De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

a) Het is niet omdat hij onderhandelt met investeerders over 44 miljard, dat hij die gaat krijgen of dat het platform dat waard is. Maar goed, deze discussie kan pas gevoerd worden als hij dat geld al dan niet ophaalt.
b) En ja, ik kan wel ontkennen dat het even goed werkt. Er zijn inderdaad een aantal verbeteringen, zoals de Community Notes o.a., maar er zijn veel dingen die verslechterd zijn zoals meer reclame, meer bots (ik heb elke dag nieuwe volgers die een leeg account hebben en profile picture van een dame in bikini), minder gebruiksvriendelijk tenzij je betaalt, het verwijderen van de blauwe vinkjes en dat omvormen naar een premium account indicatie, ik krijg ook continue de tweets van Musk in mijn Notificaties en ik heb geen idee waarom.
En dan al die filmpjes over migranten die criminele activiteiten begaan in de landen waar het onrustig is, Duitsland en Engeland.

Het is een verschrikkelijke platform geworden naar mijn mening, en dat vind ik wel jammer gebruikte het voordien wel regelmatig.

Trump praat nu over zichzelf als 'The king' op truth social ..en het witte huis account herhaalt dat dan met een Time-achtige AI foto erbij.
Wat een fucking clownshow.

Constitution

Article I, Section 9, Clause 8

No Title of Nobility shall be granted by the United States: And no Person holding any Office of Profit or Trust under them, shall, without the Consent of the Congress, accept of any present, Emolument, Office, or Title, of any kind whatever, from any King, Prince, or foreign State.

Amerika is gewoon zeer verdeeld, langs democraten wil er niemand precies het voortouw nemen, en al de rest is gewoon MAGA. Hij heeft wel degelijk nog veel steun.
Zijn approval numbers zijn een stuk hoger dan tijdens zijn eerste termijn, wat mijn geloof in de mensheid alleen maar verder doet afbrokkelen.

Er lijkt zich inderdaad niemand te verzetten tegen zijn machtsgrepen en dat is bijzonder zorgelijk. De rechterlijke macht lijkt de laatste "check and balance" die hem van een dictatorschap kan houden.

Dit kan nog leuk worden:

''the expiry date for government funding is March 15''

Als de democraten het willen, dan kunnen ze de republikeinen een serieuze hak zetten.

Zijn approval numbers zijn een stuk hoger dan tijdens zijn eerste termijn, wat mijn geloof in de mensheid alleen maar verder doet afbrokkelen.

Er lijkt zich inderdaad niemand te verzetten tegen zijn machtsgrepen en dat is bijzonder zorgelijk. De rechterlijke macht lijkt de laatste "check and balance" die hem van een dictatorschap kan houden.
Approval rates zeggen echt niets in het begin van een president zijn termijn, maar hij heeft een hele grote aanhang die alles blindelings gelooft van wat hij zegt

Gelukkig zijn nog niet alle republikeinen doorgedraaid.
Pence is Christelijk, conservatief en republikeins (in die volgorde) en verrassend genoeg (of niet, gezien zijn geschiedenis) volgt hij dit ook effectief. Hij doet me een beetje denken aan John McCain. Wel meer extreem, maar nog altijd iemand die bepaalde principes (lijkt) te hebben. Hij zal dus abortus nooit verdedigen en geloof niet in het het homohuwelijk. Maar als Vice President kon hij af en toe toch wat milder zijn dan Trump. JD Vance is helaas niet zo iemand. En als we zien hoe het er nu allemaal aan toe gaat, mochten ze in de VS blij zijn met Mike Pence.

Dit kan nog leuk worden:

''the expiry date for government funding is March 15''

Als de democraten het willen, dan kunnen ze de republikeinen een serieuze hak zetten.
Of Trump kan het spinnen dat het de schuld is van de Democraten dat het overheidsapparaat van geen kanten meer werkt opeens.

Wat zijn we toch allemaal aan het meemaken

De X account van het Witte Huis is ook helemaal van het padje. Een Valentijnskaartje en geboeide immigranten die het land uitgezet worden beschrijven als ASMR.

Ik moet zeggen dat dit allemaal toch wel veel geschifter en vooral sneller is dan ik het me had ingebeeld toen Trump de verkiezingen had gewonnen. Het is eigenlijk absurd wat we allemaal te zien en te horen krijgen, en ik heb de indruk dat het qua protest en tegenwind toch allemaal vrij beperkt en braaf blijft?

Hoe zotter hij zich gedraagt hoe groter toch de kans dat er een moordaanslag op hem gaat komen? Zoveel schietincidenten in de US + iemand die op korte tijd zéér veel vijanden aan het maken is... 1+1=2?

