de VS zelfs maar misschien een probleem heeft op dat vlak is al hallucinant op zichzelf)

Als je een voorbeeld wilt van hoe een land als een bedrijf wordt gerund, dit is het. CEO beslist, de rest moet volgen. :p Fuck iedereen die onafhankelijk acteert (rechters, magistraten,...)

Yeah, maar ik vind het soms moeilijk om in te schatten welke uitspraken hij doet om zaadjes te planten en welke om "lefties" op stang te jagen. Maga geniet er gewoon van, van dat "bully" gedrag tegenover de democraten en andere naties.
In feite is het toch niet zo moeilijk? We kunnen dat toch ook? We hebben het ultieme trolwapen in handen op een steenworp van hier: hun F35.

Oh...wat een ramp zou het toch zijn als een piloot met een glas teveel op dat ding per ongeluk richting Chinese grens zou vliegen en ze de controletoren van Kleine Brogel zouden vergissen met die van Peking Donald.

:lol:

Terug
Bovenaan