Hoe zotter hij zich gedraagt hoe groter toch de kans dat er een moordaanslag op hem gaat komen? Zoveel schietincidenten in de US + iemand die op korte tijd zéér veel vijanden aan het maken is... 1+1=2?
De kans is zeer reëel, maar laten we hopen van niet natuurlijk. Eerst en vooral is zoiets nooit goed te keuren, maar het land gaat nog meer verdeeld en extremer worden, wat ook niet wenselijk is.

Ik moet zeggen dat dit allemaal toch wel veel geschifter en vooral sneller is dan ik het me had ingebeeld toen Trump de verkiezingen had gewonnen. Het is eigenlijk absurd wat we allemaal te zien en te horen krijgen, en ik heb de indruk dat het qua protest en tegenwind toch allemaal vrij beperkt en braaf blijft?
Ik hoorde gisteren dat het wel nieuws is in de US maar zeker geen voorpaginanieuws. De winterprik staat er zelfs voor. Oekraïne is ver hun bed op dit moment dus ze appreciëren de stoere taal wel. De massale ontslagen in Washington zijn daar wel een probleem maar worden in het binnenland ook nog wel gesmaakt. Ze hebben het niet zo hoog op met federale ambtenaren.

Maar op dat moment wordt hij gewoon een martelaar natuurlijk. Hij is nu al een soort halfgod voor een bepaald publiek door die doorgedreven persoonlijkheidscultus, als iemand die dan ook "zijn leven heeft gelaten voor MAGA" gaat dat volgens mij helemaal ontsporen, en dan staat de volgende gek al klaar (Vance bijvoorbeeld). Volgens mij is het veel beter dat hij gewoon hard tegen de muur loopt en zo wat van zijn pluimen verliest bij zijn doelpubliek, maar dat moet dan wel gebeuren voor het democratisch systeem daar getorpedeerd is.

Ik geloof wel niet dat dit zal blijven duren. Je zou haast een Stasi apparaat in het leven moeten roepen om dit tegen te houden. Ik denk dat iedereen op snelheid gepakt is en een beetje shellshocked is. Sure Trump gaat nog veel aanhangers hebben maar "de doorwinterde republikein" moet toch door hebbendat dit niet de manier is?

Ben trouwens niet zeker of Vance een verbetering is tov Trump. Intelligenter en vooral veel idealistischer. Trump is meer narcissist en gewoon populist die draait met de wind.
Met Vance aan het roer, is democratie voorbij in de VS.

Ik geloof wel niet dat dit zal blijven duren. Je zou haast een Stasi apparaat in het leven moeten roepen om dit tegen te houden. Ik denk dat iedereen op snelheid gepakt is en een beetje shellshocked is. Sure Trump gaat nog veel aanhangers hebben maar "de doorwinterde republikein" moet toch door hebben dat dit niet de manier is?
Je bedoelt zoals de FBI, CIA en alle andere drieletter organisaties waar hij zijn pionnetjes heeft gezet? En de doorgewinterde republikein die de partijlijn niet volgt wordt weggezet als RINO en wordt op die manier dus ook gewoon buitenspel gezet.

Je bedoelt zoals de FBI, CIA en alle andere drieletter organisaties waar hij zijn pionnetjes heeft gezet? En de doorgewinterde republikein die de partijlijn niet volgt wordt weggezet als RINO en wordt op die manier dus ook gewoon buitenspel gezet.
Het ontslaan van onafhankelijke ambtenaren die hem gedwarsboomd hebben of kunnen dwarsbomen, en het promoveren van volgers, is het kwalijkste wat Trump op dit moment echt heeft gedaan. Dat zijn echte zaken met echte gevolgen en ook zo ongeveer het enige waar je op dit moment (binnenlands) naar kunt kijken. Al de rest is posturing en een vodje papier.

Weggezet worden als RINO is echter niet buitenspel zetten. 15 RINO's tegen 1 MAGA, en je wetsvoorstel maakt geen kans meer. In een vorige kandidatuur heeft Trump talloze van zulke voorstellen gehad. Denk maar aan zijn "muslim ban" die hij daarna heeft proberen te herdopen naar zijn "migration ban". Dat is unconstitutional, en wordt ook wel teruggefloten. De checks and balances zijn nog niet kapot, daar zijn we gewoon nog niet in de procedure.

Waarom denk je dat niemand bij de democraten iets doet? Of dat de rechterlijke macht alleen nog overblijft? Er is nog niks via het huis of de senaat gegaan, toch?

Hier ook gelezen na de uitslag. Toen ik zei dat dit echt een ramp was die de US nog lang ging voelen.

Project 2025 was imo echter duidelijk over wat er allemaal ging gebeuren. Vooral het gesleutel aan de systemen, en het vervangen van mensen met principes door blinde MAGA volgers toch echt een gigantische red flag.

4 jaar geleden waren er republikeinen met principes die een coup van Trump hebben kunnen tegenhouden, binnen 4 jaar vrees ik dat zoiets niet meer mogelijk zal zijn.

Terug
Bovenaan